Att komma ut?

Och det är inte kul med heteromännens återkommande frågor om att få titta på när man har sex, mot betalning.
Såklart inte, men vad har det med identitet att göra? Det är inte kul att få sexistiska kommentarer heller, men de tvingar mig ju inte att bygga min identitet på kön. Snarare gör de mig mer övertygad om fördärvligheten i att använda kön som huvudetikettering för människor, och att uppmuntra andra och sig själv att basera sin identitet på det.
 
Senast ändrad:
Självklart är homofobi ett allvarligt samhällsproblem. Men det innebär väl fortfarande inte att jag måste bygga min identitet på sexualitet?

Jag är inte riktigt med på hur det ena förutsätter det andra. Jag tänker att det inte är identiteten i första hand som skulle göra att jag fick på nöten, utan att en del inte står ut med att se homosexualitet. En eventuell homofob våldsverkare lär inte bry sig om huruvida jag identifierar mig som homo, bi eller hetero, utan gå efter hur de själva identifierade mig.

Sen är jag också fullt medveten om att jag lever i typ Sveriges queervänligaste hörn. Mina homosexuella vänner, som lever i samma hörna, har därför lyxen (enligt egen utsago) att inte behöva ha den riskmedvetenheten i sin vardag. Det kan ju bidra till att jag känner som jag gör. Jag tycker inte att jag blivit en annan när jag inser att jag blivit lite kär i en kvinna, utan mer att ”åhå, där ser man, det var nåt nytt!”. Jag tänker att om min identitet byggde på att jag var hetero, så borde det snarare utlösa en identitetskris. Sexualitet verkar så rörligt, det är svårt att bygga sin identitet på att den ska vara enligt en viss etikett, tycker jag. Då skulle man ju få identitetskrisa för jämnan.O_o
Tänker du dig att identitet - hur det nu än ska förstås - i så hög grad är något där personen själv väljer byggstenarna, så att säga?

Jag tänker mig nog snarare att någon sorts könsidentitet har vi väl eftersom vårt kön har gjorts så klart för oss så många gånger.

Och något liknande när det gäller sexualitet.

För mig framstår dina argument som om du tänker dig dig själv som ett helt genomlyst subjekt.
 
Och det är inte kul med heteromännens återkommande frågor om att få titta på när man har sex, mot betalning.
Ibland när jag vistas i det offentliga med kvinnor som jag har någon slags sexuell relation med (i väldigt bred betydelse!) känns det som vi är dumskallemagneter. Det är helt sanslöst. Och det är inte att vi hånglar eller ens kastar lystna blickar åt varandra (eller är det det?). Ibland undrar jag om slemmen kan lukta sig till det eller något. (Nåja, det är ju stil, sätt och annat. Signaler som inte är för dem.)
 
Ibland när jag vistas i det offentliga med kvinnor som jag har någon slags sexuell relation med (i väldigt bred betydelse!) känns det som vi är dumskallemagneter. Det är helt sanslöst. Och det är inte att vi hånglar eller ens kastar lystna blickar åt varandra (eller är det det?). Ibland undrar jag om slemmen kan lukta sig till det eller något. (Nåja, det är ju stil, sätt och annat. Signaler som inte är för dem.)
Dessutom är det ju så relativt vanligt att jag antar att en hel del av de männen framstår som hyfsat civiliserade i andra sammanhang.
 
Tänker du dig att identitet - hur det nu än ska förstås - i så hög grad är något där personen själv väljer byggstenarna, så att säga?

Jag tänker mig nog snarare att någon sorts könsidentitet har vi väl eftersom vårt kön har gjorts så klart för oss så många gånger.

Och något liknande när det gäller sexualitet.

För mig framstår dina argument som om du tänker dig dig själv som ett helt genomlyst subjekt.
Är inte bekant med begreppet ”genomlyst subjekt”, men ja, jag tänker mig att man har viss handlingsfrihet i vad man väljer att bygga sin identitet på, och vilka etiketter man lägger mest vikt vid. Som alltid när det gäller människor är det förstås en kringskuren frihet (pga socialt inbäddad agency), men man kan åtminstone boxa lite på normerna och bidra till att underminera de strukturer man tycker är destruktiva. När det gäller kön så tror jag inte det är mänskligt möjligt att dela upp mänskligheten efter kön i första hand, och sedan undvika att det skapas könsroller. Vi klarar inte det. Alltså är lösningen att försöka låta bli att använda kön som huvudetikettering.

När det gäller sexualitet är det snarare en empirisk observation: jag har under årens lopp några gånger fått ändra uppfattning om hur jag är funtad sexuellt, och eftersom jag aldrig får någon identitetskris när det händer, så verkar det inte vara särskilt avgörande för min identitet. Om jag jämför med hur jag har reagerat när det verkat som jag skulle behöva byta yrke eller intressen, t ex, så är det uppenbart grundpelare för min identitet på ett helt annat sätt. Det skaver också på ett helt annat sätt när någon sätter fel etikett när det gäller sånt. Så såna saker verkar ha en helt annan tyngd i min identitet. Om det är resultatet av medvetna val eller bara hur det har blivit ska jag låta vara osagt. Det är uppenbart så iaf.
 
Ibland när jag vistas i det offentliga med kvinnor som jag har någon slags sexuell relation med (i väldigt bred betydelse!) känns det som vi är dumskallemagneter. Det är helt sanslöst. Och det är inte att vi hånglar eller ens kastar lystna blickar åt varandra (eller är det det?). Ibland undrar jag om slemmen kan lukta sig till det eller något. (Nåja, det är ju stil, sätt och annat. Signaler som inte är för dem.)
På riktigt tror jag att kvinnor som på minsta vis visar att de inte är tillgängliga för män, är extremt skrämmande för män. Kastrationsångesten slår till med full kraft omedelbart!
 
”Jag måste få fråga ... hur GÖR ni?”
"Ska ni ha en emellan?"
"Är ni såna lesbianer?"
"Usch!"

@Mabuse när jag blir filmad när jag kysser en tjej på en klubb gör det inte att jag "tvingas bygga min identitet på sexualitet" och det gör heller inte att jag tänker "äsch så dumt det är med etiketter". Det gör att jag blir arg och missnöjd med samhället och säger ja men glo för fan! Jag har inte identitetskris. Jag är inte hetero och jag är inte homo och jag har aldrig varit något av det. Min sexualitet är rörlig och jag gillar när jag blir överraskad av mig själv. Men jag kommer nog aldrig att se mig som hetero eller homo, de gränserna ligger inte för mig. Såvitt jag förstår är det så att många andra människor inte känner som jag. Jag kan inte ifrågasätta det eller förklara det riktigt utan får acceptera att jag (och andra med mig!:love:) är olik.

Jag krisar inte över detta men det är helt klart inte okomplicerat i förhållande till omgivningen.

Som cis, vit, medelklass och bi i en progressiv urban miljö är jag privilegierad. Det gör mig jävligt tacksam. Min sexualitet hade kunnat vara så mycket svårare att hantera än vad den är. Jag har tur.
 
Och du tror att bisexuella har ett större behov av att vara med någon annan än sin partner än hetero- eller homosexuella baserat på vadå?
Va nej det tror jag inte.

Däremot så tror jag att över tid så kommer en bisexuell ha varit med både män och kvinnor i ungefär samma antal och däregenom fått sina sexuella behov tillfredställda, inte nödvändigtvis samtidigt som de har en partner.

Jag vill däremot göra gällande att man kan ha sex med både män och kvinnor utan att man nödvändigtvis är bisexuell
 
Va nej det tror jag inte.

Däremot så tror jag att över tid så kommer en bisexuell ha varit med både män och kvinnor i ungefär samma antal och däregenom fått sina sexuella behov tillfredställda, inte nödvändigtvis samtidigt som de har en partner.
l
Men varför skulle det vara "jämt antal" för att få något slags "sexuellt behov" uppfyllt?

I min värld är man bisexuell när könet kvittar. Man blir kär och/ eller kåt oavsett vilket kön personen har.
Om det slumpar sig att det är ett jämnt antal eller 9/10 är ett visst kön gör ingen skillnad.
 
Men varför skulle det vara "jämt antal" för att få något slags "sexuellt behov" uppfyllt?

I min värld är man bisexuell när könet kvittar. Man blir kär och/ eller kåt oavsett vilket kön personen har.
Om det slumpar sig att det är ett jämnt antal eller 9/10 är ett visst kön gör ingen skillnad.

Jämt antal? Nej det måste det nödvändigtvis inte vara, Däremot så anser jag att man inte bisexuell bara för att man ligger med båda könen. Det måste väl ändå vara upp till var och en att definiera och inte andra? Diskussionen startade med att mandalaki har en lesbisk vän som ligger med män - men är just lesbisk.
 
Sexualitet verkar så rörligt, det är svårt att bygga sin identitet på att den ska vara enligt en viss etikett, tycker jag. Då skulle man ju få identitetskrisa för jämnan.O_o
Men tror du att folk tänker åt det hållet? Sexualiteten och identiteten är inte en konsekvens av etiketten så. Ofta har man en uppfattning om hur man "är" och sen upptäcker man att det finns ord för det. Eller så kan etiketterna fungera som möjligheter.

Att du uppfattar sexualitet som rörligt och är trygg i din sexualitet och praktiken av den är inte argument för att det finns för många etiketter.

Jag håller med dig i att jag tycker vi ska betona plasticitet och mångfald när det gäller sexualitet. Det tror jag är rätt väg (vidga åt alla håll som sagt) och jag hoppas att vi kan nå ett samhälle där könat begär inte är såhär laddat med betydelse.
 
"Ska ni ha en emellan?"
"Är ni såna lesbianer?"
"Usch!"

@Mabuse när jag blir filmad när jag kysser en tjej på en klubb gör det inte att jag "tvingas bygga min identitet på sexualitet" och det gör heller inte att jag tänker "äsch så dumt det är med etiketter". Det gör att jag blir arg och missnöjd med samhället och säger ja men glo för fan! Jag har inte identitetskris. Jag är inte hetero och jag är inte homo och jag har aldrig varit något av det. Min sexualitet är rörlig och jag gillar när jag blir överraskad av mig själv. Men jag kommer nog aldrig att se mig som hetero eller homo, de gränserna ligger inte för mig. Såvitt jag förstår är det så att många andra människor inte känner som jag. Jag kan inte ifrågasätta det eller förklara det riktigt utan får acceptera att jag (och andra med mig!:love:) är olik.

Jag krisar inte över detta men det är helt klart inte okomplicerat i förhållande till omgivningen.

Som cis, vit, medelklass och bi i en progressiv urban miljö är jag privilegierad. Det gör mig jävligt tacksam. Min sexualitet hade kunnat vara så mycket svårare att hantera än vad den är. Jag har tur.
Ja, vi verkar vara olika och leva väldigt olika liv. Jag går aldrig på klubb, och kysser aldrig någon offentligt. Oavsett kön. Jag uttrycker liksom inte min sexualitet där folk jag inte känner ser det. En effekt av det är att främlingar inte har nån åsikt om min sexualitet, för de ser den aldrig.

Jag har aldrig sagt att ingen bygger sin identitet på sexualitet, jag har sagt att man inte behöver göra det, och att jag inte gör det.

Men jag hängde inte riktigt med på vad ditt inlägg hade med mig att göra, taggade du mig av misstag?
 
Men varför skulle det vara "jämt antal" för att få något slags "sexuellt behov" uppfyllt?

I min värld är man bisexuell när könet kvittar. Man blir kär och/ eller kåt oavsett vilket kön personen har.
Om det slumpar sig att det är ett jämnt antal eller 9/10 är ett visst kön gör ingen skillnad.

Jag håller med.

Man kan ju vara bisexuell men föredra ett visst kön (men tända även på det andra könet). Att vara bi är ju just att tända sexuellt på både kvinnor och män. Sen om det är 50/50 eller 90/10 är ju som du skriver oväsentligt. Det handlar ju inte om att behöva båda, utan bara att tycka att båda är attraktiva sexuellt. Inget mer. Inget mindre. För mig är det helt okomplicerat.
 
Jag har aldrig sagt att ingen bygger sin identitet på sexualitet, jag har sagt att man inte behöver göra det, och att jag inte gör det.

Det här är viktigt, tycker jag; att man inte behöver och många inte gör det.

Jag vet inte om jag får fram det hela i text nu.....så om det liksom blir fel så är det för att jag har svårt att få fram vad jag vill.
Jag tror att det är viktigt att förstå att många gör det lika väl som inte. Ha förståelse för båda.
Givetvis är sexualitet, kön och kategorisering en viktig identitet hos många, lika som åt andra hållet.
Kanske inte lika viktigt att identifiera andra (eller jag har inte ett sådant behov men kan tänka att andra verkar ha det) men egen identitet.
Det vore ju fel att säga att t.ex kön inte ska identifiera dig eftersom det föds många med fel kön. Det skulle ju bli att inte erkänna deras könsidentitet; säga att det inte är viktigt för det är det ju..........skitviktigt!
 
Ja, vi verkar vara olika och leva väldigt olika liv. Jag går aldrig på klubb, och kysser aldrig någon offentligt. Oavsett kön. Jag uttrycker liksom inte min sexualitet där folk jag inte känner ser det. En effekt av det är att främlingar inte har nån åsikt om min sexualitet, för de ser den aldrig.

Jag har aldrig sagt att ingen bygger sin identitet på sexualitet, jag har sagt att man inte behöver göra det, och att jag inte gör det.

Men jag hängde inte riktigt med på vad ditt inlägg hade med mig att göra, taggade du mig av misstag?
Nej jag taggade dig inte av misstag. Jag berättar för dig hur jag ser på min erfarenhet och identitet.

Jag har förstått att vi har olika erfarenhet. Rätta mig om jag har fel men du lever väl i en tvåsamhet med en man och ni har barn? Tror du inte att främlingar som ser dig med din familj drar slutsatser av det? Tror du inte att du gör normalitet utåt? Det är så korrekt det kan bli i sammanhanget. Även om du fantiserar om kvinnor eller vad som. Att uttrycka sin sexualitet är mer än att kyssas offentligt.
 
@Mabuse Jag lever själv med en man och jag vet att jag ofta passerar som hetero. Det är ett privilegium. Jag vet hur annorlunda det skulle vara om min partner var kvinna. Som skillnaden mellan en såpad rutschkana och kardborre.
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 814
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 900
Senast: Yrsel
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 641
Senast: a1agnlju
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 796
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp