Att korsa för eget bruk~ Nordsvensk brukshäst

Jag har aldrig ridit en NSV/PRE korsning men en annan NSV-korsning (med travare) och kan absolut föreställa mig att NSV i korsning med en häst med fallenhet för dressyr kan bli en väldigt rolig häst att rida! T.ex. PRE. Tror att jag hört en som berättat om en sån och att det är en härlig häst! Men minns inte mer än så.

Den NSV/travare jag red (en gång red jag den bara tyvärr) var väldigt rolig att rida (mkt driv framåt och stor arbetsvilja) även om den hade varit roligare om den hade haft lättare att sätta in bakbenen under sig. Men med en PRE istället för travaren så finns absolut potential för en rolig häst!
 
Ingenstans har jag skrivit att jag är ute efter att skaffa en häst billigt...
...
Ja man förtränger omkostnaderna överlag, annars hade man nog gått och köpt en schackbräda istället :))
Ja, precis. Fast schackbrädor kan man inte rida på och dessutom är det jäkligt intressant att få planera en häst från scratch, och vara med hela vägen.

Och ja, ska man tänka ekonomiskt köper man en färdig treåring som är inriden, då vet man att man kan rida på hästen (en stund iaf, till de första vererinärräkningarna börjar trilla in):crazy:
 
Nu kom jag ihåg att jag ju ridit en korsning nordsvensk/arab. Den var väldigt speciell. Den hade extremt mycket nerver, var tittig för allt samtidigt som den var enormt stark så det gick inte att få stopp på den...

Sen hade den fått smala arabben och tung kallblodskropp. :(

Om du vill ha en större avkomma, går det inte att hitta en större nordsvensk att betäcka med? Eller blir det risk att avkomman blir för tung i typen då?
 
Nu kom jag ihåg att jag ju ridit en korsning nordsvensk/arab. Den var väldigt speciell. Den hade extremt mycket nerver, var tittig för allt samtidigt som den var enormt stark så det gick inte att få stopp på den...

Sen hade den fått smala arabben och tung kallblodskropp. :(

Om du vill ha en större avkomma, går det inte att hitta en större nordsvensk att betäcka med? Eller blir det risk att avkomman blir för tung i typen då?

Min första häst var en sådan korsning och väldigt lyckad faktiskt (inte planerad dock, det var en tjuvbetäckning). Hon hade nerv men den var kontrollerbar och hon var 100% ärlig. Exteriört såg hon lite ut som en lipizzaner men med ädlare huvud. Absolut inte underdimensionerade ben. Dock hade jag aldrig gjort om korsningen själv och tyvärr fick hon ringkota. På den tiden var ju inte det ovanligt på nsv. Salome är fortfarande enormt saknad :heart
 
Jag har ingen egen erfarenhet av korsningen vad jag vet, men jag tänker att du lär behöva hitta en högrest sportmodell av PRE, många PRE kan ju vara ganska små och "satta".

Araber är ju som sagt innan en bra förädlare och några av dom är större.

Jag hade nog bara hellre köpt en häst som var mer som det jag ville ha, det finns ju ingen garanti alls för att det som kommer ut blir bra.

(jag tänker på min egen som jag gärna skulle ta föl på med en viss hingst. Om jag har en enorm tur får jag en riktigt fin fölis, med otur ärvs bara de "sämre" sakerna ner... eeeek).
 
Nordsvensk är en körhäst, dvs styrkan sitter i påskjutet i bakkärran. Hade övervägt något iberiskt (lusitano/PRE) om du är dressyrintresserad, då ökar du chanserna till att få en häst med bärighet för samling och i ett mer högställt format. Vill du lätta upp typen och få in smidighet mer än styrka och samling så är fortfarande arab förstahandsvalet.
Halvblod har jag ingen erfarenhet hur det slår ut i denna kombo, men risk att det blir en jäkligt stor och samtidigt tung häst, vilket är motsatta till att göra det lätt för sig. O_o
Nordsvensken är en allroundhäst som har använts till allt på norrlandsgårdarna, dvs körning, ridning och som klövje. Det är inte enbart en körhäst.
 
Jag red en korsning mellan Nsv bruks x SWB (av 80-tals "tyngre" modell) på ett ridläger i min ungdom. Den hästen var 158 cm, tämligen grov, men så härlig i både psyke och fysik. :love:
Lätt att jobba i vettig form (LC/B-nivå), hade trevliga mjuka gångarter och ett otroligt driv/bjudning. Dessutom hade den en trevlig hoppteknik upp till ca. 75 cm (jag personligen testade bara upp t.om. 50 cm dock!). Helt klart en väldigt trevlig individ! Lär väl vara svårt att hitta en SWB av tyngre 80-talssnitt idag, men annars hade t.om. jag helt klart kunnat göra om den kombinationen :)
 
Vad är en mindre peng, och lämplig ras, enligt dig?

Lämplig ras för dressyrtävlingar: Varmblodig ridhäst av något slag om du har ambitioner... du har fortfarande inte svarat på om du ska tävla eller bara träna? Sk Karolinerhästar är ofta väl lämpade till akademisk dressyr, men inte så lyckade att tävla med (rör sig inte helt enligt «boken»).

Ang mankhöjd så är det stoet som har störst betydelse, små ston brukar få små avkommor och särskilt första fölet. Så du får leta upp en hingst som bevisligen lämnar stort om du behöver få upp storleken.
 
Jag svarar lite generellt angående korsningsavel, eller avel överhuvudtaget. :) Börja med att sätt ditt mål, du vill ha en dressyrhäst, men det är stor skillnad om målet är en häst som skall gå hyggligt i låga klasser eller GP-nivå. Skall du ha fram en avkomma som du kan tävla med och konkurrera i högre klasser så är det svårare, då får du planera ditt avelsarbete i flera generationer framåt - och med flera "nitar" på vägen ;)
Vill du få fram en avkomma som har takt, balans och lydighet för att tränas/tävlas upp till - låt oss säga msvC, använd en avkommeprövad hingst som nedärver de egenskaper som du vill förstärka och förbättra hos stoet. Titta inte enbart på hingsten som individ, det är inte honom du skall ha med hem ;), det viktigaste är att han nedärver de egenskaper som du önskar att avkomman skall få.
När det gäller ras så tänker jag ändå spontant på SWB då det är en ras som är avlad för ridning och ridsport, men välj då kanske inte en "flashig" ung bruksprovsvinnare, utan just en äldre, avkommeprövad individ som nedärver de egenskaper du önskar och hoppas på att få hos avkomman. En ELIT-premierad hingst har en nedärvning som är bättre än rasens medeltal och han har nedärvt dessa egenskaper tillsammans med ett stort antal ston med skiftande stammar, typ, storlek mm.
Lycka till!
 
Red en häst som var korsning arab och NSV. Den såg ut som en tunna med smala ben och litet huvud. Snabb och reaktiv och stark som ett ånglok, superrolig häst men inget för dressyrbanorna skulle jag säga. Envis som synden var han också.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Ser inga som helst problem med en sådan korsning. Personligen hade jag troligtvis valt en PRE, Lusitano eller grövre varmblodshingst med meriter i högre klasser och lätt för samling. Gärna något mer högbent, men inte för lätt eller superkort. En dröm vore ju typ Bariloche JGR (Lusitano), Diamond Hit eller Don Diamond, kanske Delatio. Stora hingstar med linjer, inte för nätta ben, fina temperament med god ridbarhet och bra förärvning.
Jag tycker personligen det är svårt att hitta en svenskstationerad PRE-hingst som presterat något jag förstår mig på som ridhäst/i dressyr. Synd också att det inte går att hitta video på svenskstationerade Lusitano-hingsten Caramelo då den hade varit intressant att se.
Har själv bara ridit rena bruksnordisar, men de har alltid slagit mig som intelligenta och sunda hästar.
 
Finns inget som heter nordsvensk travare. Det heter kallblodstravare.

Ja det är den korsad med PRE som säkert du förstod.

Inte bruksnordsvensk.
Med anledning av snacket om Karolinern, och lämpligheten att korsa. Stor skillnad mot TS som har en bruksnordsvensk.
Blir lite full i skratt att du valde att märka ord när du själv inte hade koll på att Karolinern inte avser bruksnord.
 
Vill man ha en grövre variant av halvblod mera lik de äldre stammarnas utseende för att hålla för lite tyngre drag men ändå ha lite mer steglängd för att avverka sträckor så kan en sådan avel vara ett försök. Men i det läget tänker jag att det nog är extra noga med vad hingsten lämnat efter sig mentalt - sprättiga "tävlingsnerver" är väl inte det man är ute efter då med den typ av häst.
Som alltid är det individen som räknas - och att man vill ha en häst efter den märr man har. Som saluprodukt är det nog inte det man ska satsa på utan för att för egen del ha en individ som man själv försökt forma förutsättningarna för.
 
Ja det är den korsad med PRE som säkert du förstod.

Inte bruksnordsvensk.
Med anledning av snacket om Karolinern, och lämpligheten att korsa. Stor skillnad mot TS som har en bruksnordsvensk.
Blir lite full i skratt att du valde att märka ord när du själv inte hade koll på att Karolinern inte avser bruksnord.
Skratta på du. Men det är vad som står på nätet - att kan vara korsning med NSV. Jag har inte hittat något där det står att det ska vara bara kallblodstravare.
Från norska gruppen Karolinerhästen;
Litt om Karolinerhesten: Karolinerhest er en krysning mellom 1: Spansk hest (P.R.E) og 2: en av de Nordiske hesterasene Nordsvensk, Døl eller kaldblods. Dette er en lovlig krysning som kan registreres i Sverige (kan reg. i fars stambok), men ikke i Norge.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 070
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 645
Senast: Nafayette
·
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 205
Senast: EmmaBovary
·
L
Avel Nu läser jag igenom min rubrik och tänker för mig själv hur frukstansvärt dum denna rubrik faktiskt låter, men faktum kvarstår att jag...
Svar
10
· Visningar
1 787
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp