Årgång 2011 del 8

Hopplektion idag! Eller ja, mest arbete över cavaletti och så lite småskutt i slutet :) Byte till det stora ridhuset idag innebar att nerverna slog över fullständigt i början :meh: (har ridit där själv bara ett par enstaka gånger och nu hade hon vilat två dagar dessutom) och alla fyra hörnen var livsfarliga. Sen satt det en flicka på läktaren (som är lägre än det lilla ridhuset) som Nangijala var livrädd för en lång stund. Hon lugnade sig hyfsat snabbt ändå men det tradiga var att hon började om igen när vi bytte varv :yuck: Men lagom till galoppen släppte det och hon kändes ganska trevlig! Cavaletti var inget bekymmer men när minihindret dök upp efter bommarna intog hon försvarsställning (huvudet sänkt, beredd att nita om det eventuellt skulle anfalla ;) ) men hoppade snällt. Sista vändan var där tre små hinder på långsidan och hon hoppade glatt allt, om än lite hastigt.
 
Så typiskt!
När jag väl kommit igång med ridningen och Mr Grå faktiskt fungerar riktigt bra

13925325_747565162013372_2166569823112918611_n.jpg


så är han lite för närgången en viss nyskodd islänning i hagen och får en smäll på knäet...

13882518_748778068558748_7216180199939141821_n.jpg


Å nu är han dundersvartsjuk för att jag rider just den där islänningen istället för honom :p
Hoppas på snabb läkning för han är inge rolig när han inte rids/arbetar :o
 
Jaha, nu ser jag att de har en avgift på 500 kr om man ska rida som överårig på championatet i Vetlanda :confused: Har det alltid varit så, någon som har koll? Tycker det verkar vara väldigt märkligt... först betala för att få kvala, sen betala anmälning och andra utgifter och nu detta 500kr bara för att jag är över 20 år. Är det inte bra för den svenska ponnyaveln att få välutbildade ponnyer?? Eller kryllar det av fantastiska barnryttare som kan utbilda ponnyer??
 
@windloop Jag är också rätt irriterad över hela systemet med hur vi överåriga ponnyryttare ska puttas bort... Tex att vi inte heller får rida ungponny-SM. Jag tycker precis som du att vet borde gynne både avel och sport att det är vi äldre som utbildar ponnierna och ger dom en bra grund. Tycker inte det är rimligt att begära att barn ska klara av att utbilda själva.
 
@windloop
Men oj. Får man ens göra så? Det innebär ju knappast några merkostnader för arrangören att ryttaren är överårig. Man får ju inte gå på vinst på vet.avgift, då borde man inte få kräma ur 500spänn extra för överårig ryttare. Championaten är ju till för ponnyerna, inte ryttarna. Det enda som borde betyda något är att ponnyn får en bra stöttning i starten på sin tävlingskarriär. Vem som rider borde vara oväsentligt så länge ekipaget är proportionerligt.

Om jag var du skulle jag maila och fråga vilka extra kostnader dom har på överåriga ryttare iom den extra avgiften. För om det är så att det inte skiljer i kostnader på dig och lisa 19år så förutsätter du så klart att allt är ett misstag och att dom där extra 500kr snart är tillbaka betalda till ditt tdb-konto. ;)
 
Dessutom verkar det som att dom har lagt till det i sista sekund. För på proppen på ponnyavelsföreningen står den inte med... Undrar om den nya proppen är godkänd?
 
Av någon anledning var det flugor i mängder idag. Jag red på ridbanan och stackars Nangijala hade mellan 30-50 flugor som flög runt/satte sig i ansiktet. Hemskt och stackarn fick skaka en massa på huvudet. Vanligtvis brukar man ju slippa dem när man börjar trava men hela klungan hängde på :yuck: först i galoppen slapp man dem och när N insåg det så började hon fatta galopp varje gång de blev för ihärdiga. Gav upp tillslut och skrittade av.
 
Vi har startat upp igen och jag har ridit ett par gånger, jag tar alla gångarter -mest skritt, sen lite trav och en galoppfattning åt varje håll, korta och enkla/lätta pass med stora spår.
Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska säga om känslan, hon är inte sur så som hon var i vintras/våras när hon skadade sig utan hon är pigg och positiv -MEN, hon hoppar över steg igen, precis som när skadan var nygjord :down:. Det gjorde hon inte förra omgången jag red, i juni innan skallfrakturen, utan det har kommit nu.
Nästa gång jag rider ska jag rida inne i ridhuset där det är mjukare än i vår paddock och se om det gör någon skillnad. Det kan ju vara så att hon efter skadan är känsligare för underlag och inte kan gå på det lite stummare underlaget. Jag kommer rida på lite till och se om hon bättrar sig när hon kommer igång mer i kroppen eller om det är oförändrat/sämre. Då får vi åka in igen. Men jag får såklart en himla dålig magkänsla.

Hon är väldigt söt i alla fall
dsc_0790_57b9fd31e087c350fb6bd337.jpg

dsc_0019_57b9fa4c2a6b228e60b95260.jpg

dsc_0356_57b9fbb09606ee4a20737bcd.jpg

dsc_0584_57b9fbdaddf2b30d7461dc77.jpg
 
@Fiorano , tack för välkomnandet och jag beklagar det tråkiga beskedet om din häst. Men himla skönt med fina ston att man iaf kan falla tillbaka på avel.

Mina gråa 11:a Alpha har debuterat la:1. Skrapade ihop drygt 61% med en del missar, exempelvis fel galopp i båda varven och en urusel ryggning. Fick anmärkning på att formen ibland blir för djup och ibland bakom lod. Så blir det tyvärr så fort hon blir trött och det blir hon blixtsnabbt när det är varmt. Hon är väldigt av eller på denna häst. men men bara att träna styrka helt enkelt!

Alpha har även gjort sin andra fälttävlan och var felfri på hinder i terrängen, så himla glad och nöjd över det:)
 
Vad tråkigt @mooi, hoppas hon bara har lite "smärtminne" och att det går över när hon märker att det inte gör ont längre. Hon ser himla fin ut på bilderna iaf! :)
 
Har skrittat Molly en hel del för hand och nu har jag tagit dom första passen uppsuttet. Hon känns fin (smygtravade några meter bara för att känna efter igår) så nu ska jag verkligen nyttja dom här tråkiga skrittveckorna till att få henne jämn och liksidig.

Får hålla oss till paddocken fram tills flytten ner till flyinge för skogen är invaderad av älgflugor :yuck::arghh:Tyckte dom kunde hålla sig borta en vecka till så jag kunde passa på att klättra medans man har tillgång till lite kuperad terräng, men näedå. Får väl skritta cavaletti i paddocken så hon får lyfta lite på benen iaf. :meh:
 
ET på besök idag. Liten låsning i höger länd men bra. Ponnyn stod och slumrade (vilket aldrig hänt innan) och var väldigt snäll. Blir spännande att se om det är någon skillnad till helgen när man får rida vanligt igen.
 
ET på besök idag. Liten låsning i höger länd men bra. Ponnyn stod och slumrade (vilket aldrig hänt innan) och var väldigt snäll. Blir spännande att se om det är någon skillnad till helgen när man får rida vanligt igen.

Är det pga ET du inte får rida vanligt förrän till helgen?
 
Skrittade ut 40min i skogen. X fick nästan fritt val. Så det gick väldigt långsamt :rofl:

Hon har ju typ stått en månad nu (tiden bara flyger iväg!) så det blir skritt ett par veckor och sedan får min mage avgöra om det blir skritt fram till sommaren eller annat också.

Blir nog bara på töm på banan, typ två dagar i veckan.
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 796
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 791
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 140
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 586
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp