Bukefalos 28 år!

Sv: Åsikter

Jag håller med Ranger och Nyrelski - det går inte att prestera bra på hästar som inte mår bra. Inte ens på hästar som mår fysiskt bra men som inte vill.

/Camilla
 
Sv: Åsikter

Håller med dig till punkt och pricka.
Det är sorgligt när någon som inte vet något om sporten ger sig till att såga den i media. Men det är väl så fördomar föds - ur okunnighet.
 
Sv: Åsikter

Stopek skrev:
Jag tycker fortfarande att bästa botemedelet mot hennes distansfördomar vore att få rida en tremils träningsrunda på en av våra hästar .... skall vi ringa henne och bjuda ut henne på en liten sväng?

Är det någon som tillhandahåller en Riktigt obekväm sadel, så kan jag tillhandahålla springglad häst ;)
 
Sv: Åsikter

jag har en ursutten gammal leva sadel, som inte,är allt för bekväm att rida långt i... men hästarna tycks gilla den, den kan du ju låna;)
 
Sv: Åsikter

Till Istapp och Psykkraft - vilken bra idé. :rofl: Då kan hon med sina nyvunna kunskaper skriva en artikel hur förskräckligt hemskt det är för alla dessa distansryttare som hästarna plågar ute på banorna.

Hälsning Maja
 
Sv: Åsikter

Jag har också ringt upp journalisten. frågade bla vilken erfarenhet hon själv har av distansritt. Hon påstod sig ha "bevakat" sporten under många år och varit på två mästerskap bla VM i Stockholm. Nu är det ju så att det var 15 år sedan så det kan ju ha hänt en det. Jag påpekade också att det kan vara bra att ta reda på fakta innan man skriver, artickeln innehåller en mängd fakta fel såsom "först i mål vinner" vilket ju inte stämmer. Hon trodde själv att hästen ska visas för veterinären dagen efter ritten eller inom en timme m. fl fel. Hon tyckte också att det var mer naturligt för hästen att hoppa en bana med höga hinder, jag skulle vilja se den häst som självmant hoppar 130 cm gång på gång ute i hagen!

Jag frågade vilken sträcka hon ansåg var det längsta man kan rida på en häst och hon tyckte att två mil med många pauser under en dag var lagom, jag svarade att då räcker det med att leda hästen lite långsamt för det blir svårt att hinna rida så långsamt.

Jag bjöd hem henne till mig för att titta på friska, glada hästar som går ute naturligt i hagar och äter gräs och rulla rsig i stora hagar trots att jag har en landslagshäst. I hur många andra dicipliner får hon se så glada "naturliga" landslagshästar.
Det är bar akonstatera att detta är någon som inte har sett ett eller prövat sporten och dessutom inte tycker att man överhuvudtaget ska rida på hästar.

Det som vi däremot bör lära oss av detta är att vi har ögonen på oss och det är bra. Vi måste lära oss att rida bättre, ha snyggare hästar dvs musklade och runda och vi måste vinna acceptans hos de andra grenarna./ Karin G J med Kaabata
 
Sv: Åsikter

som det verkar har hon ju fått en hel del inbjudningar att komma och prova på distans, har hon antagit någon av dom??
 
Sv: Åsikter

karingadde skrev:
Det som vi däremot bör lära oss av detta är att vi har ögonen på oss och det är bra. Vi måste lära oss att rida bättre, ha snyggare hästar dvs musklade och runda och vi måste vinna acceptans hos de andra grenarna./ Karin G J med Kaabata


Just det, hästarna ska inte vara magra!
 
Sv: Åsikter

Hon var inte ett dugg intresserad av att varken titta eller rida. Hon trodde säkert att mina hästar var fina och mådde bra men sa att hon sett så mycket som hon inte gillade.

Jag har tänkt på det efteråt. Naturligtvis är det ju alltid så att det finns rötägg inom alla områden, inom vår sport har vi de som inte kan rida alls, har magra hästar, utnyttjar regelverket mm men de är väldigt få, de flesta sköter sig utmärkt. Hur kan vi få bort dem som inte är bra förebilder för sporten? Ska vi ha högre kvalifiseringskrav? Kanske skulle man vara tvungen att ta ett distanstränarkort motsvarande amatörtränarlicens inom galopp. Detta kort skulle innehålla prov på kunskap inom foder, hovvård, träning mm samt ridprov. Detta är bara en fundering men kan det vara bra?/ Karin GJ
 
Sv: Åsikter

Groom-pelle skrev:
Vi kan bara motbevisa Bäcks påståenden med bra verksamhet - bra bredd o bra elit! Bra sammanhållning och sportsliga förhållanden.
SÅn't skapar också bra publicitet.
Vi kan inte - och ska inte - göra annat än att föra fram VÅRA synpunkter och ägna oss åt vår sport så bra som vi kan!

:bow: :bow:

smart man :cool:
 
Sv: Åsikter

Jag undrar vad denna reporter har emot distans eftersom det, som nån annan skrev, händer precis lika mycket i andra grenar. Trav, fälttävlan, galopp, hoppning, det är ju samma sak där. Det hade varit roligt att prata med henne personligen och höra vad som igenligen ligger bakom de hon skriver. Vet någon om distanskomiten har reagerat?
 
Sv: Åsikter

Jag menar att vi måste både kunna tävla med varandra och vara ett bra gäng! Inte så att alla kan vara bästis med alla :p Och det ställs krav på en positiv o engagera sammanhållning, inte minst riktat till våra yngre ryttare. Det hänger på oss allihopa att ställa upp med positiva råd, supporta varandra etc. Dom som är mer erfarna är mentorer till "dom som vill upp".
Och inte minst tycker jag att vi måste komma ihåg att distans inte går ut på att rida så många km/tim som möjligt - utan att lyckas rida långt (och 40 km CR är långt för en del, 80 km tävling kort för andra) med hästar som mår bra o tycker att det är kul!
Funkar det så blir vi också fler, och blir vi fler så blir det roligare och blir det roligare kan vi lära oss mer och vi blir bättre o hästarna med!!
 
Sv: Åsikter

Här är en till som skickat iväg ett GENOMTÄNKT mail till damen ifråga. Till skillnad från hennes pinsamt dåliga artikel...!
 
Sv: Åsikter

Hej, alla på distansforumet! Jag har följt forumet ett tag utan att logga in själv, och det som slår mig är att alla verkar så kunniga och ödmjuka. Nå, nog med smörandet. Jag blev så förb&%¤### på den här "journalisten" att jag skrev till henne och talade om att jag tyckte att hennes artikel gav ett väldigt okunnigt intryck - och gissa om jag fick svar!!! Jo, minsann, hon har ridit i 45 år och fött upp hästar och har haft en dotter som tävlat ponny(?!!!) bl.a. fälttävlan. Jag har försökt att få henne att förklara varför hon ser mellan fingrarna med alla dödsfall som sker inom t.ex.fälttävlan (alla fättävlansryttare, jag har absolut ingenting emot er gren!) men hackar på distans. Jag har naturligtvis inte fått ett rakt svar, eftersom det ju skulle innebära att hon måste erkänna att hon pratar i nattmössan, men hon anför som nåt slags "argument" att hästen som vann VM 1990 (!!!) "stapplade i mål". Vid VM i Dubai i år har jag för mig att det var spurtstrid mellan ettan och tvåan, så det var väl knappast nån som stapplade i mål. Jag bad henne att komma med statistik som visade att distanshästar var mer skadedrabbade än andra, men då påstod hon att det inte fanns nån forskning på området. För mig tog det 5 minuter att hitta 10 artiklar som handlade om dödsfall bland fälttävlanshästar (igen, alla fälttävlansryttare, ingen kritik mot er) och 1 artikel om dödsfall bland distanshästar. Och jag som trodde att journalister fick betalt för att göra research! Jag har själv aldrig tävlat i distans, men jag hoppas kunna göra det i framtiden. Till alla er som är aktiva - ös på! Och kläm åt den här människan så mycket ni kan - hon står för allt som är dåligt inom ridsporten.
Med vänliga hälsningar
Ingrid
 
Sv: Åsikter

Hmm...
Grand Sultan som vann VM i Stockholm galopperade osedvanligt fräsch i mål efter sin 16 mil!!! Han blev dessutom TREFALDIG världsmästare under sin långa, imponerande karriär.
 
Sv: Åsikter

hmm. ja det visar sej att hon inte kan sin sak, och jag skulle inte vilja träffa på hennes hästar, dom har nog inte fått sej någon motions runda nån gång. men jag tycker att hon borde tacka ja till att komma och titta på dina hästar karin, och alla andra som har sagt så till henne, du har rätt karin, inte många som har landslagshästar låter sina hästar gå fritt ute i hagen.

men vi måste väll bara motbevisa henne! att vi är en trevlig och ärlig sport.
 
Senast ändrad:
Sv: Åsikter

1990 var första gången jag uppmärsammade distans. Kollade på den halvtimmeslånga tv-filmningen och blev MÄKTA imponerad av Becky och RIO.
Jag kommer idag bara ihåg småsnuttar men den där hemska backen som Becky svansliftade uppför. O så minns jag hur pigg både RIO och Becky var vid målgång.
Undrar var denna mycket skickliga journalist befann sig då? Hon kan inte ha sett distansen i VM 1990 o kläcka ur sig en sån sak. Då ljuger hon.
// Linda
 
Sv: Åsikter

Tycker att det är helt förkastligt att ge sig på en hel sport som verkligen kämpar för att visa att hästarna INTE tar skada. Med våra veterinärkontroller t o m efter ritten ska väl bevisa det om något.
Säg till elitryttarna i de andra diciplinerna att man ska införa veterinärkoll efter ritten.....

Om jag inte minns fel så har denne "journalist" gett sig på distansen för ett par år sedan efter Jerez.

Visst, det ÄR bra att vi granskas i sömmarna. Vi arbetar hela tiden på att förbättra distansen. Ta tex pulstiden inom 20 min, förr var det 30 min. Men vi ska inte behöva ta skitartiklar med massor med faktafel.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Scannade papper KU25 jag fick från Wolksvagen för mitt billån. Försöker lägga in den i deklarationen, men får felmeddelande "Kontrollera...
Svar
7
· Visningar
387
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
2 509
Senast: Badger
·
Utrustning Är det någon som har selen Drive out Duo Plus? Är ni nöjda? För- och nackdelar? Ska mäta lite i helgen och kanske klicka hem en sådan...
Svar
0
· Visningar
191
Utrustning Hej, tänkte kolla med er om ni tycker benlindor är nödvändigt, och när det isåfall blir nödvändigt? Är det endast vid hårdare träning...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 694
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp