Bukefalos 28 år!

Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Ska mäta kanalen ikväll:idea:

Hedwigs ser skitsnygg ut men den är ännu nyare än min:D
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Kanalen är åtm 9 cm, alla fingrar får gott plats.


Så här ser cc ut, dvs inte den allra senaste då, men dem man hittar beg ser nog ut så Obs taget med dålig mobil så det ser lite skumt ut, den är mörkare eg mörkt rödbrun, och utan fläckarna av kameran.

Sadel snett framifrån

Sadel från sidan
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Tusen tack för din hjälp!

9 cm är nog som den deep seat som finns i stallet - 5 fingrar + längs hela kanalen.

Hästen verkar som sagt störd när det blir tryck för nära ryggraden så jag tror inte att jag överhuvudtaget ska titta på nåt som är smalare än så här i kanalen.
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

jag har provat en icke Svensk såld (importerad från tyskland) Jaguar och jag har provat de modeller som är vanliga här (det är flera i stallet som har Jaguar sadlar, både hopp och dressyr) och jag kan säga att det är skillnad. De sadlar jag har provat har letat efter och provat har varit dressyrsadlar "deep seat" och som är 28 breda. Den som inte var svensk såld låg jättehögt ovanför hästen fast det låg korrekt på hästen men mycket högre. De som jag har provat som har varit "svensk sålda" är mycker närmre hästen.
Enligt agenten som har kollat på alla sadlar ja har lånat hem. (Jag har lånat hem dessa privat och inte genom honom) Så har de sadlar från vissa, inte alla, länder en Harry Dabs bom och därför ligger de högre och ser annorlunda ut. :)
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Aha, tack för info hade ingen aning om det.:idea:

Det kan ju förklara att man upplevt så olika:D
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

hur menar du? harry dabbs tillverkar ju jaguar? vad för bom skulle dom svenska ha?
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

hur menar du? harry dabbs tillverkar ju jaguar? vad för bom skulle dom svenska ha?

Harry Dabbs har ju en egen sadel också, lite billigare men rätt lik jaguar, jag antar att det är den bommen man "fuskat in" på vissa håll då.
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

jo jag menar... eller han (generalagenten) menade att det är olika bommar på Harry Dabs och på Jaguar,även om det är samma tillverkare, jag försökte få han att plocka ur lite stoppning i den för min dotter tyckte att den var så skön att rida i men han sa att det kommer inte att göra så stor skillnad som jag ville för att det inte var samma bom i, den skulle aldrig komma ner så mycket som min stallkompis sadel (jag tog fram den och visade han - så här vill jag att den ska ligga;) ) . Det var en fin sadel och den låg korrekt men för högt på hästen. Och om man tittar på dem i bakkant och jämför utseendet på bakvalvet så syns det att dom är olika. Fast båda är äkta Jaguar sadlar.
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Dom kanske vill ha den så där, med den bommen? Det måste ju vara så.:)
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Jag har sedan en tid Jaguar deep seat, en helt underbar sadel. Både jag och hästen älskar den. Måste "dra in" en annan tråd här, "till de stackare som inte förstått betydelsen av en väl passande sadel" (eller något liknande). Det stämmer verkligen för oss, äntligen säger jag bara efter lång tid av sadelproblem.

Vi har provat x-antal av jaguar också, både svensksålda och importerade (alla är ju det, men ni förstår väl ?) Och det jag kan säga är att det skiljer ju lite på alla, trots samma storlek. Nu har jag en som inte är svensksåld och den ligger närmre hästen än minst en annan svensksåld vi provat.

Så min erfarenhet säger att det är inte var den köpts som är skillnaden.Sedan vill ju alla, duktiga som icke duktiga, försäljare sälja sina saker. Det gäller bara att man som köpare själv vet vad man vill ha, det är ju ändå vi som ska använda sadeln. Vi känner ju trots allt även våra hästar bäst, eller hur ?
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Har en relativt ny av modell cc. Passar min ponny och mig jättebra! Han har fått en helt annan rörelsefrihet och min sists har blivit mkt bättre!:D
Ett stort + att den inte är sååå djup i sitsen(får värsta svanken)
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Bara älskar :love: jaguarerna finns ingen annan sadel som jag kan sitta så stilla och bra i. Just nu har jag en XKC deep seat med buffelläder. Kan väl säga att det är ganska stor skillnad på buffelläder och icke buffel. Greppet i buffeln är helt underbart. Och hästen älskar att jag kan sitta så stilla och bara swinga med.
Har inte stött på ngn Jagga med dålig kvalité som nämnts tidigare och då har jag ägt ett par stycken och provat en hel del.
 

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
5
· Visningar
586
Senast: Barret
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
375
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 267
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp