Att inte trivas där man bor

Eken

Trådstartare
Hej alla! Jag är ny här men har läst länge och sett vad mycket kloka människor det finns här! Och nu behöver jag själv lite hjälp med funderingar. Det är så att jag inte trivs i min lägenhet!

Har bott här i drygt 1 år. Tidigare ägdes den av min nu avlidna farmor. Äger den nu tillsammans med två andra i familjen men det är bara jag som bor här. En del av problemet orsakas av det. Dels så var lägenheten rätt sunkig och luktade inte så gott när jag flyttade in. Massor av gamla möbler och vissa av dem står kvar. Mycket pryttlar tillhörandes andra i familjen. Helt enkelt ganska ofräscht och eftersom alla saker inte är borta har jag inte kunnat göra helt rent och fräscht. Förvaringsutrymmena är fulla med saker som inte hämtats men som jag inte får göra nåt åt. Jag är liksom bakbunden. Dels så kan jag inte göra vad jag vill i lägenheten då jag ju samäger den. Familjen lägger sig i hur jag ska inreda och ha det. Jag har massa grejer som inte är mina och som jag inte vill ha. Har å andra sidan inte råd med massa nya möbler, men jobbigt med känslan att det inte är MITT EGET. Har inte kunnat göra det fint och trivsamt helt enkelt.

Området är inte heller så roligt. Superbra kommunikationer dock! Men jag trivs i naturen/områden med parker där man kan gå och här är det mest motorväg. Krävs ansträngning för att komma till ställen där det är trevligt att promenera/röra på sig, vilket leder till att jag inte gör det så ofta som jag skulle vilja! Bostadskostnaden är dock låg i förhållande till storlek så det är ju väldigt positivt!

Det är en 3:a (så lyxigt att det är stort, men det är lite FÖR stort). Skulle trivas bra i en etta eller tvåa eller egentligen var som helst där jag kan ha en bra känsla och en känsla av att det är mitt. Frihet helt enkelt!

Tilläggas bör att jag är rätt ung, studerar, och bor i en stor stad med galen bostadsmarknad (gissa vilken ;)). En annan grej som hör till saken är att jag mått dåligt en tid (bättre nu!), delvis pga stressen över att jag måste fixa lägenheten fin + att jag inte har kunnat fixa lägenheten fin på grund av det jag beskrivit med familjen. Vad kan jag göra? Ska jag flytta? Bo kvar? Göra om? Göra mig av med alla grejer som jag inte gillar och få halva släkten på mig? ;) Är det ens okej att klaga som ung och student? Ska jag nöja mig?
 
Jag hade försökt prata med familjen i första hand och se hur mycket de kan tänka sig att låta dig göra. Det låter ju som om familjen är lat, så jag hade nog mer bett om lov än hjälp.
Om du ändå har tre rum, kan du använda det tredje rummet till förvaring? Packa ihop alla smågrejer snyggt och väl uppmärkt i kartonger och ställ undan?
En renovering höjer ju värdet på lägenheten, de andra kanske tycker att det kan vara okej?
 
Tack för alla svar! Tyvärr kan jag inte använda det tredje rummet till förvaring för det är lite konstig öppen planlösning så egentligen är det som en stor tvåa. Ett alternativ är förstås att bo i det öppna rummet och ha sovrummet som förvaringsplats men det känns lite trist. Bra tanke dock! :) Hälften verkar rösta för att flytta och det är kanske det bästa (och enklaste, med tanke på att jag bott här i ett år och inte kommit nån vart) vägen till trivsamt boende. Även om det inte är det lättaste heller. Funderar på om det kanske funkar att hyra ut lägenheten och prova att flytta nån annanstans? På så sätt blir det inte lika definitivt och mindre krångligt än att få till en försäljning (tror inte att min familj är så pepp på det). Inser att det är av den här anledningen som det är bra att ha kontrakt, trots att man är familj ;) (vi har det inte). Problemet med de ärvda möblerna återstår dock + att det är svårt att hitta något nytt, men så är det väl alltid antar jag. Fast hyr man ut kan de stå kvar iofs antar jag, förutom de mest ömtåliga kanske. Så mycket funderingar!

Edit: Renovering skulle vara bra! Har dock begränsade ekonomiska resurser pga student så lite svårt. Familjen har resurser men vill nog ej lägga pengar på det. :)
 
Har planer för "mindre renovering", typ måla om, sätta upp gardiner osv! Ändringar som kan göra det mer trivsamt! Osäker dock om det kommer bli "tillräckligt bra" för att väga upp nackdelarna med det andra! :)
 
Tack för alla svar! Tyvärr kan jag inte använda det tredje rummet till förvaring för det är lite konstig öppen planlösning så egentligen är det som en stor tvåa. Ett alternativ är förstås att bo i det öppna rummet och ha sovrummet som förvaringsplats men det känns lite trist. Bra tanke dock! :) Hälften verkar rösta för att flytta och det är kanske det bästa (och enklaste, med tanke på att jag bott här i ett år och inte kommit nån vart) vägen till trivsamt boende. Även om det inte är det lättaste heller. Funderar på om det kanske funkar att hyra ut lägenheten och prova att flytta nån annanstans? På så sätt blir det inte lika definitivt och mindre krångligt än att få till en försäljning (tror inte att min familj är så pepp på det). Inser att det är av den här anledningen som det är bra att ha kontrakt, trots att man är familj ;) (vi har det inte). Problemet med de ärvda möblerna återstår dock + att det är svårt att hitta något nytt, men så är det väl alltid antar jag. Fast hyr man ut kan de stå kvar iofs antar jag, förutom de mest ömtåliga kanske. Så mycket funderingar!

Edit: Renovering skulle vara bra! Har dock begränsade ekonomiska resurser pga student så lite svårt. Familjen har resurser men vill nog ej lägga pengar på det. :)
En kombo. En rak fråga till släktingarna -tycker ni att vi ska hyra ut den här eller får jag flytta in i den ordentligt?

Nr två om att ösa in saker i ett rum. Många studenter bor ju i ettor.
 
Om de sakerna nu betyder så väldigt, väldigt mycket för dina släktingar kanske de kan ta just de sakerna till sig själva. Självklart måste du ju kunna få känna dig hemma liksom och kunna inreda utefter vad du själv gillar. Annars får du väl försöka hitta något nytt att hyra, ett ställe där du helt enkelt kan inreda utefter ditt eget tycke. De kanske inte direkt tänker att det är något du är villig att göra när du ändå har en lägenhet att bo i.
 
Hej alla! Jag är ny här men har läst länge och sett vad mycket kloka människor det finns här! Och nu behöver jag själv lite hjälp med funderingar. Det är så att jag inte trivs i min lägenhet!

Har bott här i drygt 1 år. Tidigare ägdes den av min nu avlidna farmor. Äger den nu tillsammans med två andra i familjen men det är bara jag som bor här. En del av problemet orsakas av det. Dels så var lägenheten rätt sunkig och luktade inte så gott när jag flyttade in. Massor av gamla möbler och vissa av dem står kvar. Mycket pryttlar tillhörandes andra i familjen. Helt enkelt ganska ofräscht och eftersom alla saker inte är borta har jag inte kunnat göra helt rent och fräscht. Förvaringsutrymmena är fulla med saker som inte hämtats men som jag inte får göra nåt åt. Jag är liksom bakbunden. Dels så kan jag inte göra vad jag vill i lägenheten då jag ju samäger den. Familjen lägger sig i hur jag ska inreda och ha det. Jag har massa grejer som inte är mina och som jag inte vill ha. Har å andra sidan inte råd med massa nya möbler, men jobbigt med känslan att det inte är MITT EGET. Har inte kunnat göra det fint och trivsamt helt enkelt.

Området är inte heller så roligt. Superbra kommunikationer dock! Men jag trivs i naturen/områden med parker där man kan gå och här är det mest motorväg. Krävs ansträngning för att komma till ställen där det är trevligt att promenera/röra på sig, vilket leder till att jag inte gör det så ofta som jag skulle vilja! Bostadskostnaden är dock låg i förhållande till storlek så det är ju väldigt positivt!

Det är en 3:a (så lyxigt att det är stort, men det är lite FÖR stort). Skulle trivas bra i en etta eller tvåa eller egentligen var som helst där jag kan ha en bra känsla och en känsla av att det är mitt. Frihet helt enkelt!

Tilläggas bör att jag är rätt ung, studerar, och bor i en stor stad med galen bostadsmarknad (gissa vilken ;)). En annan grej som hör till saken är att jag mått dåligt en tid (bättre nu!), delvis pga stressen över att jag måste fixa lägenheten fin + att jag inte har kunnat fixa lägenheten fin på grund av det jag beskrivit med familjen. Vad kan jag göra? Ska jag flytta? Bo kvar? Göra om? Göra mig av med alla grejer som jag inte gillar och få halva släkten på mig? ;) Är det ens okej att klaga som ung och student? Ska jag nöja mig?

Det låter trist och tämligen odrägligt behöva bo så. Är det du som betalar månadsavgiften eller bidrar övriga ägare? I så fall skulle jag definitivt ifrågasätta det rimliga i att övriga ägare använder stället som lagerutrymme och dessutom har mage att ha synpunkter på hur du inreder.

Finns det någon långsiktig plan med samägandet av bostadsrätten? Vilket är syftet med att ha den kvar?
 
- Prata med din familj först och säg till dem hur du känner.
- Sen ställ dig i bostadskö, maila alla privata hyresvärdar om dina önskemål.
- Till sist, ställ allt i "sovrummet" och städa sen resten av lägenheten, sätt upp nya gardiner mm och eventuellt tapetsera om? Om du får och har råd. Kan vara kul att lära sig göra det själv! Eller bjud in kompisar och hjälps åt :)

Tack för alla svar! Tyvärr kan jag inte använda det tredje rummet till förvaring för det är lite konstig öppen planlösning så egentligen är det som en stor tvåa. Ett alternativ är förstås att bo i det öppna rummet och ha sovrummet som förvaringsplats men det känns lite trist. Bra tanke dock! :)

Du kan tänka dig att bo i en etta men inte denna lösning?
För i en etta är det oftast så man bor :) köp nån hylla eller skärm och dela av sängen så den inte står mitt i rummet t.ex?
 
En kombo. En rak fråga till släktingarna -tycker ni att vi ska hyra ut den här eller får jag flytta in i den ordentligt?

Nr två om att ösa in saker i ett rum. Många studenter bor ju i ettor.
Grejen med att hyra ut är nämligen att då måste de tömma stora delar av den oavsett, och ev byta ut möblerna om den ska hyras ut möblerad. Speciellt om möblerna luktar vill ju ingen ha dem där. (om det är en stad med bostadsbrist kan det ju dessutom vara krångligt att få rätt att hyra ut den om det inte är tillfälligt och man bor där egentligen.)
 
Jag skulle nog ta mig en ordentlig funderare. Är det själva lägenheten du inte trivs i, eller är det alla gamla pryttlar son förpestar din tillvaro. Om det är det senare så skulle jag ta ett allvarligt samtal med släkten. Förklara situationen och att du vill kunna inreda och bo in dig. Tänk ut alla argument och alternativ i förväg och skriv ner dem. Det viktigaste är att du är lugn och sakligt. Inga känslor under samtalet.

Alternativt kan du vid ett möte föreslå att ni säljer lägenheten och delar på vinsten, som torde bli en slant även om ni måste dela på den? Jag skulle dessutom börja kolla runt på lägenheter. Om du är beredd att bo längre från centrum kan det vara enklare.

Skriv brev till alla privatägare du kan komma på. 95% hamnar direkt i soppkorgen, men kanske av de resterande 5% du kan hitta något intressant. Tyvärr får du då räkna med höjd hyra.

Det finns ingen möjlighet att du a) ställer in alla möbler och saker i ett rum och stänger dörren om det och har kvar två rum eller b) någon av släktingarna kan flytta en del hem till dem?

Vad gäller att alla lägger sig i. Har du ett riktigt hyreskontrakt skrivet? Om inte, skriv direkt och lägg till att de inte har tillträde till lägenheten, sen skulle jag byta lås! ;)

Jag vet lite hur du känner dig. Har en BR i Stockholm som jag avskyr men inte vill sälja pga att jag betraktar det som en del av min pensionsförsäkring!
 
Vad är det egentligen ni har enats om för villkor för ditt boende?

Om du bor där och betalar hela månadsavgiften så ska du disponera hela lägenheten som vilken annan hyresgäst som helst. Dvs. ingen förvaring av prylar och inga hinder för att möblera, hänga gardiner. Men renovera och måla måste delägare enas om (och även bekosta gemensamt)
Om det ska vara förvaring och annat som inte gör att du bor i lägenheten fullt ut så ska du inte betala fult ut heller...

Kan du inte få rimliga villkor och pengarna räcker för att skaffa annat alternativ så flytta.

Är problemet att släktingarna inte kan prata om och komma till beslut om hur de ska hantera prylar och minnen som ingår i dödsboet? Hur länge är det tänkt att man ska vänta på att komma dit?
 
Vad kan jag göra? Ska jag flytta? Bo kvar? Göra om? Göra mig av med alla grejer som jag inte gillar och få halva släkten på mig? ;) Är det ens okej att klaga som ung och student? Ska jag nöja mig?
Du måste prata med dina släktingar som du samäger lägenheten med. Säg som det är, att du vantrivs i lägenheten eftersom du inte kan känna att du bor där. Det är inget HEM utan bara en förvaring av dig och att du mår dåligt av detta.

Har du pengar att köpa en annan lägenhet som du tycker skulle passa dina behov bättre? I så fall hade jag röstat på att hyra ut denna lägenheten och köpa en egen som är såsom du vill ha den. Har du inga pengar hade jag röstat på att sälja denna lägenheten för att få loss pengar.

Eftersom du samäger har du rätten att göra en tvångsförsäljning av lägenheten. Ingen person ska nämligen behöva tvingas äga någonting de inte vill äga, utan det finns rättigheter i lagen som styr hur man ska lösa sådana här tvister.

Bäst är förstås om alla kommer överens, så prata med släktingarna. I alla fall skicka ett mail där du förklarar så kan ni ta allting skriftligt i en mailkonversation.
 
Om du bor där och betalar hela månadsavgiften så ska du disponera hela lägenheten som vilken annan hyresgäst som helst.
Varför då?
Månadsavgiften är nog betydligt lägre än bruksvärdeshyra för lägenheten.
Om bruksvärdeshyran är 8000:- och TS betalar en avgift på kanske 3000:- så räcker det bara till en del av lägenheten.
 
Jag förstår att du inte trivs i en "lagerlokal" för din farmors gamla möbler och prylar. Det är inte många som skulle vilja bo så
Dålig stil att farmors saker inte har delats upp på över ett år, det är bara ren slapphet.
Skulle du trivas bättre i bostaden om du fått inreda helt själv?
Du verkar inte trivas i området heller?
Skulle det vara bättre att bo på mindre yta i ett område du själv väljer och trivs med, då tycker jag du ska flytta?
 
Varför då?
Månadsavgiften är nog betydligt lägre än bruksvärdeshyra för lägenheten.
Om bruksvärdeshyran är 8000:- och TS betalar en avgift på kanske 3000:- så räcker det bara till en del av lägenheten.

Det hade varit rimligt om även övriga ägare betalade för sitt nyttjande av bostadsrätten (som lagerlokal). De kanske de i och för sig gör, det framgår inte av TS inlägg. Men hur som helst, ska TS antas betala bruksvärdeshyra för sin del av bostaden så är det också rimligt att delägarna bidrar för den del som de använder.
 
Men hur som helst, ska TS antas betala bruksvärdeshyra för sin del av bostaden så är det också rimligt att delägarna bidrar för den del som de använder.
Då så så får man ju räkna så här:
Jag tar 9000:- som exempel på bruksvärdeshyran. Lätt att räkna på 3.
Om då TS betalar 3000:- i avgift så är det 6000:- kvar att täcka upp.
2000:- av dessa är hennes egna och 4000:- till de andra ägarna.
Så TS kan använda lägenheten till 5000:- av de där 9000:- och de andra ägarna till 4000:- av de 9000:-.
Om hon skall ha rätt att disponera hela lägenheten för eget bruk så måste hon ge de andra delägarna 2000:- var för deras del.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 260
Senast: Whoever
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 333
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: miumiu
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 116
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp