Bukefalos 28 år!

att hålla hingst

Sv: att hålla hingst

Jag har aldrig sett det. Eller rättare sagt jag har sett icke önskansvärda beteenden som varit direkt farliga för människor i närheten. Men de alla har man kunnat förklara om man luskat lite och tittat på hästhållningen runt dessa hästar. Både hos ston, valacker och hingstar.

Det har inte haft ett dugg med hästhållningen att göra. Men jag blir inte förvånad att du inte sett det. Det är inte så vanligt att de hamnar i såna situationer. Travfolket på besök den ena gången var totalt stumma av vad de såg och de är vana vid hingstar inom travet.

Den gången befann sig hingsten i boxen och folk hittade honom när han var på väg att ta sig igenom väggen i en fullkomligt rasande attack som du aldrig kan föreställa dej om du inte sett det, som troligen utlöstes av betäckningssäsong, nya hästar och ny hingst i stallet, men ingen vet egentligen. Den hade till 1/4 lyckats riva en vägg med mycket kraftiga plankor. Med tänderna:crazy:

Den andra var på en gård där jag var på besök där en av hingstarna kom lös och jagade en annan.

Lyckligtvis var den oskodd och gick omkull på isen, så att den andra klarade sej in i stallet:crazy:

Det handlar alltså inte om vanlig hästaggressivitet eller slagsmål utan något helt annat, en reaktion som ett sto eller valack inte skulle ha.

Jag har träffat och hanterat hingstar dagligen i mer än åtta år nu bla avelshingst och dessutom ridit en i flera år och normalt sett är de väldigt fridsamma och lätthanterade. Det här jag berättar visar bara att man inte sett allt om man tror det när det gäller hingstar. Det finns en stridsida hos dem som ston o valacker inte har. Att påstå något annat är bara snack!
 
Sv: att hålla hingst

Det har inte haft ett dugg med hästhållningen att göra. Men jag blir inte förvånad att du inte sett det. Det är inte så vanligt att de hamnar i såna situationer. Travfolket på besök den ena gången var totalt stumma av vad de såg och de är vana vid hingstar inom travet.

Den gången befann sig hingsten i boxen och folk hittade honom när han var på väg att ta sig igenom väggen i en fullkomligt rasande attack som du aldrig kan föreställa dej om du inte sett det, som troligen utlöstes av betäckningssäsong, nya hästar och ny hingst i stallet, men ingen vet egentligen. Den hade till 1/4 lyckats riva en vägg med mycket kraftiga plankor. Med tänderna:crazy:

Den andra var på en gård där jag var på besök där en av hingstarna kom lös och jagade en annan.

Lyckligtvis var den oskodd och gick omkull på isen, så att den andra klarade sej in i stallet:crazy:

Det handlar alltså inte om vanlig hästaggressivitet eller slagsmål utan något helt annat, en reaktion som ett sto eller valack inte skulle ha.

Jag har träffat och hanterat hingstar dagligen i mer än åtta år nu bla avelshingst och dessutom ridit en i flera år och normalt sett är de väldigt fridsamma och lätthanterade. Det här jag berättar visar bara att man inte sett allt om man tror det när det gäller hingstar. Det finns en stridsida hos dem som ston o valacker inte har. Att påstå något annat är bara snack!

Nu sitter du och drar upp ett extremt exempel, men som verkligen bör tas upp. Jag förstår att du tror att många har hingst för att det är "tufft". Men tror du allvarligt att det verkligen är så? Det finns människor som har både bra och mindre bra erfarenheter utav hingstar men som väljer att behålla sin hingst som hingst om man har rätt förutsättningar för att hålla hingst.

Vad är det som är så fel med det? Varför ska folk titta snett på en för att man har hingst? Det förstår jag inte. Så länge man vet vad man har att göra med, och vet vilka risker det kan medföra osv. så låt var och en ha hingst om dom nu vill det.
 
Sv: att hålla hingst

Nu sitter du och drar upp ett extremt exempel, men som verkligen bör tas upp. Jag förstår att du tror att många har hingst för att det är "tufft". Men tror du allvarligt att det verkligen är så? Det finns människor som har både bra och mindre bra erfarenheter utav hingstar men som väljer att behålla sin hingst som hingst om man har rätt förutsättningar för att hålla hingst.

Vad är det som är så fel med det? Varför ska folk titta snett på en för att man har hingst? Det förstår jag inte. Så länge man vet vad man har att göra med, och vet vilka risker det kan medföra osv. så låt var och en ha hingst om dom nu vill det.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: att hålla hingst

Jag och min pojkvän har 2 egna hingstar och elva inhyrda som går i samma hage som 8 valacker. Dom går på lösdrift. Funkar hur bra som helst, fast den andra hagen med ston & valacker bara ligger 2 meter i från. Inga problem alls, ingen av dom bryr sig om brunstiga ston.
 
Sv: att hålla hingst

Men om man nu gillar hingstar, varför är det då fel att ha en. Om man har kunskapen och möjligheten att ha hingst på ett bra sätt?

Nä, jag tänker iallafall inte hindra dig. Anledningen till att unghingstar som inte håller hingstklass kastreras här på gården innan försäljning är helt enkelt den att:

1. Alla har inte kunskapen att handskas med hingstar.
2. Nya ägaren slipper frestas att använda den i buskavel så småningom.

Anledningen är att vi är intresserade av att hålla vårt uppfödarrykte så rent som möjligt, har inte intresse av att det går omkring hästar som inte kan registreras med grönt pass där våra hästar ståtar med stuterinamnet... Med andra ord, av rent självändamål!
 
Sv: att hålla hingst

Så om man inte äger en eftertraktad avelshingst men ändå vill att han ska få betäcka några ston under sin livsgång, så ska man enligt dig kastrera honom?

Svar ja, eftersom jag inte förespråkar buskavel.

Kan inte hålla med dig om att dom är oroligare... Iallafall inte min! Men alla är såklart olika.

Jag håller med dig att alla är olika. Har själv haft flera hingstar som jag inte kastrerat förrän de varit 3-4 år och det har inte varit några problem. Jag har eget stall och har kunnat ordna det bra med hagkompisar mm. Jag säger att det KAN bli problem, det är enklare med valacker och ston.

Vitsen med en hingst är både avel och en trevligare personlighet.

I viss mån håller jag med dig, men det är en risk tycker jag.
 
Sv: att hålla hingst

Nä, jag tänker iallafall inte hindra dig. Anledningen till att unghingstar som inte håller hingstklass kastreras här på gården innan försäljning är helt enkelt den att:

1. Alla har inte kunskapen att handskas med hingstar.
2. Nya ägaren slipper frestas att använda den i buskavel så småningom.

Anledningen är att vi är intresserade av att hålla vårt uppfödarrykte så rent som möjligt, har inte intresse av att det går omkring hästar som inte kan registreras med grönt pass där våra hästar ståtar med stuterinamnet... Med andra ord, av rent självändamål!

Det är ju självklart att om man ska ha hingst så måste man ha kunskap om hur man hanterar den. Det är ju inte riktigt som att ha en valack eller ett sto.

Buskt avel.... hmm.. det är nog upp till var och en vad man anser att det är. Om jag betäcker med min egna hingst för att få en avkomma efter honom så tycker jag det är ok. Sen, givetvis, finns det avarter på det med.
Men jag förstår varför du kastrerar dina:) Du måste ju vara rädd om ditt rykte på dina uppfödningar, skulle göra precis som du om jag var i din sits.

MVH Russin8 som inte tänker "buskavla" med min kille:)
 
Sv: att hålla hingst

Nä, jag tänker iallafall inte hindra dig. Anledningen till att unghingstar som inte håller hingstklass kastreras här på gården innan försäljning är helt enkelt den att:

1. Alla har inte kunskapen att handskas med hingstar.
2. Nya ägaren slipper frestas att använda den i buskavel så småningom.


Där håller jag med dig. Då hästen lämnar min vård är jag inte kapabel längre att ge den hästen det ultimata. Och då vissa hästmänniskor har en tendens att tillskriva sig mer kunskap och erfarenhet (läs sunt förnuft) än vad de har så är det en mer lycklig situation för hästen att bli kastrerad. Då finns iaf möjligheten för hästen att få sin riktlinjer ihop med andra hästar då det inte ens finns en strävan att sätta hingstar ihop med andra.
 
Sv: att hålla hingst

Det ena exeplet har definitivt med hästhållning och göra, det andra lutar åt det.
 
Sv: att hålla hingst

Han är en unghäst, inkörd och inriden :) lång man, mysig pannlugg ;) jag tycker han är mera långbent modell, och så är han lagom stor.
mer info fås sen när han är hemma :bump: o bilder också :)

har dessutom fått stallplats till honom, gick smidigt o bra! :)
(också har jag eget stall som back-up)
 
Sv: att hålla hingst

Nej jag har inte nå problem med min hingst alls!

Han har fått fortsatt vara hingst eftersom jag inte har problem med det.

Han står ensammen i hagen då det inte finns valackar i stallet.
Men han har sina två tjejer i hagar på varsin sida ca 1- 2 meter ifrån utan ström:love:

Snarare så att stona skulle behöva ha ström på hagen då dom är så sugen ibland;)

Han gnäggar till dom när man går in i stallet med honom eller om man går förbi med stona, men inge mer än så.

Han är som vilken annan häst kan vara när man rider med andra, pigg vill gärna vara först.
Men inga dumheter för sej.

Det jag tänker på är dock om jag far iväg med honom att DÅ ha ström i hagen eller om det kommer andra till vårat stall.
När det är nå nytt sätter jag på strömmen bara för att vara säkrare.
Men det gör jag lika väl pga stona oxå...
 
Sv: att hålla hingst

Som du redan vet så har ju jag en frieserhingst. LIka gammal som din blivande. Han är såå snäll och mysig. Märks inte att han är hingst. Går ilag med andra hästar i hagen, kan rida med andra utan några som hellst problem.

Tycker inte man ska ha så mycke fördommar om hingstar. Handlar mest om dålig kunskap. Men de är ju min åsikt :angel:
Tycker absolut att du ska beholla den snyggingen som hingst. :)
 
Sv: att hålla hingst

Jag är mkt väl medveten att jag inte har det men du, åh store guru beter dig som du har det (iaf om man ska utgå ifrån dina inlägg). :bow:

Ja det är ju ett sätt att diskutera. :crazy:

Om jag försöker igen. Det är skillnad på att hantera hingstar som bara är hingstar utan speciell anledning som tex inom galoppen eller travet. Eller avelshingstar.

Vet inte vilket du har erfarenhet av?

Vid en av händelserna jag berättade om fanns ett gäng erfaret travfolk på besök av en händelse. Detr var de som upptäckte vad som hänt (ang utfallen mot boxväggen) De sa precis det, att de hade aldrig sett maken trots att de hanterat många hingstar, och att de ansåg det vara en skillnad när det gäller travhingstar allmännt och hingstar som verkligen är i avel. Men självklart kan de ha fel:angel: och du rätt.

En kompis som besökte en rätt känd halvblodsuppfödare höll på att bli nerslagen av en hingst som normalt var mycket lugn och med bra temperament. Ägaren hade aldrig sett nåt sånt hända, som hände då. Jag vet inte exakt alla omständigheter eftersom jag inte var där, men något triggade igång hingsten så att han gick till attack.
Både den och andra hingsthållare brukar betona vikten av att vara försiktig i umgänget med hingstarna och inte tillåta oerfarna att göra det. Pga att det är komplext med en hingst.

Du vet säkert bättre än dem;) Vad vet en hingsthållare sen 20-30 år om hantering av hingstar? Säkert gör de fel.......
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: att hålla hingst

Men ge dej! Du har inte sett allt som finns att se än. jag lovar!

Det har nog inte du iheller va?

Även om man har haft hingstar i 30 så behöver det inte betyda att man har varit med om mer hemskheter gällande hingstar än en som har haft hingst i 5 år. Det kan hända hemskheter när som helst hur som helst när man minst anar det.

Men jag förstår inte vad det är du försöker få fram i dina inlägg riktigt.
 
Sv: att hålla hingst

Du tar upp några enstaka extrem fall, det kan ju hända extrema saker med alla hästar. Även den mest lugna valacken kan faktiskt få spel och göra saker som man inte trodde...

Hästar är ju alltid hästar, och dom kan reagera konstigt ibland.
Sen spelar det ingen roll vilket kön den har.

MVH Russin8
 
Sv: att hålla hingst

Du tar upp några enstaka extrem fall, det kan ju hända extrema saker med alla hästar. Även den mest lugna valacken kan faktiskt få spel och göra saker som man inte trodde...

Hästar är ju alltid hästar, och dom kan reagera konstigt ibland.
Sen spelar det ingen roll vilket kön den har.

MVH Russin8

Kan ju inte gärna rabbla allt eller hur- Det är exempel:idea:

Nej en valack kan aldrig visa den rena aggressivitet en hingst skulle kunna göra, det lovar jag dej. Om du tror det har du inte förstått alls vad jag skriver.
Det är inte i närheten ens.

Om man läser här undrar man varför hingstar ens kastreras alls? Förutom för att få gå i hagen med kompisar :crazy: :crazy:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
939
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 135
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: Joro253
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp