Bukefalos 28 år!

Att driva seminstation

Sv: Att driva seminstation

Jag tror du har mycket rätt, men att det beror på semin tvivlar jag på. Snarare just på att de är hårt avlade mot prestation. Jag har nu två ponnyer hemma, en ren welsh och en korsning (NF/Ridponny/okänd) och de har rent spontant en mycket sundare konstitution än mina halvblod! Får de små sår så läker de snabbt, inga svullnader eller konstigheter. De är med på det mesta, klart att de kan vara "ponnystöniga", men generellt sett mycket smartare än halvbloden ;).
 
Sv: Att driva seminstation

Att kunna leva på det året runt tror jag inte är möjligt. Nu har vi ju flera ben att stå på i och för sig, men i alla fall.

Däremot tror jag att man måste lägga heltid på det under säsongen (visst kan man ha nåt annat jobb vid sidan om men inget som är schemalagt), annars blir det svårt att få kvalitet.
Låter sunt tycker jag!
 
Sv: Att driva seminstation

Rent fysiologiskt så går det nog aldrig att avla bort då detta med fortplantningsförmågan är grundläggande för allt levande iform av växter och djur. Liksom skydds och försvarsförmågan, rörelseförmågan etc. Allting är ett måste för allt levande.
När jag läser ditt svar så tror jag att vi tolkar ordet naturligt från olika synvinklar. Jag menade fysilogiskt naturligt.
 
Sv: Att driva seminstation

Jag är medveten om att det är bra att ha en hingst på stationen (även om det inte innebär att man betäcker/tappar). Att det skulle vara avgörande för dräktighetsresultatet även om man tar in ston betvivlar jag dock, jag har sett många exempel på motsatsen.

Men jag inser betydelsen av ditt sista stycke.

Ston utan föl och förstagångsmärrar (framför allt) kan behöva en teaser för att komma igång i sin brunstcykel.

Sådana har i alla fall vi varit med om...bökfior.
Gott hull, grönt gräs och sol är lika viktigt som en teaser för dom.

AM
 

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
289
Senast: Shaggy
·
Dressyr Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
8 563
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
716
Senast: valy
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
592
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp