Bukefalos 28 år!

Att jobba med kor

Sv: Att jobba med kor

macgyver.jpg


Ser framför mig hur du med din hockeyfrilla låser fast kossans ben mellan dina. MacGyver i gummistövlar.... nja. :D

Men skulle gärna vilja se den tekniken! Nu står jag dock i sådan position att jag nog får börja stretcha ljumskarna om jag ska kunna låsa någon ko mellan mina ben :rofl:
 
Sv: Att jobba med kor

17 år med dagligt "hästknölande" sätter sina spår och man hinner reagera långt innan kossan dragit tillbaks benet fast det går snabbt. Inget är omöjligt bara man ger sig f*n på att det ska gå men att brottas och samtidigt sätta på mjölkorganet är NÄSTAN överkurs. :rofl: :p

När jag började hjälpa till lite med kompisens kossor så kändes nånting väldigt bekant, jag hade blivit varnad för vevande ben men jag reagerade inte utan gjorde som med hästens, "snodde" benet och fortsatte men SEN gick det upp ett ljus, det var just DETTA som var det bekanta. :D
 
Sv: Att jobba med kor

Det är omöjligt för mig och min kropp att fånga ett ben mellan mina ben när jag står och mjölkar med korna i överkroppshöjd ;) :D

Men alltså jag vill ha film på hur du gör, oerhört fascinerad över detta och vill gärna se hur tusan du bär dig åt :p
 
Sv: Att jobba med kor

Jag har gjort det ett par gånger på en liten nykalvad kviga, här är det uppbundet konventionellt stall men jag skulle inte testa på ett stort djur, där behövs det inte heller för dom dansar inte balett. Film är nog omöjligt tyvärr (envis gammal bonde) :angel: och efter andra gången så blänger bara kvigan på mig så det hjälpte iallafall. ;)
 
Sv: Att jobba med kor

Nu får ni skratta och kalla mig storstadsbruden och allt vad ni vill för det här kan nog tyckas vara den mest blåsta tråden på länge :angel:

Jag har iallafall en nära vän som har en karl som har en bondgård. Då jag nu håller på och letar jobb så frågade hon om jag inte ville hjälpa till med mjölkningen av korna! Och det låter väl som ett mysigt jobb, jag älskar ju djur av alla dess slag och har alltid haft hästar, katter, hundar osv men jag har helt ärligt aldrig vart närmare en ko än vad man är när man står utanför hagen...

Så nu till mina frågor det här gäller då framför allt över sommaren då de har mycket att göra med åkrarna osv.
- Är det svårt att mjölka?
- Är kor snälla?
- Hur stor är skillnaden på en ko och en häst? nu tänker jag hanteringsmässigt
- Kommer man att gå runt och lukta ko hela tiden sen eller är det lätt att bli av med lukten?

Jag hade ju kunnat fråga min vän också men ville inte riktigt verka som en så blåst brud direkt... :p

läste inte igenom alla svaren, men jag jobbade på en ladugård med ca 60 kor för över 20 år sedan.
det är den där lukt frågan jag svarar på.
medan jag jobbade där, sade min man ofta att jag skulle tvätta händerna, dom luktade ko. jag kände inget och hade duschat och diskat mm..
sedan började han jobba där medan jag blev på mammaledigt. då sa jag samma till honom, gå o tvätta händerna.. men han kände inget:D

kossor är härliga! slå till!!
 
Sv: Att jobba med kor

Gårdagens nära-ko-upplevelse:
Om man ska göra nånting i lösdriften bland kvigor, kor och tjuren och har ryggen vänd åt "the cow gang", som att sätta i nya isolatorer tex. så ska man inte bli förvånad om man helt plötsligt får en ko på ryggen. Att dom är många och nästan sitter i knät är helt naturligt men när dom lägger halsen på ryggen och kinden på axeln och börjar gosa med ett "Mmmmm" så är det bara microsekunder tills dom börjar klättra upp på ryggen.

Vårkänslorna spirar bland både folk och fä och jag instämmer helt med föregående, kor är härliga.
 
Sv: Att jobba med kor

Haha var rädd om dig för tusan!

Hade en sån upplevelse här om dagen med. Stod och pratade med min chef i gruppen och min lilla böld-i-rumpan-kossa kom fram och skulle mysa. Hon är alltid så försiktig, nosar lite, blir klappad lite och huxflux står hon med mössan i munnen och dreglar medan hon skickar huvudet upp och ner som värsta hårdrockaren KLIA DÅ FÖR TUSAN! Suck. Min chef kollade på mig med stora ögon och typ "ska du inte peta bort henne?" näe hon är som en förbannad jojo.
 
Sv: Att jobba med kor

Jag är rädd, livrädd faktiskt och har grav koskräck (försöker jag inbilla alla men nu har folk slutat gått på det). :angel:

I fredags skulle jag borra fast ett stag som åkt väck bredvid min antagonist "balettdansösen" som gärna spar kar åt alla håll samtidigt (det är henne jag låser fast benet på med mina ben) :devil: och hon tyckte det var en utmärkt ide att jag satte mig på huk med ryggen åt henne. Två snedträffar och två träffar rakt i arslet på mig, sen var hon så nöjd så, och jag asgarvade och kittlade henne tillbaks som straff så hon nästan la sig. :devil: Har man bara humor så inte fasen blir man varken arg eller skadad av såna tilltag, det är bara att ge igen. Bonden tycker jag är knäpp och då har han bara sett hälften av alla galenskaper än. :p
 
Sv: Att jobba med kor

Näe, faktiskt inte. Det är på landet saker och ting händer, inte i stan. Det som låter otroligt kan mycket väl vara sant och jag har ju hanterat (och blivit hanterad av) djur sen jag var liten och att hämta bondens mjölkkor i hagen och få dom ner till ladugården ensam gjorde jag redan som 7-åring när vi hade sommarstuga så "djurspråket" sitter i ryggmärgen och djur är både busiga, påhittiga och snälla om man är likadan själv. :D

Vet du Miss förresten vad som menades med detta "svetsa ränngallret hos frufordarna" som stod på min "att-göra-lista" igår? Jag vet det iallafall. :D

Apropå kor förresten, det finns garanterat inget bättre än att börja dagen med en kopp kaffe och en varm, mjuk, mysig kossa som ryggstöd när man precis satt på mjölkmaskinerna.:love:


Ps: Lek bara inte för vilt med tjuren, då kan du bli slängd i närmsta halmstack. :eek:
 
Sv: Att jobba med kor

Saxat från en annan tråd....


Sv: Mitt liv tar död på mig.
Mitt liv gick i stå strax före jul när allt frös och byggnationen av nya bostaden avstannade för vintern. Istället för att ligga i soffan och glo på tv eller sticka på en offerkofta så bestämde jag mig för att göra nåt jag aldrig gjort tidigare så nu klarar jag av att sköta en större mjölkbesättning och kan mjölka också. Underbart att ha vänner som har djur ska pysslas om och korna verkar iallafall glada och jag är glad och har fått ny energi till att ta tag i min "misär" här hemma när tjälen släpper och det går att börja bygga igen.

Vet ni förresten att kossor är pricksäkra med bakbenen? Jodå, en kospark i arslet "bara-för-att" kan dom dela ut, humor har dom också men jag har klarat mig från att hamna i gödselrännan än så länge.

Du är för rolig du.....
 
Sv: Att jobba med kor

Det är stor skillnad att jobba med i en måttligt stor besättning uppbundna kor och i en stor lösdrift. Jag jobbade på en gård med 160 lösdriftskor och min erfarenhet är att det kunde vara jättebesvärligt att mjölka in dom nykalvade kvigorna. Dom hade bara haft lite mänsklig kontakt innan och vid mjölkgropen stod dom som "fiskben", snett utåt och utan att man kunde ge dom något gott att äta. Eftersom dom var rädda så kröp dom långt fram och var svåra att nå och man kom i ett väldigt utsatt läge. Fick mer än en bakåt-spark på brösten och det gör jätteont. Det var frestande att spänna på sparkbågen för att tvinga dom att bli mjölkade men då blev dom ju ännu räddare! Så jag strävade på utan båge om det gick. Då dom blivit mjölkade ett tag så fattar dom att "sparkar jag av mig så blir det båge och det är inte skönt!". Jag vill inte avskräcka dig utan bara förklara att det inte alltid är så lätt. Erfarenhet av hästar hjälper en del, men vanliga produktionskor är inte lika tama som hästar brukar vara. En sak jag inte gillar är också att de flesta bönderna slaktar korna redan efter två kalvar -två mjölkperioder. Sedan sjunker mjölkmängden något, det är därför. Så det blir knappt några äldre, stabila kor kvar i flocken och många oerfarna ungdjur... Helt onaturligt!
 
Sv: Att jobba med kor

Det var kl va?:)

Jag spenderade nästan hela min barndom på ett lantbruk och har inga som helst önskemål att jobba med kor....ever:D
 
Sv: Att jobba med kor

Jag har träffat på två avelstjurar som varit väldigt timida och lite småbusiga , sen har jag träffat på motsatsen också som lätt skulle mördat vem som helst som kom i närheten och dom var ju "lite småspännande" att lasta. Det du kanske inte vet är att jag i flera års tid körde djur åt andra med egen lastbil så jag har träffat på mycket "spännade" individer genom åren. Den roligaste och busigaste tjuren bodde jag dessutom granne med i 2 år och honom och hans harem besökte jag varje dag när jag gick från jobbet på gården och hem, han var en bastant Charolaise som gärna jagade folk "bara-för-att", mig testade han bara att försöka skrämma för att se om det skulle bli ett litet rejs men sen gick han en halvmeter bakom ryggen på mig och följde mig till andra änden av hagen, honom behövde jag aldrig kolla var han var, tryggt att ha en egen bodyguard bakom ryggen. :love:

Nä dags att dra på sig kokläderna och åka till "farmen" och ta hand om värstingarna, "balettdansöserna" överlåter bonden med varm hand åt mig att mjölka och hittills har det ju gått bra, jag har klarat mig från att få nån fyrbent kossa i knät iallafall. :p
 

Liknande trådar

Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 830
Senast: Bri
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 658
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Nu är det skriva av sig dags igen... Jag vet inte riktigt hur jag skall lösa en situation på jobbet som jag upplever osund. Eller om jag...
2
Svar
39
· Visningar
6 680
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 002
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp