Bukefalos 28 år!

att hålla hingst

Sv: att hålla hingst

Kan ju inte gärna rabbla allt eller hur- Det är exempel:idea:

Nej en valack kan aldrig visa den rena aggressivitet en hingst skulle kunna göra, det lovar jag dej. Om du tror det har du inte förstått alls vad jag skriver.
Det är inte i närheten ens.

Om man läser här undrar man varför hingstar ens kastreras alls? Förutom för att få gå i hagen med kompisar :crazy: :crazy:

Då har du nog inte läst ordentligt. Jag har skrivit att jag bara anser att man ska ha hingst om man har dom kunskaperna och möjligheterna att ha den.

Och jag kan hålla med dig om att en hingst kan visa prov på saker en valack inte gör, det jag menar är att alla hästar kan gör extrema saker. Man ska alltid ha i bakhuvudet att hästar är stora och starka. Och jag håller med dig att en hingst leker man inte med. Men har man tillräckligt med kunskap så anser inte jag att en hingst är farligare än någon annan häst. I fel händer kan dock en hingst bli väldigt mycke farligare än en lugn och sansad valack.

Och vill man ha en hingst just för att komma åt vissa egenskaper så anser jag inte det är fel även om man inte vill ha den i avel.

MVH Russin8
 
Sv: att hålla hingst

Då har du nog inte läst ordentligt. Jag har skrivit att jag bara anser att man ska ha hingst om man har dom kunskaperna och möjligheterna att ha den.

Och jag kan hålla med dig om att en hingst kan visa prov på saker en valack inte gör, det jag menar är att alla hästar kan gör extrema saker. Man ska alltid ha i bakhuvudet att hästar är stora och starka. Och jag håller med dig att en hingst leker man inte med. Men har man tillräckligt med kunskap så anser inte jag att en hingst är farligare än någon annan häst. I fel händer kan dock en hingst bli väldigt mycke farligare än en lugn och sansad valack.

Och vill man ha en hingst just för att komma åt vissa egenskaper så anser jag inte det är fel även om man inte vill ha den i avel.

MVH Russin8

Word :bow:
 
Sv: att hålla hingst

jag köpte en hingst för1 1/2 år sedan.var lite tveksam men tog hem honom på prov till eget stall hemma. han kom före vallacken som jag bestämt mej för att köpa tidigare.hade inte så stor erfarenhet av hingstar,men han var en väldigt snäll och framförallt väldigt väluppfostrad herre på 14 år .att kastrera var inte aktuellt med tanke på ålder och ev.hingstighet som vallack.
släppte ihop honom med den jämnåriga vallacken när han kom och det funkar jättebra de är jättekompisar fortfarande.
här kommer andra hästar förbi rätt ofta han visar upp sej men skulle aldrig gå genom staketet.

det jag alltid måste tänka på är att vara konsekvent och att aldrig glömma bort att han är hingst,kan vara lätt att glömma för han är så lugn och snäll.
jag menar då tex att om vallacken går lös in så får hingsten aldrig göra det.

tror att det handlar mycket om att ha ett gott ledarskap och en bra fostran,vara konsekvent och att behandla honom som en häst och att ge honom ett socialt liv.

har även haft ston hemma på betäckning eftersom han råkar vara en godkänd avelshingst,detta har gett oss många nya spännande erfarenheter.

jag ångrar aldrig att jag köpte denna underbara hingst han har lärt mej mycket
 
Sv: att hålla hingst

Kl

:mad:
Bara för att jag nyligen skrev i tråden om min snälla hingst som kan gå i hagen utan ström på så va det naturligtvis så att han var tvungen att kliva ur hagen idag!

MEN, bara för att äta lite gräs som fortfarande stack upp ur snön:banana:
Han brydde sig inte om stona utan var mer intresserad av gräset.

Mat är hans stora kärlek!

Men det är nog dags att låta strömmen vara på igen för säkerhets skull...
 
Sv: att hålla hingst

Nej en valack kan aldrig visa den rena aggressivitet en hingst skulle kunna göra, det lovar jag dej. Om du tror det har du inte förstått alls vad jag skriver.
Det är inte i närheten ens.

Låt mig då säga som så:

Men ge dej! Du har inte sett allt som finns att se än. jag lovar!



//Varför är då hingstar farligare än valacker/ston? Tja, kan det vara ngt med hästhållningen. Om vi nu räknar bort kulorna i valacken fall.


Och du, lova inte så mkt. Ser så ovanligt dumt ut, ihop med det andra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: att hålla hingst

tycker ni att det är jobbigt att ha hingst?
Inte det minsta, jag har 6 st hemma för tillfället :)

vad ska man tänka på och hur är din i beteendet?
Det är så himla olika, jag har en som är superstark i lynnet och honom gäller det verkligen att visa vem det är som bestämmer, annars tar han över, sen har jag en som är jätte försiktig (fast han har används i avel och betäckt flera ston) och blir helt förstörd bara man sittar lite snett på honom.

Har ni haft det svårt med uppstallningsmöjligheter?
Jag har eget stall så det har inte varit några problem, kommer man ut på tävling eller står i ett stall ihop med andra så var noga med att det inte står ett sto precis brevid som han kommer åt (hel vägg emellan går bra)

kan den vara "hingstig" som valack om man väljer att kastrera sent?
Har den användts i avel så går hingstfasonerna nästan aldrig ur, men det är ju oxå väldigt olika från häst till häst, vissa blir jätte lugna.

står era i egna hagar eller sällskapar dom med hingst/valack?
Mina två äldsta herrar går ensamma i var sin hage, sen går dom två unghingstarna ihop med en vallack och dom två småttingarna går fortfarande ihop med sina mammor och ungstoet

Hur har era funkat i ridningen om man tex rider i ett ridhus med flera andra?
Med den som är stark i psyket var det för jävligt dom första gångerna, men nu är han cool som få när vi är ute, det är bara träning som gäller och att inte vara rädd för att ta med dom ut bland andra hästar. Bara man ser till så man har full kontroll på dom först för kommer en hingst lös så kan det sluta illa... :crazy:

Men det är så mycket fördelar med att rida/köra hingst så jag skulle aldrig byta till någon annat nu! :love:

Måste tillägga att alla mina hingstar står inne i samma stall som stona, med bara galler imellan, och det har aldrig varit några problem, vet man bara hur man ska hanskas med hingstar så vållar dessa inte större problem en ett sto eller en vallack.
 
Senast ändrad:
Sv: att hålla hingst

Jag tycker inte alls hingstar har mer att ge än ambitiösa ston. Hingstar är i regel rätt lata tycker jag. Testosteron är rätt fördummande ibland dessutom:angel:

Jag är inte emot hingstar, tycker t o m om vissa av deras sidor, men gillar inte den naiva överdrivna romantiseringen av att ha hingst.

Hur många hingstar har du själv haft?
 
Sv: att hålla hingst

tycker ni att det är jobbigt att ha hingst?
Inte det minsta, jag har 6 st hemma för tillfället :)

vad ska man tänka på och hur är din i beteendet?
Det är så himla olika, jag har en som är superstark i lynnet och honom gäller det verkligen att visa vem det är som bestämmer, annars tar han över, sen har jag en som är jätte försiktig (fast han har används i avel och betäckt flera ston) och blir helt förstörd bara man sittar lite snett på honom.

Har ni haft det svårt med uppstallningsmöjligheter?
Jag har eget stall så det har inte varit några problem, kommer man ut på tävling eller står i ett stall ihop med andra så var noga med att det inte står ett sto precis brevid som han kommer åt (hel vägg emellan går bra)

kan den vara "hingstig" som valack om man väljer att kastrera sent?
Har den användts i avel så går hingstfasonerna nästan aldrig ur, men det är ju oxå väldigt olika från häst till häst, vissa blir jätte lugna.

står era i egna hagar eller sällskapar dom med hingst/valack?
Mina två äldsta herrar går ensamma i var sin hage, sen går dom två unghingstarna ihop med en vallack och dom två småttingarna går fortfarande ihop med sina mammor och ungstoet

Hur har era funkat i ridningen om man tex rider i ett ridhus med flera andra?
Med den som är stark i psyket var det för jävligt dom första gångerna, men nu är han cool som få när vi är ute, det är bara träning som gäller och att inte vara rädd för att ta med dom ut bland andra hästar. Bara man ser till så man har full kontroll på dom först för kommer en hingst lös så kan det sluta illa... :crazy:

Men det är så mycket fördelar med att rida/köra hingst så jag skulle aldrig byta till någon annat nu! :love:

Måste tillägga att alla mina hingstar står inne i samma stall som stona, med bara galler imellan, och det har aldrig varit några problem, vet man bara hur man ska hanskas med hingstar så vållar dessa inte större problem en ett sto eller en vallack.

Ett repotage taget direkt ur verkligheten.


:bow: Tack för detta, Nussikan.
 
Sv: att hålla hingst

Det har inte haft ett dugg med hästhållningen att göra. Men jag blir inte förvånad att du inte sett det. Det är inte så vanligt att de hamnar i såna situationer. Travfolket på besök den ena gången var totalt stumma av vad de såg och de är vana vid hingstar inom travet.

Den gången befann sig hingsten i boxen och folk hittade honom när han var på väg att ta sig igenom väggen i en fullkomligt rasande attack som du aldrig kan föreställa dej om du inte sett det, som troligen utlöstes av betäckningssäsong, nya hästar och ny hingst i stallet, men ingen vet egentligen. Den hade till 1/4 lyckats riva en vägg med mycket kraftiga plankor. Med tänderna:crazy:

Den andra var på en gård där jag var på besök där en av hingstarna kom lös och jagade en annan.

Lyckligtvis var den oskodd och gick omkull på isen, så att den andra klarade sej in i stallet:crazy:

Det handlar alltså inte om vanlig hästaggressivitet eller slagsmål utan något helt annat, en reaktion som ett sto eller valack inte skulle ha.

Jag har träffat och hanterat hingstar dagligen i mer än åtta år nu bla avelshingst och dessutom ridit en i flera år och normalt sett är de väldigt fridsamma och lätthanterade. Det här jag berättar visar bara att man inte sett allt om man tror det när det gäller hingstar. Det finns en stridsida hos dem som ston o valacker inte har. Att påstå något annat är bara snack!


Släpper man ihop två dominanta hingstar så slåss dom på liv och död, dom tar sig lätt igenom väggar för att komma åt varandra. Detta borde du veta om du har hållt på med hingstar så länge och även veta att det är så deras instinkter fungerar, dom skyddar sin flock till vilket pris som helst. Detta ska man veta om man håller hingst och se till att liknade situationer aldrig uppstår.
 
Sv: att hålla hingst

Varför skulle hingstar va värre än nå andra hästar?
Min hingst har stått ilag med en annan hingst hela sommaren. Dom lekte å hade jätte kul. Båda är 4år.
Nu står han med min valack i hagen och dom har åxå super kul tillsammans.

Tycker hingstar är underbara att ha, men som sagt synd på alla fördommar.

Har inte haft nå problem med att hitta stall till honom... än =)

Han är helt ok att rida ihop med andra hästar, både i paddok och ute i skogen.
 
Senast ändrad:
Sv: att hålla hingst

tycker ni att det är jobbigt att ha hingst?
nejdå, itne alls, mer än det är lite jobbigt med "allas" fördommar om att hingstar ska vara helt ohanterbara o livsfarliga typ :smirk:

vad ska man tänka på och hur är din i beteendet?
hm....att ha rejäla hagar, så att den inte "kan" smita. inte släppa den med ston om man inte vill ha fölisar, OAVSETT storlek på sto/hingst, spelar ingen roll om det är en shire o en shettis, dom lyckas... :crazy: :p

Har ni haft det svårt med uppstallningsmöjligheter?
nej egentligen inte, men har iofs bara vart hingstägare i 2år drygt. så det kommer väl... :crazy:


kan den vara "hingstig" som valack om man väljer att kastrera sent?
ja


står era i egna hagar eller sällskapar dom med hingst/valack?
bägge mina gick med en äldre valack, alla tre i samma hage alltså, men nu har tvååringen börjat klättra på dom andra, så han får gå ensam nu.

Hur har era funkat i ridningen om man tex rider i ett ridhus med flera andra?
har inte vart med mina till ridhus än, så det blir en spännande upplevelse att ta iallafall 4åringen till ridhus.. eller öht där det är ston, vet ej hur han reagerar då det är ston i närheten.. :o
 
Sv: att hålla hingst

Till verrdogan:

Va det svaret till mig? Då har du nog missuppfattat mina tidigare inlägg...
 
Senast ändrad:
Sv: att hålla hingst

Åhå!! :bow: :bow: Du står på min sida :)


Jag tycker det inte finns sidor, det är enkel hästhållning. Att hålla häst så bra det går efter hästens förutsättningar, vare sig det är ett sto eller en hingst/valack. Och så brukar det vara så att det man är rädd för/inte förstår, det tittar man snett på.
 
Sv: att hålla hingst

Jag tycker det inte finns sidor, det är enkel hästhållning. Att hålla häst så bra det går efter hästens förutsättningar, vare sig det är ett sto eller en hingst/valack. Och så brukar det vara så att det man är rädd för/inte förstår, det tittar man snett på.

menade ju bara att hon va för hingstar precis som jag.
 
Sv: att hålla hingst

Jag tycker det inte finns sidor, det är enkel hästhållning. Att hålla häst så bra det går efter hästens förutsättningar, vare sig det är ett sto eller en hingst/valack. Och så brukar det vara så att det man är rädd för/inte förstår, det tittar man snett på.

Ja, dom flesta fördommar grundar sig i okunskap/rädsla
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
981
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 242
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 772
Senast: Joro253
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 020
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp