Arthur smälte mitt hjärta!

Men hoppas verkligen att karantänen sköts snyggare än vad man kan utläsa från Aftonbladet!
 
Jag tycker också att det är skillnad på att ta hit gatuhundar bara sådär efter att ha sett dem på bild kontra mot att man på plats verkligen mött en individ som man sedan lärt känna, levt med och fungerar oerhört bra ihop med. Alltså, även jag skulle nog ha rätt svårt att lämna min kompis i sticket.

Jag har inget personligt emot att de tog hit honom och tycker också att det är bra att vanligt folk får reda på att han måste sitta i karantän och att det faktiskt kan kosta väldigt mycket pengar att ta hem en hund från utlandet. Jag reagerade bara på att det gick så snabbt och sedan då hanteringen på Arlanda som stack ut lite väl mycket med alla klappar av vem som helst och detta då på en hund som skulle till en karantänsstation.

Arthur verkar för övrigt vara en trevlig hund som är lugn och trygg och det ökar ju hans chanser för acklimatisering i det nya landet så jag hoppas att det går bra för dem och att han kommer att få vara en frisk, glad och omtyckt hund resten av sitt liv.

En annan hund som varit med om något liknande var ju hunden Sigge. Ett svenskt par red genom hela Patagonien under ett år och fick en följeslagare som följde med dem troget under nästan hela färden. Även han fick så småningom flytta till sverige. En av ägarna skrev dessutom en bok om deras resa tillsammans och jag råkar visst ha den i bokhyllan: Sigge vildhunden från Patagonien.

/ kayoba
 
Jag förstår dock till fullo att de valt att ta hit hunden, jag hade antagligen gjort samma sak i samma läge. De har skapat ett band till hunden, och ska de då lämna den åt sitt öde och ett fortsatt miserabelt liv. Nä. Sen kanske om man kunde hjälpt den på plats hade varit ett alt, men jag skulle inte riktigt lita på den hjälpen. Jag tror inte hunden far illa av det hela heller.
I vissa fall så tror jag att det kan vara det absolut bästa för hunden, om man har råd.

För många år sedan på vovve blev en väldigt ung tjej medlem, hon bodde då någonstans i Sydamerika med sina föräldrar, vill minnas att hon var tretton år. Hon o hennes familj hade blivit adopterade av två gatuhundar, dom tog dem till vet, de fick den vård de behövde, kastrerades samt alla vaccinationer som behövdes o blev en del av familjen. När de flyttade tbx till Sverige så fick hundarna följa med. Helt lagligt med karantän o allt, kan inte ha varit billigt!
Hatten av!
 
Jag tycker också att det är skillnad på att ta hit gatuhundar bara sådär efter att ha sett dem på bild kontra mot att man på plats verkligen mött en individ som man sedan lärt känna, levt med och fungerar oerhört bra ihop med. Alltså, även jag skulle nog ha rätt svårt att lämna min kompis i sticket.

Jag har inget personligt emot att de tog hit honom och tycker också att det är bra att vanligt folk får reda på att han måste sitta i karantän och att det faktiskt kan kosta väldigt mycket pengar att ta hem en hund från utlandet. Jag reagerade bara på att det gick så snabbt och sedan då hanteringen på Arlanda som stack ut lite väl mycket med alla klappar av vem som helst och detta då på en hund som skulle till en karantänsstation.

Arthur verkar för övrigt vara en trevlig hund som är lugn och trygg och det ökar ju hans chanser för acklimatisering i det nya landet så jag hoppas att det går bra för dem och att han kommer att få vara en frisk, glad och omtyckt hund resten av sitt liv.

En annan hund som varit med om något liknande var ju hunden Sigge. Ett svenskt par red genom hela Patagonien under ett år och fick en följeslagare som följde med dem troget under nästan hela färden. Även han fick så småningom flytta till sverige. En av ägarna skrev dessutom en bok om deras resa tillsammans och jag råkar visst ha den i bokhyllan: Sigge vildhunden från Patagonien.

/ kayoba
Dom har jag hört på en föreläsning, fantastisk historia.
 
Nu verkar ju just Arthur vara en grymt cool och trygg hund. Men säg att den reagerat på bur och flygresa och omställning osv. Hade ju inte varit orimligt, fasiken min hade tyckt det var ganska traumatiskt trots sitt ombonade liv. Men jag kan ända inte se att det är ett dåligt alt sett till just det andra alternativet. Vad är några veckors stress osv mot att få sova torrt och varm, få mat varje dag och i tillräcklig mängd, någon som bryr sig om, vård när den behövs och slippa kämpa för överlevnad. Jag tror Arthur anser redan karantänstallet är himmelriket!
 
En annan hund som varit med om något liknande var ju hunden Sigge. Ett svenskt par red genom hela Patagonien under ett år och fick en följeslagare som följde med dem troget under nästan hela färden. Även han fick så småningom flytta till sverige. En av ägarna skrev dessutom en bok om deras resa tillsammans och jag råkar visst ha den i bokhyllan: Sigge vildhunden från Patagonien.

/ kayoba

Jag har träffat Sigge en massa gånger, och Råda också. Sigge fick iallafall sitta i karantän i evigheter när han kom hit, han var väl inte samma kändis då.
 
Mja, det är väl just det tråden behandlar, om det verkligen är så? vad jag minns fick inte Sigge stå och bli klappad av kreti och pleti i en ankomsthall utan det var marsch till karantänen direkt och en hel del strul och väldigt stränga regler.
 
Mja, det är väl just det tråden behandlar, om det verkligen är så? vad jag minns fick inte Sigge stå och bli klappad av kreti och pleti i en ankomsthall utan det var marsch till karantänen direkt och en hel del strul och väldigt stränga regler.

Jag tror nog Arthur får stå lika länge som alla andra hundar - men däremot håller jag med om att jippot vid ankomst verkar väldigt märkligt. Så ska det inte vara.
 
Vad som gjorde mig mest förvånad var när jag läste en notis i DN häromdagen att Jordbruksverket först hade sagt nej till att ta hit honom, men sedan ändrat sig. Varför sa dom då mej först? Varför ändrade dom sig? Hur är det ens möjligt att de kan "ändra sig"?
Jag lyssnade på intervjun på radion i bilen häromdagen och det var så att hunden hade ett öppet sår och därför fick de avslag, men efter att såret behandlats korrekt och börjat läka så fick de tillståndet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu har reglerna kommit. SJV förnekar sig inte . Det kommer att kosta 4.500 kr för en dispens ! Saxat från SJVs sida. "Införsel av yngre...
Svar
8
· Visningar
2 765
Senast: crazy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp