att hålla hingst

Sv: att hålla hingst

När man läser om era hingstar som går på hage utan ström då är jag ännu mer övertygad om att det är rätt att se till attvåra unghingstar blir valacker INNAN dom lämnar gården! Vi har ordentliga staket i hingsthagarna, rejält med ström, samt "gata" mellan hagarna, så de inte ska ha noskontakt med stona. Jag har massor av ston i mitt grannskap (9 st själv) och är mån om grannsämjan, vill verkligen vara på den säkra sidan och inte stöta mig med grannarna genom att ha en hingst på rymmen, vår gamle betäcker ju, så han har verkligen koll på när det luktar brunst i närheten och skulle säkert ta chansen att rymma och göra en liten läcker tjuvparning om han kom ut! Snäll är han, men drifter har han ju!

Du har en ganska viktig poäng där!

Har man en hingst så har man faktiskt ett större ansvar än om man har en valack. Jag kommer själv att behålla mitt kallblod som hingst om han är ok i huvudet. Men jag kommer se till att hans och gammel valackens hage är som Fort Nox.... Vill inte ha en hingst ute på bygden:eek:
Man får aldrig glömma att en hingst alltid är en hingst hur snäll han än är så kan hormonerna rusa iväg!

MVH Russin8 som tycker om hingstar:)
 
Sv: att hålla hingst

Det är ju inte så att man vill skrämma folk från att ha hingstar, men jag känner att det är inga "svar" man får när alla berättar snuttiga historier om sina hingstar. Tråden var ju från början seriöst skriven och då inbillar jag mig att man vill ha seriösa svar! Eftersom jag är lantbrukare och har jobbat som lagårdsförman i många år så har jag erfarenhet av att jobba med djur av hankön, och de är ofta testosteronstinna, inte av elakhet utan helt enkelt för att de är handjur och har en sorts beteende, nämligen fortplantning och att försvara sin flock. Älskar också min hingst, men vi har ett annat sorts ansvar med honom än med stona, t.ex på tävlingar och utställningar, eftersom vi är på ponnytävlingar så har vi ju barn omkring oss och det är inte alltid att de tänker på att han är hingst eftersom han inte vrålar eller stilar, i somras när han var alldeles väldigt bockig ett tag, så lade vi av med att hopptävla med honom, risken för att dottern skulle tappa honom och att han skulle komma fri och hitta på nånting kändes helt enkelt inte värd att ta! Ska kanske tillägga att bockandet inte är någon hingstolat, hans mamma bockade också, på hoppbanan ända till hon sansade sig som mogen 15 åring!
Lycka till med din unghingst! Du verkar klok och förståndig så det går säkert bra!
 
Sv: att hålla hingst

idag kom min hingst hem.
han hingstade upp sig när han hälsade på boxgrannen (valack) och reste sig mot gallret kanske 3 ggr (rätt upp med hovarna långt ovanför sitt huvud) men sen va det bra! sen ställde han sig o åt och sniffade runt lite o brydde sig inte mkt mera. Kom massa nya hästar förbi och han gnäggade lite smått men skrek inte. Finns allt från ston, valacker och ca 4-5 hingstar i samma stall. (vilket han är van med sedan innan) men nytt ställe och nu (dock trött efter resan) så fick han plus poäng! vi får se hur han uppför sig sedan när han piggnat till.
 
Sv: att hålla hingst

Vaddå inte seriöst!?

Om jag skriver hur det funkar med min hingst och det inte stämmer överens med vissa andra, ska jag vara oseriös då?

Det är individuellt hur hingstar är, som alla djur.
Man behöver inte vara lagårdsförman för att veta det!

För övrigt tycker jag det är skillnad på hingst och tjur, men det är ju jag det:smirk:
 
Sv: att hålla hingst

uppdatering.
min hingst går nu brevid både ston, hingstar o valacker i hagen tätt intill dom. Han uppför sig än så länge fint. Det står ston precis utanför boxen på stallgången och han går förbi hingstar i stallet. Vi har testat o rida han en gång samtidigt som ett sto reds brevid (o då är min häst bara insutten) o andra gången när en valack longerades omkring honom. Han har än så länge bara gnäggat.
Om han börjar "hingsta upp sig" så ryter vi till åt honom o då har han gett sig när jag sagt till honom. Men detta gäller under denna korta tid ;) Han passerade även ett 10 tal hästar på promenad i naturen och sa inte ett knyst fast dom gick precis brevid honom.
 
Sv: att hålla hingst

Min hingst har heller inga somhelst problem att ston står mittemot i stallet, inte heller några problem att sto uppbunden i gången fast ston står i boxarna brevid. Igår red jag för första gången i ridhuset tillsammans med en tjej i stallet och hennes sto. Vi red förbi varandra och inte ett ljud eller nånting gjorde Quisen ifrån sig. Så jag tycker att alla dom som har så snälla hingstar ska vara glada. För det är inte många hingstar som kan behärska sina hormoner när ston finns i närheten.
 
Sv: att hålla hingst

Om man inte har en hingst som är godkänd för avel eller förhoppningen om att hingsten skall bli godkänd finns det ingen anledning att spara den som hingst. En häst trivs mycket bättre om den får gå med andra hästar vilken en hingst inte kan om den inte har gått med de hästarna sen den var liten. Att släppa in en hingst med andra hingstar eller valacker är ju rena döden. Hingsten kommer troligtvis att jaga ihjäl de andra hästarn. Tänkte bara att jag skulle skriva detta så att ingen släpper ihop si´n hingst som gått ensam med någon annan häst.
 
Sv: att hålla hingst

Det går säkert bra, men än är nog lite tidigt att säga nåt om hur han blir eftersom han behöver tid att hitta det han kommer att anse som sitt "revir" och börja vakta det.

Självklart ska han kunna funka med andra hästar, det gör de flesta hingstar också, på det sätt du beskriver nu.

Men det han förlorar i livskvalité av att inte kunna gå i en flock i hagen och mysa, är det värt vinsten för dej att ha hingst?

Han kommer också med åldern att troligen bli mer och mer stressad av att bevaka "sina" ston och de andra hingstarna, och varför ska han behäva vara det. Stressen behöver inte synas utåt så mycket på alla, men titta på hingstarna hur de ständigt vill ha koll när något rör sej omkring dem, gnäggandet är en del av det.

Har inte hängt med i varför du villl ha hingst och vad det är för sort, men fakta är att de får leva ett liv utan de sociala kontakter som andra hästar innebär, vad gäller bete, stå och klia varandra, busa ihop, bara stå och mysa tillsammans.
Ju senare du kastrerar ju större är risken att en del hingstbeteende finns kvar som begränsar.

Jag köpte en 5-åring hingst för länge sen, kastrerade efter en del tvekan, eftersom han var en väldigt cool och lätthanterlig hingst,
men om jag nån gång ångrade det så försvann all tvekan varje gång jag såg honom med hela flocken i hagarna.:love: Han fick ett helt annat liv än han annars skulle haft.

Jag har sen ridit en äldre hingst i flera år, som dock inte var min, och han hade sån längtan efter andra hästar men aldrig fick umgås nära med nån annan än vår valack som var boxgranne.:cry:

Igen - jag har inget emot hingstar och umgås med flera dagligen men tänk på vad det innebär för hästen och om den ev vinsten för dej är värd det
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: att hålla hingst

Hur många hingstar har du själv haft?

Jag har haft 4 sammanlagt och dessutom haft hand om en på heltid som inte var min. Därutöver umgås jag sen cirka 9 år dagligen med 3 hingstar, (4 periodvis). Räcker det?

Lycka: klokt skrivet!
 
Sv: att hålla hingst

Att släppa in en hingst med andra hingstar eller valacker är ju rena döden. Hingsten kommer troligtvis att jaga ihjäl de andra hästarn. Tänkte bara att jag skulle skriva detta så att ingen släpper ihop si´n hingst som gått ensam med någon annan häst.


Det går inte att generalisera så. Jag har flertalet gånger varit med om valacker som gått till anfall på hingstar vid ihopsläpp. Anledningarna har varit olika från gång till gång. Men i alla lägen här pratar vi nu om hingstar som fötts upp i hästiga, normala förhållanden. Jag isolerar inte en hingst eller kastrerar om det inte är ett måste.

En äldre hingst som jag träffat på, han var väl ett stort undantag vad jag kan förstå, han gick inte ha med ston (hanteringsmässigt). Han var skitskraj för dem. Valacker, andra hingstar gick bra. Men ston, jisses de var farliga.
 
Sv: att hålla hingst

Det är inte så ovanligt att de vid närkontakt är lite skraja för stona eftersom särskilt ston som lever i samma stall som hingstar har noll tolerans när de inte är brunstiga och tidigt lär sej att sätta hingstarna på plats om de försöker sticka ut nosen o sniffa. Vissa ston är mer irriterade än andra.

En hingst är sällan så populär bland stona som de själva tror. Det hindrar inte hingstarna från att väsnas osv,- som man säger:
testosteron gör knappast någon smartare:rofl:
 
Sv: att hålla hingst

spelar ingen roll om han är hingst eller valack då han ändå inte skulle gå i flock. han står på ridskola nu och har mkt kontakt med andra hästar precis inpå. min andra häst har jag uppstallad i annat stall och han har egen hage han med. (fastän det är valack) Han har enligt uppgift gått tillsammans med en äldre avelshingst i hagen en period. (min hingst alltså) valacken har jag haft i flock fram tills för ett par månaders sen. Då han togs ur och därmed blev han bättre i psyket men går tätt inpå dom andra alternativt med en häst.

på sommaren kommer jag troligen ta hem dom båda till mina beten och dom kommer få gå i hage brevid varandra. (om det inte går att släppa ihop dom..)

Valacken är svår med sällskap. Han är jättesnäll mot andra hästar men han blir så otroligt flockbunden så han skriker hela tiden efter sin kompis under en ridtur. Jag fick veta att han varit ännu väre förr innan jag fick honom och då är han ändå valack.

Men jag är osäker, jag funderar hela tiden på att han ska bli valack.
men det är en fin häst och han har viss kvalité.

det som gör mig osäker i mitt beslut sitter i hans psyke.
jag kastrerade min förra fries och fick då en rejält seg häst. När jag skriver seg så menar jag verkligen seg. Jag är rädd att denna ska bli likadan pga min tidigare erfarenhet. Jag kan inte få det ogjort sedan.
det känns personligen som det är "det lilla extra" i honom nu som gör han vaken och pigg. Imellanåt syns det dära som va i min förra häst, men så vaknar han till och blir pigg o alert igen. Om jag bara visste att han skulle vara samma vakna häst sedan så skulle han bli valack omgående. Men tyvärr så vet jag hur den förra blev,,:o
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: att hålla hingst

Ok, min 5-åring blev inte alls segare, han var faktiskt helt likadan som innan. 4-åringen som vi kastrerade var också likadan som innan utom att han inte längre försökte ta sig ut efter ston som gick förbi på vägen:crazy:

Jag tycker hingstar är latare, jag, lite mer uppmärksamma kanske, och på det sättet känns de alertare, men inte precis på ryttaren alltid:crazy: De har periodvis trångt i sina små skallar. Mycket som ska få plats. :cool:

Den jag red i flera år kastrerades inte pga att ägaren var rädd för samma som du, han var rätt vek och att det skulle ta över. Han dog som hingst så det får vi aldrig veta:cry: Men hon sa att hade han varit yngre skulle hon gjort det, nu var han så pass att det knappast skulle gjort nån skillnad vad gällde hagar mm. (Han var 12 när jag bärjade rida honom) Han hade haft ett bättre liv som valack, det hade han.

Du kommer säkert göra det som är bäst för din häst.:)
 
Sv: att hålla hingst

Det är inte så ovanligt att de vid närkontakt är lite skraja för stona eftersom särskilt ston som lever i samma stall som hingstar har noll tolerans när de inte är brunstiga och tidigt lär sej att sätta hingstarna på plats om de försöker sticka ut nosen o sniffa. Vissa ston är mer irriterade än andra.

Visst den situationen har jag oxå sett. Men detta var någonting helt annat. Hingstighet hade han ingenting av. Valacker kastrerade som ettåringar hade mer testosteron än honom. Han var ett det, helt enkelt. Önskar att jag hade haft vett att studera honom lite mer.
 
Sv: att hålla hingst

jag föredrar valack. absolut. Men vi får se vad det blir. så länge han inte ställer till problem eller ser ut att må dåligt, så sitter det nog mest i mitt huvud ang ett beslut.
 
Sv: att hålla hingst

Om man inte har en hingst som är godkänd för avel eller förhoppningen om att hingsten skall bli godkänd finns det ingen anledning att spara den som hingst. En häst trivs mycket bättre om den får gå med andra hästar vilken en hingst inte kan om den inte har gått med de hästarna sen den var liten. Att släppa in en hingst med andra hingstar eller valacker är ju rena döden. Hingsten kommer troligtvis att jaga ihjäl de andra hästarn. Tänkte bara att jag skulle skriva detta så att ingen släpper ihop si´n hingst som gått ensam med någon annan häst.

Och du vet tydligen vad du talar om....:confused:
 
Sv: att hålla hingst

Men det han förlorar i livskvalité av att inte kunna gå i en flock i hagen och mysa, är det värt vinsten för dej att ha hingst?

Men hur många andra hästar är inte "berövad" denna livskvalitet som du beskriver det...
Hur många hästar är det inte som går ensamma i en hage med många andra ensamma hästar i hagar brevid.
 
Sv: att hålla hingst

Men hur många andra hästar är inte "berövad" denna livskvalitet som du beskriver det...
Hur många hästar är det inte som går ensamma i en hage med många andra ensamma hästar i hagar brevid.


Så sant det är skrivet. Och det är ju tyvärr en fluga som verkar ha kommit för att stanna.
 
Sv: att hålla hingst

Men hur många andra hästar är inte "berövad" denna livskvalitet som du beskriver det...
Hur många hästar är det inte som går ensamma i en hage med många andra ensamma hästar i hagar brevid.

och.....?

Det tillkommer en psykisk stress om du läser hela mitt inlägg:smirk:
Den kanske du inte märker, det beror på hur van du är att läsa hästar.
 
Sv: att hålla hingst

och.....?

Det tillkommer en psykisk stress om du läser hela mitt inlägg:smirk:
Den kanske du inte märker, det beror på hur van du är att läsa hästar.

Vaddå "och"?

Det är ju du som skriver som om det bara är hingstar som kan uppleva den stressen eftersom det är hingstar denna tråd handlar om.
Det har väl framkommit väldigt tydligt i denna tråd att hingstar också är individer. Alla är defenitivt inte likadan. Samma gäller då ston och valackar också antar jag.

Jag läser hela inläggen innan jag svarar på dem, så skriv gärna en gång till vad det är du tycker att jag missat och inte förstått.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 734
Senast: Joro253
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 943
Senast: Stereo
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 157
Hästhantering Hej buke, jag skulle behöva era samlade erfarenheter av att ha blandflock, dvs med alla kön i samma flock. Jag har två dräktiga ston, en...
2
Svar
28
· Visningar
3 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp