Bukefalos 28 år!

Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Jag gillar min, och du kan bortse från dem som pratar om att man sitter högt över hästen, för jag har provat så många sadlar att jag vet att dessa är bland dem man sitter närmast i.
De som påstår sånt måste ha tagit fel på vad de provade för sadel.
Högt över hästen är helt andra märken, anser jag i alla fall.

Nej, man måste nog känna efter själv, och hästen, och sen välja, vet att jag tänkte på det där med sadel dygnet runt nästan när jag letade:crazy::(

varför skulle de tagit fel på sadel för att de har en annan åsikt än den du har?:crazy:
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Tja kanske av det skälet jag skrev i inlägget.........om dom inte rider barbacka annars förstås:cool:
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Jag provred både Jaguar och Amerigo Vega när jag köpte ny sadel. Tyckte faktiskt också att jag satt högt över hästen i Jaggan...:confused: Plus att jag föll fram och skänklarna åkte bak. Minns inte vad det var för modell.
Men för den saken skull kan jag inte säga att det är en dålig sadel. Har kompisar som har jaggor som de sitter kanon i och som de är supernöjda med. Måste ju var ganska individuellt vad som passar olika ryttare och olika hästar.
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

men sånt beror ju helt på vad man jmf med!! jag tyckte jag satt nära hästen i alla mina prestige sadlar tex. tills jag provade childeric. ^^

så även om du med din "sadelbakgrund" tycker att man sitter nära hästen så har kanske andra en annan "sadelbakgrund" och tycker att man sitter högt... :p
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

ja den ena gillar Albion har jag sett i annan tråd så.......:cool:

Så nej jag tror inte de jämförde med childeric:smirk:.

Sen visst sitter man olika i sadlar. Jag kan inte sitta i Prestige tex.
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

nä men hur som helst så upplevs det olika.

har svårt att tro, som du verkar hinta till, att dom hittar på det eller har provat en annan sadel. bara för att dom tycker annorlunda.

var glad att du gillar din sadel, alla behöver väl inte hålla med dig. :idea:
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Det blir lite svårt att jämföra när sadeln ligger illa och dessutom vet man inte om sätesstorleken var samma:confused: I för litet säte sitter man tex, inte bra oavsett sadeln.

Lädret är väldigt bra, kvalitén öht tycker JAG, i alla fall. Snygg och utan repor o annat fast jag är en slarvmaja och det är väldigt fint mjukt kalvskinn i sitsen, knästöden, bossorna osv, resten buffel som jag personligen inte tycker är snyggt men uppskattar allt mer, pga mjukheten.

Jag har ju cc och den sitter man verkligen inte fast i, som nån skrev snarare som hoppsadel...

Jag skulle gärna kunna tänka mej amerigo, childeric osv också, men jag kommer inte att vilja ha styvare läder nånsin igen och inte hårdare sits, det betyder enormt mycket med mjukheten tycker jag. Man tror det inte innan men när man haft en bekväm sadel skulle det vara svårt att byta till något obekvämare igen.


Absolut! Därför skrev jag ju också ner det, men jag kan ändå bilda mig en uppfattning av hur sadeln kändes för mig (dock inte utifrån hur hästen gick). Satesstorleken var inte för liten däremot, det vet jag, eftersom jag provsuttit andra storlekar av samma modell. Det var helt enkelt inte rätt form för mitt bäcken.

Kvaliteten på lädret MÅSTE vara otroligt bra, med tanke på hur lite de sadlarna på ridskolan sköts om. Därför skrev jag också ner det. ;) En sämre sadel hade rasat ihop för länge sedan, vilket man också kan se om man jämför med t.ex. Henri de rivel sadlarna på samma ridskola med samma skötsel. De ser 20 år äldre ut än jaggan trots att de är nyare.

Jag har aldrig suttit i något så bekvämt som min nuvarande dressyrsadel (en engelsk kvalitetssadel). Ingen av de sadlar jag ridit i tidigare har känts så rätt för min kropp som den. Jag tror helt enkelt att det är en väldigt bred smakfråga som inte kan besvaras utan att man själv provridit (då perfekt passande) sadeln.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

men alla upplever ju saker och ting helt olika. du kan aldrig få exakt samma känsla av två personer. sedan betyder inte det att den ena har rätt o den andra har fel.
det finns sadlar jag sitter kanon i som du kanske skulle tycka var hemska.

någon kanske älskar sin sadel som är 20 år gammal o kostar en femma, o den andra en sadel för 30 000 då e de väl utmärkt att båda har sadlar de gillar. eller hur?
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Jag var nöjd med mina jaguarer, sålde av rubbet när jag slutade rida för två år sedan. Men jag trivdes ypperligt i dem och skulle absolut kunna tänka mig att köpa det märket om jag köpte häst igen.
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

KL

Undrar om nån av er som har mer erfarenhet av Jaguar vet om de brukar skilja sig åt, en sadelmakare jag prade med hade erfarenhet av detta från iallafall 1 tillfälle (tex har jag rovat flera Crown Jessica och de var alla totalt olika).

Red för min tränare idag och hon tyckte att den var aningen för svängd i bomen men höll med om att hästen uppenbarligen tycker att den är skön. Så vi hoppas på att det exemplar jag beställt inte är riktigt lik svängt.
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Hur menar du "olika"? Skillnad på bommen, storlek på stöden osv?

De finns ju både i djupt och lite flatare säte, och vad jag vet så finns det åtminstone två olika versioner. Jag haade första generationen, där bossorna går rätt högt upp på bakvalvet. Sen finns det en senare variant som er lite annorlunda ut i utformningen. Dock vet jag inte riktigt hur de skiljer sig åt, om det bara r en utseendefråga eller om det är mer som skiljer sig åt.

Här är min gamla sadel, försa versionen.
sadel.jpg


Försökte hitta en bra bild på andra generationen, bäst syns ju självklart skillnaden om man har båda två framför sig. Men där går bossorna inte lika högt upp baktill.
fbeb_1.JPG
 
Senast ändrad:
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Jag vet inte heller om de skiljer sig i svängdhet mellan olika versioner mer än att cc är mindre svängd. Kanske de äldre är mer svängda också?
Min är av den nyare sorten med bossorna inte lika högt upp. Det var den deep seat jag provade också och den var för svängd.

jag tror dock man kan göra en del genom stoppningen på dem, men har ingen erf av det.
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Ah, så en cc kanske skulle bli perfekt då :idea:

Jo det var främs svängdheten i bomen jag tänkte på.

Den jag provat ser ut som Elegant machinery´s andra sadel.

Generalagenten menade att det var viss skillnad på de tyska och de som säldes i sverige, men jag vet inte om det bara är snack.

Tändes ett litet hopp ang CC om det nu visar sig att det inte bli bra m den jag ska få hem på prov.

Hur bred är cc i kanalen? - är det samma som deep seat?

Denna jungel.....!

Jag hoppas så mkt på den jag ska få hem!
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Ja lika bred är den i kanalen jag kan inte mäta nu för jag är bortrest över helgen, men kan kolla imorgon kväll.

Den är rejält bred, i alla fall.

Har nog inget kort kvar i datorn men ska se om jag kan ta nytt om jag kommer ihåg:idea:

Eller om jag hittar bild på likadan.
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Känner att det nog skulle kunna bli perfekt m enn CC om den nu är lite mindre svängd i bomen. Vi konstaderade på lektionen att den perfekta sadeln skulle vara som deep-seat´en men lite rakare i bomen. Detta kanske är lösningen.

I så fall kanske man helt enkelt skulle shoppa en ny som är inpassad från början. Inte billigt m bomändringar och omstoppningar heller direkt och jag vill ju ha en i bra skick så då är man ändå uppe i minst 17 000 kr.

Vad ligger de på i nypris? Agenten sa att en deap seat i buffel kostade närmre 28´ idag.
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Det är nog ungefär detsamma. Men det finns begagnade om du vet storleken, kanske inte lika ofta som deep seat, men det finns.
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Tack för all info!!! Vad skulle man göra utan buke? Helt lost i sadeljungeln.
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Det var den här Jaguarsadeln som jag provade. Den var väldigt snygg men som tur var passade den inte...dyyyr! 27900:-:crazy:
jaguar.small.JPG


Vad trist att Vegan inte funkade!:( Hoppas att det ska ordna sig för er nu!
 

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Barret
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
399
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 331
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Agria Hundpromenad
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp