Bukefalos 28 år!

Åt gul lök, vad göra?

Sv: Åt gul lök, vad göra?

Oj, vilken diskussion det blivit! När jag tänkt efter så har jag använt tesked och inte matsked, fel av mig. Men, fortfarande, vid några tillfällen har jag fått upprepa detta för att få hundarna att kräkas. Jag vet att det finns risker med för mycket salt, men sätter samtidigt den risken i relation med den ursprungliga förgiftningen. Hunden måste kräkas och ju förr desto bättre. Salt finns hemma och går snabbt att ge. Om jag inte gett salt dom få gånger jag behövt det, är det inte säkert jag haft hunden/arna kvar idag. En hel lök och en hel 70% chokladkaka tror jag är nog så giftigt som ett par teskedar salt. Kanske haft tur, men ingen av hundarna jag måst ge, har visat några symptom efteråt mer än att dom varit törstiga förstås. Självklart ska veterinär rådfrågas och har man möjlighet och tid till det, helst åka till veterinär för akut behandling. Jag har vid båda tillfällena haft telefonkontakt med erfaren veterinär som känner både mig och mina hundar.
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?

Tesked eller matsked är ganska viktigt i sammanhanget liksom vad man menar med tesked eller matsked, stor eller liten, struken eller rågad, blir en väldig skillnad på antal gram.
PL
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?

När det gäller saltet så är det viktiga att man inte ger en giftig dos.
PL

Vad är en giftig dos för en vuxen hund på 50 kg??
För en tid sedan svalde min hund ett stort "nosludd" till häst :angel: som jag använt som kampleksak. Han hade stora svårigheter att svälja det men fick ner det innan jag hann fram.
Jag försökte (efter telefonrådgivning med veterinär) få honom att kräkas med hjälp av senap, vilket totalt misslyckades. Han tyckte bara det var mums. Salt vågade jag mig inte på, utan körde istället till veterinären, som gav honom kräkmedel injicerat. Skulle göra hunden extremt illamående och få den att kräkas inom 10 minuter. Efter en halvtimmas traskande i skogen hade inget hänt. In till vet igen, ny spruta, ut i skogen - fyrtio minuter och inget kräks. Då vågade inte veterinären ge mera, då medlet tydligen är en form av morfin som är dödligt i för hög dos.
Det var bara att köra hem igen, senare på kvällen spydde hunden tack och lov upp eländet, men vilken tid det tog!!
Hade det varit något giftigt han fått i sig hade ju läget varit kritiskt! Så jag vill gärna veta ett riktigt idiotsäkert sätt att få honom att kräkas, snabbt, om så skulle behövas...
Tacksam för tips! :)
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?

kl
Jag har nu googlat lite på faran med lök (thiosulfat) och hundar, men har inte lyckats hitta en enda vetenskaplig sajt med konkrekta fakta om saken och dosangivelser.
Är det någon här som kan hänvisa till en sådan sida? (och då menar jag inte typ vovve.net).
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?

Enligt http://www.hvarsta.com/braveta.htm hemsidan så sägs det att:

(kopierade texten)
Lök – stora upptag av lök (rå,kokt, stekt, torkad) kan ge upphov till kräkningar och diarre. Efter några dagar kan även sönderfall av blodkroppar med medföljande blodbrist konstateras. Oftast drabbas små hundar eftersom förgiftningsrisken är dosrelaterad till hundens vikt. Dödsfall har förekommit.

Kritisk mängd: 15 g rå lök eller mer/kg. Detta motsvarar för en hund på 10 kg ca 2 mindre lökar eller 14 g lökpulver. Var observant med torkad lök, hunden kommer lättare upp i en toxisk dos. Kritisk dos vid förtäring av vitlök: 3 g rå rensad lök/kg.
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?


Tack!

Det var ju inte så stora mängder som behövdes för att hunden skulle bli förgiftad.

Drar mig nu till minnes att jag för en del år sedan ställde ner en hel bytta med LÖKSOPPA till mina dåvarande hundar, en schäfer och en schabrador.
Inget hände den gången, men jag stryker löksoppa från mina nuvarande jyckars meny.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
773
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 810
Senast: Badger
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 210
Senast: ako
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp