Att köra med släp efter personbil

Har man samma ekipage ser man i backspeglarna när släpet är rätt i förhållande till bilen.
Hästtransport är väl inga bekymmer. Speciellt när man lärt sig släpet och bilen.

Men numera, när jag bara hyr ibland när jag behöver släp då är det som förgjort :banghead:

Dels så är de där lådorna ju helt utanför synfältet eftersom det inte finns någon överbyggnad, bara ett par dm lämmar. Dessutom är jag heelt lost på backning när släpet viker sig omedelbart som en enkelaxlad liten lätt skottkärra gör.

Kom tillbaka Ifor - allt är förlåtet!
 
Fordonskännedom har jag, annars skulle jag aldrig klara av att vända bilen på trånga utrymmen eller fickparkera på en trång parkering. Det är heller inte svårt att hamna i rätt vinkel från drag till krok, skulle klara av att koppla snett om det skulle vara så. Det är bara det där sista avståndet, vi kan väl kalla det "finliret".

Det där med spegel har jag sett på vissa släp, men det kan man bara ha på sitt eget släp. Tänker det kan vara bra att lära sig koppla släp så man kan ta vilket släp som helst. Likaså har jag samma tänk angående backkamera, visst kanske skaffar en bil med det, men hur blir det då om man ska koppla ett släp med en bil som inte har det? Känns som det är bra att kunna utan för många hjälpmedel. Lite så tänker jag i alla fall.

Det jag har gjort hittills på gruset är att backa intill, stanna, gå ut, stega avståndet och sen måla upp streck i gruset så jag ser hur långt jag ska backa. Har funkat ibland och ibland inte.

Vet jag fick tips av en att ha släpet bara pyttelite högre än bilens dragkrok, så det glider över kulan, men har inte riktigt fått till tekniken än.

Varje gång jag tänker på det blir jag full i skratt, tycker det borde va enklare att koppla ett bilsläp... eller? :rofl:
 
Fordonskännedom har jag, annars skulle jag aldrig klara av att vända bilen på trånga utrymmen eller fickparkera på en trång parkering. Det är heller inte svårt att hamna i rätt vinkel från drag till krok, skulle klara av att koppla snett om det skulle vara så. Det är bara det där sista avståndet, vi kan väl kalla det "finliret".

Det där med spegel har jag sett på vissa släp, men det kan man bara ha på sitt eget släp. Tänker det kan vara bra att lära sig koppla släp så man kan ta vilket släp som helst. Likaså har jag samma tänk angående backkamera, visst kanske skaffar en bil med det, men hur blir det då om man ska koppla ett släp med en bil som inte har det? Känns som det är bra att kunna utan för många hjälpmedel. Lite så tänker jag i alla fall.

Det jag har gjort hittills på gruset är att backa intill, stanna, gå ut, stega avståndet och sen måla upp streck i gruset så jag ser hur långt jag ska backa. Har funkat ibland och ibland inte.

Vet jag fick tips av en att ha släpet bara pyttelite högre än bilens dragkrok, så det glider över kulan, men har inte riktigt fått till tekniken än.

Varje gång jag tänker på det blir jag full i skratt, tycker det borde va enklare att koppla ett bilsläp... eller? :rofl:

Jag har backkamera på min bil för att slippa repa kofångaren. Med annan bil blir det lite trampande fram och tillbaka (om det inte är Volvo kombi plus släp, det har har jag i ryggmärgen :p
 
Sadana har "pinnar" med magneter hade jag nar jag hade slap som skulle kopplas till dragkrok. Billigt, latt att ha med och funkar super bra nar man vant sig exact hur de sitter. Jag backade alltid in pa forsta forsoket innan vi bytte till husvagn (och hast slap) som sitter fran flaket pa pick-upen.

 
Jag brukar bara backa intill på känsla. Ibland måste man korrigera en gång, men det tar betydligt kortare tid än att gräva fram någon speciell utrustning.

Några gånger har jag hmmmm kört några cm för långt, syns på lite repor i regskylten...
 
Jag funderar på alla dessa hjälpmedel man kan använda, går de att snabbt att flytta till ett annat släp/bil?

Oh, nu kom jag på en annan sak, vet dock inte hur det funkar på grusigt underlag eller gräs. Är det någon som har erfarenheter av typ vinschar som sitter på släpet, så trär man en ögla runt dragkroken och vinschar släpet till bilen? (Kom på nu att det blir förvisso samma dilemma där om man byter och ska köra ett annat släp...)

Själv har jag försökt hitta vilket "streck" i bakrutan som ska va när släpet är kopplat, insåg dock att det inte stämmer om marken är ojämn...skit.
Efter det försökte jag gå på känslan, men precis som @sjoberga blir det lite för långt ibland (tur det inte gör något då kofångaren redan är sönder av tidigare ägare).
Det jag kan störa mig på oändligt är när jag backat bak och till synes lyckats riktigt bra, men sen när man börjar sänka släpet så måste man backa några millimeter för det ska koppla eftersom släpet inte går att rubba (har försökt rubba släppet x antal gånger) och det är de där sista millimeterna som är skitsvåra, blir ofta för mycket.
 
Köra med släp är verkligen en färskvara. Min nuvarande bil har inget drag så det är sällan jag kör med släp, dvs senaste gången jag körde med släp var jag REJÄLT ringrostig. Det märktes på slutet (jag körde skytteltrafik till återvinningen) att känslan kom tillbaka.

Nästa bil ska ha drag :meh:
 
Köra med släp är verkligen en färskvara. Min nuvarande bil har inget drag så det är sällan jag kör med släp, dvs senaste gången jag körde med släp var jag REJÄLT ringrostig. Det märktes på slutet (jag körde skytteltrafik till återvinningen) att känslan kom tillbaka.

Nästa bil ska ha drag :meh:
Oh, där skrev du något jag hade glömt bort.... färskvara. Det är nog bannemig sant, jag vet inte när jag körde med släp efter personbil sist.
Det är nog där jag tror problemet kan ligga också, då jag aldrig riktigt kommit igång med att köra med släpet, då mitt eget har pajjat och väntetid på lagning, men nu ska det lagas så då kanske jag kan komma igång med att köra med det igen.

Har ju inte riktigt fått rutin på att köra med personbil och släp, som jag har att köra lastbil och släp (för det gör jag dagligen). Nästan så jag ser fram emot när släpet kommer tillbaka från verkstaden så jag kan öva upp färskvaran igen. :D
 
Jag backar till så att jag står rätt. Sedan går jag ut och tittar och bedömer jag hur långt jag har kvar att backa. Har öppen dörren och bestämmer mig för en startpunkt på markenoch backar lika långt som jag har kvar. Fungerar över förväntan!

Precis så gör jag också. Fungerar 100% även när jag lånar mammas bil, som jag för övrigt aldrig riktigt lär mig var jag har.
 
Hej!

Jag läste ett tips nånstans om nån som satte en klisterlapp på bakrutan och en likadan på släpet när släpet va kopplat. Sen var det bara att backa så klisterlapparna var på samma plats.

Jag har inget eget släp (eller bil för den delen) så jag har inte kunnat testa om det funkar, min far brukar använda mig som guide och sen får vi ofta dra nån cm iaf.

/Lavinia, som alltså har körkort och kan låna bilen, men mina pensionerade föräldrar vill så gärna hjälpa till :-)
 
Hej!

Jag läste ett tips nånstans om nån som satte en klisterlapp på bakrutan och en likadan på släpet när släpet va kopplat. Sen var det bara att backa så klisterlapparna var på samma plats.

Jag har inget eget släp (eller bil för den delen) så jag har inte kunnat testa om det funkar, min far brukar använda mig som guide och sen får vi ofta dra nån cm iaf.

/Lavinia, som alltså har körkort och kan låna bilen, men mina pensionerade föräldrar vill så gärna hjälpa till :-)
Fast det där kan nog ställa till det om vi säger att släpet skulle stå på ojämn mark. Vet själv hur det är på jobbet när vi måste koppla loss släpen och sen koppla på ojämn mark, tror dock det fungerar ypperligt på plan mark däremot. :up:
 
Hej!

Jag läste ett tips nånstans om nån som satte en klisterlapp på bakrutan och en likadan på släpet när släpet va kopplat. Sen var det bara att backa så klisterlapparna var på samma plats.

Jag har inget eget släp (eller bil för den delen) så jag har inte kunnat testa om det funkar, min far brukar använda mig som guide och sen får vi ofta dra nån cm iaf.

/Lavinia, som alltså har körkort och kan låna bilen, men mina pensionerade föräldrar vill så gärna hjälpa till :-)

Meh.....jag sa ju det med klistermärken, eller tejp skrev jag. Själv har jag ju inte testat det utan bakcar utan ändå och tycker det är skitjobbigt om jag kör lite fel.
 
Har inte läst alla svar (och kör absolut inte bil själv :p)
Men när jag campade med mina föräldrar i husvagn fanns det som två små pinnar med flagga i ena änden och magnet i andra änden. Man satte en på kroken och en på fästet. Dessa syntes i backspegeln, så man backade så att de var rakt mot varandra, sen fortsatte man bara långsamt och när kroken kom in precis under fästet så veks ju flaggpinnen på kroken åt sidan, så man visste när man var rätt. Sen var det bara att veva ner fästet.
Har jag fått det förklarat för mig åtminstone ;)
Kanske kan vara nåt att leta efter? :)
 
Själv öppnar jag helt enkelt bakdörrarna, då ser jag kulhandsken tills den är några centimeter från kulan. ;)
Jag får fälla mittensätet, men med det nere och öppen baklucka har man 100% koll på både kula och draghanske. Går inte att göra fel då.

Ett tips i backningen är att sätta ena handen längst ner på ratten, då du svänger på ratten visar handen vart släpets bakdel kommer att åka :).
Genialt! Ska jag förmedla till mina båda söner med färska körkort!
 
När jag backar, jag tänker inte längre jag bara gör. Det går på rutin, så det är väl därför när man kommer i personbilen att det blir åt fel håll först innan man kommer på sig. :rofl:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 390
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jahopp, det är lätt att vara efterklok.. lånade ut släpet till en nära vän.. allt frid och fröjd. Tills jag lastar i min häst två dagar...
Svar
6
· Visningar
5 039
Senast: zoomzom
·
Hästmänniskan Jag har hyrt transport vid två tillfällen (samma släp) och har problem att få av släpet från bilen. Vid första hyrningstillfället...
2 3
Svar
59
· Visningar
11 782
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Hittar ingen liknande tråd, men jag kan ha fel, ber om ursäkt i så fall. Jag är alltid själv när jag åker med släp och har svårt...
Svar
18
· Visningar
4 118
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp