ATG fälls för kränkning av bipolära

Det här är bland det löjligaste jag hört talas om, och jag kunde aldrig tänka mig att reklamen skulle fällas på grund av den där anmälningen.
 
Det här är bland det löjligaste jag hört talas om, och jag kunde aldrig tänka mig att reklamen skulle fällas på grund av den där anmälningen.

I agree.
Men idag tycks man tyvärr kränkas av det mesta...:angel:

Jag tycker vi ska sluta prata om saker helt och hållet så kanske ingen tar illa vid sig. Bort med all reklam, media eller samhällsinformation så att ingen för guds skull råkar uttrycka sig på ett sätt som kan uppfattas stötande hos någon även om inte avsikten var så SÅ KAN DET JU UPPFATTAS så för guds skull hos någon stackare..
 
men usch vad trångsynt av er att förlöjliga det här, lider ni själva av någon diagnos som det saknas mycket kunskap om/finns många missuppfattningar kring? Som kan göra livet tufft nog ändå utan att stereotyper cementeras? :)

skärp er, känner jag. Hur är diagnosen ens relevant för reklamstoryn liksom.
 
Inte ett dugg trångsynt, är mycket väl bekant med just den diagnosen, lider inte av den själv med väl flera andra psykiska diagnoser som jag mycket väl tycker att man kan få skämta med utan att jag blir kränkt! Om man inte kan skämta om saker så finns det en risk för att en viss "grupp" ter sig ännu mer främmande för allmänheten. Dessutom är jag av åsikten av att det finns något pånyttfödande i att skratta åt (eller snarare med!) hemska/jobbiga saker, för att avdramatisera.
 
Jag tyckte mest att det var en dålig kopia av Budweiser-reklamen. Förstår inte riktigt heller varför man valde just bipolaritet som skäl till att en häst inte kunde jobba eftersom många med bipolär sjukdom kan jobba. Jag känner mig inte kränkt och skulle inte anmäla filmen men personer med psykisk sjukdom ÄR en väldigt utsatt grupp, inte minst på arbetsmarknaden och även om jag inte bryr mig särskilt mycket så tycker jag inte att det är fånigt att filmen fällts.
 
men usch vad trångsynt av er att förlöjliga det här, lider ni själva av någon diagnos som det saknas mycket kunskap om/finns många missuppfattningar kring? Som kan göra livet tufft nog ändå utan att stereotyper cementeras? :)

skärp er, känner jag. Hur är diagnosen ens relevant för reklamstoryn liksom.

Fast för mig är det löjligt i allra högsta grad.

Jag har vänner med diagnoser eller sjukdomar av andra slag och ingen uppfattar reklamen som stötande eller att det skulle vara anmärkningsvärt att någon får diagnos och ev inte kan/kunnat jobba pga det eller haft vardagliga problem heller därav..Det är fullt förekommande och sant också..och ja det är många som inte förstår att psykiska problem förekommer tyvärr.
Lika sant som att andra m diagnos eller sjukdom lever sitt vardagliga liv som vem som helst.
Så jag tycker att argumentet blir en riktig tankevurpa.

Snart kommer väl någon att kritisera att det är en liten shettis också, att hästarna har en viss färg, kön..

För mig går det helt klart för långt ibland.
 
Jag har vänner med diagnoser eller sjukdomar av andra slag och ingen uppfattar reklamen som stötande eller att det skulle vara anmärkningsvärt att någon får diagnos och ev inte kan/kunnat jobba pga det eller haft vardagliga problem heller därav..Det är fullt förekommande och sant också..och ja det är många som inte förstår att psykiska problem förekommer tyvärr.

Det är mycket som är fullt förekommande och "sant" som ändå bör ifrågasättas om det visas på det sätt som görs i reklamen.

Det är naturligtvis inte anmärkningsvärt att det finns folk som får en diagnos och sedan får problem med att arbeta. Det som verkligen är anmärkningsvärt är de fördomar och den stigmatisering som fortfarande förekommer av personer med psykisk sjukdom. En undersökning visar att en av fyra personer vill inte arbeta med någon som har en psykisk sjukdom! I ett sådant läge ser jag ett problem med att cementera bilden av en person med psykisk sjukdom som icke arbetsför.

Faktum är att trots att en minoritet av personer som lider av psykisk ohälsa inte arbetar så VILL en övervägande majoritet av dem arbeta - inte sitta i ett mörkt rum framför en tv...
 
SKÄMTAR NI MED MIG!!!??? På allvar, hur tänker ni som säger att "man borde väl få skämta.." ??

Ni som inte har dessa diagnoser har ingen rätt att uttala er om "kränkthet" bara för att ni inte skulle bli kränkta om någon skämtade om era diagnoser. Anledningen till att det är viktigt att uppmärksamma sånt här är för att inte sprida missvisande information. Bipolär diagnos mfl är extremt stigmatiserade diagnoser och att göra en reklam på detta sätt ökar inte kunskapen utan spär bara på denna stigmatisering. Många människor som lever med psykisk ohälsa riskerar att dö i förtid, många tar livet av sig på grund av att de konstant faller mellan stolarna, för att samhället inte vet hur de ska ta hand om människor som mår dåligt och för att okunskap som i filmen och i den här kommentarstråden sprids.

Sen, GRATTIS till dig som faktiskt kan skratta åt din egen olycka, vad bra, och kul att du kommit så långt. Hur vore det att vara lite empatisk för de som inte kommit lika långt?
 
Men hallå, reklamen säger just att individen "pappa" blev bipolär (/deprimerad kan man väl också säga) när mamma försvann. Sen valde individen "pappa" att inte vilja jobba. Vilket är en rätt så normal reaktion när man blir djupt deprimerad (eller biopolär i detta samanhang, men de går lite hand i hand) eller en psykisk störning. De säger inte någonstans att alla reagerar såhär?
 
Men hallå, reklamen säger just att individen "pappa" blev bipolär (/deprimerad kan man väl också säga) när mamma försvann. Sen valde individen "pappa" att inte vilja jobba. Vilket är en rätt så normal reaktion när man blir djupt deprimerad (eller biopolär i detta samanhang, men de går lite hand i hand) eller en psykisk störning. De säger inte någonstans att alla reagerar såhär?

Bipolär och deprimerad är verkligen inte samma sak. Depression kan komma som en reaktion på sorg(men är inte desto mindre en psykisk sjukdom som kräver behandling), bipolär sjukdom kan visserligen utlösas av någon form av stressreaktion men då finns väldigt ofta en ärftlighet i grunden medan nästan vem som helst kan bli deprimerad. Och om du läser mitt inlägg så ser du att det tyvärr är så att merparten av psykiskt sjuka inte "väljer" att inte jobba. Med rätt behandling kan de arbeta men samhällets attityder och synen på psykisk sjukdom gör att det är svårt för dem att få jobb.
 
Det var ju dessutom inte nödvändigt att koppla ihop pappans tillstånd med mammans försvinnande - poängen var väl att ponnyn fick en hemsituation som drev honom att jaga sina drömmar. Varför inte "pappa fick cancer och slutade jobba"? Jag gissar att det hade blivit rätt starka reaktioner på det.
 
grejen är att personer som inte träffas av uttalandet tar sig tolkningsföreträde och bestämmer att jo, det är visst okej. Lite ni vet "ah men jag har en blattekompis och han tycker att det är heeeeeelt okej att säga negerboll så jag kommer fortsätta med det oavsett hur det får andra att känna!!!!!"

osv osv osv i evighet.
 
Bipolär och deprimerad är verkligen inte samma sak. Depression kan komma som en reaktion på sorg(men är inte desto mindre en psykisk sjukdom som kräver behandling), bipolär sjukdom kan visserligen utlösas av någon form av stressreaktion men då finns väldigt ofta en ärftlighet i grunden medan nästan vem som helst kan bli deprimerad. Och om du läser mitt inlägg så ser du att det tyvärr är så att merparten av psykiskt sjuka inte "väljer" att inte jobba. Med rätt behandling kan de arbeta men samhällets attityder och synen på psykisk sjukdom gör att det är svårt för dem att få jobb.

Du säger ju svaret själv, "det kan utlösas av någon form av stressreaktion". Denna person i reklamen var inte i skick för att jobba, varje sig han ville eller ej. Varför gör ni det till "such a big deal" när det är inget i reklamen som vill provocera och när det faktiskt händer rätt så ofta att föräldrar utvecklar/har någon diagnos som gör att de inte kan jobba? Skärp er.
 
Du säger ju svaret själv, "det kan utlösas av någon form av stressreaktion". Denna person i reklamen var inte i skick för att jobba, varje sig han ville eller ej. Varför gör ni det till "such a big deal" när det är inget i reklamen som vill provocera och när det faktiskt händer rätt så ofta att föräldrar utvecklar/har någon diagnos som gör att de inte kan jobba? Skärp er.

Det är min uppfattning.

Det är inte svartvitt utan det kan vara helt olika för olika människor..sen att man fått det till att man vill provocera eller sprida fördomar..Det begriper jag mig inte på faktiskt.
För mig är det lika illa att inte få prata om att människor har problem som gör att de inte kan jobba eller att de inte har den vardagen som de flesta..

Allt Winnie står för är för övrigt allas lika värde, inga drömmar är för stora oavsett om man kämpar...Synd att man missat det och det är det som felar i mina ögon..när man väljer att ta ut delar i stället för att se helheten.
 
Senast ändrad:
Du säger ju svaret själv, "det kan utlösas av någon form av stressreaktion". Denna person i reklamen var inte i skick för att jobba, varje sig han ville eller ej. Varför gör ni det till "such a big deal" när det är inget i reklamen som vill provocera och när det faktiskt händer rätt så ofta att föräldrar utvecklar/har någon diagnos som gör att de inte kan jobba? Skärp er.

Att bipolaritet triggas igång av yttre faktorer betyder inte att de faktorerna är den direkta orsaken till sjukdomen. Dessutom bryter den oftast ut hos unga personer, tidigare än många andra psykiska sjukdomar.

Dina inlägg får mig mer och mer övertygad om att det var bra att reklamen anmäldes och fälldes. Det är, som nämnts tidigare, inte det faktum att reklamen inte var ute efter att provocera som spelade roll. Jag tror inte att alla som envisas med att säga negerboll vill provocera heller. De fattar bara inte problemet med att upprätthålla negativa stereotyper.

Ska man låta bli att säga till när något är fel bara för att uppsåtet inte är ont?
 
Att bipolaritet triggas igång av yttre faktorer betyder inte att de faktorerna är den direkta orsaken till sjukdomen. Dessutom bryter den oftast ut hos unga personer, tidigare än många andra psykiska sjukdomar.

Dina inlägg får mig mer och mer övertygad om att det var bra att reklamen anmäldes och fälldes. Det är, som nämnts tidigare, inte det faktum att reklamen inte var ute efter att provocera som spelade roll. Jag tror inte att alla som envisas med att säga negerboll vill provocera heller. De fattar bara inte problemet med att upprätthålla negativa stereotyper.

Ska man låta bli att säga till när något är fel bara för att uppsåtet inte är ont?

Hur är detta en negativ stereotyp? Hur är detta ens kopplat till "negerboll"? (där neger faktiskt är ett rasistiskt uttryck från då man använde svarta som slavar, har inte hört talas om några bipolära som är slavar eller förtryckta i samhället)
Hade "pappa var med i en bilolycka och kunde inte jobba" varit kränkade emot människor som varit med i en bilolycka? Hade det varit negativa stereotyper?
Tror att det mer är du som har en negativ inställning till just bipolära och "stereotyperna" och därför tar illa upp.
 
Hur är detta en negativ stereotyp? Hur är detta ens kopplat till "negerboll"? (där neger faktiskt är ett rasistiskt uttryck från då man använde svarta som slavar, har inte hört talas om några bipolära som är slavar eller förtryckta i samhället)
Hade "pappa var med i en bilolycka och kunde inte jobba" varit kränkade emot människor som varit med i en bilolycka? Hade det varit negativa stereotyper?
Tror att det mer är du som har en negativ inställning till just bipolära och "stereotyperna" och därför tar illa upp.

Det är en negativ stereotyp eftersom de allra flesta med psykisk sjukdom både kan och vill jobba - men bara ett fåtal gör det eftersom det finns så många fördomar runt psykisk sjukdom, till skillnad från rent fysiska handikapp. En av fyra chefer vill inte anställa någon med psykisk sjukdom, en av fyra personer vill inte jobba med någon som lider av psykisk sjukdom! Då hjälper det verkligen inte till att visa en bild av någon som lider av bipolär sjukdom som någon som sitter apatisk framför tv:n och låter sitt barn sköta allt. Personer som varit med om bilolyckor drabbas sällan av den diskriminering som flera undersökningar visat är vardag för personer som lider av psykisk ohälsa.

Jag har en oerhört negativ inställning till stereotyperna eftersom jag, som lider av just bipolär sjukdom, drabbas av dem. Jag har precis förlorat mitt arbete(det har inget att göra med min sjukdom, vi är flera som fått sluta pga arbetsbrist) och vill verkligen inte möta folk som tror att psykiska ohälsa begränsar min arbetsförmåga mer än vad jag, läkare, FK och AF anser.
 
F ö så är färgade människor inte slavar idag men de diskrimineras fortfarande. På samma sätt stänger man inte in psykiskt sjuka på institutioner idag och behandlar dem med isbad och lobotomi men även denna grupp människor diskrimineras i dagens Sverige. Av denna anledning måste man hela tiden jobba mot negativa stereotyper.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Påskhelgen är tråkig för ridskolehästar. För att råda bot på det har Luspens ryttarförening i Storuman kommit på att hyra ut påskhästar...
Svar
0
· Visningar
296
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Danskan Cathrine Dufour gjorde en dressyrritt i absolut toppklass i Göteborgs världscuptävling och satte världsrekord i uppnådd...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Räddningstjänsten jobbar just nu i Oskarshamn med att ta upp en häst som fastnat i ett dike. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det är stor brist på hö i Jämtland och även resten av Sverige. Det är sommarens dåliga skörd som gör att höbristen nu börjar bli akut...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vilka banor finns?
  • Avmaskning

Omröstningar

Tillbaka
Upp