Att korsa för eget bruk~ Nordsvensk brukshäst

Jag tror inte hon var ett av de ston Flyinge importerade, men det finns andra som exv. Sparta (62) som var ett hannoveranarsto Flyinge importerade i början på 1920-talet men sen inte kunde få dräktigt.
Jag missförstod lite ditt inlägg. Såklart var inte alla Flyinges ston importston men många var och det var främst hannoveranare, fem av sex av Flyinges egna stofamiljer kommer från hannoveranarston och sen finns det även andra som Sparta (62) som Flyinge importerade i början av 1920-talet men själva inte kunde få dräktigt .
 
Jag håller med men samtidigt förstår jag inte om man ska korsa något som är så olika varandra och sedan välja något som är så lika varandra.
Jag håller med i sak, men man kommer aldrig kunna omvända personer som har bestämt sig.
Jag nöjer mig därför med att råda så att det kan bli så bra som det bara kan bli. Sedan vet man ju inte ändå, avel är ju ett lotteri på många sätt.

Min egen hingst är ju otroligt förvärvningssäker som det ser ut hittills. Varenda avkomma har hög ridbarhet, och han nedärver i stort sett exakt samma sak till varenda avkomma. Längre ben, bättre rörelser, mer storlek, mer typ, otroligt coola hästar som är mer som hundvalpar än hästar. Jag har börjat varna stoägare för det, för fölen håller sig inte i hagen om man är utanför, de ska vara med människorna! Varenda en är likadan på den punkten. Stofölen har lite mer egen vilja och värdighet, som sig bör.

MEN han har ju inte betäckt någon NSV, och då kan det j potentiellt bli en helt annan sak. Och där blir det ju lite dumt, det är nog svårt att hitta riktigt bra hingstar som har använts mkt i korsningsavel. Så det blir ju otroligt svårt att planera aveln, även om vi nu bortser att det råkar vara olika raser.

Till TS, Jag har sett en Fullblod/NSV korsning som var helt ok faktiskt.
Jag hade nog antingen tagit en väldigt nätt typ av häst och hoppats att avkomman blev mittemellan. Eller en grövre häst och veta mer exakt vad man kan få. Men då kan du ju lika gärna köra renrasigt!
 
Jag håller med i sak, men man kommer aldrig kunna omvända personer som har bestämt sig.
Jag nöjer mig därför med att råda så att det kan bli så bra som det bara kan bli. Sedan vet man ju inte ändå, avel är ju ett lotteri på många sätt.

Man avlar ju gärna så inom rasen, att försöka ha samma typ på båda försäldrarna t.ex, för att vara så säker som möjligt på att det inte kommer ut något som är en konstig blandning av två olika typer. Har man bra ben på en häst är det ju samma sak.
Det räcker ju egentligen med att en förärvningssäker gen byts ut mot en som är ännu säkrare, om man uttrycker sig så. Men, jag fattar ju vad du menar.

Så, jag tror vi tänker lika men det är ju därför det kan bli så konstigt om man korsar, även om man försöker hålla sig till de reglerna.
 
Kul med så många olika vinklar och synpunkter från så många~ Tack! :)

Som sagt så tycker jag väldigt mycket om den Nordsvenska Brukshästen precis som den är, framför allt min egen då förstås ;) :heart. Enda nackdelen med den Nordsvenska Brukshästen är just, för min del som är lång med långa ben, att de är ganska så små. Och man ska vara minst lika noggrann när det gäller att välja en renrasig hingst. Dels är blodet inte så utspätt, det kan vara lite pyssel att hitta hingst utan att de är släkt och ändå har de styrkor man söker. Även när man betäcker med en renrasig hingst kan du riskera att du får en alldeles för tung avkomma, eller att du får dubbelt upp av deras enorma arbetsvilja, styrka och energi. De kan vara oerhört vassa. Oftast är inte den Nordsvenska Brukshästen en "skogsmullehäst" som många tror. De har en fantastisk arbetsvilja och styrka som man måste kunna förvalta. De är kloka, vänliga och sugna på arbete. Sedan finns det självklart de som är lagom trötta, markbundna eller helt ovilliga att arbeta i onödan. Men såna individer finns nog att finna in om alla raser ;)

För min del tycker jag att en korsning med en PRE hade varit intressant. En korsning som ändå känns rätt så beprövad, och inte en helt otippad chansning.

Jag tar iallafall till mig alla era synpunkter och inget är hugget i sten :)
Tack så mycket för intressant läsning! :)
 
För min del tycker jag att en korsning med en PRE hade varit intressant. En korsning som ändå känns rätt så beprövad, och inte en helt otippad chansning.

Men det ÄR en otippad chansning. Det är som med vilken blandning som helst.
Jag hade en kompis som köpte en hundvalp Schäfer/golden. I kullen var det fem valpar. En såg ut som en schäfer, två stycken som rena Golders och två såg ut som stövare. Lika olika som vilka syskon som helst. Är det så olika utseendemässigt så är det ju lika på insidan.
Därför är det ju så konstigt när folk säger att de haft en blandras med jack Russel och tax och den var ju så bra så nu ska de ha en sådan korsning igen. Som om den skulle se likadan ut eller vara likadan.
Det är ju därför man har rasbeskrivningar, utställningar och mentala tester som rasen ska hålla sig inom.

Eller för guds skull Labradoodle.

Det är ju först när man avlar på individer som är lika som de blir mer lika varje gång.
 
En gång så var det ett väldigt väsen när tre herrar bestämde sig för att ta in mera lätta fullblod i halvblodsaveln för att möta den nya tidens krav på tävlingshästar med lite "nerv". Detta resulterade så småningom att en av dessa fick en utmärkelse för betyndande insatser innom halvblodsaveln, detta i samband med att han la ner avelsverksamheten och hästhållningen. Om det var en chansning eller byggde på erfarenhet och kunskap när det begav tänker jag inte spekulera mera i, men en himla massa hästar vart det genom åren.

Där är de som vill hålla hårt i de raser de gillar och kan väl få göra det, sen är det andra som tycker det kan vara spännande att se vart det tar vägen med korsningar. Behöver det vara konstigare. Här är det en som ändå visar lite eftertanke i hur och med vad!
 
Men det ÄR en otippad chansning. Det är som med vilken blandning som helst.
Jag hade en kompis som köpte en hundvalp Schäfer/golden. I kullen var det fem valpar. En såg ut som en schäfer, två stycken som rena Golders och två såg ut som stövare. Lika olika som vilka syskon som helst. Är det så olika utseendemässigt så är det ju lika på insidan.
Därför är det ju så konstigt när folk säger att de haft en blandras med jack Russel och tax och den var ju så bra så nu ska de ha en sådan korsning igen. Som om den skulle se likadan ut eller vara likadan.
Det är ju därför man har rasbeskrivningar, utställningar och mentala tester som rasen ska hålla sig inom.

Eller för guds skull Labradoodle.

Det är ju först när man avlar på individer som är lika som de blir mer lika varje gång.
Ska det fungera så behövs lika hästhållning, lika hovvård, lika ägare likaryttare mm och ännu mera mm. Till suven och sist är det individer det är frågan om!
 
Jag svarar lite generellt angående korsningsavel, eller avel överhuvudtaget. :) Börja med att sätt ditt mål, du vill ha en dressyrhäst, men det är stor skillnad om målet är en häst som skall gå hyggligt i låga klasser eller GP-nivå. Skall du ha fram en avkomma som du kan tävla med och konkurrera i högre klasser så är det svårare, då får du planera ditt avelsarbete i flera generationer framåt - och med flera "nitar" på vägen ;)
Vill du få fram en avkomma som har takt, balans och lydighet för att tränas/tävlas upp till - låt oss säga msvC, använd en avkommeprövad hingst som nedärver de egenskaper som du vill förstärka och förbättra hos stoet. Titta inte enbart på hingsten som individ, det är inte honom du skall ha med hem ;), det viktigaste är att han nedärver de egenskaper som du önskar att avkomman skall få.
När det gäller ras så tänker jag ändå spontant på SWB då det är en ras som är avlad för ridning och ridsport, men välj då kanske inte en "flashig" ung bruksprovsvinnare, utan just en äldre, avkommeprövad individ som nedärver de egenskaper du önskar och hoppas på att få hos avkomman. En ELIT-premierad hingst har en nedärvning som är bättre än rasens medeltal och han har nedärvt dessa egenskaper tillsammans med ett stort antal ston med skiftande stammar, typ, storlek mm.
Lycka till!
Du har i princip rätt i vad du skriver, men TS vill ju korsa en häst i en ras med "någon annan ras".

Första generationskorsningen där kan ju bli i stort sett vad som helst, och det är osannolikt att den blir något slags balanserat urval av egenskaperna man mest önskar från de raser man korsar, vare sig till exteriör eller mentala egenskaper. Det blir att spela genetiskt lotteri helt enkelt.

Vill man då inte lägga många generationer, samt många misslyckade försök, på att skapa en ny ras, så avråder jag alltid från korsningsavel. Avel av SWB och svensk Ridponny kan ju i princip klassas som korsningsavel, men där finns det kunskap och etablerat tänkt, om vilka närstående raser som är lämpliga att använda och på vilket sätt.

I synnerhet att blanda en såpass egenskapsmässigt stabil stabil ras som NSV brukshäst med varmblodiga hästar som SWB eller någon form av fullblod har mycket stora risker att man får något helt annat än det man drömmer om.

Bättre då att köpa ett svenskuppfött föl i en ras som passar för det man vill göra.

Eller att välja en renrasig NSV brukshäst hingst, som har rimliga egenskaper för det man vill syssla med. Hingsten kanske själv inte har ridmeriter, men det kan mycket väl avkommor eller föräldrar/syskon ha.
Det är också rimligt lätt att förutspå hur stor och grov en renrasig NSV kan komma att bli. Väldigt många hästar i rasen är visade på premieringar (det är en av de mest visade raserna i Sverige, definitivt den mest visade av Hästavelsförbundets raser), och därmed kan man skaffa sig mycket kunskap om hur en renrasig avkomma kan tänkas bli.
 
Jag har ingen egen erfarenhet av korsningen vad jag vet, men jag tänker att du lär behöva hitta en högrest sportmodell av PRE, många PRE kan ju vara ganska små och "satta".

Araber är ju som sagt innan en bra förädlare och några av dom är större.

Jag hade nog bara hellre köpt en häst som var mer som det jag ville ha, det finns ju ingen garanti alls för att det som kommer ut blir bra.

(jag tänker på min egen som jag gärna skulle ta föl på med en viss hingst. Om jag har en enorm tur får jag en riktigt fin fölis, med otur ärvs bara de "sämre" sakerna ner... eeeek).
Arab passar sällsynt illa med NSV Brukshäst.

Arab är utmärkta förädlare av varmblodiga ridhästar eller Ridponny...

Annars är det bästa rådet att som du säger "Jag hade nog bara hellre köpt en häst som var mer som det jag ville ha, det finns ju ingen garanti alls för att det som kommer ut blir bra."
 
Skratta på du. Men det är vad som står på nätet - att kan vara korsning med NSV. Jag har inte hittat något där det står att det ska vara bara kallblodstravare.
Från norska gruppen Karolinerhästen;
Litt om Karolinerhesten: Karolinerhest er en krysning mellom 1: Spansk hest (P.R.E) og 2: en av de Nordiske hesterasene Nordsvensk, Døl eller kaldblods. Dette er en lovlig krysning som kan registreres i Sverige (kan reg. i fars stambok), men ikke i Norge.
I Norge så har man inte alltid koll på svenska hästraser eller regler...Och "vi" har lite dålig koll på det norska.
Det går absolut inte att registrera korsningar i Nordsvenska Stamboken, och det är ännu mer omöjligt att få in dem i Avd 1, de blir inte premieringsbara, någonsin. De kan registreras som "korsningar med nordsvensk", med det är inte samma sak som att vara med i stamboken.
 
Finskt kallblod är inte godkänt att korsa in medan både norsk och svensk kallblodstravare får korsas med varandra och får gröna papper, på samma vis som NSV och Döle får korsas och får gröna papper.
Nja, det är inte så enkelt. Hingstar av NSV Brukshäst som flyttar mellan Norge och Sverige ( eller vice versa) måste "avelsvärderas om" i sitt nya hemland, och det är långt ifrån givet att dessa blir godkända.
Avkommor från ston har motsvarande problem i synnerhet i Sverige, jag vet inte tillräckligt om hur man gör i Norge, men jag vet att det hålls ston av NSV brukshäst i Norge, som registreras i den svenska stamboken, och som inte får komma in i den norska. De norska stona kan inte registreras rätt av som "NSV Brukshäst", utan deras härstamning granskas noggrant, eftersom skiljelinjen mellan kallblodstravarna och brukshästarna, inte alltid hållits så bra i Norge.
 
En gång så var det ett väldigt väsen när tre herrar bestämde sig för att ta in mera lätta fullblod i halvblodsaveln för att möta den nya tidens krav på tävlingshästar med lite "nerv". Detta resulterade så småningom att en av dessa fick en utmärkelse för betyndande insatser innom halvblodsaveln, detta i samband med att han la ner avelsverksamheten och hästhållningen. Om det var en chansning eller byggde på erfarenhet och kunskap när det begav tänker jag inte spekulera mera i, men en himla massa hästar vart det genom åren.

Där är de som vill hålla hårt i de raser de gillar och kan väl få göra det, sen är det andra som tycker det kan vara spännande att se vart det tar vägen med korsningar. Behöver det vara konstigare. Här är det en som ändå visar lite eftertanke i hur och med vad!
Men om man ska göra förändringar inom en ras, så är det antagligen så att många (väldigt många) hästar (föl) kasserats under resans gång!
Det blev säkert en hel massa avkommor som var dåliga exteriört eller i mentalitet, i synnerhet i början, och sedan så måste man fortsätta i par generationer innan man når stabilitet.

Att blanda "nästan fullblod" och "kallblod" som här, var något man ägnades sig åt under korsningsraseriets tid. Det mesta gick på näbben...
 
Nja, det är inte så enkelt. Hingstar av NSV Brukshäst som flyttar mellan Norge och Sverige ( eller vice versa) måste "avelsvärderas om" i sitt nya hemland, och det är långt ifrån givet att dessa blir godkända.
Avkommor från ston har motsvarande problem i synnerhet i Sverige, jag vet inte tillräckligt om hur man gör i Norge, men jag vet att det hålls ston av NSV brukshäst i Norge, som registreras i den svenska stamboken, och som inte får komma in i den norska. De norska stona kan inte registreras rätt av som "NSV Brukshäst", utan deras härstamning granskas noggrant, eftersom skiljelinjen mellan kallblodstravarna och brukshästarna, inte alltid hållits så bra i Norge.
Jag menade självklart att de får gröna papper om hästarna är avelsvärderade och godkända, men finsk kallblodstravare är aldrig godkänt. :)
 
Kul med så många olika vinklar och synpunkter från så många~ Tack! :)

Som sagt så tycker jag väldigt mycket om den Nordsvenska Brukshästen precis som den är, framför allt min egen då förstås ;) :heart. Enda nackdelen med den Nordsvenska Brukshästen är just, för min del som är lång med långa ben, att de är ganska så små. Och man ska vara minst lika noggrann när det gäller att välja en renrasig hingst. Dels är blodet inte så utspätt, det kan vara lite pyssel att hitta hingst utan att de är släkt och ändå har de styrkor man söker. Även när man betäcker med en renrasig hingst kan du riskera att du får en alldeles för tung avkomma, eller att du får dubbelt upp av deras enorma arbetsvilja, styrka och energi. De kan vara oerhört vassa. Oftast är inte den Nordsvenska Brukshästen en "skogsmullehäst" som många tror. De har en fantastisk arbetsvilja och styrka som man måste kunna förvalta. De är kloka, vänliga och sugna på arbete. Sedan finns det självklart de som är lagom trötta, markbundna eller helt ovilliga att arbeta i onödan. Men såna individer finns nog att finna in om alla raser ;)

För min del tycker jag att en korsning med en PRE hade varit intressant. En korsning som ändå känns rätt så beprövad, och inte en helt otippad chansning.

Jag tar iallafall till mig alla era synpunkter och inget är hugget i sten :)
Tack så mycket för intressant läsning! :)
Har du haft möjlighet att delta i någon utbildning om avel på just NSV Brukshäst?

Hur man väljer hingst, och hur de olika linjerna är uppbyggda?

Är du med i Föreningen Nordsvenska hästen?

Man måste tänka ett uns annorlunda i aveln på en utrotningshotad djurras med smal avelsbas, jämfört med hur man tänker i numerärt stora raser, där det dessutom finns "nytt blod" att hämta på annat håll. Det finns inga NSV brukshästar någon annanstans, och allt norskt blod, finns också i Sverige, den norska avelsbasen är ännu mindre än den Svenska.
Det betäcks ungefär 400 st NSV brukshäst ston varje år, och i stort sett alla hingstar som licens används. Betäckningarna resulterar i mindre än 300 föl per år.
Så fler renrasiga föl behövs.

Jag rekommendera dig att söka efter en NSV hingst, som ger många långbenta avkommor och något högre mankhöjd, om du är såpass långbent att de där vanliga 152-157 cm i mankhöjd känns litet.
Tyvärr är ofta de storvuxna NSV (165 cm eller så) något grovhuggna och inte så bra exteriört bra som de mindre, men de finns de som blir diplomston även i den storleken.
 
Har du haft möjlighet att delta i någon utbildning om avel på just NSV Brukshäst?

Hur man väljer hingst, och hur de olika linjerna är uppbyggda?

Är du med i Föreningen Nordsvenska hästen?

Man måste tänka ett uns annorlunda i aveln på en utrotningshotad djurras med smal avelsbas, jämfört med hur man tänker i numerärt stora raser, där det dessutom finns "nytt blod" att hämta på annat håll. Det finns inga NSV brukshästar någon annanstans, och allt norskt blod, finns också i Sverige, den norska avelsbasen är ännu mindre än den Svenska.
Det betäcks ungefär 400 st NSV brukshäst ston varje år, och i stort sett alla hingstar som licens används. Betäckningarna resulterar i mindre än 300 föl per år.
Så fler renrasiga föl behövs.

Jag rekommendera dig att söka efter en NSV hingst, som ger många långbenta avkommor och något högre mankhöjd, om du är såpass långbent att de där vanliga 152-157 cm i mankhöjd känns litet.
Tyvärr är ofta de storvuxna NSV (165 cm eller så) något grovhuggna och inte så bra exteriört bra som de mindre, men de finns de som blir diplomston även i den storleken.
Tack för ditt svar. Jag undrar om du också är med i NSV föreningen .
Ja, jag är med i den.
Ja, jag har varit med på avelsträffar.
Ja, jag har lusläst hingstkatalogerna de senaste åren.
Ja, jag har visat mitt sto själv som fick avelsdiplom.
Ja, jag är väl medveten om att rasen är utrotningshotad.
Precis som du säger visas förmodligen nästan alla avkommor, vilket ju är bra. Jag tycker däremot att föreningen har en lite aggressiv ton och gammalmodigt synsätt. Det finns inga ridprov. Det är endast körprov som gäller. Man kan alltså inte se, jämföra eller mäta ridbarhet på samma sätt som övriga raser. Det blir ganska livliga diskussioner om man råkar nämna att man vill rida mer än köra och om man skulle råka föreslå ett ridprov som tex fjordhästen har. Jag förstår vikten av att behålla det gamla, sedan tycker jag inte att man kan sitta i föreningen att gnälla över att det föds så lite föl när man vill fortsätta marknadsöra den som en skogshäst. Om man ser hur folk har sina hästar uppstallade idag, hur många har möjlighet att vara ute och dra stockar och köra jordbruksredskap, eller för den delen har ett intresse för det?
Föreningen sätter själv stop för en utveckling när de går så hårt åt nytänk och vägrar se till att tex införa ridprov. De skrämmer också bort många av sina medlemmar med den attityden. Visst kommer det sticka i ögonen om jag skulle lägga en annan ras på mitt fina sto. Men är det bättre att hon går tom livet ut för att tillfredssälla föreningen? Eller är det min häst? Jag har ingenstans sagt att jag ska betäcka med en häst som har tändsticksben, ta första bästa hingst och göra mitt bästa för att avla fram en häst som måste kasseras. Det är ju därför jag undrar om andra har testat

Jag tycker som sagt att den renrasiga aveln inom Nordsvensken inte heller är klockren just pga som du själv säger att där är så lite blod att välja på. Många uppfödare använder samma hingst om och om igen för att den står nära, inte många är beredda att köra land och rike runt då det endast är naturlig betäckning. Många ston och hingstar har samma led inte så långt bak. Är det bättre, att blunda och kalla det "linjeavel"? Eller som en "högt uppsatt" inom föreningen sa vid ett möte "att då är det bättre att låta rasen dö ut än att göra den mer tillgänglig för tex ridintresserade."
Varför är min fråga så känslig, när det är en avkomma för eget bruk? Det är ju inte så att jag har tänkt starta en "ny avel" för att sälja och bli rik på, misslyckas och stå med ett stall full av märkliga osäljbara hästar? Varför är det bättre att hon går tom hela livet, för att glädja föreningen att det minsann var ett fint sto med avelsdiplom men som iallafall inte korsades.
 
Hej!
Finns här någon som har ett Nordsvenskt Brukssto, som lagt en annan ras på? Jag älskar Nordsvensken men mitt sto är lite åt det mindre hållet och jag önskar en större modell. Har sett de som lagt en PRE-hingst med strålande resultat. Jag är väl medveten om att Nordsvenskaföreningen är emot detta. Men jag önskar ändå att få se/höra korsningar gjorda på en Nordsvensk. Mitt sto är av den lättare modellen med ett fantastiskt steg. Avkomman är tänkt att användas i dressyr.

Det brukar bli trevliga hållbara hästar med nordsvensk korsning. Hoppas du finner en fin hingst.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Arab passar sällsynt illa med NSV Brukshäst.

Arab är utmärkta förädlare av varmblodiga ridhästar eller Ridponny...

Annars är det bästa rådet att som du säger "Jag hade nog bara hellre köpt en häst som var mer som det jag ville ha, det finns ju ingen garanti alls för att det som kommer ut blir bra."
Varför skulle arab passa sällsynt illa?
Jag vet flera såna korsningar som är fina, och araben har använts som förädlare på bra många fler hästar än bara varmblod.

Om jag inte minns fel så är det arab i nordsvensken, väldigt långt bak. Och det lär vara därifrån de har fått sina ädla huvuden för att vara kallblod.
 
Ska det fungera så behövs lika hästhållning, lika hovvård, lika ägare likaryttare mm och ännu mera mm. Till suven och sist är det individer det är frågan om!

Va? Jag förstår inte.....menar du att lika hästhållning, lika hovvård och sådant ger lika avkommor?
 
Va? Jag förstår inte.....menar du att lika hästhållning, lika hovvård och sådant ger lika avkommor?
Om det ska bli jämförbart på det sättet så det går att jämföra rätt av, inte avkommorna i sig. Många fina hästar får inte chansen att visa vad de går för för att tiden och engagemanget inte räkt till. Titta tex på hingstvisningen hur en del av de fina hästarna inte är tränade att hantera miljön med andra hingstar runtikring, eller inte riktigt kan klara att dra lugnt och avspänt utan blir tjuvhållna i tömmen. Andra hästar visar upp sig bra och sägs ha sååå bra huvud och vara mentalt stabila - men där kan det många gånger lika gärna vara ägare som lagt fruktansvärt mycket tid på att förbereda hästen. Samma med unghästvisningen på halvbloden. Det blir ett resultat på helheten som är det som bedöms där alla bitar påverkar, även de som inte bedöms.
 
Tack för ditt svar. Jag undrar om du också är med i NSV föreningen .
Ja, jag är med i den.
Ja, jag har varit med på avelsträffar.
Ja, jag har lusläst hingstkatalogerna de senaste åren.
Ja, jag har visat mitt sto själv som fick avelsdiplom.
Ja, jag är väl medveten om att rasen är utrotningshotad.
Precis som du säger visas förmodligen nästan alla avkommor, vilket ju är bra. Jag tycker däremot att föreningen har en lite aggressiv ton och gammalmodigt synsätt. Det finns inga ridprov. Det är endast körprov som gäller. Man kan alltså inte se, jämföra eller mäta ridbarhet på samma sätt som övriga raser. Det blir ganska livliga diskussioner om man råkar nämna att man vill rida mer än köra och om man skulle råka föreslå ett ridprov som tex fjordhästen har. Jag förstår vikten av att behålla det gamla, sedan tycker jag inte att man kan sitta i föreningen att gnälla över att det föds så lite föl när man vill fortsätta marknadsöra den som en skogshäst. Om man ser hur folk har sina hästar uppstallade idag, hur många har möjlighet att vara ute och dra stockar och köra jordbruksredskap, eller för den delen har ett intresse för det?
Föreningen sätter själv stop för en utveckling när de går så hårt åt nytänk och vägrar se till att tex införa ridprov. De skrämmer också bort många av sina medlemmar med den attityden. Visst kommer det sticka i ögonen om jag skulle lägga en annan ras på mitt fina sto. Men är det bättre att hon går tom livet ut för att tillfredssälla föreningen? Eller är det min häst? Jag har ingenstans sagt att jag ska betäcka med en häst som har tändsticksben, ta första bästa hingst och göra mitt bästa för att avla fram en häst som måste kasseras. Det är ju därför jag undrar om andra har testat

Jag tycker som sagt att den renrasiga aveln inom Nordsvensken inte heller är klockren just pga som du själv säger att där är så lite blod att välja på. Många uppfödare använder samma hingst om och om igen för att den står nära, inte många är beredda att köra land och rike runt då det endast är naturlig betäckning. Många ston och hingstar har samma led inte så långt bak. Är det bättre, att blunda och kalla det "linjeavel"? Eller som en "högt uppsatt" inom föreningen sa vid ett möte "att då är det bättre att låta rasen dö ut än att göra den mer tillgänglig för tex ridintresserade."
Varför är min fråga så känslig, när det är en avkomma för eget bruk? Det är ju inte så att jag har tänkt starta en "ny avel" för att sälja och bli rik på, misslyckas och stå med ett stall full av märkliga osäljbara hästar? Varför är det bättre att hon går tom hela livet, för att glädja föreningen att det minsann var ett fint sto med avelsdiplom men som iallafall inte korsades.
Det är väl bra att du besökt någon avelsträff, men jag undrade om du gått på någon kurs, alltså fått möjlighet att studera lite mer ingående om Nordsvenskens avelshistoria? Alltså lägga ganska många timmar på att studera stamböcker, , samt nu levande och historiska hästar, tillsammans med någon bra kursledare?

Och nej, jag har inte sagt att det är "lite blod att välja på", jag har sagt att det är en smal avelsbas, och att allt blod behövs, och viktigast: det finns inget blod att hämta "utifrån".
Halvblodsaveln kan börja om från början med nya hästar utifrån, om samtliga hästar i Sverige skulle uppslukas av jorden, Islandshästarna finns både på Island och runt om i Världen, Araber finns det överallt, men Nordsvensk Brukshäst och Russ finns egentligen bara här. Så det är här de måste bevaras!

Skilj på "korsningsavel" och avel.
För rasen är det fullständigt ointressant om ett av rasens ston får en korsningsavkomma.

Att korsa är alltid ett lotteri. Detr är lektion nr 1 i all avel. Oavsett om det gäller hästar, hundar, höns, får eller något annat djurslag.

Varför skulle man ha ridprov för nordsvenskar, och på vilket sätt vore det nytänkande menar du?

Ridning i sig har väl varit känt sedan hästen tämjdes, så det är inte speciellt nytt, och det står var och en fritt, som äger en NSV Brukshäst att delta i vanliga dressyrtävlingar, för att få mätbara resultat om individens ridbarhet.

Det är en KÖR-häst, och SM-vinnaren i körning enbet, är ett ekipage med en NSV Brukshäst framför vagnen. Man måste inte köra timmer, man kan lika gärna klippa gräs, köra turister, eller för den delen sopor (som i Malmö kommun).
Körning i största allmänhet fungerar likadant oavsett om det är en Nordsvensk eller något annat framför vagnen. Körsporten finns både i stan och på på landsbygden.


Så här står det i avelsplanen:
"AVELSMÅL
Rasen har sedan nära hundra år avlats för användning i skogsbruket och har på grund av att körbarhetsegenskaperna prioriterats i avelsvärderingsarbetet utvecklats till en av världens mest lämpade för detta ändamål.
Rasen har på senare tid också visat sin mångsidighet genom användning inom hästturism och andra brukskörningar.
Målet är att genom avelsvärdering grundad på härstamning, avkommebedömning, exteriörbedömning och obligatoriskt bruksprov vidmakthålla och förbättra rasens mycket goda draglagsegenskaper och sundhet.
Den nordsvenska brukshästens bevarandevärde måste skattas högt.
...
Det övergripande och långsiktiga målet för den Nordsvenska B
rukshästen är ”att bevara den nordsvenska brukshästen som en allsidig körhäst, för arbete och fritid, med gott temperament, väl förankrad i svensk historia med en bred genetisk bas”. Största möjliga genetiska variation skall bevaras och de för rasen utmärk
ande egenskaperna bibehållas. Föreningen Nordsvenska Hästen har som långsiktigt mål att fler än 750 ston betäcks varje år"

I avelsplanen står det också mycket mer, och förklara mer detaljerat, vad som är en NSV Brukshäst.

Varför skulle detta övergripande avelsmål förändras menar du? Det är väl egentligen väldigt naturligt, att en "körhäst", avelsvärderas för dess köregenskaper, snarare än för något annat.

Så lite om bevarandeavel:
För övrigt så är det så, att med numerärt liten avelsbas, vore hål i huvudet att använda inseminering, och tillåta transport av sperma.
Det är alltså en poäng, att det är jobbigt att åka land och rike runt, då det styr stoägarna till att använda någon hingst rimligt nära.
Det viktigaste är såklart några ston överhuvudtaget betäcks, men sedan är det näst viktigaste att så många hingstar som möjligt används, så att man inte tappar genetiskt material.
Det finns en stor risk, att om man har tillgång till transporterad sperma, enstaka populära hingstar, får alldeles för många avkommor, och andra inga alls. Tänker man efter lite, så säger det sig självt att inseminering blir osmart för rasens skull.

För övrigt så handlar det där om att förstå aveln på t.ex. Nordsvenskar, att via studier av rasen, förstå vilka kombinationer som fungerar, och vilka som inte fungerar. Eftersom även historiskt sett, väldigt många NSV är visade, så går att genom att läsa stamböckerna och de resultat som finns förtecknade där, förstå vilka linjer som ger vilka egenskaper, och vilka linjer som inte "blir så bra" när man blandar dem med varandra.
Det är också svårt att tolka hur nästående egentligen olika förfäder/förmödrar egentligen är, om man inte gör en gedigen "släktforskning" på hästarna. Att en hingst t.ex. återkommer 2 gånger 3- generationer bort, behöver inte betyda att det handlar om inavel, utan det handlar ofta om att en viss hingst fanns i ett visst område, och betäckte alla ston där, och sedan har hästarna blivit kvar i det geografiska området.
Dessutom vet man, utifrån erfarenhet, att vissa linjer passar bättre, eller sämre med varandra.

Så att gå ner på djupet i den ras man har, och (kanske) vill avla på, är en god ingrediens för att kunna göra bra val i sitt avelsarbete.

Själv skulle jag gärna vilja hitta ett brunblackt sto eller två att avla på, för att restaurera den färgen i rasen. Jag skulle vilja "återuppväcka" vissa hingstlinjer, där bara spillror finns kvar, och göra en hoper andra saker, till förmån för bevarandet av den Nordsvenska Brukshästen.

Du gör ju naturligtvis som vill, men jag undrar om det inte är så att vissa av dina ståndpunkter ändå skulle gå att modifiera en smula, om du fick tillfälle att lära dig lite mer på djupet?
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 060
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 645
Senast: Nafayette
·
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 205
Senast: EmmaBovary
·
L
Avel Nu läser jag igenom min rubrik och tänker för mig själv hur frukstansvärt dum denna rubrik faktiskt låter, men faktum kvarstår att jag...
Svar
10
· Visningar
1 787
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp