Att inte använda hovisen i stallet

Det är bekvämt att sko alla hästar i ett stall om det är litet så man gör alla på en dag. Finns det fler hästar än så har det ingen betydelse. Kommer någon och knackar mig på axeln och ber mig slå på en tappsko på en häst jag inte skott gör jag det givetvis om jag har tid, men det kostar lite mer än om jag skott hästen, för det tar mig längre att jobba med en främmande häst plus att jag inte har något ansvar för om skon åkt av pga dålig passning. Ber man om en åsikt om hur hästen ser ut i fötterna ger jag den, annars håller jag den för mig själv. På sin höjd kan jag fråga vem som skor hästen eller varför den har någon speciell lösning (som tåkappa på ena fram och sidokappor på andra, en kilsula etc.), men jag kommer inte oombeddmed några åsikter huruvida jag tycker att det är klokt eller ej, för jag känner inte hästen lika bra som ordinarie hovis.

Jag hälsar lika vänligt på kunder som icke-kunder och ex-kunder. Alla kan vi behöva varann nån vacker dag. Dessutom är jag inte en så superb hovis att jag kan sko alla typer av hästar bättre än någon annan av mina kolleger, så jag tar inte illa upp om man vill ha en annan hovis. Sålänge man gör det stiligt och gärna säger till att man provar nån annan / fortsätter hälsa om man ses och inte ställa till med en obekväm känsla. ;)
 
Nej. Jag väljer vem jag vill anlita, oavsett vad det gäller.
Är det aktuellt för mig att byta däremot, då kanske jag är intresserad av att anlita samma som övriga (om denna är någon som jag tror/vet är bra osv osv). I förra stallet anlitade jag samma tränare som övriga, då denne bodde granne med gården och kom dit och höll träningar hela lördagarna - jag provred några gånger för att det var ett smidigt upplägg, men jag fortsatte för att det funkade bra för mig och hästen (inte för att "alla andra" red för henne).

I mitt stall har inte stallet en "egen" hovslagare. Däremot anlitar stallägaren en hovis till sina hästar, som också skor/verkar minst en av de andra hästarna i stallet och tidigare har gjort detsamma med en eller ett par andra hästar som stått i stallet. Jag anlitar en annan. När jag flyttade in (ny på orten och "min gamla" hovis ca 15mil bort = byte aktuellt) tog hen inte nya kunder alls, och när byte senare blev aktuellt för mig fick jag veta att hen eventuellt kunde ta min också, men att hen själv väljer en tid (vanligtvis mitt på dagen) för skoning (skriver upp datum för nästa skoning vid varje skoning, så att berörda vet långt i förväg) och sen tar hen hästarna själv. Hästarna står då inne. Eftersom det upplägget inte passar mig, pga jag vill vara med och kan inte ta ledigt vid varje skoningstillfälle. valde jag en annan hovis även den gången. Och den hovslagaren byter jag inte bort frivilligt!
 
Senast ändrad:
Jag har två olika hovisar till mina egna hästar! Min 'gamla' till de äldre hästarna som står fint och stilla och en nyare och yngre hovis till en häst som är lite besvärlig och till unghästarna! Båda hovisarna verkar nöjda med detta arrangemang! När den 'gamla' som är pensionär inte vill sko längre får den 'nya' ta alla hästarna.
 
Jag hade en stallplats en period där man i kontraktet skrev på att man inte fick ta dit andra hovslagare(stallägaren är hovslagare själv). Givetvis inte ok för mig, jag väljer själv hovslagare, så eftersom jag hade den stora turen att ha egen gård (med hästar hemma som skulle skos) -så körde jag hem hästen var sjätte vecka o fick den skodd. Bästa kompisen i stallet gjorde samma sak -fast åkte till hovslagarens egen verkstad.

En väldigt bra affärsidé förutsatt att man inte har krångliga envetna hästägare som jag som är vana att göra som man själv vill ;) *fniss
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 408
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 172
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 879
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp