Att gå skiljda vägar

AnnaL88

Trådstartare
Jag och min sambo har varit ett par i 10 år. Under dessa år har vi fått två barn och nu har vår relation bara gått utför. Vi bråkar hela tiden och det går ut över barnen, vilket inte känns bra. Vi har bestämt oss för att gå ifrån varandra, men vi är inte eniga om vem som ska behålla huset.

Huset är mitt barndomshem som gått i arv sedan 1800-talet. Så detta hus betyder mycket för mig! Han menar att jag inte har råd att bo kvar själv. Vi har lån på 1.2 miljoner, allt i ett bottenlån. Han står på hela lånet då jag studerade när vi tog över. Vi äger dock 50/50. Jag tjänar 29000 före skatt. Min lön kommer dock gå upp 2-3000 nästa år. Vi har även två bilar, han står som ägare på båda. Hur blir det med dom?

OM jag behåller huset, hur blir det med lånet, då han står på det helt själv? Jag ser helst att lånet skrivs över på mig så han blir "nollad". Jag har även pratat om detta med mina föräldrar, som har lovat att hjälpa mig ekonomiskt om det skulle behövas. Vi är inte gifta, utan endast sambos.

Vi kommer självklart kontakta banken och prata där, men jag vill ha lite mer kött på benen innan vi går dit.
 
Han menar att jag inte har råd att bo kvar själv. Vi har lån på 1.2 miljoner, allt i ett bottenlån. Han står på hela lånet då jag studerade när vi tog över. Vi äger dock 50/50. Jag tjänar 29000 före skatt. Min lön kommer dock gå upp 2-3000 nästa år. Vi har även två bilar, han står som ägare på båda. Hur blir det med dom?
.
Han menar? :confused:

Det är inte hans sak att bedöma dina ekonomiska omständigheter. Det bör du klara alldeles utmärkt själv.

Prata med banken. Prata med flera banker.
Sätt dig ner och räkna.

Jag fattar faktiskt inte varför du inte skulle kunna klara en så pass vanlig lånesumma på en så god lön.
 
Jag tror du ska kunna ta över lånet utan problem. Men det beror lite på, de brukar räkna på värdet på huset och du får köpa ut honom liksom. De räknar ut vad han typ skulle få betala i reavinstskatt vid en eventuell försäljning och kvittar det på en gång och sådär. Prata med banken, de kan sånt där. Jag separerade för snart ett år sedan, vi hade huslån för 3 miljoner ungefär men bra inkomst, nästan lika hög som du. Mitt ex fick dock köpa ut mig, vi stod lika på lånet, och han behövde en medlåntagare. Jag var schysst så vi gjorde inte en ny värdering på huset, jag förlorade såklart ekonomiskt på hela affären men han kunde bo kvar med katterna. Kändes ändå ok eftersom vi byggt huset själva. Sen betedde han sig inte så bra under resten av separationen, vägrade samarbeta... det är en del att rodda med, men håll ut för det blir bra tillslut! Exet stod som ägare på bilen men båda stod på lånet. Jag ordnade med försäljning som kvittade lånet så blev vi av med den. Kolla med en familjejurist om det räknas som att bilarna införskaffats för gemensamt bruk, då bör de delas på. Spelar ingen roll vem som betalat, allt gemensamt ska delas på (vilket sved lite i mitt fall). I vilket fall bra med familjejurist som ordnar med bodelningsavtal så kanske ni undviker lite tjafs. Lycka till!
 
Jag och min sambo har varit ett par i 10 år. Under dessa år har vi fått två barn och nu har vår relation bara gått utför. Vi bråkar hela tiden och det går ut över barnen, vilket inte känns bra. Vi har bestämt oss för att gå ifrån varandra, men vi är inte eniga om vem som ska behålla huset.

Huset är mitt barndomshem som gått i arv sedan 1800-talet. Så detta hus betyder mycket för mig! Han menar att jag inte har råd att bo kvar själv. Vi har lån på 1.2 miljoner, allt i ett bottenlån. Han står på hela lånet då jag studerade när vi tog över. Vi äger dock 50/50. Jag tjänar 29000 före skatt. Min lön kommer dock gå upp 2-3000 nästa år. Vi har även två bilar, han står som ägare på båda. Hur blir det med dom?

OM jag behåller huset, hur blir det med lånet, då han står på det helt själv? Jag ser helst att lånet skrivs över på mig så han blir "nollad". Jag har även pratat om detta med mina föräldrar, som har lovat att hjälpa mig ekonomiskt om det skulle behövas. Vi är inte gifta, utan endast sambos.

Vi kommer självklart kontakta banken och prata där, men jag vill ha lite mer kött på benen innan vi går dit.

Tänk också på att om det är arv involverat i priset på huset så ska det tas med till din fördel. Tex om huset eg är värderat till 3 miljon, ni betalade 2 för 1 miljon räknas som arv så ska den dras av mot dig. Så om huset nu värderas till 4 miljon så löser ni lånen och du betalar honom endast 1 miljon. Förstår du hur jag menar?
 
Tänk också på att om det är arv involverat i priset på huset så ska det tas med till din fördel. Tex om huset eg är värderat till 3 miljon, ni betalade 2 för 1 miljon räknas som arv så ska den dras av mot dig. Så om huset nu värderas till 4 miljon så löser ni lånen och du betalar honom endast 1 miljon. Förstår du hur jag menar?

Det är inget arv, utan en gåva från mina föräldrar till oss båda. Antar att det inte är samma sak? Han stog sedan på lånet för att renovera huset samt att ge min bror en summa med pengar. Huset är värderat till 4,5 miljoner.

Hela det här känns som att det kan bli en jobbig historia. Vi får ta hjälp av banken om hur vi ska lösa detta.
 
Jag tror du ska kunna ta över lånet utan problem. Men det beror lite på, de brukar räkna på värdet på huset och du får köpa ut honom liksom. De räknar ut vad han typ skulle få betala i reavinstskatt vid en eventuell försäljning och kvittar det på en gång och sådär. Prata med banken, de kan sånt där. Jag separerade för snart ett år sedan, vi hade huslån för 3 miljoner ungefär men bra inkomst, nästan lika hög som du. Mitt ex fick dock köpa ut mig, vi stod lika på lånet, och han behövde en medlåntagare. Jag var schysst så vi gjorde inte en ny värdering på huset, jag förlorade såklart ekonomiskt på hela affären men han kunde bo kvar med katterna. Kändes ändå ok eftersom vi byggt huset själva. Sen betedde han sig inte så bra under resten av separationen, vägrade samarbeta... det är en del att rodda med, men håll ut för det blir bra tillslut! Exet stod som ägare på bilen men båda stod på lånet. Jag ordnade med försäljning som kvittade lånet så blev vi av med den. Kolla med en familjejurist om det räknas som att bilarna införskaffats för gemensamt bruk, då bör de delas på. Spelar ingen roll vem som betalat, allt gemensamt ska delas på (vilket sved lite i mitt fall). I vilket fall bra med familjejurist som ordnar med bodelningsavtal så kanske ni undviker lite tjafs. Lycka till!

Jag tror inte heller det är något problem för mig att stå på lånet. Förhoppningsvis ska vi kunna samarbeta, om inte för vår skull utan för barnens. Tyvärr, blir det väll ofta så att en av parterna går ifrån som "förlorare" vid en separation.
 
Det är inget arv, utan en gåva från mina föräldrar till oss båda. Antar att det inte är samma sak? Han stog sedan på lånet för att renovera huset samt att ge min bror en summa med pengar. Huset är värderat till 4,5 miljoner.

Hela det här känns som att det kan bli en jobbig historia. Vi får ta hjälp av banken om hur vi ska lösa detta.

Det kan möjligt räknas som arv, speciellt om ni betalade av din broder. Men det är nog bäst att rådfråga en jurist om den biten (banken kan ju bara svara på hur mycket de kan godkänna i lån, själva lag biten om vem som äger vad och vad som räknas som arv eller gåva till vem måste en jurist lösa - sen agerar banken på den informationen).
 
Ofta? Varför det?

När man läser om separationer, så är det ofta en part som inte går nöjd ur. Varför? Man blir osams och vill/kan inte samarbeta? Vilket kommer ske för oss också, då båda vill ha huset. Den som inte får behålla huset går ut som en "förlorare".
 
Det kan möjligt räknas som arv, speciellt om ni betalade av din broder. Men det är nog bäst att rådfråga en jurist om den biten (banken kan ju bara svara på hur mycket de kan godkänna i lån, själva lag biten om vem som äger vad och vad som räknas som arv eller gåva till vem måste en jurist lösa - sen agerar banken på den informationen).

Ok. Vi får kontakta en jurist om vi inte kommer överens själva. :)
 
Men huset är ditt föräldrahem och en gåva till från dina föräldrar?
VARFÖR gav de inte bara dig huset?? Och skrev in att det är din enskilda egendom? Då hade ni aldrig behövt ha denna disskusionen? Plus skrivit ett sambo avtal att om ni går isär är huset ditt?

Nu äger ni båda huset 50/50? Måste du lösa ut din sambo då?? På ett hus som borde vara ditt?
 
Ok. Vi får kontakta en jurist om vi inte kommer överens själva. :)

Jag tror att det är smart att göra det oavsett :) För de kan reda ut vad som ingår i en överlåtelse och vad som ska räknas som arv eller gåva.

+ att vid skilsmässa så gör inte banken något utan ordentliga bodelnings dokument (i vårt fall var det så, trotts att vi var överens och hade skrivit egna så fick i slutändan betala en jurist. Tror det gick på 3000 kr totalt så det var inga jätte summor), vet inte hur det blir med sambolagen men det är inte omöjligt att banken vill ha klara papper även där.
 
När man läser om separationer, så är det ofta en part som inte går nöjd ur. Varför? Man blir osams och vill/kan inte samarbeta? Vilket kommer ske för oss också, då båda vill ha huset. Den som inte får behålla huset går ut som en "förlorare".

Jag tror att det är de separationer där man inte kan hålla sams utan bråkar som man hör talas om, de som fungerar hör man inte lika mycket om.

Hoppas din separation blir en sådan som man inte hör så mycket om och att allt flyter på hyffsat!
 
Mina föräldrar skildes som vänner och farsan hjälpte oss i flytten och nya lägenheten osv. Det kan ju gå bra också! Sen måste man såklart få vara lite ledsen för att livet inte blev som man tänkte, det gäller ju både den som lämnar och blir lämnad liksom om det varit ett gemensamt beslut.
 
Glöm tillfälligt allt med lån etc.

Det verkar som huset är samboegendom. Huset är införskaffat för ert gemensamma boende. Det ska delas mellan er, eller tvångssäljas om ni inte kommer överens.

Om ni kommer överens om vem som ska ha huset, ska ni komma överens hur mycket ena parten ska lösa ut andra med. Vanligast är marknadsvärdet. Din del av huset är 50 % alltså ska du i så fall lösa ut honom med 50 % av marknadsvärdet. En del av den summa är rimligen övertagande av befintliga lån.

Men det är vettigt med en jurist för att klargöra för bägge parter hur läget ser ut.
 
Men huset är ditt föräldrahem och en gåva till från dina föräldrar?
VARFÖR gav de inte bara dig huset?? Och skrev in att det är din enskilda egendom? Då hade ni aldrig behövt ha denna disskusionen? Plus skrivit ett sambo avtal att om ni går isär är huset ditt?

Nu äger ni båda huset 50/50? Måste du lösa ut din sambo då?? På ett hus som borde vara ditt?
Såhär i efterhand var det korkat. Men mina föräldrar ansåg att han också skulle känna sig hemma, och skulle jag äga hela själv så skulle han inte det. Sen var det även det här med lånen. Jag studerade när vi tog över och skulle såldes inte få stå på ett lån. Jag fick inte ens stå med på lånet som han tog.
 
Glöm tillfälligt allt med lån etc.

Det verkar som huset är samboegendom. Huset är införskaffat för ert gemensamma boende. Det ska delas mellan er, eller tvångssäljas om ni inte kommer överens.

Om ni kommer överens om vem som ska ha huset, ska ni komma överens hur mycket ena parten ska lösa ut andra med. Vanligast är marknadsvärdet. Din del av huset är 50 % alltså ska du i så fall lösa ut honom med 50 % av marknadsvärdet. En del av den summa är rimligen övertagande av befintliga lån.

Men det är vettigt med en jurist för att klargöra för bägge parter hur läget ser ut.

Huset är ju värt 4,5 miljoner när vi senast gjorde en värdering för ett år sedan. Vi har renoverat sedan dess så det bör ha gått upp. Om detta inte var mitt barndomshem hade jag gladeligen flyttat om han tog över lånet. Men nu har ju jag en koppling till huset som jag inte vill släppa.
 
Det är i många fall svårt att köpa ett likvärdigt hus om man är den som flyttar. I huset jag behöll finns ju skatt och mäklararvode 'gömt', dvs jag har den summan pengar att bo för nu, men jag blir av med den om jag säljer, hade aldrig haft nytta av den om jag hade varit den som inte fått huset. Just i det här fallet är ju dock värdet på huset rätt högt om man jämför med ts inkomst som ensamstående. Det som är intressant är ju att ta reda på hur mycket skatt som ligger dolt i huset. Max bottenlån för ts enligt iallafall Handelsbanken sätt att räkna borde vara runt 1,7-1,8 milj .
 
När man läser om separationer, så är det ofta en part som inte går nöjd ur. ".
När jag skilde mig för många år sedan så var min x-make mycket generös. För att han kunde. Vi är och har alltid varit goda vänner som vill varandra väl. Man behöver inte alls bli osams.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·
F
Juridik & Ekonomi Jag har mycket liten erfarenhet av att ta lån men nu har sambon och jag stött på så pass mycket patrull i senaste låntagarsvängen att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 065
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp