Åt gul lök, vad göra?

squarepants

Trådstartare
Hund:devil: var precis uppe på bordet i ett obevakat ögonblick och åt rester från tacos och fick i sig i runda slängar 1/4 rå gul lök, grovt hackad. Kan man göra något åt det eller är det bara att se till så kan inte gör det igen?
 
Senast ändrad:
Sv: Åt gul lök, vad göra?

Hund:devil: var precis uppe på bordet i ett obevakat ögonblick och åt rester från tacos och fick i sig i runda slängar 1/4 rå gul lök, grovt hackad. Kan man göra något åt det eller är det bara att se till så kan inte gör det igen?
Hur stor är hunden? Hur mycket lök var det, var det en stor eller liten lök?
Följ almänntillståndet o kolla om slemhinnorna blivit bleka, du kan även ge medicinskt kol.
Om du är osäker ring t ex Blå Stjärnan eller annan klinik i din närhet, de kommer att vilja ha svar på frågorna ovan.

Här står lite kortfattat:
http://www.nyan.ax/teman/husdjur.pbs?news_id=47295
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?

Han är ungefär 70cm/35kg stor, det löken var som en tennisboll ungefär. Knappt en dl kanske det var i volym?
Han visar inga tecken av påverkan idag, bra i magen och har inte spytt under natten.

Tack för svar!
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?

Jag har gett salt för att få hunden av spy snarast möjligt. Har varit ute för dels att en hund fick tag på en lök och även att en av hundarna hade satt i sig en chokladkaka 70%. Salt skedvis längst bak i munnen och få dom att svälja det. Kan behövas ett par matskedar men det kommer upp igen tillsammans med det dom ätit, det lovar jag. Men detta måste ju göras i direkt anslutning till att dom ätit det, annars är det meningslöst.
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?

Jag har gett salt för att få hunden av spy snarast möjligt. Har varit ute för dels att en hund fick tag på en lök och även att en av hundarna hade satt i sig en chokladkaka 70%. Salt skedvis längst bak i munnen och få dom att svälja det. Kan behövas ett par matskedar men det kommer upp igen tillsammans med det dom ätit, det lovar jag. Men detta måste ju göras i direkt anslutning till att dom ätit det, annars är det meningslöst.

Salt får man absolut inte ge hunden. Kan ju bli förgiftad av det istället då! :crazy:
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?

Salt är det råd jag alltid fått av veterinär, men givetvis ska det spys upp tillsammans med det som hunden ätit. Var själv orolig de första gångerna och ringde veterinären igen, hunden spyr inte, vad gör jag nu. Ge mer, ge tills hunden spyr och det gör den till slut.
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?

Salt vågar jag inte ge honom så mycket, då åker jag hellre och köper medicinskt kol.
Jag har hört att man kan lägga senap längst bak på tungan för att framkalla kräkreflexen, någon som hört det med? :confused:
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?

Jo, har hört om senap också, vet ingen som testat. Men det är försent att ge något till din hund nu. Det skulle gjorts direkt om det skulle gjort nytta. Men har han inte visat symptom ännu så borde han vara OK. Ger man salt så måste man göra det tills hunden spyr upp allt, har varit tvungen att ge det även till en dräktig tik som hittat en lök och svalde den. Kändes som att välja mellan pest och kolera. Hade telefonkontakt med veterinären som förordade salt iallafall.
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?

KL

Äter verkligen hundar lök bara sådär? Eller tydligen gör de ju det men
min hund grimaserar äckligt när jag sträcker fram sånt att nosa på!
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?

Skulle nog inte våga ge salt i vilket fall som helst tror jag. Hade nog hellre isf åkt in till vet. :crazy:
Måste nog hålla lite på föregående om att kanske byta vet ;)
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?

Hej.

Du kan nog vara lugn, den lilla mängden lök på 35kg hund bör inte vara någon fara. Har läst någonstans att det ska till ca 300gr/20kg hund för att det skall bli en akut förgiftning. Sen är ju alla hundar olika känsliga förstås men håll lite koll bara.

Som folk redan har påpekat så ska man inte experimentera hemma med salt som kräkmedel. Ja, många hundar kräks av det men faktiskt inte alla innan förgiftningen är ett faktum.

Mvh
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?

KL

Äter verkligen hundar lök bara sådär? Eller tydligen gör de ju det men
min hund grimaserar äckligt när jag sträcker fram sånt att nosa på!

Min hund äter allt jag erbjuder (och inte erbjuder tydligen :mad: ). Här var det köttfärs inblandat i historien med, det gjorde troligtvis det hela mer aptitligt :p
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?

Nix, håller mig till min veterinär. Han är guld värd och hittills har han alltid haft rätt. Hur hade ni gjort om ni haft 15 hundar tillsammans och kommer upp en morgon och hittar pappret till 70% chokladkaka på golvet? Ingen i familjen har ätit av det utan chokladen var oöppnad. Dvs ngn av de 15 hundarna har ätit en hel chokladkaka men vilken? Började sniffa varje hund i munnen för att försöka känna chokladlukt från någon. Gav inget. Skulle man då åka in med 15 st? Det var att få alla hundar att spy, i tur och ordning till dess någon spydde choklad. Givetvis veterinärkontakt under tiden som uppmanade att ge tills dom spydde. Inte mycket annat att välja på, för 70 % choklad är mycket giftigt, i synnerhet som vi pratar om en hel chokladkaka. Ingen av hundarna har fått några men efter den behandlingen och inte annars heller, då jag fått göra det med ngn enstaka hund. Dom flesta av hundarna skulle nog inte ta rå lök men vi har några matvrak som äter allt dom kommer åt. Men det var bara ett tips i all välmening då det hjälp mig i akuta situationer. Men om man väljer medicinskt kol eller senap, så går det säkert bra det med.
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?

Du kanske skall hålla inne med råd som kan vara dödliga för hundar, även om det gått bra för dig.
Som påpekats, alla hundar spyr inte av salt, eller senap heller för den delen.
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?

Hur stor är din personliga erfarenhet av just detta? Vad har du för rätt att säga till mig att vara tyst! Detta forum är väl till för att dela med sig av sina erfarenheter och jag har berättar om hur jag löst situationerna. I en akut situation gör jag vad som krävs, annars riskerar jag att hunden dör av löken eller chokladen.
 
Sv: Åt gul lök, vad göra?

senap fungerar inte. min hund stal senapsflaskan och sörplade i sig alltihopa. han var mycket nöjd och inte det minsta illamående efteråt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
773
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 809
Senast: Badger
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 210
Senast: ako
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp