Att driva seminstation

athena

Trådstartare
En av mina långtidsplaner är att kunna göra det. Men i praktiken vet jag ingenting :crazy:. Kan inte ni som har station berätta lite? Vad har ni för förutsättningar, hur många ston per år osv.

Vad behöver man tänka på generellt sett?

*mycket luddig tråd, liknar min hjärna*
 
Sv: Att driva seminstation

Du behöver en anläggning, en seminexamen, och en tillgänglig veterinär. :D

Jag har både seminexamen och semintillstånd, men bara vill seminera de egna märrarna. Dock lyckas vi alltid välja fryshingstar, vilket vi inte har veterinär till, så det slutar med att vi får skicka bort stona ändå... Seminexamen har jag dock sedan innan. Det krävs betydligt mer för att få gå seminkursen. Semintillståndet är gratis, söks per år. Så nu söker jag det "utifallatt".
 
Senast ändrad:
Sv: Att driva seminstation

Jag må vara trög, så här på morgonen, men vad menar du med seminexamen? Är det nåt annat än seminkursen?
 
Sv: Att driva seminstation

Jag gissar att det är utbildningen hon menar.

Och är det "allt" som krävs så känns det som att jag kan spinna vidare på idén :D. Nej, men allvarligt, det vore otroligt kul att läsa seminassistentkursen om ett par år, dock kostar den ju såpass mycket så man bör kanske ha nån slags strategi för att få det hållbart i längden.

Hur långt ifrån är det vettigt att en bra veterinär bor? Är man stenhård på mån, ons, fre och inga vet besök däremellan så gör det ju inget om det inte är nästgårds, menar jag.
 
Sv: Att driva seminstation

...läser vias inlägg igen och nu fattar jag att du inte fattar CK...
 
Sv: Att driva seminstation

Kan det vara nån sorts kurs för kossor som man haft?
Och sedan påbyggt med seminkursen på Flyinge??

Äsch..ingen aning om vad seminexamen är.. :confused:

AM
 
Sv: Att driva seminstation

Ja, jag har då inte, trots många år i branchen aldrig hört uttrycket "seminexamen".

Kan det vara nån sorts kurs för kossor som man haft?
Och sedan påbyggt med seminkursen på Flyinge??

Äsch..ingen aning om vad seminexamen är..

AM

Men hallå, ni två, kan ni inte svara på mina frågor istället ;)?

(jag har för övrigt gått en seminkurs för svin, får man räkna den :rofl: )
 
Sv: Att driva seminstation

En av mina långtidsplaner är att kunna göra det. Men i praktiken vet jag ingenting :crazy:. Kan inte ni som har station berätta lite? Vad har ni för förutsättningar, hur många ston per år osv.

Vad behöver man tänka på generellt sett?

*mycket luddig tråd, liknar min hjärna*

Jag och min sambo har en gård med 70 ha, varav ca 30 ha bete.
Jag skulle inte kunna tänka mig att ha station om jag inte hade möjlighet att erbjuda alla ston fint bete, eftersom jag ser det som en förutsättning att få bra resultat.
Det är i huvudsak jag själv som sköter allt, att ha personal finns det inte pengar till.
en förutsättning är också att ha en bra veterinär. Vår veterinär är här mån-ons-fre och känner på stona. Tappning av hingstar och seminering sköter jag själv.
Vi har inte så många egna hästar, men drygt 10 ston inackorderade på helår, samt deras avkommor.
 
Sv: Att driva seminstation

Det låter i storleksordningen som jag har tänkt mig. Hur många ston tar du emot för seminering per år? Är det mest till egen/egna hingstar eller mest transport?
 
Sv: Att driva seminstation

Jag må vara trög, så här på morgonen, men vad menar du med seminexamen? Är det nåt annat än seminkursen?

Ja, den ingick förr i stallchefsutbildningen på Flyinge.
 
Sv: Att driva seminstation

Men hallå, ni två, kan ni inte svara på mina frågor istället ;)?

(jag har för övrigt gått en seminkurs för svin, får man räkna den :rofl: )

:p
Det måste vara kossor. Eftersom märrar kan bli lite sådana ibland.. :devil:

Skämt åt sido.

Hos oss var det ägarna till våra inackorderingar som frågade om det var möjligt att vi kunde seminera hemma.

Det gick sedan nåt år innan vi bestämde på att satsa på detta.
I starten blir det ju ganska dyrt.
Vi hade seminspilta sedan tidigare men enbart för koll på hösten då dom kom in från betena.

Allra först fick man ju ansöka om att delta i kursen.
Där måste man ju ha en motivering för att vara med. Och erfarenhet inom aveln. (så var det då i alla fall)

Då vi handbetäckt i många år och haft en del hingstar så var det ok.

Då jag sedan fick veta att jag att jag blivit antagen till kursen på Flyinge så "bombade" jag CK med frågor. (tack CK för support)

Fick åka och se hur det gick till med tappning, hur man räknade spermier och en massa andra tips.

Kursen då kostade drygt 13 tusen exkl. moms.

Efter kursen så åkte jag runt till olika stuterier för att se det mera praktiska med seminering.
Det året handlade vi in microskåp och alla tillbehör kring seminen.
Vi fick även flytta spiltan då vi behövde avlopp i närheten.
Vattenledningar fick dras om

Strax efter seminstart året efter kom länsvet och gjorde kontroll.
Noga med hygien, journaler, märkning av ston m.m..

Ett absolut måste är att ha en veterinär mån-ons-fre

Vi har ju enbart ca 10-15 ston att seminera och det blir en aningen dyrare för kunden här. Då veterinär kan få åka ut för en enda häst ibland.

Men hitills har allt fungerat galant.

Vi har ju som sagt enbart seminering av inackorderade ston. Vi tar inte in utifrån.
Av två orsaker.
Förhindra smittor och att vi inte har plats.

Som CK skrev så är beten i anslutning till seminen viktig.
Då går det ju inte att packa in hur mycket häst som helst i hagarna.

Det hela måste även vara lättskött.
Att stona kan gå ute men att det är enkelt att ta in då dom ska kollas/semineras.
Dom ska kunna ha bra bete här hemma omkring.

(när stoet sedan passerat 42 så släpps dom längre bort från gården ut på större beten)

En annan sak kan vara tänkvärt och det är postgången.
Vi hämtar spermalådorna tis och tors kl 7. Vi har dryga milen till postkontoret.
Lördagar hämtar vi kl 6.
Seminering bör ju ske snabbast möjligt efter man hämtat lådan.

För tågtransport har vi i alla fall nu en taxitjänst där dom kör ut till gården.
Den lådan får vi samma dag som hingsten tappas.

När det gäller fryst så kör vi däremot stona till Kolbäck till ett par veterinärer som har station. Vi har ca 15 kilometer dit.

Detta för att just fryst kräver oftare kontroll av veterinär.

Vi är tre som jobbar hela tiden.
Och en stalltjej som kommer då och då.
Att heltidsanställa går inte då det blir alldeles för dyrt.


En sak kan man ju ha på minnet om man inte kommit på det förut.
Semester..glöm det.
Helger..glöm det.

Om du inte har ston som fölar i februari och är färdigseminerade och kollade till midsommar eller nåt :D

Att starta en seminstation ÄR dyrt som du ser.
Mikroskåpet dryga 10 tusen.
Seminspilta..ingen aning nu. Vi gav bortåt 5000 har jag för mig.
Seminkursen drygt 14 tusen..

Och så tillkommer all lös utrustning omkring.


Hoppas du fick lite svar av mitt inlägg, som nu blev hur långt som helst...

AM
 
Senast ändrad:
Sv: Att driva seminstation

Vilken spännande tråd!! Jätteintressant att höra hur det funkar "bakom kulisserna"...
 
Sv: Att driva seminstation

Ja, den ingick förr i stallchefsutbildningen på Flyinge.

Tur att det är någon som begriper vad jag menar. :D
Som sagt, det ingick i min stallchefsutblidning. I min hjärna är då seminexamen samma sak som seminkurs. Förstår nu att det inte gäller er som har gått seminkursen istället.:)
 
Sv: Att driva seminstation

När jag spånar vidare så är det nog väldigt svårt att börja med seminstation om man inte först hållit på ett bra tag både med avel och hingsthållning. (Naturlig betäckning).
 
Sv: Att driva seminstation

När jag spånar vidare så är det nog väldigt svårt att börja med seminstation om man inte först hållit på ett bra tag både med avel och hingsthållning. (Naturlig betäckning).

Hur menar du då?

Naturlig betäckning har jag inte hållit på med sen jag var liten pistol och "bodde" hos min granne som hade nordsvenska hingstar på station...

För att få läsa seminkursen "nuförtiden" krävs att man har praktiskt yrkeserfarenhet på häst samt minst en säsong jobb på station. Den kostar nånstans mellan 16-20 + moms, minns inte exakt för det var länge sen jag kollade.

Jo, det är klart att det blir en del investeringar i början, men det är det alltid om man börjar med en ny verksamhet! Vi är ju bönder och vana vid att investera både 6- och 7-siffriga belopp ;).
 
Sv: Att driva seminstation

Vår veterinär är här mån-ons-fre och känner på stona.
Är det oftast så här?
Jag har bara varit på en station och då jobbar vet alla dagar utom söndag (om det inte är frys-ston).
Hon både undersöker och seminerar.
 
Sv: Att driva seminstation

Är det oftast så här?
Jag har bara varit på en station och då jobbar vet alla dagar utom söndag (om det inte är frys-ston).
Hon både undersöker och seminerar.

Då har ägaren till seminsationen antagligen inte behörighet att seminera själv, så veterinären måste dit för att seminera med postskicken.
 
Sv: Att driva seminstation

Då har ägaren till seminsationen antagligen inte behörighet att seminera själv, så veterinären måste dit för att seminera med postskicken.

Eller så är det en veterinär som har seminstationen:idea:, som är fallet med den seminstationen vi använder här nere.
 
Sv: Att driva seminstation

Nej, veterinären bor i stan och seminstationen är på "seminassistentens" gård.
Jag tror att den är hyfsat stor, men har ju aldrig sett något annat...
De har ett par stall för gästande ston, ca 25 boxar, samt beten.
En del travhästar bor där året runt och fölar även där.
De håller även på med embryotransfer (bla Flippans).
Jag var och kollade min ena på 46;e i tisdags och de hade kollat 26 ston i måndags så de hade fullt upp...

Jag har 2 mil dit så jag har åkt imellan.
 

Liknande trådar

Dressyr Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
8 337
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
613
Senast: valy
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 277
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 804
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp