Bukefalos 28 år!

Sv: Åsikter

Jag läste också denna artikel och det är tråkigt att en okunning journalist skriver så.... Funderade ett tag på att skriva till henne men vid närmare eftertanke så orkade jag bara inte!!! Ingen idé att ödls tid och kraft på sådana idioter.
 
Sv: Åsikter

:bow:
Madde71 skrev:
Jag läste också denna artikel och det är tråkigt att en okunning journalist skriver så.... Funderade ett tag på att skriva till henne men vid närmare eftertanke så orkade jag bara inte!!! Ingen idé att ödls tid och kraft på sådana idioter.

"Synd om" reportern som inte förstår bättre... :devil:
 
Sv: Åsikter

Nej, är det någon som ska reagera så är det Distanskommittéen och det kanske de gör också?

Hennes argument går ju att applicera på all hästsport så då kan vi lägga ner alltihop och släppa hästarna fria.

/Camilla
 
Sv: Åsikter

Fy fan, man blir förbannad. Det kokar inom mig. Det dör väl hästar i Fälttävlan också betydligt fler än i distansritt. Hon måste ju vara helt sjuk i huvudet som skrivit på det viset. Jag hoppas verkligen Ridsportförbudnet och distanskomitten går in och besvarar den sjuka artikeln.
 
Sv: Åsikter

Inom och trav och galopp dör det betydligt fler hästar.... 28 juli dog ju senast en häst på täby galopp mitt under ett löp sänt i tv.....
 
Sv: Åsikter

Det är så upprörande att jag saknar ord! Okunnigt, oprofessionellt, osakligt och oansvarigt!
 
Sv: Åsikter

Det känns inte som människan som skrivit artikeln själv är en särskilt van hästmänniska. Det är tråkigt att höra att man är en djurplågare, hur fel personen i fråga än har. Jag blir både arg och ledsen vid ett sådant här påhopp. Det känns inte som att jag är rätt person att besvara en sådan artikel, men jag hoppas att det är någon som gör det!
 
Sv: Åsikter

Jag hade också i tankarna att skriva till den berörda journalisten, tidningen som hon arbetar på är min lokaltidning, men jag fann inte ord för vad jag kännde. Först blev jag rasande, sen besviken att hon drar en redan liten och "oaccepterad" gren i smutsen. Sist blev jag bara ledsen. :crazy:
Jag tycker att nån borde skriva ett svar till henne, och gör ingen det så gör jag det, bara jag får fundera på hur det ska framföras och VAD.
Kom gärna med förslag så kan jag faktiskt tänka mig att skriva ihop ett mail.
 
Sv: Åsikter

Bry er inte, just denna (?) journalist har skrivit liknande artiklar förut, och det är beklagligt att den ansvariga utgivaren låter sånt tryckas.
 
Sv: Åsikter

Aha?! Då kan vi lugnt låtsas som ingenting. För antagligen är det just bråk och provokation hon är ute efter.

Vänta med krutet ifall någon betydelsefull inom förbundet tar henne på allvar.

/Camilla
 
Sv: Åsikter

Alltså människor dör ju också under träning, tävling och fotbollsmatcher, då är det ju oftast något hjärtfel eller något annat, som lika gärna kunde hänt hemma i sängen. Det samma gäller ju här, hästen kan trilla död ner i hagen också. Och jag håller med Camilla, isåfall skulle man inte alls få tävla för det är inte naturligt för hästen att hoppa hinder på 1,60 heller eller att göra piruetter. För att inte tala om att gå i hastigheter som de gör i galopp eller trav. Vi har iallafall de hårdaste veterinärkontrollerna i distans och det får vi ha som försvar vad gäller djurplågeri bl a. Oseriös tidning som ens publicerar en sådan artikel. Ni har väl hört vad som hände Expressen? De sa i en krönika att Carolina Klüfts enda skada heter Patrik Kristiansson (hennes pojkvän) och allt samarbete mellan friidrotten och Expressen bröts därmed, journalister i ett nötskal.
 
Sv: Åsikter

hon är tydligen chefredaktör på tidningen :confused:
 
Sv: Åsikter

Jag har skrivit så här till VLT:

Det finns väl ingen gren inom hästsporten som på elitnivå inte innehåller risker för hästen! Trav, galopp och fälttävlan är väl några väldigt tydlliga exempel. Men också vid "vanlig" hoppning, dressyr och körning när du strävar efter toppresultat finns risken och faran att du drabbas av tävlingsvansinnet och pressar hästen längre än vad den är lämpad för. Det är inte bland distanshästarna du hittar det stora antalet dopingskandaler!

Att stryka distansen från tävlingskartan är lika logiskt som att stryka maratonlöpningen från friidrotten!
Finessen med all hästsport är att tillsammans med hästen utveckla ett samspel mellan häst och ryttare - och inom vår gren handlar det om att utveckla uthållighet, tålamod, slitstyrka och glädje. Horsemanship är ett honörsord inom distansen!

Ingen gren inom hästsporten är så noga med att i alla lägen folja upp hästens hälsa och välmående som distansridningen. Efter VM i Jerez skärptes reglerna ytterligare - det räcker inte att ryttaren har kvalificerat sig - ekipaget måste tillsammans ha visat att de är kompetenta och förberedda att genomföra den prestation det innebär att rida 160 km.

Distansridningen stimulerar sina utövare att tänka långsiktigt, att sakta men säkert bygga upp en hållbar och stark relation mellan häst och ryttare för att under många år (maratonlöpare och distanshästar har den likheten!) njuta av att lägga mil efter mil efter sig! Och grunddevisen för sporten är "Att genomföra är att segra".


Mvh Per Sundberg
 
Sv: Åsikter

Det var det vidrigaste!!! :devil:
Hon som har skrivit denna artikel är inte speciellt duktig när det gäller hästar och rätt info... :rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Åsikter

Läste det där i tidningen imorse. Blev fundersam till hur en "ridsportsexpert" kan säga så om just distansritt. Min åsikt är att isåfall så är väl alla sporter lika farliga, eftersom hästen utsätts för påfrestningar. Är bara ryttare/kusk och häst samspelta samt kvalificerade för att klara av ridsportsgrenen, så är det ingen fara. Men olyckor kan ju alltid hända.
Jag är inte så bra på att förklara vad jag menar...
 
Sv: Åsikter

Jag skrev också ett svar till henne.
Läste igenom och suddade och ändrade min text en massa gånger innan jag skickade, men jag tror att jag ändå fick med orden "okunnig", fördomsfull" och "ignorant" några gånger för mycket... (eller kanske precis så många gånger som hon förtjänade?)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Scannade papper KU25 jag fick från Wolksvagen för mitt billån. Försöker lägga in den i deklarationen, men får felmeddelande "Kontrollera...
Svar
7
· Visningar
387
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
2 507
Senast: Badger
·
Utrustning Är det någon som har selen Drive out Duo Plus? Är ni nöjda? För- och nackdelar? Ska mäta lite i helgen och kanske klicka hem en sådan...
Svar
0
· Visningar
191
Utrustning Hej, tänkte kolla med er om ni tycker benlindor är nödvändigt, och när det isåfall blir nödvändigt? Är det endast vid hårdare träning...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 674
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp