Sv: Åsna?

Hon med de stora öronen heter Daisy och är av rasen Katalan. Hon har riktigt stora öron faktiskt. De andra ligger klart i lä. Jag hoppas att hon blir stor. Hennes mamma är 1.35 och hennes pappa 1.40.
 
Sv: Åsna?

Hon med de stora öronen heter Daisy och är av rasen Katalan. Hon har riktigt stora öron faktiskt. De andra ligger klart i lä. Jag hoppas att hon blir stor. Hennes mamma är 1.35 och hennes pappa 1.40.

Synd att du bor så långt ifrån:angel: Är den en ras som man lätt kmr åt i sverige?
 
Sv: Åsna?

Tur för mig kanske så jag får ha henne kvar!;) Det är väl inte så svårt neråt dina trakter att hitta såna här åsnor. Hennes uppfödare bor i Hörby och säljer åsnor då och då på bla Blocket. Tycker du ska satsa på dessa lite större åsnor om du skulle vara intresserad. De är ju mer användbara då.
 
Sv: Åsna?

Hej! Jag har en åsna som heter Matteo och är 20 år. Han är väldigt social och trivs med att bli riden, körd och omskött. Åsa Linkegård Mobil: 0735-931551.
 
Sv: Åsna?

Tur för mig kanske så jag får ha henne kvar!;) Det är väl inte så svårt neråt dina trakter att hitta såna här åsnor. Hennes uppfödare bor i Hörby och säljer åsnor då och då på bla Blocket. Tycker du ska satsa på dessa lite större åsnor om du skulle vara intresserad. De är ju mer användbara då.

Ja vem vet:D Är dom dyra i pris? Vad gör du med dina? alltså rider osv!
 
Sv: Åsna?

Priset på de större åsnorna är högre än för de små. Daisy gav jag 12000 för när hon var 8 månader. Esmeralda som var dräktig gav jag 6000 för. Jag har sett en del annonser på tex Poitouston (fransk lurvig, stor och dyr) som kostar 20000 och uppåt.
De yngre åsnorna håller på att ridas in och de andra år inridna. Penny går dessutom att köra. Hon extraknäcker på barnridning och brukar vara omåttligt populär, särskilt som hon är så orädd och hitills inte blivit det minsta rädd för något. Daisy är ju tänkt att bli min ridåsna om hon bara blir så stor som jag hoppas. Hon har haft ryttare på ryggen och inte brytt sig det minsta.
 
Sv: Åsna?

också åsneägare till 3st faktiskt. (har en på foder)
2 st halv stora poiuto-åsnor (stavning?), runt 140 i mankhöjd.
Miró och Ravall , brukar rida på dom som vanligt och har börjat köra in lite.
Och så 2 små, Roza och Birk. en meters-typen, brukar ut på olika aktiviteter med dom, senast var i fredags då de var julspel och barnridning vid kyrka.
så himla kul med åsnor, dom är helt egna djur som inte går att inte älska!
en fråga till andra åsneägare eller någon annan som vet. - har ni märkt av om dom är allergivänliga?
 
Sv: Åsna?

Hej! Jätte fina åsnor! Jag har fått äran att köpa en fin åsnehingst på 5 år. Ska hämta hem den från skåne i mellandagarna. Att få ha en åsna har länge varit en dröm för mig. Har läst mycket om dom och förstått att det är helt underbara djur, kärleksfulla och trogna.Den är varken inkörd eller riden. Har bara sett den på bild, eftersom det är några mil emellan. Du verkar kunnig på det här området så jag måste passa på att fråga om hur mycket en åsna kan bära beroende på mankhöjd? Jag har får och utfodrar dom med ett jättefint hösilage framtaget till hästar, då jag anser att det är bättre foder till dom än hö. Ger du dina åsnor hö eller hösilage? Mvh. Ditte
 
Sv: Åsna?

Om det var mig du ställde frågorna till vet jag inte, men jag försöker svara ändå. Jag har köpt alla mina åsnor som du dvs utan att ha sett dem annat än på bild, eftersom det har varit så väldigt långt till säljaren. De har sedan fraktats hit till norrland med hästlastbil. Det har blivit mycket billigare än om jag skulle åka och hämta dem själva. Vad gäller din åsnehingst kanske det vore en idé att kastrera den om du inte ska avla. Åsnehingstar är ofta väldigt tuffa, men om du inte har andra åsnor eller hästar gör det kanske ingenting. Penny bär ryttare upp till ca 55 kilo (hon är 110), lilla Esmeralda och hennes dotter Madicken har maxlast på ca 40. Jag upplever åsnorna som mindre viktbärande än tex shettisarna som bär ryttare upp till 60 kilo (de är dryga metern). Mina åsnor får hö, men jag tror inte att hösilage ska vara något som helst problem. Tänk bara på att de är lättfödda och kan få späcknacke om de blir överviktiga. Esmeralda har tyvärr en väldig späcknacke. Jag tycker absolut att du ska gå med i Svenska åsneföreningen och beställa Åsnehandboken som innehåller en hel del matnyttigt om åsnor. Då får du deras tidning också. Har du fler frågor så ska jag försöka svara om jag kan. Det är jätteroligt med en åsnetråd!:D
 
Sv: Åsna?

Hej Donkey! Helt rätt, frågan var riktad till dig. Helt ny här så jag blev osäker om frågan kom fram. Självklart ska jag gå med i åsneföreningen. Jätteglad att jag även kan få svar på det här viset. Vet inte helt säkert den riktiga höjden på min åsna men innom loppet av 8 dagar vet jag exakt. Du må tro att jag räknar ner dagarna tills jag ska hämta hem honom. Han ska faktiskt få gå som lite fårvakt så jag tänker inte kastrera honom.( om det går bra)
Sen hade jag då tänkt både köra och rida in honom så att han får jobba lite. Alla djur måste få aktiveras för att må bra.
Tack för ditt svar. Hör av mig igen när jag fått hem min Lucaz/ Ditte
 
Sv: Åsna?

Hej igen! Vem är författaren till åsnehandboken och vilket bokföretag har givit ut den? / Ditte
 
Sv: Åsna?

Åsnehandboken är sammanställd av Svenska Åsneföreningens styrelse.
För tillfället är den slutsåld, men det jobbas på en ny upplaga. Tills vidare kan du kolla ditt närmsta bibliotek efter den.

Titta in på http://www.asneforeningen.org för adresser och info om åsneföreningen.
 
Sv: Åsna?

Jag har en åsna:D men den bor i grekland^^ den heter debbie :D
 
Sv: Åsna?

I början av 90-talet så red jag ofta en åsna som hette Donkey. Riktigt härlig och den älskade att galoppera och hoppa hinder i skogen. Hade ingen sadel och ryggen var sylvass! Gick ihop med en minishettis i flera år men dom såldes sedan.
 
Sv: Åsna?

Hej! Vad roligt med nya svar!:)
Ditte60: Hur har det gått med Lucaz?:D
Donkey: Tack för alla kloka svar!:D

OCH tack till ALLA som har svarat i tråden:D
 
Sv: Åsna?

Jag vill också veta hur det gått med Lukaz! Gärna bilder också!
 
Sv: Åsna?

Hej igen! Nu har jag hämtat min Lukaz ända nerifrån Skåne. Allting gick jättebra. Han överträffade mina förväntningar, jag är KÄÄÄÄR!
Så snäll,lungn,kelen och helt underbar. Tyvär finns det inga papper på honom, vet bara att han är 5år ej riden eller körd. Jag hade veterinären här idag så han blev vaccinerad och genomgången och allt var bra förutom att hovarna ska verkas så fort det blir vardag. Jag skulle så gärna vilja rida in honom själv men undrar om jag väger för mycket för honom. Han är 110cm. och jag väger ca 54kg. Håller igen på onödigt för att kunna gå ner ytterligare
bara för att kunna få rida honom i framtiden, det vore en dröm. Idag var vi ute och promenerade i skogen i 2timmar med 2 hundar som far runt och han bryr sig inte ett dugg han bara går på och kollar sig omkring och ingenting verkar skrämma honom. Ska försöka att sätta in lite bilder med hjälp av dottern.
 
Sv: Åsna?

Vad roligt att det går så bra med Lukaz:D
Lägg gärna in bilder på honom:D
Vart kan man få tag på bra åsneuppfödare?
 
Sv: Åsna?

Hej, jag lånar tråden lite här :) Jag är också nyfiken på åsnor. Jag undrar om du vet hur den tål kyla? Skulle den kunna gå på lösdrift och ha tillgång till ligghall? Har nämligen ett halvblodsto som går på lösdrift och senare när vi flyttar till hus är det tänkt att pållen skall med och fortsätta gå i lösdrift då hon trivs väldigt bra med det, då undrar jag om en åsna skulle trivas i hennes sällskap? Jag har nämligen ingen erfarenhet om hur hästar och åsnor går ihop? Utfodrar du med nåt mer än hö? Och verkas hovarna av en vanlig hovslagare och är det nåt särskilt försäkringsbolag som gäller?
 
Sv: Åsna?

Mina åsnor går på lösdrift året om men vill komma in om det blir mer än -10 eller tokregnar. De har tillgång till två ligghallar men föredrar att komma in vid sånt väder. De blir jättekänsliga om öronen (som man i vanliga fall får gosa hur mycket som helst med) vid kallt eller blött väder. Vissa hästar gillar åsnorna jättemycket medan andra inte tål att se dem ens. Dock skulle jag aldrig sälja en åsna till någon som inte har en till åsna, eftersom de tycks vara så beroende av sina åsnepolare.De är lättfödda och bara mina ungåsnor har fått kraftfoder. De får lätt späcknacke vid övervikt. Hovarna ska kunna verkas av en vanlig hovslagare, dock bör han ha gott humör och bra tålamod!;) Vad gäller bremsning, sedering mm skiljer åsnorna sig från hästar också. Mina åsnor hatar hundar och gör allt för att skada dem.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 607
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 799
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
904
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 311
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp