Årgång 2011 del 8

Om en vecka är det Indras tur att åka på kliniken. Det är något som inte är rätt och idag slog hon rejält i vänsterfattningarna. Hon är så himla snäll och ambitiös att rida att hon g´hela tiden gör sitt bästa och syundvis känns hon helt fantastisk. Men det gör än mer att jag tror nog är fel när det kommer en sån här protest. Det går att rida ur, men jag köper inte att det är av dumhet. Har fått en bra veterinär iaf, så får väl se vad vi hittar.
Hoppas att det inte är något stort :)
 
SUCK :banghead:
På vägen bort till ridhuset idag la jag märke till att fröken Porslin inte verkade helt som vanligt (gud efter all skit som varit har jag utvecklat nån himla radar för minsta förändring i "känslan" på henne). Gick bort till ridhuset och ställde mig och borstade av henne, sen skrittade vi en stund, och plötsligt dök stallägarna upp för att prata lite. Medan vi står där så säger frun "men hon skakar ju!", och mycket riktigt så darrade hon i kroppen. Jahopp. Kände på hovarna och alla var svala utom höger fram som var varm på insidan hoven. Precis där ligamentskadan varit såklart.
Sprang med henne och hon var såklart halt. Inte jättemycket men tillräckligt. Bort i stallet och tempa -38,8...
Nu är det ju så att hon skoddes idag och inte av sin vanliga hovslagare (som har ryggskott -därav vikarie), så jag HOPPAS att det helt enkelt är så att hovslagaren råkat slå i sömmarna för högt och att hon fått sömtryck. Det är ju inte så roligt det heller, men jag hoppas verkligen att det är det -så att hon inte brallat till och dragit upp ligamentet. Det lutar väl åt sömtryck eftersom hon ju faktiskt skoddes idag, men vad är oddsen liksom att den värme som fanns var precis där skadan varit och hälta på just det benet? Jag menar när det finns 3 ben till att välja på, och dessutom en utsida med...
Jag hörde av mig till hovslagaren som skodde henne idag och han hade direkt ringt min ordinarie hovslagare som kommer ut imorgon och kikar. Skon togs av ikväll för att minska ev tryck och hon står inne inatt. Hoppas hoppas på bra besked imorgon.
 
SUCK :banghead:
På vägen bort till ridhuset idag la jag märke till att fröken Porslin inte verkade helt som vanligt (gud efter all skit som varit har jag utvecklat nån himla radar för minsta förändring i "känslan" på henne). Gick bort till ridhuset och ställde mig och borstade av henne, sen skrittade vi en stund, och plötsligt dök stallägarna upp för att prata lite. Medan vi står där så säger frun "men hon skakar ju!", och mycket riktigt så darrade hon i kroppen. Jahopp. Kände på hovarna och alla var svala utom höger fram som var varm på insidan hoven. Precis där ligamentskadan varit såklart.
Sprang med henne och hon var såklart halt. Inte jättemycket men tillräckligt. Bort i stallet och tempa -38,8...
Nu är det ju så att hon skoddes idag och inte av sin vanliga hovslagare (som har ryggskott -därav vikarie), så jag HOPPAS att det helt enkelt är så att hovslagaren råkat slå i sömmarna för högt och att hon fått sömtryck. Det är ju inte så roligt det heller, men jag hoppas verkligen att det är det -så att hon inte brallat till och dragit upp ligamentet. Det lutar väl åt sömtryck eftersom hon ju faktiskt skoddes idag, men vad är oddsen liksom att den värme som fanns var precis där skadan varit och hälta på just det benet? Jag menar när det finns 3 ben till att välja på, och dessutom en utsida med...
Jag hörde av mig till hovslagaren som skodde henne idag och han hade direkt ringt min ordinarie hovslagare som kommer ut imorgon och kikar. Skon togs av ikväll för att minska ev tryck och hon står inne inatt. Hoppas hoppas på bra besked imorgon.
:down:
 
Min ponny kändes konstig att rida i skogen igår men där var problemet så enkelt som extrem kissenödighet :p tyvärr hittade hon ingen bra plats förrän vi var precis utanför stallet. Idag kommer hovis och jag är lite orolig över huruvida damen tänker uppföra sig eller inte :nailbiting: sist var hon ganska jobbig när det var dags för bakbenen och idag måste mamma ta det eftersom jag har börjat jobba efter 7,5v semester. Ikväll är det färd till ridskolan för ridlektion, det ska bli kul!
 
Hoppar in i tråden (lite nystart för jag presenterade min ena 11:a för ngt PR sedan men glömde sedan bort). Har alltså två 11:or:

Alpha: köpt som ettåring och därefter inriden i vanlig tid. Haft lite problem att hitta benen i både skritt och trav (är överbyggd och har låååånga ben). Blir fortfarande lite konstiga steg här och var men hon är numera jättefin däremellan. Har startat sina första fälttävlan de två senaste helgerna. Första helgen stoppade vi ut oss och jag ramlade av på hinder 11. Nu i helgen hade poletten trillat ned och vi hade felfri terräng. Så himla nöjd med henne!!
e. Capricorni ue. Briar

Glänza: köpt som projekt. Ska prova rida henne under detta år men kommer jag inte vidare så är min tanke att ta ett föl på henne (får ju först tänka över lämpligheten, men hon har kalasfin stam och är verkligen toppenfin) Men efter en månads ridning så har jag hopp! Hon är tvärtemot Alpha stensäker på tassarna men istället otroligt unghästig i styrningen (ej riden särskilt mkt) lite träig och kör upp huvudet och springer iväg när tröttheten eller för den delen humöret säger till.
e. Sir donnerhall 1 ue. Dimaggio

Själv är jag en jättefeg ryttare som väl stampat på samma nivå väääldigt länge. Känner att jag börjar skärpa till mig i dressyren men hoppningen är ju otroligt dålig och lär förbli så så länge man är en fegis. Fick barn för knappt tre månader sedan så denna vinter gick lite på halvfart även fast jag faktiskt kunde ha igång Alpha och min 08:a hjälpligt hela vägen. Men 11:orna är lite efter mkt pga det.
 
Suckar lite (eller ganska mycket) här också. Samma dag som jag skulle få börja skritta igång Molly så står hon halt i hagen :banghead::banghead: avvaktar lite men blir det inte bättre får vi ta en ny tur till vet.
 
Jag trodde med att jag fått en halt häst på halsen idag :nailbiting: hann inte mer än att trava några minuter innan ridläraren hojtar att hon tycker N rörde sig ojämnt (dvs lätt halt). Jag blir väldigt förvånad, sedan fundersam och sedan orolig för jag tyckte hon kändes precis som vanligt :confused: Hon är ju väldigt stel, särskilt i början av ett pass så vi bestämde att jag fick rida fram en stund och då försvann det som ridläraren såg. Jätteduktig var hon! Lastade sig direkt, inget stim och mestadels fokus på vad jag ville att vi skulle göra trots 4 främmande hästar omkring. Var mycket serpentinbågar med avsaktningar och just avsaktningarna var hon lysande på :love: hon lyssnade utmärkt på bara sitsen. I slutet tog bensinen slut i både kropp och skalle så vi avslutade före de andra, men åh vad kul det var idag!
 
@Ottisen Vad kul med en till i tråden! Verkligen en fin stam på dressyrhästen! Kpmmer säkert ge med sig med ridningen, låter som en häst värd att ge lote tid :)

@Exotizc Jag är lite av tycket att en femåring som gjort så lite som din inte ska vara stel eller behöver värma ur ojämnhet. Kanske värt att åka ett varv till kliniken?
 
@Ottisen Vad kul med en till i tråden! Verkligen en fin stam på dressyrhästen! Kpmmer säkert ge med sig med ridningen, låter som en häst värd att ge lote tid :)

@Exotizc Jag är lite av tycket att en femåring som gjort så lite som din inte ska vara stel eller behöver värma ur ojämnhet. Kanske värt att åka ett varv till kliniken?
Jag är tveksam på att hon faktiskt var ojämn, för när jag då frågade ridläraren om det var på rakt eller böjt spår hon såg det kunde hon inte svara på det och var väldigt luddig i sin förklaring :confused: igår hade hon dessutom verkats på förmiddagen så en eventuell lätt ojämnhet kan ju ha berott på det med.
Men stel är hon definitivt, men jämför man med hur hon var efter att veterinären friskförklarat henne är det ju mycket bättre. Nu reds hon ju varken mycket som 3- eller 4-åring, men hon var inte hemskt mycket mjukare och böjbar då heller utan som det var innan hon fick lite vila nu i sommar.

Ligamentskadan visade sig som en rörelsestörning förra året och ponnyn protesterade stort mot ridning på ridbanan då. Inga tendenser till sånt nu och N är ju inte den som tiger och lider precis :p men jag ska ringa ET när hon slutat sin semester nästa vecka och om hon inte hittar nåt så ger jag N en chans att komma igång (för det har hon aldrig fått göra) och hjälper inte det så jag bokar tid hos veterinären.
 
Min loppa är bättre i benen, det har dock tittat fram samma "utslag" på andra bakbenet och litegrann på ena frambenet, så de var antaglogen av den där maten som hon fick detta... :mad: Men det går åt rätt håll och hon har börjat ridas igen i ca 2 veckor efter denna ofrivilliga vila. Vi har dock mest ridit lättare pass och mestadels på torra ridvägar ut i skogen.

Det är lite mer än en månad till championatsfinalen nu och vi har ju i och med dessa utslag inte alls kunnat träna som planerat, vilket har gjort mig lite fundersam om vi ska åka eller inte. Det känns ju lite som om vi kan åka och får ta det lite för vad det blir men det hade ju varit bättre om vi hade kunnat vara lite mer igång denna sommar..
 
Är dålig på att kommentera men läser och tycker alla är duktiga med sina hästar (och ponnys).

Själv har vi hunnit tävla 2 gånger och debuterat La:1 på 67 % (stolt matte ).
Nästa steg är La:3 nu i höst och försöka våga oss på lite mer hoppning. Hästen hoppar utan problem är matte som är lite feg .

Pållen föll ur väldigt på betet så det har vi kämpat på med. Får ca 2 kg lusernpellets, risklipellets och müsli + bete och har nu äntligen blivit riktigt fin.

Nu ska vi njuta av det sista på sommaren innan alla älglöss kommer för då gillar vi inte att rida ut.
 
Idag kändes det som att flera grejor bara fallit på plats i dressyren :love: för det första började vi där vi slutade lektionen i onsdags, d.v.s. en hyfsat mjuk och böjbar ponny som snabbt blev ännu mjukare. Styrkan i galoppen var bättre och idag gick hon på tygel en lång stund innan det blev för jobbigt. I slutet när jag travade av henne i låg form gick hon att ställa riktigt bra i båda varven och den där stelheten jag har nämnt var inte alls där :D (fast det är såklart svårare i höger som är hennes svaga sida).

Igår fick hennes beundrare rida henne en sväng i skogen i alla gångarterna tillsammans med mig på syrrans ponny. Tyvärr var Nangijala väldigt kissenödig och hittade inget bra ställe att kissa på, så hon var seg som sirap, men flickan var ju helnöjd ändå :)
 
Hovis hittade en hovböld idag :banana: Den hade hittat ut själv till viss del (alldeles för litet hål för att jag skulle ha uppmärksammat det), därav hältans avtagande. Med andra ord så har hon inte dragit upp skadan igen :up:. Då kanske vi kan få komma igång igen snart ändå.
nobL5McrBpMWaAQf-y7pO2JMUsz7qniWkiIB-v7cR4BgPePxM5jAcTxzc2JRqB4oY3fzcbOe-2TeX4VhyV_UO3Ds_zlwtU16hhgU2V2d9mL0167EyMz1yVYP3wHo5X-j4OPKkSN5HnCA9j8p7lV0S-BtP4cOWCOUJ3RKxhq-3oQC79uWvCdM8Yfjn6rJHd6xwzvNlARKDH7j22qJEruA658puc-DpuINyiWu-tIP57_Ozn6AlV7JJv4Rx4Jyvmbw2Ns0xHkQqDB43RwFgg1tnFZ7pIZIN3TAqZFzbyDvp68m_Woa5JXFdOrJZyViMyhVoYonEkvSK0-LQRuCyR9f-P9jcym2VvIpUDrmLDtwSeBZdG9gRdP5h_gxnH8NVL_HzvHIfgvtyFt_VOuawLBhWpxbxnb_sG0Rhyi7xb8NAgGn-Ti4CIJ9hbyWMe8Ac7EYYGN4VV69uTNlqXJiglH5vswilwwVliOSZrnPsNIeS7d91SuyXRLg1a8mKu8jkI-pE1ZbSE0ZoQWTdfqEC1OxpHR0UjWFuXSrP9BUT_z9COgKiv3juWF3qPp6Xl-Yogb4_bEn-ZRY7rkUZ1pxKT3veDBtOiJrvEg=w483-h643-no

Förövrigt så får hon guldstjärna för skoningen idag! Det fick hon inte sist gång... Då trodde jag att hon skulle få bli barfotahäst för all framtid :angel:
 
Gick inget bra idag. Enorma bp-reaktioner lågt båda fram. På röntgen hittades en förändring vänster fram (det sämre benet), troligen är den orsakad av yttre trauma baserat på placeringen, Slutsatsen är att hon aldrig kommer att hålla som tävlingshäst. Så nu kommer hon att få bli avelssto med största sannolikhet och bo på lösdrift. Tror att det kommer passa henne alldeles utmärkt :). Hon är verkligen väl värd att avlas på med tanke på att hon verkligen visat helt otrolig ridbarhet och vilja att jobba trots att hon troligen haft ordentligt ont.

Den här ridkänslan kommer jag då aldrig att glömma:love:
13332768_10208251287671767_3838376771938299225_n.jpg
 
Gick inget bra idag. Enorma bp-reaktioner lågt båda fram. På röntgen hittades en förändring vänster fram (det sämre benet), troligen är den orsakad av yttre trauma baserat på placeringen, Slutsatsen är att hon aldrig kommer att hålla som tävlingshäst. Så nu kommer hon att få bli avelssto med största sannolikhet och bo på lösdrift. Tror att det kommer passa henne alldeles utmärkt :). Hon är verkligen väl värd att avlas på med tanke på att hon verkligen visat helt otrolig ridbarhet och vilja att jobba trots att hon troligen haft ordentligt ont.

Den här ridkänslan kommer jag då aldrig att glömma:love:
13332768_10208251287671767_3838376771938299225_n.jpg
Vad tråkigt att det var så illa :cry:
 
För oss går det framåt. Prinsessan är piggelin, ska få skor i em så hoppas vi att det fortsätter åt rätt håll och att hon också får flytta ned.
Idag går flyttlasset till Malmö. Har nog aldrig varit så tungt lastad trots en "tom" hästplats. :eek:
 
Min dam en sån himla dramaqueen.
Först: Jag har ridit idag, och travat. Och det kändes bra :D

När jag skrittade fram henne snubblade hon (på plan mark) och gick ner på knä, tror ni hon reste sig eller? Nä, hon försökte en gång men trasslade till det, så då struntade hon i det och tänkte lägga sig helt istället, men ångrade sig igen och blev då stående på knä O_o:meh: Till sist fick hon kravlat sig upp igen iallafall, med enbart stukad stolthet.
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 796
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 791
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 140
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 588
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp