Bukefalos 28 år!

Att jobba med kor

Piek

Trådstartare
Nu får ni skratta och kalla mig storstadsbruden och allt vad ni vill för det här kan nog tyckas vara den mest blåsta tråden på länge :angel:

Jag har iallafall en nära vän som har en karl som har en bondgård. Då jag nu håller på och letar jobb så frågade hon om jag inte ville hjälpa till med mjölkningen av korna! Och det låter väl som ett mysigt jobb, jag älskar ju djur av alla dess slag och har alltid haft hästar, katter, hundar osv men jag har helt ärligt aldrig vart närmare en ko än vad man är när man står utanför hagen...

Så nu till mina frågor det här gäller då framför allt över sommaren då de har mycket att göra med åkrarna osv.
- Är det svårt att mjölka?
- Är kor snälla?
- Hur stor är skillnaden på en ko och en häst? nu tänker jag hanteringsmässigt
- Kommer man att gå runt och lukta ko hela tiden sen eller är det lätt att bli av med lukten?

Jag hade ju kunnat fråga min vän också men ville inte riktigt verka som en så blåst brud direkt... :p
 
Sv: Att jobba med kor

Är det svårt att mjölka?

Mjä, jag tycker inte det, men det är en viss teknik. Men den lär man sig ganska snabbt om man får en redovisning för hur man gör :)

Är kor snälla?

Du har erfarenhet av hästar och det är likadant med kor - det är individuellt. Generellt skulle jag väl säga att mjölkkor är "snällare" än köttkor eftersom de hanteras dagligen på ett annat vis än köttdjuren, och är därför vana. Men elaka är de väl inte, lite buffliga kanske.

Hur stor är skillnaden på en ko och en häst?

Den främsta skillnaden jag kan tycka är väl att i de lägen en häst vänder och skenar, väljer kossan att stå kvar och titta :grin: Hästar är väl betydligt mer "på tårna" jämfört med kor, enligt min åsikt. Kan väl också tycka att kor kan vara lite mer bastanta/stadiga/buffliga i sin "framtoning". De går där de går helt enkelt :D

Kommer man att gå runt och lukta ko hela tiden?

Nej, om du förvarar kokläderna "separat" så att de inte "smittar ned" dina vanliga kläder, samt duschar, så kommer du inte att lukta ko hela tiden. Jag har en garderob i hallen där jag förvarar kokläderna, och öppnar man den är det som att gå in i en vägg av kolukt :angel: Men så fort den är stängd luktar det ingenting ;)
 
Sv: Att jobba med kor

Ta detta med en nypa salt, jag är inte så insatt i mjölkkor men eftersom ingen annan svarat än så kan jag ju ge min bild :).

Jag har förvisso bara jobbat med det genom en kurs jag gick i 4 veckor, sen har vi köttdjur hemma och vänner med mjölkkor. Jag upplevde inte mjölkningen som särskilt svår, däremot har alla gårdar sina rutiner så man får lära sig hur just den bonden vill ha det. Sen om man hjälper till så har man ju förhoppningsvis ändå ägaren som lägger upp fodringar, rutiner osv och som förhoppningsvis finns på telefon/i närheten som något är konstigt eller så. Däremot är det tungt, men beror förstås också på hur modern gård det är, uppbundet tyckte jag var betydligt mer tungjobbat än mjölkgrop.
Mjölkkor brukar vara snälla, de hanteras ju mycket, en del kan försöka sparka när man ska mjölka om de t ex är ömma i spenarna osv, då kan man ha sparkbåge på eller hålla emot deras höft med axeln medan man sätter på maskinen. Men oftast vet man vilka kor som kan vara lite lynniga. Är det mjölkgrop så är du ju inte inne mellan korna som på uppbundet. Jag fick iaf erfara hur kvicka dom är i benen när jag blev sparkad av en ko, inte under mjölkning utan när vi tog in dom och det blev lite förvirring bland dem, men inte värre än ett blåmärke.

Jag tycker skillnaden är stor på hur kor och hästar funkar, kor stångar sig fram bland sina kompisar och kan således även vara ganska burdusa mot folk, medan hästar lägger bak ett öra eller två och sällan är så fysiska. Men exempelvis våra kor ser ju en ledare i min svärfar som sköter det dagliga, de kommer när han ropar och lyssnar när han säger till dom men det kan ändå hända att det "slår slint" för någon ko som anfaller men det är sällan och oftast i samband med kalvning eller så. Sen blir korna inte lika panikslagna som hästar, våra kor som är köttdjur på lösdrift hanteras väldigt lite men ändå kan man få på dom en grimma och leda dom utan att dom får panik för att dom är ovana vid situationen.

Man luktar mycket ko! Inpå bara skinnet, t o m underkläderna. Iaf när jag mjölkade, men försvinenr när man duschar och byter kläder.
 
Senast ändrad:
Sv: Att jobba med kor

Jag tycker lukten är avhängigt ventilationen i lagården - bra, välventilerad lagård så luktar man inte speciellt mycket.
 
Sv: Att jobba med kor

Jo det kanske jag skulle tillagt, jag har mest varit i varma äldre ladugårdar och där luktade man. I vår lösdrift hemma som är en kall ladugård med öppet i hela nocken så kan jag vara inne en lång stund utan att lukta något :)
 
Sv: Att jobba med kor

En kompis som gör sitt masterexjobb om kor och således spenderar många timmar i lagården i perioder kan inte få bort kolukten från sitt hår alla dagar... :)
 
Sv: Att jobba med kor

Lära sig mjölka med maskin är lätt, jag skötte morfars mjölkkor vid 12 års ålder men det var jäkligt tungt eftersom han inte hade rörmjölkning utan jag fick bära runt på skiten och den vägde massor tom, för att inte tala om full. :crazy: Hygienen är viktig men min uppfattning är att kor är snälla, intelligenta och väldigt personliga som älskar att bli kliade under hakan. :love:

Täck alltid håret när du är i lagårn, mössa är inget bra alternativ eftersom den är porös och släpper igenom lukten. Vi hade alltid "hilka", typ en stor snusnäsduk som vi knöt över håret och det luktade mindre. Overall, stövlar, tvål och vatten hjälper mycket mot lukten + god ventilation.
 
Sv: Att jobba med kor

Jag älskar kossor!!

De är sociala, nyfikna, klåfingriga, snälla, busiga och helt underbara!

Det är inte svårt att lära sig att mjölka, du får väl gå bredvid bonden några dagar så du lär dig. Jag har ganska ofta praktikanter på mitt jobb och de har oftast aldrig mjölkat, men de brukar komma in i det på några dagar.
Händer det något under tiden finns väl bonden bara ett telefonsamtal bort och är det något mindre akut brukar man kunna fråga om det över en kopp kaffe..

Största skillnaden mellan kor och hästar är väl att hästar är stäppdjur och flyr när de blir rädda, kossor kommer från skogsområden och är inte lika benägna att fly. Hästar brukar sällan vilja ta närkontakt på samma sätt som en ko. Kossor kan vara lite mer buffliga, de brukar gilla att stoppa huvudet i famnen på en och vill gärna stå nära (läs på) när man kliar dem.

Jag har aldrig varit med om en ko som visat aggressivitet, men jag tror att korna som jag jobbar med är väldigt lugna och sociala jämfört med hur det kan vara i vissa lagårdar. Allt beror på hanteringen.
Går man in till korna eller ungdjuren på mitt jobb så tar det ca 3 sekunder så har man 6-7 kossor som puttas, slickas och drar i kläderna. Men jag gör sällan illa mig, nåt blåmärke då och då på armarna om man måste mjölka ur en ko med juverinflammation som har ont, eller om man råkar komma lite hastigt på en nykalvad ung ko så kan de kicka till.
Det finns sparkbåge på mitt jobb, men jag har faktiskt aldrig använt den och då har jag jobbat heltid där i 3 år..

Hur tungt det är beror mycket på anläggningen, på mitt jobb (mjölkar i mjölkgrop) så är inte själva mjölkningen tungt alls, däremot kan det vara lite tyngre att rengöra båsen och spåna. Jag måste också bära överbliven mjölk från gropen genom hela lagårn och ge den till småkalvarna. Periodvis kan det vara många kalvar, som mest var det 180 liter mjölk som skulle bäras per dag.

Förvara kokläderna på jobbet, duscha innan du far hem så klarar du dig rätt bra från lukten och täck håret.

Gillar du djur så tycker jag absolut att du ska prova!
 
Sv: Att jobba med kor

Jag älskar kossor!!

De är sociala, nyfikna, klåfingriga, snälla, busiga och helt underbara!
Jag kan bara instämma helt i det du skriver och hanterar mer än gärna kossor trots att dom inte kan skilja på höger och vänster utan det lika gärna kan bli rätt fram och vips har man dom i knät (eller blir bortburen en bit). :angel: :D Jag brukar hjälpa en kompis som har mjölkkor ibland med lite fix och då kan det bli närko-ntakt av tredje (fjärde-femte) graden men hittills under alla år har ingen på allvar tagit mig på hornen och förpassat mig i dyngrännan. Får man ett horn i sidan är det iallafall ärligt menat och då har man gjort sig förtjänt av det också. ;)

Hittills har bara EN stor tjur gjort utfall och hotat mig men han kom snabbt på att "den där stollen som bara garvar åt mig kan aldrig vara riktigt frisk så varför ödsla energin på honom" och så jagade han bonden (inte min kompis utan en annan) istället. ;)

Djur har humor. :p
 
Sv: Att jobba med kor

knapp

Är det svårt att mjölka?
Att mjölka är lätt om du får det visat för dig, krävs viss teknik att dra ur mjölk men man kommer på ganska fort vilka tekniker som ger "vinst". Det svåra är snarare när det krånglar, dels om något går sönder eller om någon kossa är sjuk. Felkoder, maskiner som går sönder, kor som sparkar, mastit, inflammationer av andra slag etc. men man lär sig allt efter som.

Är kor snälla?
Ja rent generellt skulle jag vilja säga det men det är individer (precis som med hästar finns det undantag).

Hur stor är skillnaden på en ko och en häst?
Mjölkkor är inte lika roliga att leda i grimma (om de inte är tränade :p ) Nä men jag tycker det är stor skillnad men det är också två olika typer av djur. Tycker de har olika sätt att kommunicera med varann och man får lära sig ett till kroppsspråk, visst lite har man med sig från hästarna men jag tycker att de är olika att hantera absolut. Men å andra sidan har man olika hanteringsgrunder mellan djurslagen, man ser på en ko på helt annat sätt än en häst. Jag är den enda på mitt jobb som klappar kor t.ex :D

Kommer man att gå runt och lukta ko hela tiden sen eller är det lätt att bli av med lukten?
Hehe beror på. Rekommenderar att inte kräla i utgödslingen eller kulvertar innan du ska på fest :D Det sitter kvar lite men med ett schampoo och balsam som inte är neutralt i doften är det ganska lugnt.
 
Sv: Att jobba med kor

Jag är den enda på mitt jobb som klappar kor t.ex :D
Klappar kor gör jag också och det har man tillbaks i hanteringen. Vänlig men bestämd funkar bäst. Är det nån som skickar ut ett ben för att sparka så brukar jag klappa den varje gång jag går förbi och den slutar snabbt med dumheterna när den märker att det faktiskt kan vara ganska mysigt med lite extra klapp och kli men vissa bönder gillar inte att man gosar med djuren (det gjorde ju aldrig farfar eller farsan) så då får man smyga litegrann med ömhetsbetygelserna. :angel: Ett par gånger har det slutat med att jag mjölkat "värstingarna" hur lätt som helst utan vare sig kedja eller sparkbåge första gången, till bondens förtret. :D "Ja kan du mjölka den där så varsågod" *hånflin* som sen slutar med haksläpp och tystnad. :rofl:
 
Sv: Att jobba med kor

Minns när jag hjälpte till och mjölka hos en grannbonde i tonåren.
Var fler än en gång man fick tag i en ryktborste och skuddade lite på korna medans mjölkmaskinen jobbade. Ingen kossa som misstyckte där inte :love:
 
Sv: Att jobba med kor

Ger man kor tillfälle till att umgås lite kravlöst så är dom förbaskat sociala och trevliga men jäktar man och jagar på dom så,,,,,,,,blir det ingé bra alls. Att ta det lugnt och aldrig stressa, då går allt både lätt och smärtfritt men stressar man blir det koas,,,,,,ähum. K-A-O-S skulle det vara. ;)

Bara en sak, har dom råkat ställa sig på foten så hjälper det inte att försöka knö bort dom, dom lutar sig bara mer och mer och man nästan hör dom säga "åååhhh klia mer, klia MER. :D

Ju mer man pysslar och ryktar och är med dom, desto lättare och smidigare blir det, kor är INTE dumma utan kan faktiskt vara riktigt smarta och man blir behandlad av dom som man behandlar dom.
 
Sv: Att jobba med kor

Instämmer med övriga. Man kommer långt med ett gott djuröga och god fysik, då det kan bli tungt. Jag var snäppet för klen, men jag klarade det. Väger 50 kg och är ganska liten.

Men!
Man får även vara lite tuff psykiskt, det händer att favorit kossan ska på slaktbilen eller bryter benet. Jag fick släpa ut min absoluta favorit som hoppade in i gropen på 3 ben då det ena var av, men lyckades lägga sig. 2 1/2 h mjölkning storbölandes.
Man bör inte vara äckelmagad, det är mycket bajs, blod och kanske en kvarbliven efterbördsom är påväg ut efter ett par dagar. Så stora lungor är ett plus ;)
En del kalvar behöver man dra ut, men då ska man fiska tag i frambenen, och knyta fast dom, INNE i kon. Många som inte skulle fixa det.

Med dagens stora besättningar blir det mycket sjuka djur, smittrycket ökar och det är helt enkelt många djur som kan bli sjuka.

Men över lag är det ett trevligt jobb, jag personligen tyckte mjölkning var urtrist, men korna är ju för underbara :love:

Och jag hoppas att din eventuellt framtida arbetsgivare tar sitt ansvar som djurägare och inte överlåter det hela stora ansvaret på dig. När det handlar om vet. räkningar och sjuka djur är det bra att ha bonden bara ett telefonsamtal bort!
 
Sv: Att jobba med kor

Man bör inte vara äckelmagad, det är mycket bajs, blod och kanske en kvarbliven efterbördsom är påväg ut efter ett par dagar. Så stora lungor är ett plus ;)

Jag har lite problem med sånt där invärtes tjohejs :angel: För ett par veckor sedan hade vi en stackars ko vi behandlade för livmoderinflammation TVÅ gånger, hon blev inte bättre och jag kunde inte fatta varför. Chefen hade vart inne och känt flera gånger och hon var tom....
tills hon klev in en morgon (hade känt att någonting inte luktade som det skulle när jag gick förbi samlingsfållan, är känslig för vaginalolukt :p ) med en halv kalv hängandes ur murran. Där långt ner i livmodern hade kalven legat och myst i två veckor medan hon försökt krysta ut den. Kan säga att den doften skapade underbara sammandragningar ifrån magtrakterna på mig :banana:
 
Sv: Att jobba med kor

Javisst! Klappa kor är det bästa. Och gör man kon till en individ märker man så mycket tidigare när något inte är som det brukar vara. Min chef rullar mest på ögonen och säger "knasiga flicka" ;)
 
Sv: Att jobba med kor

*Att mjölka kor i sig är inte speciellt svårt. Men att se/känna att något är fel i någon juverhalva innan det bryter ut helt kan vara svårt för nybörjare.

*Kor är snälla djur enligt mig. Sedan beror det på vad man avlar på. Väljer man att avla på mjölkbarhet? Lynne?
Vet att många bönder avlar på mjölkbarhet vilket är förståeligt, men jag tycker det är lika viktigt med lynne, ben, klövar osv. För en ko som ofta får problem i klövar o dyl. mjölkar inget bra ändå eftersom kon mår dåligt och äter därmed inte som hon ska.
Men våra kor är väldigt snälla, visst har vi fått någon enstaka som är knepig trots att vi gått igenom aveln noga, men allt kan inte gå bra jämt.
 
Sv: Att jobba med kor

Javisst! Klappa kor är det bästa. Och gör man kon till en individ märker man så mycket tidigare när något inte är som det brukar vara. Min chef rullar mest på ögonen och säger "knasiga flicka" ;)

Det är mest äldre bönder som har den inställningen, dom yngre har en helt annan syn för där har varje djur blivit en alldeles egen individ med egna känslor och behov och inte "bara e ko" liksom. På gården där jag hjälper till ibland har den yngre generationen och jag samma syn på djuren, ju mer man hyllar och gullar med dom som "nybörjardjur" desto mer har man gratis senare när dom ska bla. mjölkas in.

Förresten så ska man inte gå in till en nykalvad ko i boxen och bekanta sig med kalven,,,,fick jag reda på härom dan. :o Jag säger inget till nån men jag hade redan andra dan varit inne :angel: och satt mig på huk så kalven fick bekanta sig, och kliat kossan lite trots att hon gjort ett mini-utfall mot mig i början,,,,,som jag enkelt avstyrde genom att prata lugnt och börja klia henne. Kor ÄR varken dumma eller elaka,,,,,,,,ja undantag finns naturligtvis men dom är få.
 
Sv: Att jobba med kor

Min uppfattning är tvärt emot, yngre är mindre för att gosa med korna än äldre. Min morfar brukade rykta korna och han snodde mina borstar för att göra det! :o

Lagom roligt när man skött om djuren massor och sen räckte det att de hörde hans röst för att de skulle bli till sig och råma för att han skulle komma och klia dem! :mad: :love:
 
Sv: Att jobba med kor

Tänkte precis som Mia_R, äldre generationen hade mer band med sina kor. Av naturliga anledningar, hade man bara låt säga 40-60 kor och skötte lagården själv blir det personligare. Äldre generationen hade ju dessutom uppbundet vilket ger mer kontakt och hantering än vad i en modern lösdriftslagård ger. Min chef bara rullar ögonen åt mig, lösdriftslagård och 430 pantertanter.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 830
Senast: Bri
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 658
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Nu är det skriva av sig dags igen... Jag vet inte riktigt hur jag skall lösa en situation på jobbet som jag upplever osund. Eller om jag...
2
Svar
39
· Visningar
6 680
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 992
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp