Att korsa för eget bruk~ Nordsvensk brukshäst

@Luff lite vidare kuriosa om man ska googla :

”Idag kallas den nordsvenska travaren för svensk kallblodig travhäst eller kallblodig travare och även den norska dölehästen och finska kallblodstravare ingår i det begreppet. Många gånger är dessa olika hästar avlade med varandra och är ganska uppblandade, vilket är anledningen till att travhästarna inte längre kallas nordsvenska travare. De svenska, finska och norska kallblodiga travarna är de enda kallblodstravarna i världen.”

Källa : https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nordsvensk_brukshäst
 
Vill man ha en grövre variant av halvblod mera lik de äldre stammarnas utseende
Det svenska halvblodet förr var inte så skiljt ifrån dagens ifråga om ädelhet kan jag tycka, även om det ofta sägs så, man använde mycket fullblod i aveln för sådär hundra år sedan. Den stora skillnaden är tycker jag dels att man idag vill ha något större hästar samt att man nu ofta avlar enbart mot dressyr resp hoppning.
 
@Luff lite vidare kuriosa om man ska googla :

”Idag kallas den nordsvenska travaren för svensk kallblodig travhäst eller kallblodig travare och även den norska dölehästen och finska kallblodstravare ingår i det begreppet. Många gånger är dessa olika hästar avlade med varandra och är ganska uppblandade, vilket är anledningen till att travhästarna inte längre kallas nordsvenska travare. De svenska, finska och norska kallblodiga travarna är de enda kallblodstravarna i världen.”

Källa : https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nordsvensk_brukshäst
Finskt kallblod är inte godkänt att korsa in medan både norsk och svensk kallblodstravare får korsas med varandra och får gröna papper, på samma vis som NSV och Döle får korsas och får gröna papper.
 
@Luff lite vidare kuriosa om man ska googla :

”Idag kallas den nordsvenska travaren för svensk kallblodig travhäst eller kallblodig travare och även den norska dölehästen och finska kallblodstravare ingår i det begreppet. Många gånger är dessa olika hästar avlade med varandra och är ganska uppblandade, vilket är anledningen till att travhästarna inte längre kallas nordsvenska travare. De svenska, finska och norska kallblodiga travarna är de enda kallblodstravarna i världen.”

Källa : https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nordsvensk_brukshäst
Det där visste jag faktiskt utan att googla. Har haft nordsvensk. Men Karolinerhästen googlade jag för ett tag sedan då jag råkar ha en PREkorsning (med ardenner)och i den gruppen råkade komma se någon som kallade sin häst för Karoliner.
Vad är det för fel att googla? Bättre än att gissa - och ha fel.
 
Det svenska halvblodet förr var inte så skiljt ifrån dagens ifråga om ädelhet kan jag tycka, även om det ofta sägs så, man använde mycket fullblod i aveln för sådär hundra år sedan. Den stora skillnaden är tycker jag dels att man idag vill ha något större hästar samt att man nu ofta avlar enbart mot dressyr resp hoppning.
Tror det var en större bredd om man tittar på gamla bilder och upteckningar. Ackordshästar som skulle dra kanonvgnar och och kunna användas i jordbruket var inte samma som officerarna skulle sprätta omkring på. Skillnader inte bara i figur utan även om där finns bra hylla att lägga lokorna på. Jag var inte med på den tiden - så klart. Men som uppfattning av det som går att titta på från den tiden. Olika mål och rentav större bredd på målbilden och hur den beskrivits. Har många gånger tänkt att det vore roligt att läsa om hur detta har förändrats över säg 150 år.
 
Tror det var en större bredd om man tittar på gamla bilder och upteckningar. Ackordshästar som skulle dra kanonvgnar och och kunna användas i jordbruket var inte samma som officerarna skulle sprätta omkring på. Skillnader inte bara i figur utan även om där finns bra hylla att lägga lokorna på. Jag var inte med på den tiden - så klart. Men som uppfattning av det som går att titta på från den tiden. Olika mål och rentav större bredd på målbilden och hur den beskrivits. Har många gånger tänkt att det vore roligt att läsa om hur detta har förändrats över säg 150 år.
Fast det kom senare, med det tunga artilleriet så krävdes hästar som kunde dra. Kavalleriet hade lättare hästar med mycket trakhener och fullblod, snabba och lättrörliga och mer lika dagens hästar i typen.
 
Fast det kom senare, med det tunga artilleriet så krävdes hästar som kunde dra. Kavalleriet hade lättare hästar med mycket trakhener och fullblod, snabba och lättrörliga och mer lika dagens hästar i typen.
Men från när är de Svenska halvbloden?
De tyngre arbetshästarna med mera målinriktad avel för tung arbetskörning i jordbruket kom inte på plats förens under mitten på 188-talet. Men mycket kördes med häst innan det.
 
Men från när är de Svenska halvbloden?
De tyngre arbetshästarna med mera målinriktad avel för tung arbetskörning i jordbruket kom inte på plats förens under mitten på 188-talet. Men mycket kördes med häst innan det.
Aveln har väl funnits länge, vad jag kan hitta så har statlig avel till armén funnits sedan 1500-talet. Ulvsunds kungsgård(Kungsör) nämns första gången 1540, Flyinge 1661, Strömsholm 1641.
http://xml.ra.se/Forvaltningshistorik/27_Djur.htm :)

Hittade efter lite luskande även en ökänd skandal om Ottenby som jag läste om för ca 30 år sedan. Ottenbyskandalen :(
 
Men från när är de Svenska halvbloden?
De tyngre arbetshästarna med mera målinriktad avel för tung arbetskörning i jordbruket kom inte på plats förens under mitten på 188-talet. Men mycket kördes med häst innan det.
Formellt med stamboken osv. var för cirka hundra år sedan har jag för mig, men grunden började nog läggas under senare delen av artonhundratalet.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
JthnOOG.jpg
 
Men från när är de Svenska halvbloden?
De tyngre arbetshästarna med mera målinriktad avel för tung arbetskörning i jordbruket kom inte på plats förens under mitten på 188-talet. Men mycket kördes med häst innan det.
Mitten av 1800-talet skulle det vara!
 
De första stamböckerna för ädla hästar kom runt 1870 om jag minns rätt. Min egen äldsta är bara från 1918 och den tillhör inte de första årgångarna.

Armén styrde länge den varmblodiga ridhästaveln genom vilken sorts unghästar de gav mest för. På 1920-talet betalade man högre pris för remonter efter fullblodshingstar. Sen ville man ha en annan typ av hästar och importerade ett gäng anglonormandiska hingstar för att få fram tyngre hästar. Så att dagens varmblodiga ridhästar är ädla jämfört med hur hästarna såg ut "förr i tiden" är verkligen en sanning med modifikation. Det var inte ovanligt att hästar hade xx både som pappa och morfar.
 
Det jag tänker angående att själv avla en korsningshäst är väl osäkerheten på resultatet. Det är alltid 50% av vardera förälder och det betyder samtidigt att 50% av varje förälder kastas bort, genetiskt.

Hur många avkommor korsningar har behövts för att få fram de ni ser som är fantastiskt fina? Hur många har man kasserat? Hur många ser ni inte?

Jag har t.ex mött varmblodig travare/fjordhäst-korsningar. Några var helt fantastiska då den bra mentaliteten dem mellan inte är helt olika, med härlig gång, bra ledgångar och kroppsmässigt fantastisk konstitution och jag har sett den värsta sorten där den sämsta av båda rasernas mentalitet mötts i en stor, stötig, mentalt brötig och kroppsmässigt "awkvard" och kantig häst som inte passat till något.

Russ/araber samma sak och då anses det trots allt en "bra" kombination, lokalt.

Det finns ju en anledning till att man håller sig inom rasen (och ändå är ju risken stor att inte få det man vill ha) och inte avlar med raser som utseendemässigt och mentalt har stora skillnader.

Att däremot köpa en redan gjord kombination känns mer genomtänkt då man ändå vet vad som står framför en.
 
De första stamböckerna för ädla hästar kom runt 1870 om jag minns rätt. Min egen äldsta är bara från 1918 och den tillhör inte de första årgångarna.

Armén styrde länge den varmblodiga ridhästaveln genom vilken sorts unghästar de gav mest för. På 1920-talet betalade man högre pris för remonter efter fullblodshingstar. Sen ville man ha en annan typ av hästar och importerade ett gäng anglonormandiska hingstar för att få fram tyngre hästar. Så att dagens varmblodiga ridhästar är ädla jämfört med hur hästarna såg ut "förr i tiden" är verkligen en sanning med modifikation. Det var inte ovanligt att hästar hade xx både som pappa och morfar.
Jag har inte tittat i den själv men om den du tänker på är CG Wrangels stuteribok från 1872 tror jag att den i huvudsak innehöll fullblod. Den första rasstamboken för ädla hästar i Skåne kom 1916 och innan dess fanns stuteriböcker från ungefär sekelskiftet.

När Flyinge blev statsstuteri i början av 1920-talet importerades också ett större antal i huvudsak hannoveranarston för att förbättra aveln som innan första världskriget använt (för) mycket fullblod, av Flyinges sex stofamiljer är det bara en tror jag som inte börjar med ett hannoveranarsto.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag har inte tittat i den själv men om den du tänker på är CG Wrangels stuteribok från 1872 tror jag att den i huvudsak innehöll fullblod. Den första stamboken för ädla hästar i Skåne kom 1916 och innan dess fanns stuteriböcker från ungefär sekelskiftet.

När Flyinge blev statsstuteri i början av 1920-talet importerades också ett större antal i huvudsak hannoveranarston för att förbättra aveln som innan första världskriget använt (för) mycket fullblod, av Flyinges sex stofamiljer är det bara en tror jag som inte börjar med ett importerat hannoveranarsto.

Nej, jag tänker på en förteckning över samtliga stamböcker för ädla hästar som jag sett, men jag har precis flyttat och har inte ordning på någonting så jag kan inte ta fram den.

Norma stammor till F.5 är den som inte var importerad. Zaida (1) bildade också en stofamilj men eftersom det finns en gren som levde utanför Flyinge blev den ingen Flyingefamilj.
 
Det jag tänker angående att själv avla en korsningshäst är väl osäkerheten på resultatet. Det är alltid 50% av vardera förälder och det betyder samtidigt att 50% av varje förälder kastas bort, genetiskt.

Hur många avkommor korsningar har behövts för att få fram de ni ser som är fantastiskt fina? Hur många har man kasserat? Hur många ser ni inte?

Jag har t.ex mött varmblodig travare/fjordhäst-korsningar. Några var helt fantastiska då den bra mentaliteten dem mellan inte är helt olika, med härlig gång, bra ledgångar och kroppsmässigt fantastisk konstitution och jag har sett den värsta sorten där den sämsta av båda rasernas mentalitet mötts i en stor, stötig, mentalt brötig och kroppsmässigt "awkvard" och kantig häst som inte passat till något.

Russ/araber samma sak och då anses det trots allt en "bra" kombination, lokalt.

Det finns ju en anledning till att man håller sig inom rasen (och ändå är ju risken stor att inte få det man vill ha) och inte avlar med raser som utseendemässigt och mentalt har stora skillnader.

Att däremot köpa en redan gjord kombination känns mer genomtänkt då man ändå vet vad som står framför en.

Jag tänker att OM man ska korsa så får man välja individer efter ändamålet. Att tex lägga en arab med tändstickor till ben på ett NSV-sto skulle jag inte rekommendera. Eller ett fullblod som är väldigt överbyggd eller liknande. Man måste ju fortfarande titta på individen.
 
Jag tänker att OM man ska korsa så får man välja individer efter ändamålet. Att tex lägga en arab med tändstickor till ben på ett NSV-sto skulle jag inte rekommendera. Eller ett fullblod som är väldigt överbyggd eller liknande. Man måste ju fortfarande titta på individen.

Jag håller med men samtidigt förstår jag inte om man ska korsa något som är så olika varandra och sedan välja något som är så lika varandra.
 
Zaida (1) bildade också en stofamilj men eftersom det finns en gren som levde utanför Flyinge blev den ingen Flyingefamilj.
Jag tror inte hon var ett av de ston Flyinge importerade, men det finns andra som exv. Sparta (62) som var ett hannoveranarsto Flyinge importerade i början på 1920-talet men sen inte kunde få dräktigt.
 
Jag tror inte hon var ett av de ston Flyinge importerade, men det finns andra som exv. Sparta (62) som var ett hannoveranarsto Flyinge importerade i början på 1920-talet men sen inte kunde få dräktigt.

Nu läste du nog fel, jag skrev inte att Zaida var importerad. Jag skrev att hon köptes in till Flyinge när stuteriet återupprättades på 1920-talet, men eftersom det fanns en gren av hennes stolinje verksam utanför stuteriet fick inte stofamiljen som hon gav namn til ett F före numret.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 075
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 645
Senast: Nafayette
·
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 205
Senast: EmmaBovary
·
L
Avel Nu läser jag igenom min rubrik och tänker för mig själv hur frukstansvärt dum denna rubrik faktiskt låter, men faktum kvarstår att jag...
Svar
10
· Visningar
1 788
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp