ATG fälls för kränkning av bipolära

SKÄMTAR NI MED MIG!!!??? På allvar, hur tänker ni som säger att "man borde väl få skämta.." ??

Ni som inte har dessa diagnoser har ingen rätt att uttala er om "kränkthet" bara för att ni inte skulle bli kränkta om någon skämtade om era diagnoser. Anledningen till att det är viktigt att uppmärksamma sånt här är för att inte sprida missvisande information. Bipolär diagnos mfl är extremt stigmatiserade diagnoser och att göra en reklam på detta sätt ökar inte kunskapen utan spär bara på denna stigmatisering. Många människor som lever med psykisk ohälsa riskerar att dö i förtid, många tar livet av sig på grund av att de konstant faller mellan stolarna, för att samhället inte vet hur de ska ta hand om människor som mår dåligt och för att okunskap som i filmen och i den här kommentarstråden sprids.

Sen, GRATTIS till dig som faktiskt kan skratta åt din egen olycka, vad bra, och kul att du kommit så långt. Hur vore det att vara lite empatisk för de som inte kommit lika långt?

Du tror inte att det här är en del av att diagnosen är stigmatiserad?! Just att man inte får skämta om den.

Det kanske inte framgår speciellt tydligt, men jag om någon har väldigt lätt att känna empati för andra. Att jag tycker att det är pånyttfödande att skratta med eller åt något, innebär inte att det tar bort den empatiska biten. Det är två skida ting som inte har med varandra att göra. Som jag sa innan, jag tycker att det är i led med att avdramatisera - inte förlöjliga.

Sen är ju frågan vart gränsen kommer att hamna tillslut, som någon påpekade. Det rör sig ju åt att man inte kan säga något alls, för det riskerar alltid att finnas någon som blir kränkt. I vissa fall är det nog bättre att den som blir kränkt får se över sin reaktion, om den är rimlig eller ej. Det skadar ju bara en själv om man ska bli kränkt av precis allt.
 
Det är klart att man får skämta om psykisk sjukdom! Jag gör det ofta. Det här upplevde jag dock inte som något skämt, eller vad skulle vara det roliga med att ett barns pappa blev sjuk och barnet fick göra allt hemma?

Ytterligare ett fel i reklamen är formuleringen "blev bipolär". Man blir inte bipolär, man är inte bipolär. Det är inte en del av den man är som person. Det är en sjukdom som man drabbas av och lider av.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Påskhelgen är tråkig för ridskolehästar. För att råda bot på det har Luspens ryttarförening i Storuman kommit på att hyra ut påskhästar...
Svar
0
· Visningar
296
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Danskan Cathrine Dufour gjorde en dressyrritt i absolut toppklass i Göteborgs världscuptävling och satte världsrekord i uppnådd...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Räddningstjänsten jobbar just nu i Oskarshamn med att ta upp en häst som fastnat i ett dike. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det är stor brist på hö i Jämtland och även resten av Sverige. Det är sommarens dåliga skörd som gör att höbristen nu börjar bli akut...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp