Årgång 2011 del 8

Detta kan se ut som en vanlig unghäst.

13690618_739797532790135_70263550764398058_n.jpg


Men när han får sällskap på ridturen så förvandlas han snabbt till en huggorm :mad:
Sist ville han inte ens följa med utan stannade ett par gånger.
Så den senaste veckan har jag försökt rida ut själv och det har gått relativt bra.

Han vågade till o med gå över den läskiga gatukonsten utanför huset :p

13709965_741475082622380_8124039096248114185_n.jpg
 
Nangijala är pigg och glad efter vilan. Flätorna i manen har gjort underverk, knappt en endaste stygnflugeägg i den :bump::bump::bump: såhär dags på året brukar jag alltid stå trött och frustrerad och kolla på det 50-tal ägg som klibbat fast där.
 
Vrider höger bak i vänster varv. I övrigt är höger fram ua på böjprov och ultraljud. Höger bak ua på böjprov.

Vad håller hon på med liksom?!

Jag tänker nog häcka i skogen ett tag.
 
Nangijalas galopp alltså... jag blir helt slut av att bara galoppera fram! O_o har tänkt hela våren att min kondis och styrka måste blivit för jäkla dålig när jag inte ridit lektion varje vecka. Har därför under N:s lugna period försökt både jogga och träna upp magmusklerna. Red dressyr på syrrans ponny igår och kände "yes, det här är ju inte jobbigt!". Sen hoppade jag upp och red dressyr på Nangijala och var helt slut trots det korta passet :yuck: galoppen är hennes svagaste gångart helt klart och är lite stor att sitta i liksom ,så jag antar att det är det som gör det. Så nu är det mycket galopp som gäller :p

Måste förresten berätta en sak som hände syrrans ponny! Red i skogen när ponnyn började stappla som om han hade en enorm snösula under skon. Hoppar av och hittar en sten, lika stor som en knuten näve som hade kilat sig fast mellan skons ändar, mitt över strålen O_o:eek: aldrig varit med om liknande! Fick ju inte loss eländet heller först. Vi var nära att gå tillbaka och ringa hovis innan mamma lyckades banka loss den med änden på ridspöet.
 
Ställde klockan på 5. Jättefint väder = bromsarna vaknat :crazy:

Får se om det blir en tur eller promenad ikväll.
 
Bestämde mig att jag skulle rida till en äng igår. Nangijala har aldrig varit där och eftersom det ligger precis i utkanten där ett husområde börjar tänkte jag att det skulle bli lugnast om vi red dit själv. Självklart prickade vi in så att det var en smärre släktträff i huset närmast :p så vi nöjde oss med att skritta runt och bekanta oss med platsen och gå hem för att galoppera i paddocken.
 
Har varit i väg i helgen med min andra ponny och Indra har fått en veckas vila. Tänkte att hon veckan ut ska ridas, men kommer mest att rida ut med henne. Har strukit oss från tävlingen 13 augusti utan hon får gå två dagar i rad 2-3/9 istället och starta LB2 och LB3. Ska lämna in hennes sadel också för att plocka ut stoppning. Tycker att hon redan efter en månad med den sadeln börjar fylla ut och ändra sin överlinje :).
 
20min framskrittning i skogen och 30 min dressyr på ridbanan. Stel i början, men mjuknade mycket snabbare än sist. Första dagen sen vilan då jag inte upplevde att hon gick och hängde framåt i galoppen, men annars orkar hon inte göra mycket mer i galoppen än. Svettig som bara den efteråt så svampade av henne innan utsläpp i hagen. Hon gick direkt till närmsta dammhög, krafsade lite, böjde på benen och slängde sig på sidan... och for upp igen med världens fart för hon hade lagt sig på en sten :p
 
Upptäckte att de höll på att avverka en del i skogen vi brukar rida. Inte nog med att N tyckte att allt såg väldigt konstigt ut så var hon även tvungen att gå förbi en stor, gul och läskig skogsmaskin på 2m avstånd. Till och med syrrans vanligtvis obrydda ponny var smått skeptiskt till maskinen och han reagerar knappt på något. Nangijala stod och fnös upprört ett par minuter innan hon självmant tog satts och halvsprang förbi. Ponnyn blir tuffare, trodde jag skulle få gå en omväg runt maskinen :)
 
Om en vecka är det Indras tur att åka på kliniken. Det är något som inte är rätt och idag slog hon rejält i vänsterfattningarna. Hon är så himla snäll och ambitiös att rida att hon g´hela tiden gör sitt bästa och syundvis känns hon helt fantastisk. Men det gör än mer att jag tror nog är fel när det kommer en sån här protest. Det går att rida ur, men jag köper inte att det är av dumhet. Har fått en bra veterinär iaf, så får väl se vad vi hittar.
 
Om en vecka är det Indras tur att åka på kliniken. Det är något som inte är rätt och idag slog hon rejält i vänsterfattningarna. Hon är så himla snäll och ambitiös att rida att hon g´hela tiden gör sitt bästa och syundvis känns hon helt fantastisk. Men det gör än mer att jag tror nog är fel när det kommer en sån här protest. Det går att rida ur, men jag köper inte att det är av dumhet. Har fått en bra veterinär iaf, så får väl se vad vi hittar.
Bra att du fått tag i en veterinär du gillar, det är a & o vid diffusa symptom. Hon blir säkert bättre snart!
 
@Amanda_F Detta är lite vad jag har haft på känn rätt länge egentligen. Men nu har vi kommit till punkten där hon blir sämre-och inte bättre av ridningen. Hon har fula gallor i hasorna bb så jag tror att hon jar lösa benbitar. Veterinären är månne ingen stjärna på diffusa symptom-men hen vet sina begränsningar och kommer säga ifrån om hen inte vet och då åker jag ner till MK. Stora fördelen med denna veterinären är att hon lyssnar på mig.
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 797
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 792
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 142
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 588
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp