att hålla hingst

Sv: att hålla hingst

Kl

:mad:
Bara för att jag nyligen skrev i tråden om min snälla hingst som kan gå i hagen utan ström på så va det naturligtvis så att han var tvungen att kliva ur hagen idag!

MEN, bara för att äta lite gräs som fortfarande stack upp ur snön:banana:
Han brydde sig inte om stona utan var mer intresserad av gräset.

Mat är hans stora kärlek!

Men det är nog dags att låta strömmen vara på igen för säkerhets skull...


haha låter som min hingst gjorde förra sommaren. han stod också i en hage utan ström, har aldrig gått igenom förr. Men såklart så var järdet med sååå mycket gräs för frestande så han gick så snällt ut ur hagen och började musma. Att det var ridlektion med en massa ston i paddocken brevid brydde han sig inte om alls :smirk:
 
Sv: att hålla hingst

jag har en hingst på 5år och det är inga som helst problem med honom. hur lugn och snäll som helst och det har han altid varit.
ingen som har träffat honom har trott att han har varit hingst förän de har kollat in mellan benen och sett vad som fanns där:) varken min hovis, vetrinär eller tandläkare hade ingen aning om detta fören för ett tag sen när jag nämde detta av någon anledning.
när vi är i väg och tränar bryr han sig inte det minsta...
jag tycker inte att det finns någon som helst anledning till att kastrera om de är lugna och bra i psyket tycker det är helt onödigt.

mvh
 
Sv: att hålla hingst

*knapplån*
Jag tycker det är otroligt egoistiskt att behålla någon som hingst för att man själv vill det, utan syfte. OM det nu inte är en häst som kan gå ihop med andra och som har ett sjysst hästliv trots kön.

Jag har jobbat i travstall och där märktes det inte vilka som var hingstar och vilka som var skurna. Sen jobbar jag extra i ett ridstall, hingsten vi hade där var svår att hantera, kom lös ofta, osv. (fast många hästar där är ouppfostrade, så könet spelar nog ingen roll).

Vi har en hingst där jag har min häst också, och det är dagen orosmoment, när man ska hantera honom. Han är liten, runt 150, korsn halvblod/new forest. Odräglig att hantera, reser sig, går emot en, på en, gapar, skriker, trippar och springer. Otroligt lätt i fram och bits även, insåg jag igår.

Så visst, har man ett syfte med att spara dem så, annars tycker jag för hästens skull, att man ska skära.
 
Senast ändrad:
Sv: att hålla hingst

Vi har en hingst i stallet som är världens underbaraste. Han är jättesnäll i all hantering och ridning även om han är omgiven av ston. Han har alltid gått med halvbrorsan i hagen och det har fungerat jättebra. Brodern fick vi dock hastigt ta bort i somras pga skada och eftersom vi bara har ston annars så får han gå själv nu. Han var jättedeppig i början men det går bättre nu. Han har fått gå kvar som hingst eftersom vi hoppats att få honom godkänd men tyvärr så har det inte riktigt fungerat.
Sen har han fått ha kulorna kvar så länge jag tävlat honom då han är så snäll nu så skulle han nog nästan bli tråkig som valack. Men nu ska han nog kastreras och säljas eftersom ponnyåren är förbi...:cry:
Tilläggas ska kanske att han är den mest okomplicerade hästen vi har i stallet för tillfället, både mitt hbl och hans helsyster är betydligt mer svårhanterade, och han har fått göra alltåfrån att vara lekhäst på barnkalas, tävla, harva banan och släpa hem julgranar :love: :love:
 
Sv: att hålla hingst

Inte jätteextremt tycker jag, jag har haft två vuxna hingstar, den första var en connemarahingst fd. godkänd, han fungerade fantastiskt tills första valacken anlände till stallet. Sen var det kört, han fick vansinnesutbrott och bet sig själv, mig och inredningen. Allt som gick att komma åt. Plus att han snurrade så i sin box att han svettades genomblöt, vi tvingades binda upp honom i boxen. I hagen gjorde han exakt detsamma, snurrade och bet sig själv. Denna pojke fick flytta tillbaka där han kom ifrån, det var ohållbart. Nästa hingst var en fullblodshingst på 16 år som betäckt en del även han. Jättetrevlig individ!! På alla sätt! Men... även solen har sina fläckar, jag såg honom vid två tillfällen få utbrott på ston och jag hade inte velat vara i vägen, det säjer jag. Båda gångerna var i samband med betäckning. Han gick på fribetäckning och vad som utlöste ilskan är lite svårt att sätta fingret på men annars gick han som vilken flockmedlem som helst.
Vad jag vill säja med det här är att hingstar, hur snälla de än är, får hormonsvall ibland och då uppför de sig inte alls som den trevliga individ de egentligen kanske är...
 
Sv: att hålla hingst

Jag tycker inte att man ska behöva ha ett syfte bara för att behålla dom som hingstar. Visst, går inte mina unghingstar igenom och blir avelsgodkända så skär jag dom, men det är bara för att det är lättare att sälja dom som vallacker.

Det sista du beskriver låter inte som en typisk hingst, bara som en typisk ouppfostrad hingst.
 
Sv: att hålla hingst

Jag har en 3 årig hingst hemma nu. Han är helt underbar :love: Jag äslkar honom så mkt ! Men visst han har inte blivit hingstig ännu,, så man får ju se här i vår :eek: Men men, det går ju alltid att kastrera då. Därför att han är kvar som hingst är att han är rekomenderad som hingstämne. Men jag tycker även om dem inte ska vara till avel. Så har hingstar ett helt annat temprament. Som jag saknar hos valacker. Men jag håller med blir dem jätte bråkiga och måste gå ensamma i hagen osv, så är det snällast att kastrera dem. Men som min han går ihop med 3 valacker just nu. Och det går toppen bra :) Så förhoppningsvis så fortsätter det så :banana:
 
Sv: att hålla hingst

Det gör det säkert, mina två unghingstar ( 3 & 6 år) har gått ihop med en annan vallack sen dom alla var små och den äldre hingsten har betäckt flera gånger och det har aldrig varit några problem! :)
 
Sv: att hålla hingst

*knapplån*

den häst jag får nu har gått ihop med en avelshingst i hagen iaf.

tänkte på sommaren (om han fortfarande är hingst då, kan ha blivit kastrerad innan...men det vet jag då..) så har jag sommarbete hemma o hästarna hemma. Min andra häst är en äldre valack. Tror ni det går att släppa dom ihop eller ska hingsten får gå i en hage vid sidan av tro....Han ska enligt uppgift vara snäll men det vet jag ju inte på skrivande hand.

Hur har ni gjort med era om ni ska prova. låta dom gå i hagar brevid varandra först o se hur dom reagerar?
 
Sv: att hålla hingst

Låt dom gå brevid varandra först, verkar det gå bra så prova att släpp ihop dom. Jag har ingen erfarenhet av att släppa ihop äldre hingst med äldre vallack, eftersom mina har fötts hemma så har jag släppt ihop dom redan när dom varit små, och då är det ju aldrig några problem.
 
Sv: att hålla hingst

*knapplån*

den häst jag får nu har gått ihop med en avelshingst i hagen iaf.

tänkte på sommaren (om han fortfarande är hingst då, kan ha blivit kastrerad innan...men det vet jag då..) så har jag sommarbete hemma o hästarna hemma. Min andra häst är en äldre valack. Tror ni det går att släppa dom ihop eller ska hingsten får gå i en hage vid sidan av tro....Han ska enligt uppgift vara snäll men det vet jag ju inte på skrivande hand.

Hur har ni gjort med era om ni ska prova. låta dom gå i hagar brevid varandra först o se hur dom reagerar?

Jag å zandra bara slängde ihop våra hingstar å hoppades på de bästa :)
 
Sv: att hålla hingst

o jisses, din häst kunde blitt mos av zandras enorma häst :D
shire av alla storlekar....:D
 
Sv: att hålla hingst

Släpper man ihop två dominanta hingstar så slåss dom till någon av dem stupar, så det känns väl inte som en sådär väldigt bra idé kanske...:crazy:

En vallack ska ju inte sätta sig upp emot en hingst, men när jag red in min 4-åriga vallack i somras så var jag tvungen att gå förbi ledarhingstens hage (han går ensam) och varje gång fick han ett raseriutbrott på den stackars vallacken, så dom skulle jag inte vilja släppt ihop... När jag däremot nu rider in min andra hingst och går förbi samma hage bryr han sig inte ett dygg, men det är bara för att han jag rider nu är så himla låg i rang, det känner dom på långt håll :)
 
Sv: att hålla hingst

Här har vi en bild när dom busar :)
DSC00346.jpg
[/IMG]
 
Sv: att hålla hingst

*knapplån*
Jag tycker det är otroligt egoistiskt att behålla någon som hingst för att man själv vill det, utan syfte. OM det nu inte är en häst som kan gå ihop med andra och som har ett sjysst hästliv trots kön.

Jag har jobbat i travstall och där märktes det inte vilka som var hingstar och vilka som var skurna. Sen jobbar jag extra i ett ridstall, hingsten vi hade där var svår att hantera, kom lös ofta, osv. (fast många hästar där är ouppfostrade, så könet spelar nog ingen roll).

Vi har en hingst där jag har min häst också, och det är dagen orosmoment, när man ska hantera honom. Han är liten, runt 150, korsn halvblod/new forest. Odräglig att hantera, reser sig, går emot en, på en, gapar, skriker, trippar och springer. Otroligt lätt i fram och bits även, insåg jag igår.

Så visst, har man ett syfte med att spara dem så, annars tycker jag för hästens skull, att man ska skära.

Jag håller med dig i att om man inte har ett syfte att ha en hingst, så är det nog bättre att kastrera. om man inte kan erbjuda dom en hage med andra hästar i förstås. Dom kan ömojligt må bra av att gå i egen hage, boxen i hörnet mm... Dom vill ju också vara med i flocken!

Min hingst har jag tänkt ska få betäcka några ston om intresset finns! Men han har sin lilla flock i hagen och särbehandlas inte så om inte intresset skulle finnas skulle han ändå behållas som hingst då han är otroligt lättsam!
 
Sv: att hålla hingst

När man läser om era hingstar som går på hage utan ström då är jag ännu mer övertygad om att det är rätt att se till attvåra unghingstar blir valacker INNAN dom lämnar gården! Vi har ordentliga staket i hingsthagarna, rejält med ström, samt "gata" mellan hagarna, så de inte ska ha noskontakt med stona. Jag har massor av ston i mitt grannskap (9 st själv) och är mån om grannsämjan, vill verkligen vara på den säkra sidan och inte stöta mig med grannarna genom att ha en hingst på rymmen, vår gamle betäcker ju, så han har verkligen koll på när det luktar brunst i närheten och skulle säkert ta chansen att rymma och göra en liten läcker tjuvparning om han kom ut! Snäll är han, men drifter har han ju!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
880
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 958
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 734
Senast: Joro253
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 943
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition
  • Gråter du?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp