Bukefalos 28 år!

att hålla hingst

Sv: att hålla hingst

min hingst kommer nästa vecka! :bump: :bump:

vi får se om jag kastrerar eller inte. Vill gärna visa honom först!
 
Sv: att hålla hingst

Jag har två shettiskillar, unghästar, och den ena kom på att han var hingst för ett par veckor sedan. Han började vandra mellan hagarna, plöjde igenom varenda staket :devil: Han var mer eller mindre ohanterad när jag fick honom men jag hade fått det att funka bra med mig (haft honom ett par-tre månader), och tänkte precis introducera lite andra människor. Nu har han flippat totalt och jag kan knappt få in honom från hagen :cry: Allt är bara så nervigt, studsigt och laddat.

Valde efter ett par dagar att kastrera honom - trots att han är döfin och eventuellt kunnats användas till avel. Men kände att jag inte hade den grunden hanteringsmässigt innan han blev hingstig och därför inte förmågan att gå in och styra upp det hela. Nu ska jag ge det några dagar till - sen får jag börja om lite från början. Känns lite sådär men jag är säker på att han kommer bli döfin... Även fast han är valack;)

Den andre har inget avelsvärde alls - så fort jag känner kulorna ska jag boka tid. För övrigt så går dom ihop i en liten hingstflock - sammanlagt fem hingstar varav en är gammelhingst. Tycker det funkat bra och att gammelhingsten "uppfostrat" dem jättebra. Tror det varit/är jättenyttigt för mina killar och funkar det vill jag gärna att iallafall den minsta går kvar där.
 
Sv: att hålla hingst

Men jag säger då bara det, att aldrig mer valackar och ston, en hingst har så otroligt mycket mer att ge och har mer personlighet :) Jag är supernöjd.


Men du, så får man väl inte tycka? Ska man ha hingst ska det vara till avel, ounkt slut. (Det har du väl redan konstanterat i denna tråden)

Annars är jag likadan, har hingst för att jag trivs med hingstar- bäst.
 
Sv: att hålla hingst

Jag vet inte hur många gånger jag har fått förklara varför jag har hingst. Många blir nästan irriterade när man säger det.

Antagligen är det många som inte har någon erfarenhet utav hingstar som bara har hört en massa som rynkar på näsan åt hingstar.
 
Sv: att hålla hingst

Min hingst är otroligt lätthanterlig så det är inte alls några problem. Han står tillsammans med två valackar och har det hur trevligt som helst med dom... Eftersom att han verkligen vill ha koll på flocken hela tiden så kan det ibland vara lite jobbigt när man ska ut och rida själv. Men jag säger då bara det, att aldrig mer valackar och ston, en hingst har så otroligt mycket mer att ge och har mer personlighet :) Jag är supernöjd.

Jag tycker inte alls hingstar har mer att ge än ambitiösa ston. Hingstar är i regel rätt lata tycker jag. Testosteron är rätt fördummande ibland dessutom:angel:

Jag är inte emot hingstar, tycker t o m om vissa av deras sidor, men gillar inte den naiva överdrivna romantiseringen av att ha hingst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: att hålla hingst

tycker ni att det är jobbigt att ha hingst?
vad ska man tänka på och hur är din i beteendet?
Har ni haft det svårt med uppstallningsmöjligheter?
kan den vara "hingstig" som valack om man väljer att kastrera sent?
står era i egna hagar eller sällskapar dom med hingst/valack?
Hur har era funkat i ridningen om man tex rider i ett ridhus med flera andra?

Nej, det tycker jag inte, vi har ju medvetet valt det eftersom vi är hingsthållare och var det redan innan vi fick vår egen godkänd.
Däremot så åker dom berömda juvelerna på våra ungpojkar som vi inte tycker håller måttet extreiört efter hingstbetet som ettåringar.
Finns ingen anledning att hålla dem som hingst annars, bl.a pga att det kan bli problem med deras sociala liv. Vår egen hingst är annars en väldigt duktig unghästuppfostrare, både valacker och unghingstar triva att gå med honom, han är busig men mycket schysstare än stona, han låter dem stå i samma hög och äta hö medan stona bara jagar bort och är allmänt sura.
Jag upplever hingstar som kastrerats sent som ofta väldigt ranghöga och lite bitiga.
Vår egen har blivit lite mer medveten det senaste året om att det finns en hingst till på gården (brukar låna en vid säsong) och har blivit väldigt mycket mer observant och faktiskt lite trotsigare i humöret under betäckningssäsongen. Annars skulle han aldrig få för sig att sticka upp, rid- och körutrustning=jobb och då är det de som gäller!
Han står bredvid sto i stalllet, tränar med andra hingstar, ston och valacker, kan även åka i transport med sto men då knyter vi kortare så han inte kan uppvakta.
Nu är ju den här killen född och uppvuxen samt uppfostrad på gården, tämligen konsekvent, dock har inte heller de inleasade hingstar som vi haft här gett oss upphov till några större bekymmer.
 
Sv: att hålla hingst

Men du, så får man väl inte tycka? Ska man ha hingst ska det vara till avel, ounkt slut. (Det har du väl redan konstanterat i denna tråden)

Annars är jag likadan, har hingst för att jag trivs med hingstar- bäst.

Va skönt att höra någon mer än jag som tycker så. Har köpt en kallblods hingst (visserligen är han bara 9 mån) som jag tänker behålla som hingst bara för att jag vill ha en hingst. Har haft ston och valacker förut. Visserligen ska jag köra trav med honom, men tänker även använda honom som ridhäst.
Den utstrålningen en hingst har kan man inte få på en valack eller sto...
Min kille ska få tillsammans med min valack, för jag tycker inte om när dom ska gå själva.

MVH Russin8 som älskar hingstar:love:
 
Sv: att hålla hingst

Jag vet inte hur många gånger jag har fått förklara varför jag har hingst. Många blir nästan irriterade när man säger det.

Antagligen är det många som inte har någon erfarenhet utav hingstar som bara har hört en massa som rynkar på näsan åt hingstar.

Eller som kan mer än du.:crazy:

En hingst kan i vissa lägen visa sidor som du aldrig skulle drömma om att en häst har. Det är inte ofta, men har man sett det så vet man att hästar inte är så långt från rovdjuren som man skulle tro. :crazy:

Jag har bara sett det ett par gånger under alla år, men det gör mej orolig med småtjejer som drömmer om att äga en hingst.
 
Sv: att hålla hingst

Jag har fått inpräntat här på buke att jag bara låtsas har hingstar för att jag vill vara tuff. :crazy:

"den överdrivna romantiseringen av att ha hingst"
"som om en del tycker det är "coolt" att ha hingst" citat från denna tråd.

:cool:
 
Sv: att hålla hingst

Jag har nog samma uppfattning som du, upplever också hingstar som lite lata! Korta träningspass brukar passa bäst, annars blir de uttråkade!
Finns väl ingen anledning att ha en hingst om man inte seriöst tror att den skall tillföra aveln nånting.
 
Sv: att hålla hingst

Jag har bara sett det ett par gånger under alla år,

Jag har aldrig sett det. Eller rättare sagt jag har sett icke önskansvärda beteenden som varit direkt farliga för människor i närheten. Men de alla har man kunnat förklara om man luskat lite och tittat på hästhållningen runt dessa hästar. Både hos ston, valacker och hingstar.
 
Sv: att hålla hingst

Men om man nu gillar hingstar, varför är det då fel att ha en. Om man har kunskapen och möjligheten att ha hingst på ett bra sätt?
 
Sv: att hålla hingst

jag kan inte påstå att jag gillar hingstar. jag har väldigt respekt för dom. Nu måste jag ha min som hingst en kort period, men sen får vi se. Risken är att det blir valack i slutändan. Föredrar kastrerade herrar :D Men som sagt, om han uppför sig, så kommer jag visa han o få ett omdöme innan han blir valack i så fall. Men bara om han uppför sig och det känns bra med uppstallning, annars kan det kvitta.
 
Sv: att hålla hingst

jag kan inte påstå att jag gillar hingstar. jag har väldigt respekt för dom. Nu måste jag ha min som hingst en kort period, men sen får vi se. Risken är att det blir valack i slutändan. Föredrar kastrerade herrar :D Men som sagt, om han uppför sig, så kommer jag visa han o få ett omdöme innan han blir valack i så fall. Men bara om han uppför sig och det känns bra med uppstallning, annars kan det kvitta.

Det är väl bara och vänta och se. Du kanske trivs med honom som hingst, annars är det ju bara att kastrera!

Lycka till med honom i alla fall.

MVH Russin8
 
Sv: att hålla hingst

ja om han är ett gott föredömme och skulle få bra poäng på bedömning ser jag ingen anledning att kastrera honom såvida han lever ett skäligt o bra liv och uppstallningen löser sig smidigt.
 
Sv: att hålla hingst

Eller som kan mer än du.:crazy:

En hingst kan i vissa lägen visa sidor som du aldrig skulle drömma om att en häst har. Det är inte ofta, men har man sett det så vet man att hästar inte är så långt från rovdjuren som man skulle tro. :crazy:

Jag har bara sett det ett par gånger under alla år, men det gör mej orolig med småtjejer som drömmer om att äga en hingst.

Ja det har jag inte sagt något om, jag är långt ifrån bland dom duktigaste. Men hingstar har jag haft många under mina år på travet.

Precis som att jag inte förstår det själv? Om du läser vad jag skrivit tidigare i denna tråden så ser du nog själv hur jag resonerar kring detta.
 
Sv: att hålla hingst

Jag har nog samma uppfattning som du, upplever också hingstar som lite lata! Korta träningspass brukar passa bäst, annars blir de uttråkade!
Finns väl ingen anledning att ha en hingst om man inte seriöst tror att den skall tillföra aveln nånting.

Alla har vi olika erfarenheter, det märks tydligt!

Varför ska man tvunget kastrera så fort hingsten anses som olämplig i aveln? Jag förstår inte det.

Jag kan förstå det om det är en mindre kunnig person som ska ha hästen eller om man står inhyrd i ett stall eller om hingsten verkligen är stressad, mager och inte mår bra helt allmänt pg.a det.

Men om du har ett eget stall och har en trevlig hingst varför kastrera bara för att kastrera?
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
982
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 242
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 772
Senast: Joro253
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 020
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp