Åt gul lök, vad göra?

Sv: Åt gul lök, vad göra?

Salt är det råd jag alltid fått av veterinär, men givetvis ska det spys upp tillsammans med det som hunden ätit. Var själv orolig de första gångerna och ringde veterinären igen, hunden spyr inte, vad gör jag nu. Ge mer, ge tills hunden spyr och det gör den till slut.
Att ge mer när hunden inte spyr är just vad man inte får göra!
2-3 g/kg är giftigt 4g/kg dödligt, dvs de inte mer än 1g per kg o var inte säker på att hunden verkligen spyr om du ger mer.
PL
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?

PL har ju redan svarat, men jag klämmer i med en varning jag med. Nej!! Inte salt!
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?

Nix, håller mig till min veterinär. Han är guld värd och hittills har han alltid haft rätt. Hur hade ni gjort om ni haft 15 hundar tillsammans och kommer upp en morgon och hittar pappret till 70% chokladkaka på golvet? Ingen i familjen har ätit av det utan chokladen var oöppnad. Dvs ngn av de 15 hundarna har ätit en hel chokladkaka men vilken? Började sniffa varje hund i munnen för att försöka känna chokladlukt från någon. Gav inget. Skulle man då åka in med 15 st? Det var att få alla hundar att spy, i tur och ordning till dess någon spydde choklad. Givetvis veterinärkontakt under tiden som uppmanade att ge tills dom spydde. Inte mycket annat att välja på, för 70 % choklad är mycket giftigt, i synnerhet som vi pratar om en hel chokladkaka. Ingen av hundarna har fått några men efter den behandlingen och inte annars heller, då jag fått göra det med ngn enstaka hund. Dom flesta av hundarna skulle nog inte ta rå lök men vi har några matvrak som äter allt dom kommer åt. Men det var bara ett tips i all välmening då det hjälp mig i akuta situationer. Men om man väljer medicinskt kol eller senap, så går det säkert bra det med.

Då kan jag meddela dig att risken att hunden får saltförgiftning av den mängden (en tesked kan räcka för en hund i schäferstorlek, och det kan gå SNABBT) är väldigt stor, och alla hundar spyr inte av salt. Jag fick mig en megautskällning en gång när jag matat i min hund salt som den inte spydde upp eftersom att det inte är ovanligt att hundar dör JUST för att de inte spyr upp det! Flera matskedar salt dödar till och med en människa.

Måhända att detta funkat på dina hundar, men var för guds skull försiktig med att ge råd som faktiskt kan ta livet av folks djur i fortsättningen.
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?

Har jag missat något här?
Är lök farligt för hundar?

Det är något jag aldrig hört talas om trots att jag hållit på med hundar i hela mitt liv.
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?

Senap har jag testat. Jag blandade i liiite salt = ½ tesked till 2 teskedar senap. Allt kom upp igen med hjälp av det. Man ska lägga senapen längst bak på tungan och stänga munnen så måste de svälja. Sen tar det max 5 minuter.

Salt är livsfarligt om man ger för mycket oavsett storlek på hunden. Man kan absolut inte ge matskedsvis. En del hinner tas upp av kroppen även om det bara hinner ner och vända. Och det finns hundar som lyckas behålla det och i så fall är det livsfarligt med den stora mängden. Saltförgiftning är inte att leka med.
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?

Ja lök är giftigt för hundar, det innehåller thiosulfat som hunden inte kan bryta ner, utan det lagras i kroppen o kan ge såväl akut som smygande förgiftning.
Det bryter ner dom röda blodkropparna o leder till anemi.
All lök är farlig, rå som tillagad, gäller all slags lök inklusive vitlök o blomlökar i trädgården.

mvh
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?

Nej en tesked är inte farligt för en hund i schäferstorlek.
Själv varnar jag för att kräka med salt men är inte helt emot det.
PL
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?

Salt är det råd jag alltid fått av veterinär, men givetvis ska det spys upp tillsammans med det som hunden ätit. Var själv orolig de första gångerna och ringde veterinären igen, hunden spyr inte, vad gör jag nu. Ge mer, ge tills hunden spyr och det gör den till slut.

Har fått samma råd av veterinär som vad du fått. Vad jag vet har vi inte samma veterinär så att göra som någon här att "såga" din veterinär verkar lite ...I vårt fall var det en matglad setter som kommit åt fodret (inte bra när man kan öppna dörrar). Han var rejält rund om buken och behövde onekligen få upp en del. Apotekets hälsoråd för hund (tror tom att det var den senaste) rekommenderade saltlösning men det hjälpte inte. Telsamtal till veterinären gav just precis samma svar som du fått - en sked salt långt bak på tungan (men var ute sades i samma andetag) och ja, munnen var inte stängd många sekunder innan det kom i retur.

Sen säger det sig väl själv att man inte fortsätter mata i hur mycket som helst. I vårt fall var det en liten mängd som behövdes.

Sen lyckades faktiskt samma galna setter i sällskap med ytterligare en av settrarna hitta en chockladkaka (70%) men den provsmakades endast. Den var tydligen för koncentrerad. Den gågnen blev det inte någon kräkbehandling. Det hade det inte blivit även om de ätit av den eftersom vi kom hem långt efter det att syndarna varit i farten.
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?

Även jag har fått rådet av vet. att använda salt.

Då var "den skydlige" en 5 månaders GD valp som fått tag i och käkat runt 50 tabletter Rimadyl(smärtstillande för hund).
En tesked bak på tungan o allt kom upp. Jag hade vet. i telefonen under tiden, hade det ej kommit då hade vi fått åka dit såklart!

Så även om det ej är något man ska "exprimentera med på egen hand" så finns det faktiskt vet. som rekomenderar detta! Inget jag skulle byta vet. för.......
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?

då kan jag meddela dig att risken att hunden får saltförgiftning av den mängden (en tesked kan räcka för en hund i schäferstorlek, och det kan gå snabbt) är väldigt stor [...]

Skulle du kunna hänvisa till en källa på ovantstående "fakta"?

Vad väger en Schäfer? Om vi antar att en Schäfer i snitt väger 35 kg skulle den behöva få i sig 70-105 gram salt för att bli förgiftad enligt peter_lundins fakta några inlägg högre upp med 2-3 gram salt per kg kroppsvikt.

70 gram salt är mer än en halv deciliter och 105 gram salt är närmare en hel deciliter. Det är rätt många teskedar det...
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?

Tack, jag har ärligt talat aldrig hört om detta.
På min BHK och i älghundsklubben är mamma scans köttbullar en vanlig belöning, man lär så länge man lever!
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?

Skulle du kunna hänvisa till en källa på ovantstående "fakta"?

Vad väger en Schäfer? Om vi antar att en Schäfer i snitt väger 35 kg skulle den behöva få i sig 70-105 gram salt för att bli förgiftad enligt peter_lundins fakta några inlägg högre upp med 2-3 gram salt per kg kroppsvikt.

70 gram salt är mer än en halv deciliter och 105 gram salt är närmare en hel deciliter. Det är rätt många teskedar det...
Fast ldmedett skrev:

"Salt skedvis längst bak i munnen och få dom att svälja det. Kan behövas ett par matskedar men det kommer upp igen tillsammans med det dom ätit, det lovar jag. Men detta måste ju göras i direkt anslutning till att dom ätit det, annars är det meningslöst. "

"Salt är det råd jag alltid fått av veterinär, men givetvis ska det spys upp tillsammans med det som hunden ätit. Var själv orolig de första gångerna och ringde veterinären igen, hunden spyr inte, vad gör jag nu. Ge mer, ge tills hunden spyr och det gör den till slut."

Lite info:
http://dkfc.se/salt.php
http://www.djursjukhus-sthlm.se/admin/UploadFile.aspx?path=/UserUploadFiles/Sthlm Regdjs - Veterinar informerar/Saltvatten.pdf
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?

Fast ldmedett skrev:

"Salt skedvis längst bak i munnen och få dom att svälja det. Kan behövas ett par matskedar men det kommer upp igen tillsammans med det dom ätit, det lovar jag. Men detta måste ju göras i direkt anslutning till att dom ätit det, annars är det meningslöst. "

"Salt är det råd jag alltid fått av veterinär, men givetvis ska det spys upp tillsammans med det som hunden ätit. Var själv orolig de första gångerna och ringde veterinären igen, hunden spyr inte, vad gör jag nu. Ge mer, ge tills hunden spyr och det gör den till slut."

Lite info:
http://dkfc.se/salt.php
http://www.djursjukhus-sthlm.se/admin/UploadFile.aspx?path=/UserUploadFiles/Sthlm Regdjs - Veterinar informerar/Saltvatten.pdf

Jo, absolut ska man inte ge en hund flera matskedar salt, det håller jag med om. Men att en Schäfer skulle få saltförgiftning av en tesked salt skulle jag gärna vilja se en källa till.
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?

KL Visst salt fel använt kan vara dödligt men det kan även kräksirap.
Fördelen med salt är att det finns hemma hos alla.
Att åka en timme bort för att kräka en hund som fått i sig ngt riktigt giftigt är inte särskilt meningsfullt.
PL
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?

KL Visst salt fel använt kan vara dödligt men det kan även kräksirap.
Fördelen med salt är att det finns hemma hos alla.
Att åka en timme bort för att kräka en hund som fått i sig ngt riktigt giftigt är inte särskilt meningsfullt.
PL
Och vad gör man om hunden inte kräks?
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?

Det jag TROR p_l menar är att i vissa fall är risken för saltförgiftning det POSITIVA alternativet till vad den ursprungliga förgiftningen kan göra med hunden.

Bor man i de centrala delarna av tex ångermanland och har närmsta jourveterinär 55 MIL bort, så är det ju inte alltid så enkelt att få vård!

Om hunden då ätit i sej något som är AKUT giftigt där utgången kan bli dödlig om hunden inte "får ur sej" ämnet så fort som möjligt... Ja då är kanske 2-3 matskedar salt ett riktigt bra alternativ!

Det är lite som att "fylla" en hund som fått i sej glykol!
Alkohol är skadligt för hunden, men glykolen är värre... Om jag kan rädda min hunds liv genom att ge den ett antal snapsar innan jag sätter mej och kör många timmar till en vet. Ja då kommer hunden få snapsa!!

/Swat
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
773
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 810
Senast: Badger
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 210
Senast: ako
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Mindre kombi?
  • Bärstol
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp