Bukefalos 28 år!

Att jobba med kor

Sv: Att jobba med kor

För ett par veckor sedan hade vi en stackars ko vi behandlade för livmoderinflammation TVÅ gånger, hon blev inte bättre och jag kunde inte fatta varför. Chefen hade vart inne och känt flera gånger och hon var tom....
tills hon klev in en morgon (hade känt att någonting inte luktade som det skulle när jag gick förbi samlingsfållan, är känslig för vaginalolukt :p ) med en halv kalv hängandes ur murran. Där långt ner i livmodern hade kalven legat och myst i två veckor medan hon försökt krysta ut den.:

Uääk!!
HUR såg den ut efter två veckor inne i kon? :eek:
Lite OT men det händer ju så med grisar titt som tätt. Men då kanske den sista kommer ut 2 DAGAR efter grisning. Luktar fan så illa, och de är helt uppblåsta. Väger ingenting, bara fulla med luft, som små gris ballonger.
 
Sv: Att jobba med kor

Den generationen, som din morfar, dom hade ett speciellt band till djuren. Sönerna gick på lantbruksskola och kom hem med nya ideer och tyckte att farsan var kvar i 1800-talet och det är den generationen som jag menade med den äldre generationen. Dom som är söner till dom och runt 30 idag har ett annat synsätt har jag märkt, pendeln har svängt. Jag har tät kontakt med en mjölkproducent och sporadisk kontakt med flera och jag har märkt samma tendenser där, dagens unga bönder är mildare i sätt och temperament än deras föräldrar och har ett annat, öppnare tänk.

McG - som började dagen idag med flaskmatning och kalvkramning när jag ändå höll på. :love: Sämre kan man börja dagen. :p
 
Sv: Att jobba med kor

Inte alltid, ibland så ärvs gårdarna rakt ner utan lantbruksskolor och animalieproduktion, så handlaget och djurhantering ärvs ned tillsammans med gården även om det öppnas upp för nya framsteg.
 
Sv: Att jobba med kor

Som jag tror att en mumifierad zombie hade gjort :D
Ja men dom är ju vidriga! :eek: och stenfoster. Hatade stenfoster mest av allt på den tiden jag var grispiga. Grisar överlag är ju lite små vidriga. Typ "mamma har fått ett litet sår. LETS EAT!!!!"
 
Sv: Att jobba med kor

Tjurar kan vara lite småbusiga, idag när jag gick in till gänget och kollade så vattenkoppen funkade så snöt en av dom stora tjurarna min mössa och for iväg med den vilt viftande och stannade sen så jag hann ifatt honom och busjävulskapet riktigt lyste om honom. ;) ALLA djur är roliga och skojar gärna lite bara man bjuder på sig själv. :D
 
Sv: Att jobba med kor

Men man ska också vara medveten om att varje år dödas lantbrukare av nötkreatur i olika sammanhang. De är inte bara så puttegulliga som du får dem att framstå, man ska ha respekt för dem också.
 
Sv: Att jobba med kor

Håller med trissa.
Speciellt tjurar ska man ha en jäkla respekt för!
På mitt första jobb i ett ko-stall fick jag strikta order från dag 1, jag fick inte under några omständigheter gå in till tjuren.
När det skulle gödslas hos honom fick han kraftfoder, och det fick absolut inte ta slut.

Bland kor i lösdrift har man inte mycket val, och jag har aldrig stött på en aggressiv ko, inte ens efter kalvning. Men man ska passa sig ändå, de kan lätt trampa ner en och flyttar sig inte i första hand.
 
Sv: Att jobba med kor

Jag vet mycket väl vad man ska och inte ska göra och när man INTE ska göra som jag gjorde. Det syns väl på bla. blicken på djuren vad dom tycker om den tvåbenta konstiga individen som kommer in i lösdriften.

Igår var jag in till avelstjuren i lösdriften och hans ladies och fixade ett slangfäste till vattenbaljan och den som direkt kom och nästan klev upp i knät var tjuren,,,,,,och han är stooor. Han agerade bodyguard faktiskt och höll dom nyfikna brudarna på avstånd så jag fick fritt spelrum därinne i hörnet där slangen var så nu kan dom inte peta ur slangen igen.

"Felet" med mig är att jag aldrig känner mig osäker eller rädd i såna situationer utan trygg och glad över sällskapet, nåt jag alltid gjort, men vissa djur skulle jag inte gå in till om jag så fick en miljon, det är väldigt olika vilka vibbar jag får men som sagt, det syns både på blicken och hållningen om det är okej eller inte att beträda reviret.
 
Sv: Att jobba med kor

Men man ska också vara medveten om att varje år dödas lantbrukare av nötkreatur i olika sammanhang. De är inte bara så puttegulliga som du får dem att framstå, man ska ha respekt för dem också.
Jag VEEET! Igår blev jag biten av kalvarna när jag mockade deras box. Okej, ska dom bara vara nyfikna och provsmaka lite så går det väl an men när TRE stycken satte tänderna i ena benet samtidigt, :eek: där gick liksom min gräns för vad som är okej, jäkla kalvuslingar. :mad:
 
Sv: Att jobba med kor

Blir hellre biten av kalvar en förbannade jävla grisar :mad: har fortfarande märken på armen...

Men ang. tjurar är det ju precis som med alla handjur, de kan vara as schyssta och snälla men en dag kan det slinta i skallen och då är de inte roliga.
 
Sv: Att jobba med kor

Elaka svin är inget roligt alls, jag fick en som vägrade släppa stövelskaftet en gång och hade bitit sig fast, han fullkomligt sket i att jag stampade honom på trynet med den andra foten. :mad:

Däremot hade jag en egen gullegris som blev över vid jul och han var STOR men assnäll och bodde i stallet hos nån av hästarna på nätterna. Dom använde honom som huvudkudde. :p

Förresten så är det inte bara handjur det kan slå slint hos, ett brunstigt kvinnf,,,,, ähum, kossa menade jag med pms är inget roligt det heller. :angel: ;)
 
Sv: Att jobba med kor

Sällan man hör om en ko som stångat ihjäl någon, inte helt ovanligt med tjurar däremot.

Fy så tragiskt med storbranden i Järna, stackars kor. :cry:
 
Sv: Att jobba med kor

GAMLA brunstiga kor. Skjut mig. Blev mer eller mindre jagad här om dagen när jag skulle fösa lite kor och sist men inte minst stod det nått gammalt åbäke som kastade slem och gjorde mini caprioller. Hej hej sa jag och la benen på ryggen när hon började göra små utfall o vilja stångas. Hämtade min vän spaden om hon skulle gå på mig men då tassade hon så fint efter som andra :grin: as.
 
Sv: Att jobba med kor

Just därför ska man alltid ha en bra arbetshund med sig vid all djurhantering! Pappan till min ena har räddat livet på sin husse vid flera tillfällen, bla. genom att ställa en arg charolaistjur som gick med kor och kalvar på ett bete.

Arbetshundar is the shit!
 
Sv: Att jobba med kor

Arbetshundar kan ju även trigga korna.

Har vart med allt för många gånger då vi ska ta in en nykalvad ko, med hundarna till hjälp, att kon flyger på hunden och tycker ner den med pannan mot marken. Då är det djurskötaren som får rädda hunden. Kon fick sig några dängor i huvudet med stålhättan ;)

Nu var detta visserligen en unghund som blev lite för uppspelt ibland.

Men gamlingen fick sig ett par smällar så han flög in i foderbordet ibland med.
 
Sv: Att jobba med kor

hehe kan man inte träna katterna till att vakta? Jag är ganska rädd för hundar :angel:

Däremot är det viktigt att ha bra arbetshundar, på en kompis familjegård (hängt mååååånga timmar där) har de tre vallhundar (ja av sån där fårhunds ras typ) varav 1 unghund, 1 latmask och en äldre som är grym och om man studerade de tre individerna kunde man se vem som gjorde sitt jobb, vem som inte gjorde det och vem korna gjorde utfall mot. Unghunden tyckte att ko var gott och nöp dom om han kom åt och puschade dom över gränsen hela tiden. Latmasken gjorde jobbet halvfärdigt hela tiden och hoppades på att hundföraren skulle se mellan fingrarna och den äldre :love: (han var g a m m a l om vi säger så och väldigt rutinerad) kunde väll typ läsa korna och det blev ju ganska bra. Han lyssnade ju rätt bra på hundföraren med, hade väll en viss bidragande effekt.

Men nä, spade :love: dä ä gräjer dä
 
Sv: Att jobba med kor

Eller också tar man tjuren till hjälp, funkar mycket bättre än spade faktiskt. :devil:


Jag jobbade för många år sen på en gård där dom bla. hade en charolaisebesättning och jag var ju inne hos den flocken minst en gång om dan, rörde mig obehindrat bland både nykalvade kor och resten av flocken och hade alltid tjuren nån halvmeter bakom ryggen som bodyguard om han inte låg nånstans och väntade på att jag skulle vila middag ihop med honom och ha lite kelterapi. :love:

Jag är inte mycket för att komplicera saker och ting, inte nötterna heller, så rak enkel kommunikation funkar bäst och ska man flytta runt djur så funkar det bäst att en släpper lös och den andra (alltid jag av nån anledning) :angel: agerade "trafikpolis" och pekade med hela armen åt det håll dom skulle gå. Gick jag bakom och nån skulle ha ett ord mellan fyra ögon med mig så blev det bara ett "Äääh, lägg av, jävla kossa ANNARS" och ett par snabba steg framåt. :cool:
 
Sv: Att jobba med kor

Du och dina tjurar ;)

Men visst är det så, ställer man en fråga så är det ju inte säkert att svaret blir det man vill. Lika bra att peka med hela armen och vara övertydlig :D

knapp

Hur upplever ni att bakbens temperamentet är i eran besättning som ni jobbar i?
På skolan var det ganska många kor som var rätt aktiva på att sparka och knöla. Uppbundet värt att nämna. Medan på jobbet (lösdrift, karusell) har jag aldrig blivit sparkad ute i lösdriften och rent generellt upplever jag inte att korna är särskilt sparkiga när vi mjölkar mer än att vissa är lite kittliga.
 
Sv: Att jobba med kor

Där jag hjälper till lite ibland hos kompisar så är dom flesta snälla och håller sig på mattan med alla fyra (uppbundet) men visst finns det ett och annat "knölexemplar" men jag orkar inte bry mig, min gamla hästs bakbensaktivitet på och runt mig överträffade med råge det nötterna skulle komma på att testa. Hon ansåg att "minst en kospark i baken på husse om dan annars kanske han börjar ta över" :devil: så vevar dom för mycket snor jag bakbenet och låser det mellan mina ben eller benet och armen. I rätt position kan man låsa det i armvecket för, trot eller ej, i den positionen har dom ingen kraft alls att dra tillbaks det och får helt koncentrera sig på att hålla sig på rätt köl. :devil:


Tänk vad en "folkilsken" häst kan lära ut va? ;) Jag lärde mig iallafall nåt nyttigt under våra 17 år tillsammans med dagliga fighter. :D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 830
Senast: Bri
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 658
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Nu är det skriva av sig dags igen... Jag vet inte riktigt hur jag skall lösa en situation på jobbet som jag upplever osund. Eller om jag...
2
Svar
39
· Visningar
6 680
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 007
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp