Bukefalos 28 år!

Åtal prövas mot John Hickey

Sv: Åtal prövas mot John Hickey

Detta är bara början, var ju en artikel tidigare också.
Vi kommer strax att vara där det är förbjudet i alla former att diciplinera eller skola en häst på annat sätt än med mutor.
Dom som söker hjälp med hästar som har tagit över helt är den gruppen som anser sig veta hur man ska göra. Och begär att andra ska göra samma sak som dom redan har visat inte fungerar.
Det går fort nu till en absolut omöjlighet att ha häst.
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

bara-undrar om en tävlingsplats är rätt ställe att korrigera sin häst på. En häst som av en eller annan anledning behöver korrigeras på en tävlingsplats har inte där att göra då den antingen inte är tillräckligt tränad inför uppgiften eller besitter en skada som den förtvivlat försöker förmedla genom sitt beteende. Alla skador avslöjas faktiskt inte på Veterinärbesikningen och tydligen inte heller av den som rider den vare sig det är en fysisk skada eller psykisk åkomma.

Endast den som har hästkunskap nog att arbeta hästen utifrån hästens signaler kommer oxå att utan våld kunna diciplinera eller skola sin häst med förtroende och helt utan våld.

Det finns ett gammalt ordspråk som heter Där konsten tar slut tar våldet vid och utifrån min erfarenhet så verkar vederbörande inte ha en aning om innebörden i detta ordspråk utifrån vad jag som tidigare medtävlande vid mer än ett tillfälle själv tagit del av.

Man kan bara hoppas att detta blir en väckaklocka för många fler och för ngt gott med sig i stället för att som vanligt skylla över sin egen inkompetens på hästens kompetens.
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

Nödvärn är något man tar till för att ens eget liv är i fara, och det inte finns någon annan utväg än att skada eller döda en annan individ för att själv klara livhanken. Så vad exakt menar Hickey med att han handlat i nödvärn när han sporrade denna häst? Har inte följt debatten och är inte så insatt i spektaklet, men nödvärn är inte detsamma som att korrigera en häst...? :confused:
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

Gisburne skrev:
Nödvärn är något man tar till för att ens eget liv är i fara, och det inte finns någon annan utväg än att skada eller döda en annan individ för att själv klara livhanken. Så vad exakt menar Hickey med att han handlat i nödvärn när han sporrade denna häst?

bara-undrar om det inte va menat som Nödvärn mot övriga deltagares liv i fara som befann sig på samma område.
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

Har sett john Hickey slå ina hästar rejält och fått varningar på ett antal tävlingar, tycker inte att åtalet kom en dag försent
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

Salasolen skrev:
Har sett john Hickey slå ina hästar rejält och fått varningar på ett antal tävlingar, tycker inte att åtalet kom en dag försent

bara-undrar om du inte har en poäng där. Mig veterligt så har ingen tävlingsryttare föranletts av den här typen av utredning genom en "enstaka förseelse" och vid upprepade förseelser så är det av yttersta vikt att man "snabbt" (:confused: ) påvisar utifrån främst djurskyddet vilka regler som gäller. Detta har även under den senare tiden även Travet tagit del av utifrån en "korrigering" vilket ledde till både avstägning samt indragen licens under lång tid utifrån den som i Nödvärnansåg sig tvingad till korrigering.

Jag tycker det är jättebra att man börjar ta tag i detta innan en viss typ av journalister smygtar bilder och skriver artiklar om att hästsporten är grovt djurplågeri.
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

Det är inte första gången, och säkert inte andra heller. Jag såg ovan nämnd ryttare för kanske tio år sedan (plus-minus några år, kan inte komma ihåg så exakt) spöa upp en av sina hopphästar så rejält att håren reste sig på ryggen på mig. Jag har aldrig sett ett liknande beteende varken förr eller senare. Det var inte ens på framridningen utan på stallplanen. Tror att överdomaren fick nys om det och gav varning, men jag är inte säker. Så enligt mig är det inte en dag för tidigt att någon tittar närmare på hans metoder.
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

Precis, det var nog ungefär lika längesen jag såg honom slå rudslag på rundslag inne på hoppbanan..
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

jag såg när det hände och john gjorde inget fel, det hade kunnat gå riktigt illa och det är det RIN oxå förståt i domen om att han handlade i nödvärn. Om det nu är så att alla här sett honom slå hästar runt banor så är det en annan sak. Denna anmälan är för denna händelse och är helt befängt... Pluggar juridik och jag lovar att åklagaren kommer kasta anmälan på 1a majbrasan då det finns många vittnesmål av elitryttare som har SETT(!) det som inträffade och står på Johns sida, de vittnesmål som finns emot honom är vetrinärer som enbart sett sporrmärkena och inte händelsen.. Jag fattar inte hur folk tänker när de börjar hacka ner på honom utan att varken ha sett händelsen eller vara särskilt insatta vilket ingen av er verkar vara. Som sagt, ja va där och det var inte fel
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

Nej han gjorde säkert inget fel den gången och jag vet inte vem om gjorde anmälan men jag skulle kunna gissa på att det var någon som tyckte att det var en bra chans att "sätta dit honom" efersom han inte verkar behandl sina hästar så bra annars. Det som skrämmer mj mest är inte et par rundslag inn på en tävlingsbana utan hur hästarn då behandlas hemma.......
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

Den erfarenheten jag har om John Hickey är att han är mycket mjuk, tydlig och försiktig med sina hästar. Och vet att man måste vara det för att ha dem med sig. Han rider absolut inte med våld utan är en skicklig ryttare som älskar hästar. Han har haft jäkligt otur här som råkat in iden här härvan. Även om han var tuff mot hästar för ett antal årsedan, vilket jag inte vet något om, så är han det inte idag. För ett antal års sedan så var det vardag med tuffa tag mot hästarna som korrigering hos de flesta tränare. Det är det inte i dag.
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

Finns en sida som få tänker på.
1 en som använder metoder han kan visa även om inte alla gillar dom.
2 en som använder metoder som alla visar men sen i det dolda använder metoder som ingen kan gilla.
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

busungeN skrev:
jag såg när det hände och john gjorde inget fel, det hade kunnat gå riktigt illa och det är det RIN oxå förståt i domen om att han handlade i nödvärn. Om det nu är så att alla här sett honom slå hästar runt banor så är det en annan sak. Denna anmälan är för denna händelse och är helt befängt... Pluggar juridik och jag lovar att åklagaren kommer kasta anmälan på 1a majbrasan då det finns många vittnesmål av elitryttare som har SETT(!) det som inträffade och står på Johns sida, de vittnesmål som finns emot honom är vetrinärer som enbart sett sporrmärkena och inte händelsen.. Jag fattar inte hur folk tänker när de börjar hacka ner på honom utan att varken ha sett händelsen eller vara särskilt insatta vilket ingen av er verkar vara. Som sagt, ja va där och det var inte fel

Lite nyfiken... Vad var det som hände då? Eftersom han försvarar sig med nödvärn?
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

Just det där med att det uppstått sporrmärken, det måste ju vara väldigt svårt att bedöma! Om det inte är blödande sår, då vet man ju inte ens om nämnda sporrmärken uppstått just där!

Om "rätt" person sett mina hästar ett par ggr, då kunde jag också åkt dit för att ha "sporrat hästen så den sargats".
Första gången var med min gammelpålle. Han är skapligt skumpig att sitta på i trav, så man "guppar" med skänkeln.
Klev av hästen en gång efter ett ridpass och upptäckte REJÄLA märken vid skänkeln på båda sidor av hästen! :o
Och jag hade vid tillfället inte ens ridit med sporrar! Efter lite tänkande så kom jag på att det måste varit de rejält rynkiga Graningestövlarna som skavt! Men vad hade hänt om en uppmärksam domare sett det hela?

En annan gång så hoppade jag min nuvarande tävlingshäst med sporrar, det var många år sedan.
Träningspasset funkade noll, och eftersom min häst har ovanan att rusa mot hindren, i kombination med en gigantisk ryggverksamhet och mkt rygg i hoppen, så hade uppenbarligen inte min klena högerskänkel (har ett pajat högerknä) legat still alls utan åkt rejält fram och tillbaka. För pålle hade fått ett rejält sporrmärke av högersporren! Var nästan hål! Och jag hade INTE korrigerat honom NGT! Inte bankat, inte tryckt in sporrarna osv.
Återigen, vad hade hänt om det varit tävling dagen efter och ngn sett det märket?
Hästen i fråga har så mkt bakbensaktivitet och så mkt rygg, att de flesta som rider honom inte ens klarar att sitta ner i trav och galopp.

Nu vet jag inte vad som hände när Hickey blev anmäld, men jag vill få sagt att ibland är inte allt svart eller vitt!
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

Kan man inte rida en häst med sporrar utan att den får märken tycker jag inte att man ska använda sporrar.
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

kunde han inte sitta av hästen? jag vet inte vad som hände, vore trevligt om ngn skulle kunna berätta!
Tack tack!
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

jag var också där, och hästen stannade på ett hinder varefter den ställde sig käpprakt upp på bakbenen, John höll på att ramla av baklänges vilket antagligen skulle lett till att den ramlat över honom, vilket vi alla vet att de inte e så lyckat.Han höll sig kvar med sporrarna för att inte riskera att få ryggen krossad. Hästen i fråga tog ingen större skada men den var nyklippt och det är en skimmel som de flesta häst människor vet så är de extra känsliga i skinnet. Vår familj har känt John sen han kom till Sverige och han är en av de bästa ryttarna som finns i Sverige, ödmjuk och snäll..:mad:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Svenska Ridsportförbundets disciplinnämnd har vid sammanträde den 28 juli beslutat att inte ta upp anmälan mot Lotta Schultz...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Shire- och tinkerföreningen hade under helgen en gemensam riksutställning i Borås. Morgan Johnsson och Kurt Larsson dömde...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsporten från Hongkong direktsänds i SVT från alla de stora klasserna...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Basen i en bra foderstat är som alla känner till ett bra grovfoder. Ett bekymmer med högpresterande hästar är att de ibland...
Svar
1
· Visningar
831
Senast: Ylva86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp