Åtal prövas mot John Hickey

Sv: Åtal prövas mot John Hickey

Personligen anser jag att sporrar hör hemma på slagfältet och dom enda som egentligen idag har anledning att rida med sporrar är polisrytteriet eftersom kravaller är det närmaste en svensk häst kommer ett slagfält numera.

Ekipaget var uppenbarligen inte på den nivån att mr Hickey skulle ha varit utrustad med sporrar...
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

Jag har hjälpt John mycket på tävlingar, tränade för han i flera år (dock längesedan) och jag har tack och lov aldrig sett han spöa upp hästar på tävlingar...
JAG har svårt att se att det här är så hårt att han är anmäld... Å andra sidan var jag inte där. Å tredje sidan har jag mycket, mycket svårt att först NH-fanatikerna också:smirk:
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

Men att hävda nödvärn är ju rent löjligt !

Om en knarkare kommer hem kl 3 på natten beväpnad med yxa och hinner hugga sig igenom ytterdörren innan polisen är på plats...då kan man hävda nödvärn.... knappast inne på en ridbana.

Jag tycker det är bra att man äntligen tar lite krafttag mot tävlingsryttare på hög nivå, dom är idoler för många unga och därför borde dom tänka på att alltid bete sig föredömligt i alla sammanhang där dom hanterar hästar.
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

tirnanog_jenny skrev:
jag var också där, och hästen stannade på ett hinder varefter den ställde sig käpprakt upp på bakbenen, John höll på att ramla av baklänges vilket antagligen skulle lett till att den ramlat över honom, vilket vi alla vet att de inte e så lyckat.Han höll sig kvar med sporrarna för att inte riskera att få ryggen krossad. Hästen i fråga tog ingen större skada men den var nyklippt och det är en skimmel som de flesta häst människor vet så är de extra känsliga i skinnet. Vår familj har känt John sen han kom till Sverige och han är en av de bästa ryttarna som finns i Sverige, ödmjuk och snäll..:mad:
Jag var inte där, men känner John och den här hästen.... Har hört både Johns och andras beskrivning av händelsen. Förmodligen hade de slagit över, alternativt hade John rasat baklänges, med eller utan häst, och då den risken finns håller man så klart i sig med det man har. Jag tror inte man tänker på HUR man håller skänkeln heller, när man klamrar sig fast för glatta livet.

Frågan är om det i djurskyddssynpunkt hade klassats som mindre allvarligt om hästen rasat över John och gjort illa sig OCH ryttare?:confused:
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

Det tycker inte jag heller. Därför har jag inte hoppat min häst med sporrar sedan dess.
Men eftersom jag alltid hoppade gammelpålle med sporrar i flera år, hur skulle jag kunna veta att det inte skulle gå på ynglingen? Kolla i min kristallkula eller? ;)
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

Men det vet du väl att de som tycker att man aldrig kan göra ett misstag inte heller ser vad som skulle kunnat hända i stället. ;)
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

kopparberg skrev:
Men det vet du väl att de som tycker att man aldrig kan göra ett misstag inte heller ser vad som skulle kunnat hända i stället. ;)

Ursäkta att jag hoppar in...

Alla kan göra misstag... MEN då får man stå för det och ta konsekvenserna som en vuxen människa och inte komma dragandes med nått löjligt trams om nödvärn.
Han skadade sin häst, även om det inte var meningen, och då får han stå för det och se till att lära sig av sitt misstag.
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

Håller med om att det är så. Men jag anser att när en olycka sker, då finns det omständigheter som gör att mer eller mindre skuld läggs på den ansvarige.
Säg tex att du kör bil och kör ihjäl en annan människa. Skulle du då vilja att polisen gör ett alkoholtest på dig och ser att olyckan inte berodde på att du var berusad? Eller skulle det kännas ok om det i olycksrapporten stod "den som körde bilen var antingen berusad eller fick en sjukdom med berusningsliknande symptom"?

Lite så tycker jag det är i det här fallet också. Visst, han använde sporrarna för hårt, men var det pga att han tappade tålamodet eller pga att han hamnade i en situation han inte hur gärna han ville kunde behärska på ett bra sätt?

En gång i mitt liv har jag rappat till en häst med en longerpisk rätt i skallen. Varför? Jodå, hästen tog fart mot mig, med bakåtstrukna öron och det var 100% tydligt (även enligt vittnen) att hästen tänkte flyga på mig. Hästen fick bara lite sårad stolthet, men hade jag haft otur hade jag ju kunnat träffa honom så han fått en skada.
Jag anser det då förmildrande och att jag faktiskt handlade i nödvärn. Till skillnad mot om jag upplevt hästen irriterande och blivit förbannad för att det inte funkade som jag ville, och sedan drämt till honom.
Fö så gjorde hästen i fråga aldrig om det. Och ingen behövde ngnsin mer ta i så mkt med honom.
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

Som jag har framfört i andra trådar så tycker jag att det finns två tillfällen när det är befogat med våld mot häst, det ena om hästen håller på att springa över dig och det andra om hästen biter eller sparkar mot dig...

John Hickey använde sporrarna på ett sätt som skadade hästen, och jag anser att man inte kan klassa DET som nödvärn.

Sen må det vara hänt att han gjorde en felbedömning och red med sporrar fast att han inte skulle ha gjort det... men jag tycker att det är klent av honom att komma med dåliga bortförklaringar istället för att erkänna sitt misstag.

Att ha sporrar är inget självändamål, skadas hästen pga felaktigt använd utrustning så är detta ovilkorligen på ryttarens ansvar.

För övrigt anser jag att det i princip bara är beriden kravallpolis som egentligen har anledning att rida med sporrar i den tidsålder som vi lever i.

Problem med att få hästen framåt beror oftast på klara och tydliga orsaker som man för det mesta kan komma till rätta med på andra vägar än med spöslag och sporrhugg.
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

fejko skrev:
Varför det? Det är jättefarligt med hästar som stegrar sig.
Det är ju det, speciellt som man riskerar att slå över som han gjorde. O det är inte första gången den hästen gjort så.
Jag vågar inte ens tänka på vad som hänt OM han slagit över..... Johns revben har just läkt :crazy: och det hade nog inte varit det enda som gått åt h-e om de vält baklänges.
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

Är bara nyfiken, varför tycker du det är ok att kravallpolis och liknande har sporrar? Om du nu anser att man aldrig ska rida med sporrar menar jag.

Jag håller med fejko, hästar som stegrar sig så mkt att de riskerar att slå över, det klassar jag också som livsfarligt. Och är då även andra inblandade i situationen och riskerar att skadas, då är det en krissituation som kan kräva rejäla åtgärder. Som medtävlare skulle jag inte tycka det var ok om en häst stegrade sig så den slog över och skadade mig och/eller min häst pga att en ryttare var rädd för att ta till alla medel den kunde för att undvika det.

Nu har jag ju inte själv sett händelsen med Hickey, inte heller har ngn jag känner väl sett den och refererat den till mig, så jag vet inte hur mkt risk det var för honom eller hans medtävlare vid tillfället, och om han tog i för mkt eller tog i nödvändigt mkt.
Men det jag vet, det är att hästar som står på bakbenen, de är potentiella livsfaror!
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

Usch, måste han verkligen rida den hästen? :crazy:
Hästar som trots att de rids av ryttare som vet vad de håller på med fortsätter med att stå på bakbenen, de passar bättre på smörgås än mellan ryttarben anser jag.
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

kopparberg skrev:
Usch, måste han verkligen rida den hästen? :crazy:
Hästar som trots att de rids av ryttare som vet vad de håller på med fortsätter med att stå på bakbenen, de passar bättre på smörgås än mellan ryttarben anser jag.

En "normal" häst kan stegra sig eller "sätta sig" på bakbenen utan att det är något särskilt med det, men går det inte att rida hästen utan att riskera att den slår över baklänges så är det något allvarligt fel på hästen...då ska den varken tävlas eller gå i avel.

Just därför som jag anser att så gott som bara ridande kravallpolis ska ha sporrar...kommer det fram huliganer och kastar gatstenar som utan vidare kan krossa skallen på en människa så kan det vara fråga om nödvärn...och människoliv kan hänga på din ridning.

John Hickey visste förmodligen vad hästen gick för och då är det knappast fråga om en situation som John inte kunde förutse eller förebygga, nödvärn är rent löjligt att ta till som ursäkt.

Det finns inget självändamål med att rida prilliga hästar bara för dom råkar ha god exteriör eller bra stam...

Alla kan göra misstag men då ska man stå för dom och lära sig vad man göra bättre för att undvika att det händer igen, inte komma med dåliga ursäkter.
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

Tacitus skrev:
En "normal" häst kan stegra sig eller "sätta sig" på bakbenen utan att det är något särskilt med det, men går det inte att rida hästen utan att riskera att den slår över baklänges så är det något allvarligt fel på hästen...då ska den varken tävlas eller gå i avel.
Det behöver det inte vara. Det finns hästar som helt enkelt insett att stegran är ett smart sätt att slippa arbete.

Tacitus skrev:
John Hickey visste förmodligen vad hästen gick för och då är det knappast fråga om en situation som John inte kunde förutse eller förebygga, nödvärn är rent löjligt att ta till som ursäkt.
Hur vet du det? En ryttare som JH blir säkert ombedd att rida mängder av hästar som ryttarna själva haft problem med.
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

John Hickey har inte gjort något fel! och det vore ju konstigt om alla tycker att han gjort fel me tanke på att det är hur många som helst som vill att John ska rida och tävla hans hästar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

Är fortfarande nyfiken, borde du inte med den inställningen till sporrar och hästars protester anse att hästar inte ska användas av polisen?
Jag tänkte det är ju hästar vare sig de är polishästar eller används till annat.
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

Precis vad jag också tycker!
Jag har från "säker källa" lärt mig att Hickey oftast får hästar som andra totalt misslyckats med. Och rent krasst så är det väl då Hickey som står mellan hästen och slakthuset? Alltså sista chansen att få ordning på hästen.
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

kopparberg skrev:
Precis vad jag också tycker!
Jag har från "säker källa" lärt mig att Hickey oftast får hästar som andra totalt misslyckats med. Och rent krasst så är det väl då Hickey som står mellan hästen och slakthuset? Alltså sista chansen att få ordning på hästen.
Ja, ofta är det faktiskt så..... :crazy:

O John har alltid stallet fullt, och folk köar för att få dit sina hästar. Så SÅ illa kan han ju inte rida ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Svenska Ridsportförbundets disciplinnämnd har vid sammanträde den 28 juli beslutat att inte ta upp anmälan mot Lotta Schultz...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Shire- och tinkerföreningen hade under helgen en gemensam riksutställning i Borås. Morgan Johnsson och Kurt Larsson dömde...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsporten från Hongkong direktsänds i SVT från alla de stora klasserna...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Basen i en bra foderstat är som alla känner till ett bra grovfoder. Ett bekymmer med högpresterande hästar är att de ibland...
Svar
1
· Visningar
831
Senast: Ylva86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp