att hålla hingst

Sv: att hålla hingst

Åh herregud!

"kastar sg vilt stirrande i rullstolen för tat åka ut till stallet o dela på hingstarna";)

Vilken tur att jag får veta det nu,efter ca 30 års jobb me dhingstar!

jag natar att mina killar,vuxna fö,inte vet om att de är hingstar eller tror jag skall slita kulorna av dem om d einte uppför sig....

Och de är väl vid det här laget vidrigt trötta på alla hästskrällen de skall hälsa på för att socialsera sig med..

och på att behöva stå i mittgången medan jag fixar dem o se uttråkade ut medan en löpsk hynda till sto förösker tränga sig ut genom boxgallret till dem....


skämt åsido-
dra inte alla hingstar o alla hinsgtägare över en kam.
måhänd ahar mina hingstar ett ovanligt socialt liv,måhända är de ovanligt trevliga som kan gå ihop(en 17,en 6 år) och enda gången jag käntattd et blev bråkoch jag behövde göra en räddning var när jag släppte in en kbl valack.

jag fick rädda de stackars förskräckta o mobbade hingstarna.....:)
 
Sv: att hålla hingst

Om man inte har en hingst som är godkänd för avel eller förhoppningen om att hingsten skall bli godkänd finns det ingen anledning att spara den som hingst. En häst trivs mycket bättre om den får gå med andra hästar vilken en hingst inte kan om den inte har gått med de hästarna sen den var liten. Att släppa in en hingst med andra hingstar eller valacker är ju rena döden. Hingsten kommer troligtvis att jaga ihjäl de andra hästarn. Tänkte bara att jag skulle skriva detta så att ingen släpper ihop si´n hingst som gått ensam med någon annan häst.

Jag har haft min hingst i snart 2 år. han gick med ston fram tills jag köpte honom. Då fick han gå ensam i en hage tätt brevid en valack. Min hingst sökte närkontakt hela tiden med honom och stod och tryckte sin mule mot honom nästan hela dagarna. han kunde även stå och slicka honom. När jag för ca 1,5 månad sedan bytte stall så bestämde jag att jag inte längre ville att han skulle gå ensam för ja hade sett på honom en tid att han gillade inte att gå ensam i hagen. Så vi släppte ihop Quisen som snart är 5 år och stallägarens 3 st 1 åriga hingstar och 9 åriga valack. Och jag har då aldrig sett en gladare häst, alla i hagen vart bundisar med en gång.
Inge bråk ingenting. Och då har Quisen aldrig gått med verken valacker eller hingstar förut.
Så jag tror att det är väldigt olika från hingst till hingst.
 
Sv: att hålla hingst

- tycker ni att det är jobbigt att ha hingst?
Nej, men det är bra mycket intressantare. Man måste ha full koll på allt och jag tycker oftast att hingstar har roligare personligheter och ger mer utmaning.
- vad ska man tänka på och hur är din i beteendet?
Jag tycker det är viktigt att vara konsekvent och ha bestämda regler, och att man disciplinerar hingsten så att den kan komma till fara för både dig själv och andra runtomkring. Man bör tänka på allt vad det innebär att ha hingst, men tänk också på att hingstar kan vara precis som vilka ston och valacker som helst. Det är individuellt ;)
- Har ni haft det svårt med uppstallningsmöjligheter?
Ja tyvärr är det många stall som vägrar ta emot hingstar i sthlms-området.
- kan den vara "hingstig" som valack om man väljer att kastrera sent?
Jag har erfarenheten av att valacker som blev kasterade sent ser hingstigare ut och i regel har snyggare kroppar än andra valacker, men de brukar vara lika lugna som andra valacker. Det är klart att en del kan vara lite piggare mot ston och sånt, men det brukar gå över efter några år.
- står era i egna hagar eller sällskapar dom med hingst/valack?
står i egen hage, men vet många hingstar som kan gå med valacker också. Har dock inte stött på nån hingst som går med en annan hingst i samma hage.
- Hur har era funkat i ridningen om man tex rider i ett ridhus med flera andra?
Brukar funka bra, men det är klart att det ibland kan bli lite spännande om något sto är med. Men det går oftast inte ut över ridningen mer än att han blir lite mer uppmärksam mot de andra hästarna ;)
 
Sv: att hålla hingst

tycker ni att det är jobbigt att ha hingst?
- Nej det tycker jag inte. Han är en häst som alla andra.

vad ska man tänka på och hur är din i beteendet?
- Man måste ha respekt och samtidigt vara nogrann med säkerheten. min häst är lugn och snäll, inte alls gapig eller håller på att visar upp sig i tid och otid.

Har ni haft det svårt med uppstallningsmöjligheter?
- Enormt svårt. Håller på att leta nytt stall just nu. Änsålänge står han på stallet jag jobbar så det är nästan enbart jag som hanterar honom eftersom de egentligen inte vill ha hingstar där.

kan den vara "hingstig" som valack om man väljer att kastrera sent?
- ingen aning? beror väl på individen.

står era i egna hagar eller sällskapar dom med hingst/valack?
- Just nu i egen hage pga lång konvalescens, innan så gick han på lösdrift med fyra andra hingstar. det gick galant. Men jag vill juh att han ska gå med andra hästar och få umgås lite om det funkar.

Hur har era funkat i ridningen om man tex rider i ett ridhus med flera andra?
- vi har haft andra hästar i ridhuset samtidigt ca tre gånger nu och alla gångerna har han tittat lite men inte sagt ett knyst. det är oftast mig han pratar med, t ex om jag går fram till honom när jag longerat eller byter sida när vi går. då hummar han lite ibland.

/Kattis
 
Sv: att hålla hingst

Jag har haft 4 sammanlagt och dessutom haft hand om en på heltid som inte var min. Därutöver umgås jag sen cirka 9 år dagligen med 3 hingstar, (4 periodvis). Räcker det?

Bevisligen inte, vi har helt olika syn på vad det innebär att ha hingst/hingstar.

Varför krånglar folk till det så? Jag har alltid haft hingst hemma och har 6 hingstar hemma för tillfället, det har aldrig varit några problem. Dom flesta går inte ensamma utan är del av en flock och dom få som går ensamma verkar inte ha det minsta ont av det, dom har stora ytor att röra sig på och verkar trivas ypperligt.
 
Sv: att hålla hingst

Hej! Jag är tio och håller på att rida inn en Welsh mountain hingst på 4 år, han är kastrerad men var hur snäll som hellst! Han är cool och riktigt lugn med alla och allt som han har att göra med. Sist jag red honom så fick jag trava på ängen och han lydde mina hjälper klockrent så han är den finaste i världen tycker jag:)
 
Sv: att hålla hingst

Hej! Jag är tio och håller på att rida inn en Welsh mountain hingst på 4 år, han är kastrerad men var hur snäll som hellst! Han är cool och riktigt lugn med alla och allt som han har att göra med. Sist jag red honom så fick jag trava på ängen och han lydde mina hjälper klockrent så han är den finaste i världen tycker jag:)

Om han är kastrerad är han väl ingen hingst heller :angel:
 
Sv: att hålla hingst

Man bör veta vad man ger sig in på när man har en hingst.En hingst är i grunden flock ledaren, och ska vara högst i rang.I folks ögon blir det dock en "jobbig" hingst som gnäggar och bär sig åt så fort han ser en annan häst.
Har själv haft hingstar och aldrig sett dom som jobbiga utan jag har sett till att ligga över hingstarna i rangen. Och det enda sättet att göra det är att vinna förtroende och tillit, alltså inget våld.
Det gäller att vara logisk....
 
Sv: att hålla hingst

det som jag lärt mig,och sett,fast dte kan ju var afel,är att en flock i grunden är ett matriarkat.

Mina hingstar är ingalund anågra flockledare,och det jag vet om hingstar är att de skyddar o driver flocken o samarbetar med ledarstoet.

Men som sagt,vi vet inte allt om hästars flockliv och språk.
 
Sv: att hålla hingst

hej jag har alltid haft hingst i mina ägor å jag harabsolut inte haft några problem med dom. Min nuvarande är en äldre arab hingst. Mkt snäll och lugn i huver inte alls arabig =) Min hingst går själv eftersom att han tävlar och vi har bara han och 5 ston så de e ju lite dumt att släppa honom med dom ;) men han gå i hagen jämte ca 2 meter imellan bara. man kan rida i rumpan på ston med honom utan att han vrider på örat. e de jobb så e de jobb.. ja vi hade jätte svårt att hitta stall plats eftersom att alla hingstar e jobbiga, svårhanterliga och behöver special box å stal mm.. Skit snack. Min går i hage med 1 tråd på sommaren jämte dom andra hästarna. han står i box jämte sin favorit flicka med bara galler imellan (lite gap när hon e hög brunstig då får man sätta upp ett skynke i mellan för att han ska luna ner sig. Min kompis lilla syster på 6 år tar in honom från hagen å ride rhonom utan problem s jag förstår inte vad problemet är. Alla har så förutfattade meningar om hingstar. att dom ska särbehandlas.. dom ska hanteras som vilken häst som hällst då blir de bäst sen att man alltid ska ha de i tanken att de en hingst så ska man va som vanligt.
 
Sv: att hålla hingst

Jag är medryttare på en arabhingst och det funkar hur bra som helst. Det är inte jobbigt på något sätt, han är som en helt vanlig häst i beteendet, fast man ska ändå tänka hela tiden på att han är en hingst och nån dag så kanske han är helt annorlunda i sitt beteende. Just nu så står han i ett stall med många andra hästar runt omkring sig men många ston, det är ju väldigt svårt att få en stallplats när man har en hingst, det tog ett tag.

Det stallet han stog på innan var ett mycket mindre stall med bara vallacker. Han går ihop med en vallack och det har han också tidigare gjort men även stått ensam tidigare. Det går jättebra, jag var lite osäker på hur det skulle gå när vi skulle släppte ihop dom, men det gick hur bra som helst inga dumheter alls, dom vart genast kompisar och hade jättekul ihop! Jag har bara ridit ut själv på honom, eller för någon dag sedan så red jag och min kompis gick brevid med sitt föl:) Och det gick döbra! Nu på söndag ska jag faktiskt rida ut med ett sto, och det ska bli kul att se hur det går, det kommer nog gå alldelses utmärkt! Han är en underbar häst, har aldrig träffat en sån lugn och harmonisk hingst tidigare! :love:
 
Sv: att hålla hingst

Hejsa.Är ny på denna sida och detta är första gången som jag kan svara någon..kul:o Jag har en 3årig fjordhingst,han är väldigt kool,men det kanske är för att han är fjording:D
Jag har inga problem med honom,han går ihop med en 3årig shettis hingst,och dom har hur kul som helst;)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
881
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 961
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 734
Senast: Joro253
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 944
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp