Årgång 2011 del 8

Ponny var trist idag, lika seg som i lördags. Och knuffade mig till höger så jag har ont i ländryggen nu :mad:

Ska tömköra och skritta ut i skogen imorgon och se hur det känns på fredag igen.

Blir ju motiverad till träningslägret iaf...!
 
Tömkörde. Efter typ 45min med trav och galopp över bommar började hon bjuda. Hur seg i kroppen kan en femåring egentligen vara? Hon protesterar inte men är liksom matt och tråkig fram till hon börjar bjuda.
På slutet kunde jag leka lite med sidvärts längs med staketet och då är hon både lätt i handen och framåt och relativt liksidig.
 
Kom på att jag bara pratat om annat än hästen som faktiskt hör till denna tråd. Prinsessan står fortfarande på box. Röntgad och har inte roterat men liten förändring höger fram. Ska strax få skor på, lite medicin i samband med det och sedan sakta ut i sjukhage ca 10 veckor.
 
Skrittade ut på atombomb och passade på att träna lite fattningar på banan sen. Vi behöver träna mycket. Mest jag då men bäst blir det ju tillsammans :angel:
 
Kom hem från Skåne ikväll och Indra har fått skritta en timme som handhäst. Imorgon dressyrar vi lite och genrepar programmet. Hoppas hon känns lika fin som i tisdags!

Och så har hon fått åka en sväng i släpet ikväll tillsammans med Barb. Lastade Indra först och lämnade henne ensam i släpet (iofs med mat) medan jag hämtade andra hästen i stallet (inga problem!). In med ponny två och upp med både läm och lucka, inga bekymmer det heller. Körde en kort tur och de stod utmärkt. Tillbaka och skulle lasta ur. Då har Barb fixat lös säkerhetshaken till frambommarna och Indras bom hängde-hon stod snällt där hon skulle för det. Barbs bakbom hade också bestämt sig för att gå sönder (hon stod på högersidan som inte används). Kunde enkelt ta upp frambommen, tog oss båda, ner med lämmen och enkelt ut med båda utan drama. Slutsats-supersnälla ponnier (jag var helt ensam dessutom) och mitt släp är gammalt och faller uppenbarligen i bitar... Imorgon får Indra åka samma tur ensam tänkte jag:).
 
Löshoppade idag och hade ett hjälphinder för första gången på några gånger. Plockade väck det ett tag eftersom hon såg ut att försöka bryta benen av sig över båda hindrena :yuck: Men idag gick det bra! Hjälphindret fick henne att coola ner och minska hastigheten så det blev några riktigt fina språng. Avslutade med ett språng på 1m vilket hon bara seglade över :)
 
Har ridit igenom LC1 idag inför starten imorgon, kändes stadig och fin men som synes sätter hon gärna ut höger bak.

 
Indra var jätteduktig idag! Lite läskigt inne på banan och stod emot lite, men var som gått som stadig och fin genom hela programmet. Lite jobbigt med övergångarna till sktitt bara, i synnerhet sista då soppan tog väldigt slut. 64,8% blev det och en röd rosett, så onekligen en lyckad debut (film finns i tävlingstråden på dressyr om nån vill se)!

Nu blir det en PnR 27e då jag rider LB2 och sen tävling igen 13 augusti, LB2. Då ska min andra häst också med så får väl se hur det funkar.

13614988_10208555131907683_3466537611728126859_n.jpg


13606879_10208555132627701_8290898295313366833_n.jpg


13592624_10208555132027686_1607060304539857810_n.jpg
 
Red på banan imorse. Tanken var fokus på halter och lite kvickare övergångar. Fina halter (med näsan i vädret men det var inte fokus) och helt ok övergångar skritt-trav och trav-halt och faktiskt halt-trav ( accepterade skrittsteg bara hon svarade upp på nästa impuls).

Tränade sedan lite uppridningar inkl halt-igångsättning för att sedan träna snett igenom med "ökning" (dvs att det hände något alls när jag bad om mer fart) och sedan volt (dvs börjar på LB:1 ). Men då blev plötsligt ena hörnet jätteläskigt så det blev hundra varv på stor volt närmast hörnet.

Efter lite om och men kunde vi gå ut i hörnet igen. Avslutade med lite fattningar. Fungerar ok så länge jag inte krånglar till det.

Blev riktigt arg på henne, utan att hon blev arg tillbaka. Och efter var hon hur gosig som helst. Och stod still när jag tog av mig stövlarna. Lite knäpp är hon.
 
Idag är X svullen i och nedanför kotan höger fram. :cry: Inte halt, inte varm, inte svampig svullnad men med tanke på bakbenet så betyder inte det så mycket.

Ingen hoppträning och jag har bett om tid hos husveterinären. Jag hoppas att det bara är en varning så vi inte hamnar på noll igen iaf :( Blir väl knappast något träningsläger och RIKS känns ju tveksamt, bara drygt två veckor dit.
 
Idag är X svullen i och nedanför kotan höger fram. :cry: Inte halt, inte varm, inte svampig svullnad men med tanke på bakbenet så betyder inte det så mycket.

Ingen hoppträning och jag har bett om tid hos husveterinären. Jag hoppas att det bara är en varning så vi inte hamnar på noll igen iaf :( Blir väl knappast något träningsläger och RIKS känns ju tveksamt, bara drygt två veckor dit.
Så trist :( men det är inte samma ben som sist menar du?
 
Samma symptom?

Hon hade ju inga direkta symtom förra gången. Och hon är inte halt nu heller men har en lokal svullnad (hård snarare än mjuk) och jag tycker kotan "knycker" när hon sätter ner hoven.

ET på kliniken har sett bild och misstänker ligament, så vi ska till veterinären i slutet av veckan. Under tiden kyla, kyla, kyla, kyla. Och liten hage, ev stödlinda på natten.
 
Hon hade ju inga direkta symtom förra gången. Och hon är inte halt nu heller men har en lokal svullnad (hård snarare än mjuk) och jag tycker kotan "knycker" när hon sätter ner hoven.

ET på kliniken har sett bild och misstänker ligament, så vi ska till veterinären i slutet av veckan. Under tiden kyla, kyla, kyla, kyla. Och liten hage, ev stödlinda på natten.

ÅH vad trist! Även om det (hoppas hoppas!) kanske inte är så himla farligt om man har tur, så är det så jäklar tråkigt ändå när det är nåt...
 
Tydlig skillnad på svullnaden efter kylning så nu ska jag försöka kyla varannan timme ungefär, så länge jag orkar. Man måste ju sova också. Det skulle gärna värmas upp igen mellan kylandet.
 
Här är det också sjukstuga Ponnyn har fått nått märkligt sår i karleden höger bak som helt plötsligt svullnat upp och hon har blivit halt. Vet inte var såret kommer ifrån då det ser ut som något utslag, men inte liknar mugg... Det ser nästan ut som hon blivit alsikeklöverförgiftad, men har ej hittat nån klöver i hagen :confused:
 
Svullnaden är fortsatt borta men jag åker förstås till veterinären på fredag ändå. Sisådär 3000kr för att få höra att allt ser fint ut är lätt värt pengarna!
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 799
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 794
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 151
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 592
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp