Åringar!!

H

hotstuff

när ni ska vänja era åringar vid träns med bett,har ni på nosgrimman då? gapar dom inte mkt annars??
 
Min har inte ens haft bett på sig ännu :smirk: Det ska de ju ha ändå så det räcker, det tar jag i sommar eller nåt. :)
 
Strunta i nosgrimma i början. Det är ju besvärligt nog för hästen att få bett i munnen utan att också få något som klämmer åt.

Vad gör det om hästen gapar? :confused:
 
Jag brukar ha den engelska nosgrimma på tränset, det är den de ska ha sen iaf. Däremot så spänner jag den inte alls i början, och sen när hästen till fullo accepterat bettet så spänner jag den så löst att den enbart är dekoration.

Gapar och håller på gör de oftast bara i början, tills de vant sig av känslan av bettet i munnen. Och i det läget så får de gapa hur mycket de vill. Däremot vill jag inte de lägger tungan över bettet och lär sig det, så jag har bettet högre upp än vanligt tills de slutat grimasera.

Sen har jag faktiskt aldrig haft problem med gapande hästar. Om de sedan gapar när man tar i bettet så tar man endera för hårt, eller så är det fel sorts bett för den hästen. tar man för hårt är det bara att mjukna och ta det försiktigare och mjukare. Är det bettet som inte är riktigt rätt så provar man sig fram vad just den hästen vill ha.

Men som sagt, jag har faktiskt inte haft problem med gapning förrän de börjar ridas på sådan nivå att man har mer stadigvarande bettkontakt, då har en del påtalat att de inte vill ha det bett som jag valt ut. Och då får man prova något annat.
 
Strunta i nosgrimma i början. Det är ju besvärligt nog för hästen att få bett i munnen utan att också få något som klämmer åt.

Vad gör det om hästen gapar? :confused:


om du inte har nosgrima på en häst när du vänjer den vid bett så kan jag lova att de e många hästar som börjar lägga tungan över bettet å de e svårt att bli av me. man behöver inte spänna den hårt men så lite grann så hästen inte kan gapa för fullt
 
Jag brukar ha den engelska nosgrimma på tränset, det är den de ska ha sen iaf. Däremot så spänner jag den inte alls i början, och sen när hästen till fullo accepterat bettet så spänner jag den så löst att den enbart är dekoration.

remontgrimma bör användas för den är inte ivägen och kan inte klämma ihop hud mellan bettet å nosgrimman. lätt hänt när hästarna är så små och har lite för stora saker på sig om man inte har ponnysaker till dem

Gapar och håller på gör de oftast bara i början, tills de vant sig av känslan av bettet i munnen. Och i det läget så får de gapa hur mycket de vill. Däremot vill jag inte de lägger tungan över bettet och lär sig det, så jag har bettet högre upp än vanligt tills de slutat grimasera.

Sen har jag faktiskt aldrig haft problem med gapande hästar. Om de sedan gapar när man tar i bettet så tar man endera för hårt, eller så är det fel sorts bett för den hästen. tar man för hårt är det bara att mjukna och ta det försiktigare och mjukare. Är det bettet som inte är riktigt rätt så provar man sig fram vad just den hästen vill ha.

Men som sagt, jag har faktiskt inte haft problem med gapning förrän de börjar ridas på sådan nivå att man har mer stadigvarande bettkontakt, då har en del påtalat att de inte vill ha det bett som jag valt ut. Och då får man prova något annat.
 
Våran kille 9 mån . Vi har börjat med att sätta träns på honom utan nosrem. Han har varit så duktig . Bryr sig inte ett dugg. Promenerade lite i hagen. Vi har bara gjort det några gånger.
Men om man ska ställa ut en 1 åring måstede gå i träns.
Vi har inte bestämt ännu . Funderar på att ställa ut honom igen. För träning skull. Vi har inte skillt på´mamma och föl helt ännu. Han går med henne på dagtid. Så han är mamma fixerad fortfarande.
Svårt att leda honom ensam.
Har ni nra tipps på träning.???
De delas på helt när han åker på bete i maj.
 

Liknande trådar

Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 864
Senast: Mirtai
·
Hästvård Hej! Jag har hittat en 4 åring som jag gillar. Han var röntgad som 3 åring och ska röntgas av säljaren i nästa vecka igen, mest för...
Svar
19
· Visningar
1 675
Senast: Grazing
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 051
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Vad gör ni med era ettåringar? Vi har en mycket lugn ettåring, som snabbt finner sig i nya saker och har ett väldigt bra psyke. Än så...
Svar
1
· Visningar
623
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp