Bukefalos 28 år!

Att driva seminstation

Sv: Att driva seminstation

När jag spånar vidare så är det nog väldigt svårt att börja med seminstation om man inte först hållit på ett bra tag både med avel och hingsthållning. (Naturlig betäckning).

Sant.
Och då enbart inte för just själva betäckningsdelen utan för man får ett tränat öga då det gäller ston.

Och för att ha förståelse för hur hingstar verkligen fungerar i praktiken.

Via.
Var det skillnad utbildningsmässigt på att ta seminexamen och gå seminkursen??


AM
 
Sv: Att driva seminstation

Det var hon som var ET-mamman.

Nafa och CK; Tycker ni man ska ha erfarenhet av naturlig betäckning även om man har en station utan hingst? Eller är det av andra anledningar? Jag ser inte riktigt sambandet men det i sig är väl ett tecken på varför jag inte riktigt fattar...
 
Sv: Att driva seminstation

Via.
Var det skillnad utbildningsmässigt på att ta seminexamen och gå seminkursen??


AM

Då tror jag iallafall inte att det var det, eftersom det var samma lärare, och uppskattningsvis samma antal timmar. Själv har jag ju seminexamen, men det var ett par seminkurser på Flyinge medan jag gick där.
Hur seminkursen sett ut på senare år, om det är lika, eller om något har förändrats, har jag ingen aning om.
 
Sv: Att driva seminstation

Nafa och CK; Tycker ni man ska ha erfarenhet av naturlig betäckning även om man har en station utan hingst? Eller är det av andra anledningar? Jag ser inte riktigt sambandet men det i sig är väl ett tecken på varför jag inte riktigt fattar...

Det kan vara svårt at få igång märrarna, i alla fall vissa, om det inte finns hingst i närheten.

Det är ju också krångligt att åka i väg för att prova ston.

Vi själva fick ta till en nödlösning och använt en tvåårshingt i år.
Annars har vi ju haft Wibrantus.

Visst kan man ultraljuda sig fram till en bra semindag men provhingstar gör ett suveränt för-jobb.

Tar man in ston utifrån så är det nog ett måste att ha hingst.

Erfarenheten av naturlig betäckning är en klar fördel då man kan läsaa av ston bättre, man får mer förståelse för hur hingstar fungerar, varför vissa spermaleveranser är måndagsexemplar och varför märrar gör si eller så vid brunst, falskbrunst m.m.

AM
 
Sv: Att driva seminstation

Jag är medveten om att det är bra att ha en hingst på stationen (även om det inte innebär att man betäcker/tappar). Att det skulle vara avgörande för dräktighetsresultatet även om man tar in ston betvivlar jag dock, jag har sett många exempel på motsatsen.

Men jag inser betydelsen av ditt sista stycke.
 
Sv: Att driva seminstation

Jag är medveten om att det är bra att ha en hingst på stationen (även om det inte innebär att man betäcker/tappar). Att det skulle vara avgörande för dräktighetsresultatet även om man tar in ston betvivlar jag dock, jag har sett många exempel på motsatsen.

Men jag inser betydelsen av ditt sista stycke.
Med risk för att sticka ut näsan i snålblåsten: - Jag skulle som stoägare inte använda mig av en station utan hingst! :D Det är helt enkelt ett av mina krav om jag ska välja seminstation.

Det är litegrann av en ekonomisk fråga för mig som stoägare om jag ska skicka till en station med eller utan hingst. Närvaron av hingstar är ju dessutom en naturlig del i själva betäckningsprocessen av ett sto.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att driva seminstation

Oj. Häromkring har vi inte så fantastiskt tätt mellan stationerna att man kan välja... då får man ju åka långt/längre i så fall. Jag har så bra erfarenhet av hingstlösa stationer så det skulle jag aldrig fundera på. Det är mycket annat som jag tycker är viktigare.
 
Sv: Att driva seminstation

Oj. Häromkring har vi inte så fantastiskt tätt mellan stationerna att man kan välja... då får man ju åka långt/längre i så fall. Jag har så bra erfarenhet av hingstlösa stationer så det skulle jag aldrig fundera på. Det är mycket annat som jag tycker är viktigare.
Mmm, det skulle vara intressant att se betäckningsstatistik på stationer med- resp utan hingst.

Hade vi tillgång till den statistiken, så skulle vi kunna jämföra antalet konstaterade dräktigheter/ första brunst på stationer, där det finns hingst och där det inte finns hingst.

Sedan finns det självklart andra krierier för att välja betäckningsstation som ska vara fyllda för att jag ska använda mig av en semsinstation, men dem ville jag inte gå in på här i din tråd, då det skulle bli lite av en trådkapning :D
 
Sv: Att driva seminstation

Jo men gör det, det är ju jättebra! Även om det inte är så stor risk att du kommer till min potentiella station :D. Det är intressant att höra vad andra tänker och vilka krav man ställer på sin station.

Jag hörde t ex en häromdagen som ogillade sin station för att det var så trångt och svårt att parkera - och att de flesta som var där inte kunde backa med släp så det blev total kaos. Det kan ju tyckas vara en baggis i sammanhanget, men klart en aspekt att ta hänsyn till!
 
Sv: Att driva seminstation

Jag hörde t ex en häromdagen som ogillade sin station för att det var så trångt och svårt att parkera - och att de flesta som var där inte kunde backa med släp så det blev total kaos. Det kan ju tyckas vara en baggis i sammanhanget, men klart en aspekt att ta hänsyn till!
En klart mindre aspekt att ta hänsyn till om du frågar mig?! Hellre hingst än att det är lätt att parkera :rofl:
 
Sv: Att driva seminstation

Men kunden har ju alltid rätt... och alla tänker olika. Det är ju anledningen till att jag startade tråden! Många små saker bidrar kanske till att man som kund byter station. Jag menar inte att parkeringen är en orsak till det, men den kan bidra och kanske vara det som avgör - vad vet jag?
 
Sv: Att driva seminstation

Själv så dissade jag flera stora fina välrenomerade seminstationer pga deras dassiga hagar med tillika dåliga stängsel.
Numera så använder jag mig inte av semin längre. Jag kan bara tycka lite synd om seminston som inte får träffa hingst alls. De går miste om förspelet och allt det runt om kring.
Stackarna, de tror nog att föl kommer till genom havren till slut.:D

Undrar hur många generationer av rent semin utan hingstuppvaktning, det tar innan man helt avlat bort förmågan att fortplanta sig naturligt för ett sto:confused:
 
Sv: Att driva seminstation

Men kunden har ju alltid rätt... och alla tänker olika. Det är ju anledningen till att jag startade tråden! Många små saker bidrar kanske till att man som kund byter station. Jag menar inte att parkeringen är en orsak till det, men den kan bidra och kanske vara det som avgör - vad vet jag?
Jag förstår hur du tänker! Jag skojade bara till det!

Visst tänker alla olika och har olika krav på en station. Det primära för mig som stoägare är dock det ekonomiska och att jag får mina ston dräktiga- helst så snabbt som möjligt!

Dem som är mest missnöjda är väl oftast dem som inte får dräktigt?

Ska du ha stationen som ett heltidsjobb? Det tycker jag också är viktigt i mina val av station! Jag ser helst att semineringen av stona sker så snart som möjligt på morgonen.:D
 
Sv: Att driva seminstation

Undrar hur många generationer av rent semin utan hingstuppvaktning, det tar innan man helt avlat bort förmågan att fortplanta sig naturligt för ett sto:confused:
Rent fysiologiskt så går det nog aldrig att avla bort då detta med fortplantningsförmågan är grundläggande för allt levande iform av växter och djur. Liksom skydds och försvarsförmågan, rörelseförmågan etc. Allting är ett måste för allt levande.
 
Sv: Att driva seminstation

Ska du ha stationen som ett heltidsjobb?

Att kunna leva på det året runt tror jag inte är möjligt. Nu har vi ju flera ben att stå på i och för sig, men i alla fall.

Däremot tror jag att man måste lägga heltid på det under säsongen (visst kan man ha nåt annat jobb vid sidan om men inget som är schemalagt), annars blir det svårt att få kvalitet.
 
Sv: Att driva seminstation

Rent fysiologiskt så går det nog aldrig att avla bort då detta med fortplantningsförmågan är grundläggande för allt levande iform av växter och djur. Liksom skydds och försvarsförmågan, rörelseförmågan etc. Allting är ett måste för allt levande.
Nja jag vet inte det. Jag ser som en trend när det gäller halvblodston vs ponnyston att ponnyston hör hingsten, brunstar i transporten, står fint i 4 dgr och åker hem dräktiga. Andra raser tar några veckor på sig att komma i brunst, livrädda el elaka mot hingsten, står ej stilla, tar sig först på 3e brunsten.
Kanske har vi oturen att få hit problemston men statistiken visar tydligt att det är just halvblod som står längst hos oss.

Ser man till alla som skriver på Buke så är det betydligt fler halvblodsägare som har problemston än övriga raser.

Svåra att få i brunst.
caslicksydda
står dräktiga med tvillingar
fler som kastar.

Någonstans måste detta komma ifrån. Antingen beror det på att man bara hör allt som går dåligt här el så beror det på att man avlar på allt som är bra prestationsmässigt men glömmer bort att alla bra prestationsmärrar inte är bra avelston.

Ett sto som krånglar med ägg o brunst kan nedärva detta till sina döttrar. Är de så felvinklade i blygden att de suger in sin egen skit så man måste sy ihop dem så kan man fundera på om de verkligen är skapta för att vara avelsto.
Exeriörbiten verkar för många inte heller vara så viktig. Bara hon kan hoppa 1.50 el gå St Georg i dressyr. helheten kan jag sakna i halvblodsaveln. Det finns massor av många fina halvblodston i aveln, men lika många som egentligen inte borde få vara där.

En ponnyavlare ödslar inte tid o pengar på en märr som går tom år efter år. Är hon inte snäll mot hingsten så brukar hon snart gallras bort då det är få hingstar som går på semin. Ingen vill få sin hingsts ben avsparkade av en ilsk märr. Likaså har jag aldrig sett ett ponnysto caslicksydd. Endast en gång har jag hört om ett ponnysto som gick med tvillingar. Hon födde fram tvillingarna som idag är 3 år gamla. (ägarna visste om det under dräktigheten)

Kan även vara så att ponnyavlarna gärna visar sina ston på utställnignar, visserligen är det en show men man får ändå lite bekräftelse på vad stoet har för exteriör. De flsta ponnyer kan hoppa med bra teknik och även ha bra gångarter, de flesta har ypperligt barntemperament, för vilken uppfödare vill föda upp ponnier som sen barn inte kan hantera o rida?

Usch nu låter jag väldigt negativ mot halvblodsavlare men läser man mkt här på Buke så är det lätt att få sådan inställning:cool:
 

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Shaggy
·
Dressyr Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
8 565
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: valy
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
592
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp