Bukefalos 28 år!

Att köra häst med öppen lucka

Sv: Att köra häst med öppen lucka

Du har helt fel i dina antaganden både huruvida det är lagligt, eller säkert som flera redan påtalat för dig.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Du har helt fel i dina antaganden både huruvida det är lagligt, eller säkert som flera redan påtalat för dig.
Jag "antar" inte att det är mer transportsäkert med en spiltad häst än en fri, det har du uppfattat helt fel.

Däremot ser jag inget intresse i att fortsätta diskutera ämnet, jag släpper gärna diskussionen - som jag är förskräckt att den överhuvudtaget uppkommit.
 
Senast ändrad:
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Dina antagande är lite uppåt väggana. Alla hästar kan inte åka smalt just för att dom behöver stå bredare med sina ben för att hålla balansen.Det är inte alltid en mjuk vägg fungerar. Har ett fölsto som måste åka brett. (åker dock med stängd lucka). Hon får panik om man ställer henne smalt. Hon har fallit omkull en gång i transport då hon stod smalt och klarar inte detta.(hos tidigare ägare vid just en olycka). Att åka brett har aldrig varit något problem.
Skulle vara en stor trafikfara samt stor fara för hästens hälsa att köra henne smalt.

Dessutom låter det som att du behöver läsa på lite om lagar och förordningar;). Det är helt lagligt att ha öppen lucka. Det är helt lagligt att ha hästarna helt lösa i transporten om luckan är stängd. Är luckan öppen ska hästarna/hästen vara bunden. Det ska finnas en bom eller likande framför hästen för att förhindra att den åker ut framåt vid en ev krock eller dyl. Dock är det helt lagligt att köra med eller utan mellanvägg. Ytterväggarna räknas som förstängning. Men för att vara på den säkra sidan så ska vi kanske både grimma, loopa och klossa pållarna med innan vi åker:p
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Sen när blev det lagligt att inte "lastsäkra" alla hästar förutom föl?
En stor häst som får för sig att vända i släpet kan ge mkt stora förändrade väghållningsegenskaper= fara även för övriga trafikanter.

För att bommarna ska fylla sin funktion, måste hästen stå rätt i släpet. Fram eller baklänges.
Står de i sidled ska den vara byggd för det-konstruktionen förstärks för sitt syfte.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Att åka brett har aldrig varit något problem.
Det tvivlar jag inte alls på, och det kallas sannolikhetsinlärning.;)
Dock är det helt lagligt att köra med eller utan mellanvägg.
Olagligheten har jag nog faktiskt bara antytt, inte påstått. Däremot är det helt uppenbart vilka rekommendationer både Jordbruksverket och Djukskyddsmyndigheten gör, och jag dristar mig att framhålla dem som rimliga. I den mån särskilda hästar inte klarar att åka inbommade menar jag att det är där problemet bör hanteras och inte genom att tumma på transportsäkerheten. Det är dock en subjektiv uppfattning.
Skåpväggarna förstänger rörlig last lika ineffektivt i ett hästsläp som i ett trailerskåp eller på en järnvägsvagn, vilket inte har ett skvatt med subjektiva uppfattningar eller antaganden att göra utan är, hur obekvämt det än må vara, verklighet. Jag vet inte hur insatta andra hästägare är i de effekter som ett drygt halvt ton fri massa i ett lätt personbilssläp kan ha i en kritisk situation. Jag är det, och baserar mina påståenden i tråden på den kunskapen och erfarenheten med uppenbar[ad] risk att vara obekväm.:)
 
Senast ändrad:
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag "antar" inte att det är mer transportsäkert med en spiltad häst än en fri, det har du uppfattat helt fel.

Däremot ser jag inget intresse i att fortsätta diskutera ämnet, jag släpper gärna diskussionen - som jag är förskräckt att den överhuvudtaget uppkommit.


Jag diskuterar inga lösa hästar. Jag diskuterar dina påståenden om huruvida mellanvägg är säkrare än utan mellanvägg. att hästen är fastbunden förutsätter jag eftersom det är lag på att den så skall vara och inte säkert annars.
seriöst, så tycker jag du ska ringa till vägverket och fråga om detta. För det är nämligen så att en häst som står brett i trailern, faktiskt fördelar vikten i trailern mer än en som står lastad på ena sidan med mellanvägg. En häst som tillåts bredda ställer sig nämligen gärna på diagonalen, dvs rumpan stödjs mot bakre bommen/väggen, medans hästens framdel står lite diagonalt mot frambommen. Blir stadigt och fint. Om din teori var sann skulle det varken finnas en och en halvhästars släp eller helbommar fram och bak att köpa nämligen, vilket det som vi vet inte bara finns, utan är otroligt vanligt att använda sig av. Så läs på lite tack.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

För mig verkar du vara dåligt insatt i vad hästar innebär och fr a vad hästar är. Din likgiltighet när det gäller deras behov och begränsningar är tråkiga att läsa om.

Naturligtvis kan man måla upp vilket tänkbart scenario som helst och utifrån detta "bekräfta" sin hypotes. Med ditt sätt att resonera skulle all transport av hästar, utom i stor lastbil, förbjudas. För risken för olyckor finns ju alltid.
Men man kan också vända på resonemanget. En orolig och protesterande häst i spilta ökar risken för egna misstag i trafiken, likaså gör en "fellastad" (vikten förskjuten i sidled) transport det.

Så vilket är värst? Att spiltåkare förorsakar olyckor eller att breddåkare förorsakar att transporten stjälper vid olycka av andra orsaker? Hypotetiskt alltså.

Din övertygelse om hästens balans- och reaktionsförmåga är smickrande för hästen.
Inte alls, den bygger på erfarenhet och iakttagelser.

Detta har inget med min subjektiva uppfattning att göra. En fri häst i hästtransport är farligare än samma häst i spilta, precis som blankslitna däck, alkohol i blodet vid bilkörning, eller fuktskadade hästtransportgolv är farligt helt oberoende av vad jag tycker och tänker. Hur man värderar sådan fara är däremot individuellt.
Jo, det handlar verkligen om din subjektiva uppfattning. Dina jämförelser visar det.

Det är sant att det är skillnad på statisk och dynamisk inverkan under rörelse, men det är på både gott och ont åt båda håll s a s. En breddåkare kompenserar för stora rörelser i alla riktningar, man märker som chaufför inte att hästen finns i transporten även i tvära svängar etc. En spiltad häst kan inget göra för att kompensera, varken för sig själv eller för transporten. Med en spiltad häst har man jämvikten kraftigt förskjuten åt ena sidan, och kommer rörelseriktningen åt det hållet vid en eventuell olycka, så stjälper transporten tidigare än om hästen står bredbent i mitten.
Dessutom är jag inte lika övertygad som du om att mellanväggen håller för vilka belasningar som helst.

LIA
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Uppenbar fara? Den uppenbara faran ligger i att ge sig ut på vägarna. Jag har kört många, många mil med häst som står utan mellanvägg. De står still. Eftersom de upplever att de står för trångt med mellanvägg och därför trampar runt, är det faktiskt en större trafikfara att köra MED väggen än utan.

De hästar jag kört utan mellanvägg har inte haft plats att trampa runt i sidled som du insinuerar. Det är några dm på var sida om hästen, den står stadigt och bekvämt för den har breddat sig.

Jag tror du vida överskattar mellanväggens hållfasthet, den bockas, skjuts åt sidan och erbjuder inte på långa vägar den lastsäkring du själv pratar om.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Uppenbar fara? Den uppenbara faran ligger i att ge sig ut på vägarna. Jag har kört många, många mil med häst som står utan mellanvägg. De står still. Eftersom de upplever att de står för trångt med mellanvägg och därför trampar runt, är det faktiskt en större trafikfara att köra MED väggen än utan.

De hästar jag kört utan mellanvägg har inte haft plats att trampa runt i sidled som du insinuerar. Det är några dm på var sida om hästen, den står stadigt och bekvämt för den har breddat sig.

Jag tror du vida överskattar mellanväggens hållfasthet, den bockas, skjuts åt sidan och erbjuder inte på långa vägar den lastsäkring du själv pratar om.



Hade ett sto som ställde man inte mellanväggen åt sidan så fixade hon det själv. Mellanväggen var inte vacker :crazy: men hon var nöjd :D gick aldrig att lasta två hästar när hon skulle åka. Den andre stackan fick helt enkelt inte plats och som hon levde rövare i släpet :eek: fick stanna efter 100m trodde släpet skulle välta, men så fort den andre kom ut och hon fick stå brett med bakbenen så var hon som ett ljus i släpet.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

OK, det trodde jag faktiskt inte förekom, åtminstone inte med fullstora hästar. (Jag tvivlar på att det är lagligt ens, med tanke på grundläggande lastsäkringsregler.) Själv skulle jag inte på några villkor köra med drygt 600 kg last i praktiken fritt skvalpandes omkring i sidled i en släpkärra, av omtanke om hästen, mig själv och medtrafikanter. En häst har, oavsett vad man själv intalar sig, extremt begränsad möjlighet att själv hålla balansen vid en undanmanöver eller en oväntat skarp kurva. Att av missriktad omtanke låta den stå fritt i sidled kan tveklöst vara skillnaden mellan om transporten välter eller står kvar upprätt vid en undanmanöver; den levande kraft som hästen får med en dryg meters rörlighet i sida kan vara direkt förödande.
Nu låter jag sådär jobbigt Bror Duktig som jag ibland irriterar mig på när andra gör, och det ber jag om ursäkt för men i det här fallet känns det helt ofrånkomligt. :)
Jag håller med du.

Vet inte varför allt måste vara svart vitt- allt eller inget- med eller utan mellanvägg.
Det finns ju idag kort/ lång bom- just för att kunna lastsäkra hästarna, men ändå ge gott om utrymme att bredda sig.
Även mellanväggarna med plast/ gummi.

Tillverkarna tar ju till sig vad marknaden vill ha.
det finns även 1½-hästars idag- just för lite större stora hästar.
Moderna trailers finns även med 2 bredare spiltor- för de som kör med 2 hästar.
De äldre eller "normalstora" är mer till för ponnies.

Att många här hävdar att det har gått hur bra som helst helt utan vägg, kanske får omvärdera efter en incident.

Jag kan bara säga att mina hästar tar stöd i sidled fram av mellanväggen- plyfa OCH även bak- av den breddade väggen.

Sen vet man inte vilka som kör omkring med multibreda Ardenners:angel: i äldre smala släp.
Det låter så när det bara finns några cm från häst- till bägge väggarna.:rofl:
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Föreskrifter om ändring i Djurskyddsmyndighetens DFS 2006:9
föreskrifter och allmänna råd (DFS 2004:10) om
transport av levande djur;


Särskilda bestämmelser för vissa djurslag
Tama hästdjur


När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil,
ska det, när hästarna är placerade i fordonets längdriktning, framför
hästarna finnas en stödbom i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Bommen ska
vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande.
Allmänna råd till 6 kap. 9 §
En vuxen häst bör under transporten vara bunden i grimma och
grimskaft på ett sådant sätt att den inte kan ligga ned.
Bommen framför hästen bör vara cirka 70 mm i diameter. För en
medelstor häst bör den vara fäst på cirka 1,2 meters höjd.
10 § Varje häst ska kunna stå i naturlig ställning i spiltan och ska vid behov
även kunna bredda bakbensställningen.
11 § Vid transport av hästar i individuella spiltor eller bås ska dessa vara utformade
på ett sådant sätt att djuren skyddas mot stötar.
Vid placering av flera hästar i bredd ska en skiljevägg finnas i spiltans hela
längd. Skiljeväggen ska i spiltans främre del och framför stödbommen ha en
sådan höjd att hästarna inte kan bita varandra. Detta gäller inte vid transport i
ett släpfordon avsett för två hästar under förutsättning att de hästar som transporteras
inte är fientliga mot varandra.
Allmänna råd till 6 kap. 11 §
Hästar bör transporteras i individuella spiltor eller bås.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag kan bara säga att mina hästar tar stöd i sidled fram av mellanväggen- plyfa OCH även bak- av den breddade väggen.

Sen vet man inte vilka som kör omkring med multibreda Ardenners:angel: i äldre smala släp.
Det låter så när det bara finns några cm från häst- till bägge väggarna.:rofl:

Hörru du drygo :D

de flesta normalstora 2 hästars släp är ca 1.65 breda. En 1.70 stor häst står inte direkt och skvalpar runt i trailern för att mellanväggen kommer bort i en sån. Min som inte ens är särskilt lång i kroppen, står lagom precis som dina, dvs diagonalt och når fram att få stöd med bogen mot frambommen, och lutar rumpan åt sidan mot väggen/bakbommen. Han går inte att lasta överdrivet trångt, så det är normal storlek på släpet.
det går INTE att åka med mellanväggen åt sidan med honom, han tycker det blir för smalt och blir klaustrofobisk. Åker som ett ljus - behöver aldrig trampa om när han åker brett. Man märker inte att hästen står därbak under färd - har åkt MÅÅÅÅNGA mil med hästen.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Har oftast stängd elr på det andra hacket så det är en liten springa bara. Ska vi köra en kort bit på mindre trafikerad väg så kan vi ha öppet
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag har en ngt längre bom fram o 1m. rak vägg. Den sista biten står på sniskan. De står alltså rakt, men breddar bak.
Släpet är så pass långt i spiltan att även min stora häst kan bajsa utan att göra ner sig:grin:

Jag vill att de har ngt form av stöd. antingen via en robust högre mellanvägg o plast nertill alt. stöd för fötterna- utan att behöva stå i spagat.:D Nu anser jag att de har både och- vb.

Om man kör på en väg med halva vägbanan underminerad, så får hästen det väldigt jobbigt utan stöd.

Jag är helt övertygad att mitt släp hade vält om jag hade haft hästen på hö. sida alt ingen mellanvägg- då när jag blev påkörd av mötande i hjulhuset.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Det står inget om bredd förutom att de ska kunna bredda sig, men man får förutsätta att ett släp anpassat för 2 st. hästar är ngt för brett för soloåkande.

Det står dock att hästen ska stå rak, vilket man inte kan garantera om den har hela bredden.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Förrsten :idea:
Har du inte ett sdnt 1½-hästar?
Får den inte plats på längden? Rak.

Min stora bärgades från olycksplatsen i ett 2-hästar av samma märke- dock inte XL.
Det gick ej att sätta för bommen- den fick inte plats.
Så det fick bli utan i de 5 km o det gick fint, men var förstås ett undantag.

Miit första släp gjorde jag om. fixade så hästen hade en rak mellanvägg o 1m bredd. Hästen var 178 men ganska nätt.
De nya Ume har breda fina spiltor:love:
 
Senast ändrad:
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Förrsten :idea:
Har du inte ett sdnt 1½-hästar?
Får den inte plats på längden? Rak.

Min stora bärgades från olycksplatsen i ett 2-hästar av samma märke- dock inte XL.
Det gick ej att sätta för bommen- den fick inte plats.
Så det fick bli utan i de 5 km o det gick fint, men var förstås ett undantag.


Jag har haft ett 1 1/2 släp, men även ett christ 2 hästars och där åker han utan mellanvägg också - det är inte särskilt mkt plats på sidorna, det är 1.65 brett så NEJ det är inte särskilt brett för en solo åkare, inga konstigheter alls. SJÄLVKLART kan han stå rak :eek: - han skulle inte gå in annars, han vill ha så mkt utrymme. Men när det är brett väljer han att stå diagonalt.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

OK!
Men vad händer då OM!!! du måste bromsa:eek:

Det är stor risk för kast på släpet då- lika som kan ske med ojämn bromsverkan.

Tror du att han är medveten om riskerna:devil::rofl::p

Jag tror att det är pga att han vill ha ngt form av stöd.

M a o har du varit utsatt för en sdn händelse?

Varför tror du att det står att hästen SKA stå rakt?
För att rörelsenergin då går till hästens bog- enbart frambommen- inte väggarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Att köra häst med öppen lucka

OK!
Men vad händer då OM!!! du måste bromsa:eek:

Det är stor risk för kast på släpet då- lika som kan ske med ojämn bromsverkan.

Men jag säger ju att inget händer. Han står hur stadigt som helst, stöd av frambommen vid bogen, och rumpan snett mot ena väggen! Viktfördelningen i trailern blir därmed oerhört jämn. Det är inte större risk för kast än en häst som står inklämd med mellanväggen rakt ut, på ena sidan om släpet!
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag kan se synen framför mig, med en jämfotahoppande häst i transporten... :D
Men det pekar kanske mer på att problemet primärt ligger i att hästen inte har lärt sig att stå still när den åker transport, inte att det generellt skulle vara säkrare med en fri häst än en inbommad.

Nåja, hon blir förbannad när det blir trångt o i 2år så åka jag bak med henne för att hålla henne någotsånär mindre förbannad.

Hon är ju inte fri, hon står mindre trångt men sitter ju såklart fast så det är bakdelen hon kan flytta, ställas ig mer bekvämt utan att behöva röra mellan väggen o bli förbannad, varför det skulle vara mer osäkert förstår jag inte riktigt?
Välter släpet så vad skulle mellanväggen göra?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 621
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 314
Senast: Blyger
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 824
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 038
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp