Åtal prövas mot John Hickey

Sv: Åtal prövas mot John Hickey

kopparberg skrev:
Är fortfarande nyfiken, borde du inte med den inställningen till sporrar och hästars protester anse att hästar inte ska användas av polisen?
Jag tänkte det är ju hästar vare sig de är polishästar eller används till annat.

Dessvärre är hästar tämligen effektiva mot huliganer.
Rent personligen tycker jag dock att hästarna i detta avseendet mycket väl skulle kunna ersättas med tex lätta pansarfordon utrustade med vattenkanoner eller mikrovågsvapen som bränner bort det allra yttersta hudlagret i kombination med tårgas.
Tekniken finns redan och detta skulle bespara hästarna från eländet.

Hästar förtjänar att behandlas som dom underbara varelser dom är utan att degraderas till någon form av redskap, vare sig det är för tävling eller för att betvinga kravaller.

Är det svar på din fråga ?

Jag har själv ridit hästar som gärna stegrar sig och inget blir i min mening bättre av att man ger hästarna sporrhugg.

Hickey kan som alla andra människor göra misstag, men det är klent av en vuxen karl att inte kunna stå för sina misstag.

Det är inte hans ridkunskaper som jag i första hand ifrågasätter, utan att han inte verkar kunna stå för sina misstag.

Han gjorde fel (PUNKT).
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

Det var nog svar på min nyfikenhet! :)

Men ett "redskap", det är ju hästen alltid för oss människor. Oavsett vad vi gör med dem så har vi ju dem för vårt höga nöjes skull.
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

Ridning och körning kan vara så mycket mera än bara simpel tävlan mot sina medmänniskor...
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

Då så borde han ju vetat att barnet var på väg när detta hände.
Och som blivande förälder varit extra rädd om sig.
Det viktigaste måste ju vara att inte skada sig.
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

Men så anser jag inte man kan resonera. De som inte vill tävla har inte rätt att anse de som vill tävla som sämre hästägare. Precis som de som tävlar inte har rätt att anse "skogsmullar" som sämre hästägare.

Vissa hästar trivs dessutom bäst som tävlingshästar, medan andra trivs bäst som promenadhästar (eller sällskapshästar eller vad man kallar hästar som ägs av folk som inte vill tävla alls).

För min del anser jag inte jag får ngt "kvitto" på om jag och hästen utvecklas som ekipage om jag inte tävlar. Och skulle jag inte tävla, då skulle jag inte se ngn anledning att träna heller. Men samtidigt så accepterar jag givetvis de som aldrig vill tävla.
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

Ja och vore jag sambo/fru i det läget, så skulle jag INTE vilja min respektive satt och red tossiga hästar... :angel:
Men förhoppningsvis så fortsätter han göra det, för vad jag förstått så är det hans "kall" i livet! :)
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

Inte_Ung skrev:
Japp! :D Och John är en sprudlande glad och mycket stolt pappa, som inte ens orkar bry sig om ev åtal just nu....

Öppet inlägg:
Han gjorde allt för att hålla sig kvar på hästen, och för att inte åka av och få hästen över sig, därför blev det märken på hästen. Hade han kunnat göra det ogjort så hade han gjort det, för han anser inte att det var roligt det som hände. Men nu går det inte att spola tillbaka tiden. Nödvärn är inte HANS ord. Det är bedömningen som ställdes, efter hans berättelse om vad som hänt. Han berättade bara vad som hände där på banan, och hur han höll sig fast för att inte skada sig. Då klassades det som nödvärn. Hade Karro (fästmön) fått bestämma så hade han inte ens startat hästen den dagen, men det är ett jobb, och då måste man slutföra. Det är ju det hans jobb går ut på. Han rider "knäppa" och "oknäppa" hästar, tävlar dem åt ägaren, och sen tar de tillbaka sin häst, eller säljer när det blivit lite resultat. Sen kommer nästa häst hem. Han har långa köer, hade han inte behandlat hästarna bra så hade nog ingen velat anlita honom.

Han kommer att fortsätta med detta, för han älskar det livet, och det arbetet. Däremot kommer han att ta det lite lugnt nu ett tag, eftersom han troligtvis kommer ta lite pappaledigt. Men inte så mycket, han kommer fortsätta tävla, Strömsholm o Falsterbo närmar sig. ;)

Karro och bebisen kommer vara med och heja på. :D
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

jag rider för han :D han är lite rolig han rider typ ofta med ena örat på fel sida om tränset :rofl: och på en träning kasta han en festis på hästarna xD (hästen blev inte rädd eller något)
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

Jag gillar också John skarpt, tränar för honom .
Tack vare honom har jag en fantastisk häst .
Jag tror det är svårt att hitta en mer engagerad tränare faktiskt.
//Cetzy
 
Sv: Åtal prövas mot John Hickey

Har sett john Hickey slå ina hästar rejält och fått varningar på ett antal tävlingar, tycker inte att åtalet kom en dag försent

Hum , blir lite fundersam när jag läser detta faktiskt .
Min kompis har praktik hos John och Carro och ska ha det 2 år framåt med.

Dom rider mjukt och fint hemma och tar aldrig till våld. Och dom brukar inte rida med hjälpmedel heller .
Så känns lite konstigt att du skriver att han "spöar" upp sina hästar?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Svenska Ridsportförbundets disciplinnämnd har vid sammanträde den 28 juli beslutat att inte ta upp anmälan mot Lotta Schultz...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Shire- och tinkerföreningen hade under helgen en gemensam riksutställning i Borås. Morgan Johnsson och Kurt Larsson dömde...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsporten från Hongkong direktsänds i SVT från alla de stora klasserna...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Basen i en bra foderstat är som alla känner till ett bra grovfoder. Ett bekymmer med högpresterande hästar är att de ibland...
Svar
1
· Visningar
831
Senast: Ylva86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp