Att avla - vad vill kunde ha?

kopparberg

Trådstartare
Jag försöker följa med i diskussionerna om svensk avel, försöker lära mig av de som kan (de som hållit på länge) med avel. Har förstått att det är jättesvårt att sälja hästar nu, har även folk i min bekantskapskrets som känt av detta.
Visst, självklart kan man mer eller mindre skänka bort hästar, men något betalt vill man som säljare ju självklart ha!

Jag avlar helt fel enligt ASVH. Mitt sto har bara gått 1,30, ett skitavelssto ur ASVH:s synvinkel. Att stoet vinner allt i 1,10 och 1,20 och har höga placeringar i lätt dressyr, det räcker inte alls enligt de som kan! Jag har ändå valt att avla på mitt sto för hon har ett fantastiskt temperament och är helt ok exteriört.
Vad jag vill se i en avkomma är ett supertemperament, hållbarhet och en häst som "alla" kan rida, alltså en hobbyhäst för lätt alternativt msv nivå i hoppning och dressyr. Och en sådan häst tror jag det finns marknad för, det finns ju fler hobbyryttare än mig! :cool:

Fick faktiskt en hint om att jag inte tänker fel för ett par veckor sedan! En nära vän skulle sälja sin häst, hästen räcker inte till för 1,30, det vill ägaren, en tonårstjej rida.
Hästen de säljer har de haft som familjehäst, mamman och dottern har delat på hästen. Hästen är en halvblodskorsning, supertemperament, hållbar, som tävlat tom 1,10. Hästen fungerar inte på den höjden tävlingsmässigt, han börjar stoppa om det tävlas högre än 0,90 - 1,00.

Nåväl, annons lades ut på hästen, och efter bara en halvtimme började det ringa! Det ringde massor med spekulanter, de nära nog "slogs" om att hinna först och provrida! :eek:
Första spekulanten bestämde sig direkt de ridit! En vecka senare var hästen veterinärbesiktigad och hade flyttat hem till nya ägaren!
Försäljningssumman? Jodå, de fick 70.000:-, inte ens ett försök att pruta, köparna sa de lätt hade gett 10 eller 20 tusen mer, bara de fick hästen! :eek:

Rätt bra vinst på en häst som säljarna haft i några år, lärt sig rida på, lärt sig tävla på och haft jättekul med! De fick i runda slängar dubbelt så mycket för hästen mot vad de hade gett!

Så det är bara att konstatera, hyggliga, hållbara hästar att ha kul med i skogen och i lätt klass, de har visst en marknad! :cool:
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Fast det är just det som är uppfödarnas problem. Köparna vill ha något äldre "färdiga" hästar. Uppfödarna vill ju helst sälja så ungt som möjligt för att ha en chans att få igen pengarna. Ska en uppfödare hålla en häst som den du skriver om lika länge och utbilda m m. Ja då räcker inte 70, 80 eller 90 tusen för att få igen utläggen.
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Precis sådana hästar som det är brist på. Köpte min hobbyhäst för några år sedan. Trygg, lagom stor, lagom framåt och stabil i nerverna. Prutade inte en krona och blev "utvald" av flera spekulanter. Nu börjar herrn i huset bli hästsugen. Så nu letas det igen. Verkar vara omöjligt att hitta något liknande.
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Fast det är just det som är uppfödarnas problem. Köparna vill ha något äldre "färdiga" hästar. Uppfödarna vill ju helst sälja så ungt som möjligt för att ha en chans att få igen pengarna. Ska en uppfödare hålla en häst som den du skriver om lika länge och utbilda m m. Ja då räcker inte 70, 80 eller 90 tusen för att få igen utläggen.

Nuff said :bow:
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Det är sant. Men vad jag förstått så är det svårt att sälja färdiga hästar också! Jag vet folk som har kapabla hästar (minst msv nivå) till salu och NOLL intresse från spekulanter!
Samtidigt som kompisen sålde sin högst mediokra häst på nolltid!

Om man tittar på när jag köpte min högst medelmåttiga häst så kunde jag få den inriden, utbildad och tävlad för en summa som jag inte fick en unghäst för ens! Varför skulle jag då betala lika mycket för en unghäst som jag inte ens vet hur bra den blir?
Och ja, jag ringde på mååånga annonser innan jag ens åkte och kollade på min häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Då är jag inte helt ute och cyklar då! :)

Om det nu finns en marknad för sådana hästar, varför inte avla fram sådana? Då blir de ju sålda liksom!
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Då är jag inte helt ute och cyklar då! :)

Om det nu finns en marknad för sådana hästar, varför inte avla fram sådana? Då blir de ju sålda liksom!
Ja när de har några år på nacken och med ren förlust för uppfödaren. För även den hästen kostar mer att producera än vad man kan få betalt för den.
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Jag har hängt på det här forumet i flera år utan att skriva, och sett många liknande kommentarer. Men man kan ju inte avla för att avla mediokert, då hamnar man snett. Man måste ju avla för att tänka "det här kommer att bli så j*vla bra!":D

Vad jag däremot tror måste fram mer i tänket är psyket när man avlar. Kanske också mycket miljöträning i tidig ålder. Det hjälper inte oss "vanliga" människor hur fint steg och hur stort hästen än hoppar, om man inte kan rida ut en vanlig skogsrunda utan att sitta och vara livrädd hela tiden eftersom hästen hoppar sjutton meter för minsta lilla. Då är det inte kul att vara hästägare.

Jag känner många som avlar just så, men också många som satsar stort och betäcker sina ston när de är tre år och inte hunnit visa så mycket, och sedan har för många hästar för att kunna ge varje föl tillräckligt med tid.
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

ja, för även om man har stoet o hingsten själv kostar ändå en häst 25 000 om året att bara göda, och allt i stallmiljö om man har eget stall. Sen ska den ridas in, man kanske kan det själv, då förlorar man bara tid. Sen måste den ha en advekat utrustning. Så första 3 åren har den säkert kostat 100 000. o då är den oförsäkrad. Det är det tragiska med denna branch. Kanske är grovfodret billigare utomlands? Vet att det är billigare iaf att ha ston på station, 10 euro per dag har jag hört som pris.
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Då är jag inte helt ute och cyklar då! :)

Om det nu finns en marknad för sådana hästar, varför inte avla fram sådana? Då blir de ju sålda liksom!

Som övriga har skrivit så är det ingen vinst att hålla en häst tills den är 7-8 år eller äldre och få 70000 för den. Då är det mindre förlust att sälja för 20000 som föl...
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Jag tycker det är märkligt att påstå att det inte tittas på hästarnas temperament.

Jag skulle också vilja veta vem som har så många ston/föl att man inte hinner med de man har. Den genomsnittlige uppfödaren tar 1-2 föl om året.
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Den hästen var inte köpt som föl, så det var ju ingen förlustaffär för en hobbyryttare.

Men varför går svenska uppfödare back? Vi avlar ju uppenbarligen inte för svenska ryttareliten heller, läste senast nu i morse om att svenska elitryttare inte hittar svenskfödda hästar.

Går det inte att kostnadseffektivisera? Lösdrift är billigt, jag har mitt sto inackorderat för 1600:- + moms, det inklusive fölet. Jag har en vän som tar in allt hö själv, hon "hyr en granne", hennes kostnad för hö är ju mycket lägre än min, jag köper hö. Kombinera uppfödningen med något annat, tex köttdjur, funkar det?
Ha lösdrift och ta eget hö, blir inte det billigare?

Svenskar har sådan bruksmentalitet, det gååår ääändå inte, varför inte försöka hitta en fungerande lösning? ;)

För faktum kvarstår, varför ska jag betala 75000:- (köpesumman för min häst) för ett föl när jag kan få en färdig häst som jag vet pga placeringarna är en vinnare på den nivå jag vill ha? Och hon jag köpte hästen av lever på att köpa och utbilda hästar, så hon har ju uppenbarligen hittat ett jobb att leva på. Kanske ska jag nämna att hon sällan köper svenskt, men ändå inte trasiga hästar, hästarna i fråga är röntgade och ridna så man ser att de håller.
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Det du nämner, att betäcka lovande ston som 3-åringar, det tjatar ju ASVH sig blå att man ska göra! Du som vad säger man, sitter med facit i hand, du har ju upptäckt att det kanske inte är så smart!

Det fenomenet har jag aldrig funderat på, intressant att du tar upp det, jag vill lära mig! :laugh:
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

På station, är det alltså utomlands?
Hur kan det bli billigare utomlands, kan inte vi svennar få ner kostnaden här?
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Går det ihop om man satsar högre då? Blir tillräckligt många avkommor så bra att man kan ta mer betalt?
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Jag gissar att om man ska ha tid att hantera fölet som uppfödare, det beror på hur övriga livet ser ut!

Mitt föl kan lyfta alla fötterna, går med på att ryktas/badas, går att leda utan problem och går att lasta, sista gången bara att gå in och han går efter. Och då har jag varit i stallet där han och stoet står 2 gånger/vecka i juli och augusti och tränat till fölvisningen.

Däremot så har den hårt jobbande stuteriägaren (annat jobb vid sidan av uppfödandet) inte haft tid att vara med på fölvisningen, knappt hunnit ta i sina föl osv. Gården ska skötas, barnen tar tid mm mm.
Jag jobbar visserligen lite mer än stuteriägaren, hon går 75% jag 100%, men jag bor i lägenhet och har inga barn.
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Jag håller med cirkus om att det är rent skitsnack att man inte ser till psyket när man avlar. Det finns säkert några som inte gör det men om jag ser till mig själv och mina vänner så är hästarnas temperament en stor bit av helheten, som är det man tittar på när man bestämmer om stoet är lämplig för avel.
Sen MÅSTE man vara medveten om att "bra temperament" inte betyder samma sak för alla ryttare. Hobbyryttaren kanske vill ha en "Brunte" som är genomsnäll och superstabil i skogen, medan tävlingsryttaren vill ha en häst med ganska mycket krut i. Hobbyryttaren vill ha en häst som står där man parkerat den på stallgången och som kan krypas under magen på och gosas med utan att det händer något, medan den egenskapen inte betyder särskilt mycket för t.ex en travtränare - där det inte gör något om det är en huggorm i boxen så länge den sprinter fortast av alla.

En helt annan sak är att vi i Sverige har betydligt högre kostnader för vår hästavel än i t.ex tyskland. DÄr finns det EU-bidrag även för hästuppfödning, något som "glömdes bort" av förhandlarna när Sverige skulle gå med i EU. Vi har också ett kallare klimat med kortare betessäsonger = det går åt mer grovfoder. Och möjligen kanske vi har högre kostnader för grovfodret också, eller mindre skördar pga klimatet - detta är dock bara en vild gissning.
Vi har också en helt annan hästhållning än i Tyskland. Här finns inte stora stuterier med hundratals hästar.
Och tro inte att allt är så mycket bättre i Tyskland än här, jag lovar att det finns lika många ohanterade föl och unghästar där som varsonhelst annars. Fast dem ser vi ju inte här.
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Jag avlar helt fel enligt ASVH. Mitt sto har bara gått 1,30, ett skitavelssto ur ASVH:s synvinkel. Att stoet vinner allt i 1,10 och 1,20 och har höga placeringar i lätt dressyr, det räcker inte alls enligt de som kan! Jag har ändå valt att avla på mitt sto för hon har ett fantastiskt temperament och är helt ok exteriört.
Vad jag vill se i en avkomma är ett supertemperament, hållbarhet och en häst som "alla" kan rida, alltså en hobbyhäst för lätt alternativt msv nivå i hoppning och dressyr. Och en sådan häst tror jag det finns marknad för, det finns ju fler hobbyryttare än mig!

När har ASVH talat om för dig att du har ett skitavelssto? Du visade väl henne med klass II-poäng och får avelsbokstav B på henne när du sänt in papprena och betalat stamboksföringen. Att hon inte kan få AB beror ju på att du inte kan visa på papper att hon har placeringar i 1.30. Det hänger på dig själv alltså, har stoet placeringar i 1.30 är det bara att du skickar in papper på det och då kan stoet höjas till AB.

Angående hållbarheten så var det inte så att du avlar på stoet pga av att hon är skadad?

Vill du avla hobbyhästar är det ju bara fritt fram, du verkar ju tro att det är lönsamt.
 
Senast ändrad:
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Men det är väl lika dyrt i så fall att stå med osålda hästar efter hingsten
" Superbra och superdyr". Som i TS exempel fick ju säljarna 70000 för hästen vilket jag säkert tror att många med osålda hästar skulle ta emot med glädje.
Det är väl bara att inse att det finns en mycket smal marknad för fölungar i 100000 kronors klassen. Vill man sälja får man avla fram vad kunderna vill ha helt enkelt. Alla kan inte avla på störst, bäst och vackrast.
 

Liknande trådar

Avel Jag är sugen på att börja avla, och undrar hur marknaden ser ut för alroundhästar? Jag vill prioritera friska och hållbara hästar med...
Svar
17
· Visningar
1 790
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 382
Senast: Sirap
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 908
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 869
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp