att hålla hingst

S

__Stilett__

tycker ni att det är jobbigt att ha hingst?
vad ska man tänka på och hur är din i beteendet?
Har ni haft det svårt med uppstallningsmöjligheter?
kan den vara "hingstig" som valack om man väljer att kastrera sent?
står era i egna hagar eller sällskapar dom med hingst/valack?
Hur har era funkat i ridningen om man tex rider i ett ridhus med flera andra?
 
Sv: att hålla hingst

Ofta får ju hingstar gå själv, pga att det inte finns något lämpligt sällskap till dem och det är ju lite synd... De är ju ofta lite oroligare, svårare att hålla i hull. Jag förstår inte vitsen med att ha hingst - om det nu inte är en eftertraktad avelshingst förstås. Och tänk om den skulle komma lös och tjuvbetäcka något sto?
 
Sv: att hålla hingst

i stallet där jag står finns en hingst, men han är huuuur cool som hellst, och ändå bara 3år. (har betäckt två ston).
Han går tillsammans med de andra valackarna, och det är inga problem alls. :bump:
I stallet står han tillsammans med de han går i hagen med.. men kommer man in med någon annan häst som står i något annat stall så blir han lite :devil:
 
Sv: att hålla hingst

Jag förstår inte vitsen med att ha hingst - om det nu inte är en eftertraktad avelshingst förstås. Och tänk om den skulle komma lös och tjuvbetäcka något sto?

Håller med. :bow: :bow: Blir förvånad när jag läser hästannonser över hur många hingstar det finns, utan synbar anledning....som om en del tycker det är "coolt" att ha hingst.
 
Sv: att hålla hingst

Jag köpte min ponny som hingst när han var 2,5år. Då hade jag honom i samma stall som mina svärföräldrar hade sina hästar (valacker) och vi lät hästarna gå tillsamman i samma hage...det var inga problem alls.Enda gånger det kunde bli lite "livat i hagen" var när nog dum unge fick för sig att rida på marken bredvid hagarna (marken tillhörde gården våra hästarna stog på och det var ridförbud där pga det var sått.).

Eftersom att min kille var i tonåren när jag köpte honom så var han lite små bråkig från och till, men inget som inte gick att hantera. Har har aldrig varit jobb att ha i samma ridhus som andra hästar eller när man möter dom ute osv.

Jag har bytt stall några gånger och det är ju inte lika lätt att hitta stallplats som om du har sto/valack..sen är jag petig när det gäller att välja stall...jag vet ju att ansvaret för hingsten är mitt och jag vill därför stå i ett stall där dom som fodrar, släpper ut osv är erfarnra och vet vad dom syslar med så att det inte händer olyckor.

Innan man skaffar hingst så tycker jag kan ska fundera på varför man just vill ha hingst...(enigt mig är hingstar till för avel..avlar man inte ska dom kastreras)..kolla upp uppstallningsmöjligheter, det kan mycket väl vara så att man får betala lite extra i dom stall som kan ta hingstar....då jag upplever det (i allafall här i skåne) som att det är störe anläggningar oftast med tävlingsryttare eller liknande. Man bör även fråga sig själv om man verkligen har kunskapen som krävs för att hingst...det är inte alltid en picknick att ha hingst när det finns brunstiga ston i närheten.

..använda sitt sunda förnuft..tänk efter innan!!!
 
Sv: att hålla hingst

Har i och för sig bara haft en liten russ hingst. Han fick gå som hingst tills han blev 11. Men efter det kasterade vi honom då han gjort sitt samt att han gick ner sig så förbannat och var i stortsett okontaktbar när det fans brunstston i närheten. Men annars var han helt ok vid hantering osv. Jag red ju honom utanproblem (eller ja inte mer problem än vad man brukar ha med gotlandsruss) och jag var väl runt en 10 år när han gick som hingst. Nu är han 24 och kan väl forsfarande uppvakta ett sto då och då. Men han mådde bättre efter han blev kastrerad och det var inte förrän då han kom ut på tävlingsbanorna. (Men attans vad mycket snyggare han var med sin hingst nacke)
 
Sv: att hålla hingst

tycker ni att det är jobbigt att ha hingst?
Svar: Jag har en arabhingst på 5 år (2002) och han är nog den mest lugnaste, snällaste hingst jag har träffat, så nej jag tycker inte att det är jobbigt att ha hingst.
vad ska man tänka på och hur är din i beteendet?
Svar: Jag tycker man ska tänka på vad det innebär att ha hingst, alla är inte lugna och blir också väldigt hingstiga ute i andra miljöer med andra hästar runt omkring sig. Min hingst gör inga större väsen av sig ute i andra miljöer, men han blir väldigt tittig och har svårt att koncentrera sig på det han ska göra.
Har ni haft det svårt med uppstallningsmöjligheter?
Svar: Jag har haft otroligt med tur när dte gäller uppstallning, har inte haft några större problem alls.
kan den vara "hingstig" som valack om man väljer att kastrera sent?
Svar: Ja hingstbeetende kan sitta kvar beroende på hur sent man kasterar, vi har en 9 årih valack i stallet som kasterades sent och han betäcker om han går med ston.
står era i egna hagar eller sällskapar dom med hingst/valack?
Svar: Min hingst går med 3 st andra hingstar och en valack och det funkar kanon, han trivs som fisken i vattnet. han har haft ston bredvid sig i hagarna brevid och han bryr sig ingenting. Är hur lugn somhelst.
Hur har era funkat i ridningen om man tex rider i ett ridhus med flera andra?
Svar: Jag kan rida i paddock och i ridhus med många andra, han bryr sig inte det minsta,
 
Senast ändrad:
Sv: att hålla hingst

svarar alla i samma inlägg :-)

jag har eget stall så om jag inte vill hyra in mig så finns alltså uppstallning. Mitt stall står tomt nu. Jag bor lantligt och har inga grannar direkt med hästar. Närmsta står några km ifrån. Är såpass långt bort så dom varken syns eller hörs och märks inte heller då ingen rider förbi vår gård. (knappt några som rider heller för den delen...har nog bara sett ryttare kanske 8 ggr på 2 år..)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: att hålla hingst

detta gäller en frieser :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: att hålla hingst

Ahh du ska köpa dig en ny frieser?? Åhh jag var inne på den vägen jag med innan jag skaffade mig en annan svarting =)
Jag älskar frieser för dom är verkligen ögongodis att se på och dessutom verkar dom vara enormt trevliga!
 
Sv: att hålla hingst

jag är inte hundra säker ännu :) vi får se.
dom är väääldigt vackra tycker jag med
 
Sv: att hålla hingst

Nej jag tycker inte att det är svårt att ha hingst. Våran går med val. i hagen. Han står i stall med ston.
 
Sv: att hålla hingst

Nej jag tycker inte att det är jobbigt att ha hingst. Jag har haft min hingst sen han var 8 månader och idag är han 3 år gammal. Han har gått med en valack hela tiden utan problem och han fungerar bra i all hantering osv. Jag har haft många hingstar innan den jag har idag, fast det var inte mina egna (travhästar).

Jag trod et viktigaste är att man inte glömmer att det verkligen är en hingst. Många hingstar är ju snälla men det finns motsatsen och det kan gå väldigt illa om man inte vet vad man har att göra med.

Uppstallningsmöjligheter kan vara klurigt. Visst finns det stall som tar emot hingstar men inte lika många som för ston och valacker.

Ja det finns valacker som kastrerats sent som blivit hingstiga.

Min hingst går med en valack i hagen sen han var 8 månader.

Etan fungerar bra tillsammans när man rider flera. Han är lugn och fin.

Trots att jag har en underbar hingst på alla sätt och vis så har jag valt att kastrera. Tiden är bokad och snart är han valack ;).

Anledningen till att jag har valt att vänta tills nu är för att jag och sambon har haft stora planer på att köpa eget och då såg jag inga som helst problem att behålla min hingst som hingst. Men nu har dom planerna iallafall flyttats fram ett antal år och därför har jag tänkt om.

Att ha en hingst i ett stall där man hyr in sig är ganska jobbigt, iallafall om folket i stallet är yngre personer utan hingstvana osv. Man kanske bör ta in och ut sin hingst på egen hand om det finns folk i stallet som tycker det är olämpligt att andra handskas med den osv.

Man måste hela tiden tänka sig för och ibland gör folk saker utan att tänka på att det finns en hingst i stallet och om det vill sig illa kan det gå åt skogen.

För min del så passar det inte att ha hingst där jag står nu helt enkelt. Min hingst växer och blir större plus att hormoner och annat gör att han kanske blir lite "busig" emellanåt och det klarar inte vissa av.

För att göra det lättare för mig och min häst har jag valt att kastrera så att det blir lugnare runt omkring oss samt att allting blir lättare med bete och hagar osv.

Sorry för att det blev så långt :o
 
Sv: att hålla hingst

tycker ni att det är jobbigt att ha hingst?
vad ska man tänka på och hur är din i beteendet?
Har ni haft det svårt med uppstallningsmöjligheter?
kan den vara "hingstig" som valack om man väljer att kastrera sent?
står era i egna hagar eller sällskapar dom med hingst/valack?
Hur har era funkat i ridningen om man tex rider i ett ridhus med flera andra?

Min hingst är otroligt lätthanterlig så det är inte alls några problem. Han står tillsammans med två valackar och har det hur trevligt som helst med dom... Eftersom att han verkligen vill ha koll på flocken hela tiden så kan det ibland vara lite jobbigt när man ska ut och rida själv. Men jag säger då bara det, att aldrig mer valackar och ston, en hingst har så otroligt mycket mer att ge och har mer personlighet :) Jag är supernöjd.
 
Sv: att hålla hingst

tycker ni att det är jobbigt att ha hingst?
Nej, nu har han bara varit här i ca 2 månader men det är en äldre gentleman och han sköter sig bra. Är här på foder.
vad ska man tänka på och hur är din i beteendet?
Man bör väl tänka på varför man vill ha hingst (ska den användas till avel? Annars är det ju lika bra att kastrera). Att man har tillräcklig kunskap att hålla hingst mm. Hingsten är en riktig gentleman. Cool och med livserfarenhet, har tidigare varit tävlingsponny i fälttävlan.
Har ni haft det svårt med uppstallningsmöjligheter?
Har eget stall hemma på gården så nej.
kan den vara "hingstig" som valack om man väljer att kastrera sent?
Tror det beror på ifrån individ till individ
står era i egna hagar eller sällskapar dom med hingst/valack?
Han går i egen hage, men med valack kompisar i hagen bredvid (dubbla trådar med gång emellan).
Hur har era funkat i ridningen om man tex rider i ett ridhus med flera andra?
Har inte ridit i ridhus tillsammans med andra hästar, men tror inte att det är några problem.
 
Sv: att hålla hingst

Ofta får ju hingstar gå själv, pga att det inte finns något lämpligt sällskap till dem och det är ju lite synd... De är ju ofta lite oroligare, svårare att hålla i hull. Jag förstår inte vitsen med att ha hingst - om det nu inte är en eftertraktad avelshingst förstås. Och tänk om den skulle komma lös och tjuvbetäcka något sto?

Så om man inte äger en eftertraktad avelshingst men ändå vill att han ska få betäcka några ston under sin livsgång, så ska man enligt dig kastrera honom? Kan inte hålla med dig om att dom är oroligare... Iallafall inte min! Men alla är såklart olika. Vitsen med en hingst är både avel och en trevligare personlighet.
 
Sv: att hålla hingst

Så om man inte äger en eftertraktad avelshingst men ändå vill att han ska få betäcka några ston under sin livsgång, så ska man enligt dig kastrera honom? Kan inte hålla med dig om att dom är oroligare... Iallafall inte min! Men alla är såklart olika. Vitsen med en hingst är både avel och en trevligare personlighet.

Jag håller inte iheller med om att hingstar i regel är oroligare. Några är men långt ifrån alla. Sen har jag aldrig haft någon hingst som har magrat faktiskt. Jag har dock sett hingstar som magrat men inga utav dom jag har haft har gjort det. Jag tror allt sånt är väldigt individuellt.

Hade jag bara haft eget stall så hade jag aldrig tvekat att ha hingst. Hingstar är helt underbara tycker jag.
 
Sv: att hålla hingst

Jag håller inte iheller med om att hingstar i regel är oroligare. Några är men långt ifrån alla. Sen har jag aldrig haft någon hingst som har magrat faktiskt. Jag har dock sett hingstar som magrat men inga utav dom jag har haft har gjort det. Jag tror allt sånt är väldigt individuellt.

Hade jag bara haft eget stall så hade jag aldrig tvekat att ha hingst. Hingstar är helt underbara tycker jag.

Min hingst har inte heller problem att hålla hull, snarare tvärtom. Han har god aptit och väljer ibland maten framför stona konstigt nog :) om är rolig att jobba med, och som du säger helt underbara!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
881
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 961
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 734
Senast: Joro253
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 944
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp