Bukefalos 28 år!

Att lämna barn ensamma hemma!

Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Var tvungen att kolla vad det var for bocker. Varfor ar de sa dyra? 200 kr for en barnbok!!!!
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Var tvungen att kolla vad det var for bocker. Varfor ar de sa dyra? 200 kr for en barnbok!!!!

168:50 ger jag för varje bok.

Priset kan man ju undra över. Böckerna är ju dock på rätt många sidor (ca 40). När vi provat ett par av böckerna var jag på väg att säga upp "abbonemanget", men sonen älskar dem så.....
Jag tycker kanske de är lite för "överpedagogiska" ibland.
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Ok. Ja jag tyckte det var lite dyrt, 195 kr pa adlibris. Haller utkik pa tradera istallet :D
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Men nu har ni helt plötsligt halkat upp på 12 år - det är en stor värld mellan 2 tolvåriga kompisar som VILL sova i stugan ensamma och två 10 och 11-åriga syskon som lämnas ensamma för att föräldrarna jobbar - och så långt bort dessutom så dom inte kommer hem på 2 dygn.
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Oj, vilka hemska och extrema händelser du nämnde TS. Jag ryser av dem!

Jag är förmodligen inget bra material att jämföra med, eftersom jag har haft svårt att lämna min dotter utan att hela tiden se henne. Det innebar givetvis stora problem i o m att jag har hundar och samtidigt givetvis för min egen del.

Jag införskaffade det nyaste och mest täckande babymonitorn, med bild och ljud för att efter nattningen av min dotter så småningom våga mig på nedervåningen. Tillslut vågade jag mig dessutom ut med babymonitorn och rasta hundarna strax utanför trädgården. Livet blev lite enklare när jag insåg att min gräns för vad som anses "att lämna" var rätt suspekt. Dessutom kom jag till en punkt vad som faktiskt är sunt och också praktiskt. Jag menar, min dotter måste ju också få chansen att bli självständig och lösa egen problematik.

Nu är dottern 2,4 år och jag får finna mig i att hon vill leka själv på sitt rum, även om det tagit tid att vänja sig. Jag hade alltid tanken; att det kan hända något. Jag trodde absolut inte att jag skulle bli en sådan hönsmamma, men förmodligen hänger det ihop med att hon den första tiden sov mycket oroligt, var som en igel på mig och inte kunde vara i barnvagnen de första 6 månaderna i vaket tillstånd. Dessutom har aldrig jag och min syster behövt att vara själv eftersom min mor arbetade hemifrån. Jag har ingen egen erfarenhet av att behöva vara själv hemma. Det i sin tur innebär ju inte att vi var borttagna ansvar för att hjälpa till och vara självständiga. Tvärtom.

När det gäller ålder på att lämna barn själva beror det nog främst på individen. Jag tycker dock att en 11-13 åring borde klara sig några timmar hemma själv överlag. Det är ju utvecklande att få ta ansvar och ett måste för att klara sig "by your own" senare i livet.

En vän till mig har kommit överens om med sin 9 åring att denne själv skall ta sig upp på morgonen, själv duka fram frukost för att sedan cykla till skolan. Det var ett förslag som lades fram av barnet och främst för att denne skulle slippa gå upp redan kl. 05.00 istället för kl. 07.00. Det fungerar riktigt bra och mamman upplever att barnet vuxit oerhört med detta. Plus att barnet är mer utvilat.
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Jag lämnar mina barn dagligen i 10-20 minuter. På morgonen för att släppa ut hästarna och på eftermiddagen för att mocka om de inte vill följa med mig. Oftast sitter de i soffan och kollar på en filmsnutt på datorn.

Så gör jag också och dom "hästfamiljer" vi umgås med, inte släpar man med barnen så fort man behöver göra något på gården (mata hästar, mocka, natta hästarna etc) :). Min 4-åriga dotter tar på sig stövlarna och knallar ut om hon vill mig något..
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Vilka skräckexempel! :eek: :devil:

Jag bor i hus på landet och har stallet precis utanför trädgården, så min 3-åring kan jag lämna själv, så går jag ut i 2 minuter och kan ge hästarna hö.
Men är båda barnen vakna så lämnar jag dem aldrig ensamma. Vem vet vad de kan hitta på, under de få minutrarna? Den lille är ju sjövild och ska pilla och klättra på allt.
De kan ju hitta på bus och bråka under tiden man är på toaletten.
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Men däremot blev jag nyckelbarn innan jag fyllt 10. Fick ta hand om mig själv, ta fram egen mellis. Men jag kunde ju steka pannkakor och göra falukorvssoppa! ;)
Mamma var noga med att jag skulle kolla att allt var avstängt, låst och dylikt. Sen kunde jag ringa henne på jobbet närsomhelst. Däremot min bror fick gå på fritids tills han var 11, men han var inte mogen att vara hemma. Jag fick tyvärr ta föräldrarrollen. :mad:
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Hade en diskussion med en person om just detta, hennes mamma lämnade alltid yngsta sonen ensam hemma då hon gick över till grannen för att fika, med sig har hon alltid babymonitor så hon hör att sonen e tyst!

En fd kompis har alltid lämnat sin son ensam, från det att han var spädbarn och hon var tvungen att fixa stallet, mitt över gården, tills nu då han är tio, när han var fyra år frågade hon honom om det var ok om hon stack iväg några timmar och sonen svarade att det var ok!

Han brukar gå ner till grannen då han känner sig ensam och rädd!

Min egen granne har fyra barn varav den äldsta som är 11 år ofta har ansvaret för sina tre yngre syskon, syskonen har förklarat för mig att det är stora syster som bestämmer och hon fyller faktiskt 12 år snart:grin:

En annan person berättade att de ofta åkte in å gick på restaurang då sonen var liten eftersom han ändå inte kunde ta sig ur spjälsängen var det ingen fara, då deras 3 veckors baby låg ensam i huset då vi hade stallgenomgång kunde ju inte heller ta sig någonstans så de kunde inte förstå varför jag blev upprörd!

En annan mamma åker ner 13 våningar för att sola och bada i poolen medans dottern 2 år ligger å sover middag, åxå med babymonitor, då jag ifrågasatte fick jag ett ilsket svar att det finns ju hiss om dottern vaknar och så här gör man nuförtiden!

Så min undran är nu till er som har små barn, jag har bara vuxna barn, är det vanligt att man lämnar sina barn ensamma på detta vis?

Jag tycker det är helt oacceptabelt då barn inte har någon tidsuppfattning förrän i 13 årsåldern och inte kan avgöra om mamma eller pappa varit borta fem minuter eller fem timmar, sen kan det ju hända både svåra olyckor med knivar och el samt eldsvådor med barn som är av naturen nyfikna och älskar att upptäcka världen och hur saker å ting fungerar!

Är det så man gör nu? Lämnar barn ensamma!:eek:

Öh???

jag gick till och från lekis själv när jag var 4, jo visserligen skulle jag fylla 5 samma år.... Det var väl självklart att man var utan föräldrar hemma i några timmar från 3-4 års ålder.

Hur skulle föräldrarna annars kunna handla, tvätta och andra praktiska saker?

Vad är det för hönsmammor som får barn numera?
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Öh???

jag gick till och från lekis själv när jag var 4, jo visserligen skulle jag fylla 5 samma år.... Det var väl självklart att man var utan föräldrar hemma i några timmar från 3-4 års ålder.

Hur skulle föräldrarna annars kunna handla, tvätta och andra praktiska saker?

Vad är det för hönsmammor som får barn numera?

Hushållsgöromål görs ju i regel i hemmet så då behöver ju inte barnen vara själva hemma för att de ska utföras.

Handla tycker barn är roligt; det är också ett bra sätt att lära barnen "hur man gör"!
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Hushållsgöromål görs ju i regel i hemmet så då behöver ju inte barnen vara själva hemma för att de ska utföras.

Handla tycker barn är roligt; det är också ett bra sätt att lära barnen "hur man gör"!

Inte då... då hade vanliga hyreshus inte tvättstugor. Än mer sällsynt i villor.

För att kunna få hem varor till hemmet kunde man inte släpa på barn dessutom. Ett litet kylskåp med litet frysfack var standard. Ingen hade frys.

Det funkade alldeles utmärkt för generationer att vara hemma själva från tidig ålder utan en enda barnsäkerhetsdetalj.
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Inte då... då hade vanliga hyreshus inte tvättstugor. Än mer sällsynt i villor.

För att kunna få hem varor till hemmet kunde man inte släpa på barn dessutom. Ett litet kylskåp med litet frysfack var standard. Ingen hade frys.

Det funkade alldeles utmärkt för generationer att vara hemma själva från tidig ålder utan en enda barnsäkerhetsdetalj.

Hmm, själv gör ett litet antagande att barn faktiskt oftare dog också på grund av just olyckor. Även om de flesta överlevde så är gissningsvis både bilbältestvånget, bruket av flytväst, cykelhjälmar och andra säkerhetsdetaljer förmodligen något som minskat sådana olyckor.
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Hmm, själv gör ett litet antagande att barn faktiskt oftare dog också på grund av just olyckor. Även om de flesta överlevde så är gissningsvis både bilbältestvånget, bruket av flytväst, cykelhjälmar och andra säkerhetsdetaljer förmodligen något som minskat sådana olyckor.

Visst men mammorna nojjade inte ihjäl sig över att lämna barn några timmar.

För övrigt har cykelhjälmar också dödat barn... och herregud... hjälm i pulkabacken som knappt lutar..
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Men vem är du att säga att mammorna (varför just mammorna? finns det inga pappor här i världen eller?) nojar överdrivet mycket? Ska du bestämma att föräldrarna borde vara okej med att lämna sina ungar? Det är ju dom om ska leva med att något hände med deras barn när de var golittuffa och lämnade dem ensamma.
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Men vem är du att säga att mammorna (varför just mammorna? finns det inga pappor här i världen eller?) nojar överdrivet mycket? Ska du bestämma att föräldrarna borde vara okej med att lämna sina ungar? Det är ju dom om ska leva med att något hände med deras barn när de var golittuffa och lämnade dem ensamma.

Jepp, ska man nojja sig över att något hände när man inte var där. Då är man överdrivet neurotiskt.

golit bestämmer inte.. men försöker få en smula realism i överbeskyddar-diskussionen.

golit ber eventuella pappor i tråden om ursäkt. Hör av er så tar vi en öl och lämnar ungarna hemma.
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

*kl*

Jag gick till och från skolan själv vid 6årsåldern och var sen hemma ett par timmar själv tills mamma slutade jobba. Uppväxt med migrän så var jag ofta hemma själv hela dagarna när jag var dålig. Mamma var ensamstående så vad skulle hon göra liksom?

Sen är hon visserligen uppvuxen på en bondgård så hon var nog överlämnad i dom äldre syskonens vård sen dag tre när djuren behövde sitt. Morfar var 12 när han köpte sin första häst och började jobba ute i skogen.

Jag vet inte alls hur jag gör när jag får barn. Jag är 25 nu och Såå himla mycket farligare har väl ändå inte livet i hemmet blivit sen jag helt enkelt fick acceptera att mamma måste jobba så vi har råd med mat och kläder?
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Samma ålder här, och samma uppväxt. Ensamstående mamma med jobb, så jag klarade mig själv efter skolan.

Nu har min 6 åring börjat cykla själv till skolan, med sällskap av bästisen. Efter fritids cyklar han hem ensam, och det går jättebra. Igår frågade han mig när han kunde få egen hemnyckel..
Än behövs det förvisso inte, för jag är sjukskriven och typ alltid hemma.
Men nästa år får han det nog, bra att ha om något skulle hända så att jag kommer hem för sent eller så.

Alla barn är väl olika, vissa kan göra saker tidigare än andra. Jag känner till många barn, både i samma ålder och äldre - som absolut inte skulle vara redo för att ta sig till skolan ensamma eller lämnas längre än 5 min hemma.
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

golit ber eventuella pappor i tråden om ursäkt.
Det handlar inte om att pappor kan bli ledsna om de läser tråden utan att du uppenbarligen ser ungarna som mammans uppgift att ta hand om. Jag känner lika många pappor som mammor som inte skulle vilja lämna sina barn hemma själva vid alltför ung ålder.

Och ptja, du kan ju göra som du vill med dina barn så kan andra göra som de vill och känner sig bekväma med med sina barn.
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Ändrade mig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Det handlar inte om att pappor kan bli ledsna om de läser tråden utan att du uppenbarligen ser ungarna som mammans uppgift att ta hand om. Jag känner lika många pappor som mammor som inte skulle vilja lämna sina barn hemma själva vid alltför ung ålder.

Och ptja, du kan ju göra som du vill med dina barn så kan andra göra som de vill och känner sig bekväma med med sina barn.

Eftersom det i stort sett bara är mammor här så blir tilltalas mammor.

sen finns det säkert pappor som är lika hysteriskt överbeskyddande som en del mammor här i tråden.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 631
Senast: jemeni
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 623
Senast: Emtherlia
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 363
Senast: Cocos
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 789
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Barmarksdrag/canicross
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp