Att anordna en PP distans!

Jaffa83

Trådstartare
Min klubb funderar på att anordna en PP distans för bara klubbens medlemmar. Vad är det man skall tänka på och finns det speciella regler man skall följa? Tanken var att man skall visa upp häst innan och efter på skoj men måste det vara en riktig veterinär då?

Jag blev utsedd till ansvarig för detta och jag har bara ridit en distans och en långritt, så tips mottages tacksamt.

/Linda :confused:
 
- Viktigt är att ha vidtalat markägarna så att de tycker att det är OK att ni rider över deras marker. När man är en större grupp som rider så gäller inte allemansrätten.

-Läs in dig på distansTR så att du själv vet vad som gäller i en riktigt tävling och tänk på vad du själv ville höra vid en bangenomgång när du var helt ny (om det är du som ska hålla i bangenomgången).
Dränk inte ryttarna i information utan tänk ut vad som är viktigast att komma ihåg och få med sig ut på distanskarriären.

- Se gärna till att de som deltar får med sig en liten broschyr eller informationspapper om distans efter ritten så att de kan läsa och smälta det hela i efterhand.

Vad mer.....Jag tycker inte att du behöver ha med en veterinär på en Prova på. Du bör dock se till att alla förstår att det är riktiga veterinärer på "riktiga ritter" men att ni nu har någon duktig person som får vara hästbesiktigare och göra sådant som hade gjorts vid en för- och efterbesiktning på tävling: ta puls, känna igenom hästen och titta på rörelserna när de travar upp. Det ska ju inte bli några tävlingsprestationer på en PP, utan det ska ju bara vara en övning där man lär sig hur en distansritt går till.

- Kopiera upp startkort som ekipagen får ha och som hästbesiktigaren skriver puls, etc på.

- Om ni har någon tecknartalang inom klubben så be den rita ihop ett diplom - kul att ge något till de som deltagit!

Kommer inte på något mer just nu. Lycka till hur som helst. Det är verkligen ett gott initiativ du tar!
 
PP är inte inkluderat i TR, så där bestämmer ni helt själva. Kan dock vara lämpligt att kalla det t.ex. en träningsritt eller något annat, för att inte röra ihop allt. Vi har i vår klubb anordnat KM på 3 mil i tre år i rad, utan vare sig veterinär eller officiella domare och liknande. Vi i klubben brukar visserligen anordna riktiga tävlingar med, så det finns erfarna funktionärer att tillgå och tävlingen blir därmed mycket lik en riktig tävling och ger därmed utmärkt träning, för både nybörjande ryttare som häst. Största skillnaden när vi haft vår KM tävling, mot vanlig tävling, har dock varit att det inte är föresten i mål som vinner, utan den som kommer närmast en hemlig idealtid. Så att vi inte får tre mils galoppprace.
Bästa är att se om ni kan få några erfarna funktionärer att hjälpa till och sedan skall det väl gå av bara farten. Och kul blir det. :D
 
Hej!
Tack för era tips!

Men har en fråga till. Hur skall startkortet se ut? Jag fick inte behålla mitt då jag red distans och kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut. Är det nån som har en kopia av ett?

/Linda
 
jag å en tjej skulle ordna en träningsritt men den flög ur vinen. men det enda vi behövde var tillstånd från markägaren och inget annat!
 

Liknande trådar

Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
15 639
Senast: Badger
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 288
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 017
Senast: Josofinito
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 813
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp