Bukefalos 28 år!

Att lämna barn ensamma hemma!

Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Det där låter helt åt helvete.
Vi lämnar våra 12 och 14-åriga söner ensamma någon kväll ibland när vi bägge jobbar och har så gjort i 2 år men då är vi 20 min bilväg bort och den store är en lugn grabb med koll på läget.

Att lämna 10-11 åringar ensamma en hel helg - Jag skulle anmäla till soc om jag fick reda på dylikt.

Som sagt det gick alldeles utmärkt.
Ingen anmälde mina föräldrar till soc och varken jag eller min bror har några men av det idag.
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Men hur tänkte dom? Fanns det andra vuxna i närheten? Hur skulle ni reda ut tex om det började brinna? Eller blev inbrott?
Drog dom på nöjestripper utan er så är det så lost så det är inte sant.
Att ingen anmälde det betyder ju inte att det är ok.

Jag hoppas verkligen du inte gör så mot dina barn. Inget så litet barn ska behöva ta ansvar så länge.
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Jag har faktiskt aldrig bett äldre syskon vakta de yngre, av främst en anledning: Tänk om en olycka händer, med allvarlig/dödlig utgång, t.ex en av de små petar in metallföremål i ett eluttag eller liknande (och nej! Barnsäkra hem finns inte!) - ska det äldre syskonet leva med det resten av sitt liv? Att det var hens ansvar, som hen inte klarade av... Jag har nog ansett att det är mitt ansvar att "vakta" de små barnen - inte deras syskons ansvar.
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Men hur tänkte dom? Fanns det andra vuxna i närheten? Hur skulle ni reda ut tex om det började brinna? Eller blev inbrott?
Drog dom på nöjestripper utan er så är det så lost så det är inte sant.
Att ingen anmälde det betyder ju inte att det är ok.

Jag hoppas verkligen du inte gör så mot dina barn. Inget så litet barn ska behöva ta ansvar så länge.

Nej, det är inte optimalt att lämna 10-11 åringar ensamma hemma, men de hade inget val, det gick inte att lösa bättre. Mina föräldrar var och är fortfarande inte några dåliga föräldrar.
Ja det fanns vuxna i närheten, men inte hos oss hela tiden.
Om det började brinna skulle vi ringa 90000 och gå till grannarna.
Likaså om det blev inbrott.
Nej, de drog inte på nöjesresor utan oss, de arbetade.

Och nej, jag kommer inte att lämna mitt barn ensam hemma i den åldern. Jag har folk runtomkring mig som kan hjälpa till. De ställer mer än gärna upp och är barnvakt. Sådana möjligheter hade inte mina föräldrar.
Så du kan vara lugn över det.
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Men alltså är detta sant? Dina exempel låter ju högst extrema?

Ja det är sant! Å grannen låter 11--åringen passa sina småsyskon hela dagarna, blev lite paff då de frågade om de fick komma in i stallet å klappa hästarna, jag svarade att jag måste prata med deras mamma först, men hon var inte hemma inte pappa heller utan äldsta systern hade ansvaret och för henne gick det bra:eek:

Nej de fick inte klappa hästarna, de har frågat under ett års tid nu och jag har låtit dem komma in en gång, sen ville jag prata med deras förälder sa jag å trots påminnelser och tjat kommer aldrig någon förälder och säger att det är ok!
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Jag tycker såklart inte heller att man ska lämna små barn hemma, men detta kan väl ändå inte stämma? Du kan väl inte mena att en 12-åring inte kan avgöra om föräldrarna varit borta i 5 minuter eller 5 timmar? En 12-åring kan ju oftast klockan sen ett antal år tillbaka.

Att kunna klockan och ha en tidsuppfattning är två helt olika saker, tidsuppfattning, hastighetsuppfattning, hur snabbt tex en bil tar sig från punkt A till punkt B kan inte ett barn avgöra, den förmågan mognar mellan 10-13 års ålder, oftast runt 12-års åldern!
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Ingen tidsuppfattning förrän i 13-årsåldern?? Var har du fått det ifrån? Kan ju säga att båda mina barn har rätt bra tidsuppfattning än fast de bara är 8 och 11 år. Har inga problem att lämna dem ensamma någon timme eller så. Den större, som går i femte klass får ju dessutom inte vara på fritids längre så han är ju ensam efter skolan.

När dom kan använda en telefon och ringa om dom vill nått tycker jag det är ok att lämna någon timme då och då.

Sen verkar det som du uppfattar detta som ett nytt fenomen. Men jag tycker snarare det var vanligare förr. Jag och mina syskon var hemma ensamma när vi var små och jag vet att min mormor och morfar låste in sina barn på vinden när de behövde åka iväg på ärendet. Min gammelmormor fick börja ta hand om hus och hem och småsyskon vid 8 års ålder. Så det är nog bättre nu för tiden.

Jag fick det det svaret då jag höll på att ramla av stolen av förvåning, att så gör man nuförtiden! Det var därför jag ställde frågan!

Det där med tidsuppfattning innebär att man känner hur lång tid det har gått, att man har förmåga att känna ungefär hur länge man har gjort något och den förmågan mognar inte förrän mellan 10-13 år, inget man kan göra något åt, sen är det ju som med allt annat att det finns unika fall! Samma sak som att kunna hålla sig när man är nödig, förmåga att känna om man är kiss och bajsnödig och kunna utföra detta, den förmågan mognar när barnet är 18 månader ungefär, men det finns alltid unika fall där barnen är torra vid 12 månaders ålder i stället!:D
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Låter ju betryggande att de flesta har vett att veta farorna, att sitta i trädgården och äta när barnen sover är väl ingen fara, då finns ju vuxna i närheten om det händer något!

Jag har en kompis som vid 6- års ålder passade sin lilla syster som var tre år, lillasyster blev påkörd av en bil under tiden som stora syster hade ansvar. Lilla syster blev vanställd i ansiktet!

Denna skuld finns fortfarande i storasyster, den kommer förfölja henne resten av livet!

Jag tänker åxå på risken för brand, hur ska man hinna in å rädda sitt barn om man sitter å fikar hos grannen?

Skönt att höra att de exempel, som är sanna och anmälda, är skräckexempel! Jag höll på att ramla av stolen när personen berättade och sa att så gör man nuförtiden!

Man kan förklara sig blå för ett litet barn, tre till fyra år, men det är trots allt ett barn och de ser inte världen som vi vuxna och man vet aldrig hur de reagerar då de upptäcker att de är ensamma! De har ingen impulskontroll etc tex!
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Det där låter helt åt helvete.
Vi lämnar våra 12 och 14-åriga söner ensamma någon kväll ibland när vi bägge jobbar och har så gjort i 2 år men då är vi 20 min bilväg bort och den store är en lugn grabb med koll på läget.

Att lämna 10-11 åringar ensamma en hel helg - Jag skulle anmäla till soc om jag fick reda på dylikt.

Men det beror ju lite på hur det görs, jag och min kompis bodde oxå själva en helg/några vardagar då och då under sommaren i våran sommarstuga. Vi tyckte att vi var helt själva och duktiga, men jag inser ju så här i efterhand att båda grannarna hade full koll på oss, vi tyckte mest att de var snälla som bjöd oss på mat och fika, och att hela "byn" visste om att vi var ensamma hemma och gjorde sig ärenden för att kolla hur det gick för oss. Så i vårat fall var det ganska så lugnt och i praktiken sov vi själva, med grannar 20 m bort...
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Jag är 26 år - och kan extremt sällan känna hur lång tid som gått, och liknande. Jag får kolla på klockan konstant för att något ska fungera i vardagen..

Min 6 åring vet inte direkt hur lång tid en halvtimme egentligen är, men han kan se på klockan hur tiden går liksom. Därför har han inga problem att vara ensam om jag går till affären för att handla exempelvis, han vet om att mellan si och så på klockan tar det för mamma att komma tillbaka.
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Så du kommer att låta dina barn göra det samma?
Tänk om det hänt något?

När jag var liten satt jag utan bilbälte, satt för den delen - jag låg i bakrutan på bilen - skulle ni tycka det var ok nu?

Att lämna två 11-åringar ensamma en hel helg är fel - även om ni "överlevde".
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Oj... När jag var 12 var jag ofta ensam hemma över helgen. Mina föräldrar åkte till stugan och jag ville hellre vara hemma. Jag tycker fortfarande inte att det var fel eller konstigt. Jag kom ihåg att jag även skötte all min tvätt då för att jag ville.

Jag kanske alltid har varit lite konstigt.
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Så du kommer att låta dina barn göra det samma?
Tänk om det hänt något?

När jag var liten satt jag utan bilbälte, satt för den delen - jag låg i bakrutan på bilen - skulle ni tycka det var ok nu?

Att lämna två 11-åringar ensamma en hel helg är fel - även om ni "överlevde".

Fast hur ensam är man med grannar på varsin sida som håller örnkoll? Jag tycker det lät som ett vettigt upplägg: barnen får känna sig stora och att de klarar sig fint själva, och föräldrarna har backat upp med vuxna runtikring som håller koll så att det går bra, ser till att barnen får mat i sig och att inget händer.
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Jag lämnar mina barn dagligen i 10-20 minuter. På morgonen för att släppa ut hästarna och på eftermiddagen för att mocka om de inte vill följa med mig. Oftast sitter de i soffan och kollar på en filmsnutt på datorn. Jag är dock nojjig och de vet att de inte får äta äpplen eller persikor som de vill göra HELA tiden (man kan ju undra om de har någon brist...)

Igår kom lilltjejen ner till stallet gråtandes, hon hade halkat i leran och var smutsig om handen. Inte ett dugg ledsen för att hon och syster varit ensamma. (3 o 4 år).

Mina barn är dessutom ofta "ensamma" på mornarna, jag hör inte alltid när de går upp, det skulle ju lika gärna kunna hända något hemskt då?

Mina killar som är 9 o 11 har from nu inget fritids utan åker skolbussen hem. Jag är nästan alltid hemma eftersom jag jobbar natt och sover när de kommer hem, men jag kan absolut lämna dem för att åka till affären, dock tar jag med mig tjejerna då såklart.

Det händer om jag jobbar kväll någon enstaka gång och då måste maken hämta mig vid stationen eftersom vår andra bil blivit sönderslagen, då talar han om det för killarna så de vet att de kommer vara helt ensamma om någon vaknar. Vi meddelar då också någon t ex farfar och ringer honom när vi kommit hem igen, som en säkerhet ifall det skulle hända oss något på vägen.

Att lämna mina barn en hel kväll för att gå ut o äta är dock något som för mig ligger lååångt fram i tiden (även om det bara gällde de två äldsta). Risken att de skulle slå ihjäl varandra i ett bråk om bä'sta datorn är alldeles för stor! ;)

Jag brukar förresten ha "brandövning" med mina barn då o då. Typ "slå sönder fönstret och hoppa ut, skit i katten o hunden". O häromdagen hade vi lite första hjälpen prat, efter att en av deras kompisarna fick andnöd på en klassträff de var på.

Det är svårt att säga vad som är rätt o fel, man får väl se lite vad barnet klarar av. Jag tror inte att ett barn blir traumatiserat av att inte hitta sin mamma/pappa som är ute med hunden 5 minuter, då vet man att det inte funkade helt enkelt och får lösa rastningen på annat sätt (hur vet jag inte), värre än så är det väl inte. (skräckexemplen i tråden är ju hemska, så borde verkligen inget barn behöva ha det).
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Oj... När jag var 12 var jag ofta ensam hemma över helgen. Mina föräldrar åkte till stugan och jag ville hellre vara hemma. Jag tycker fortfarande inte att det var fel eller konstigt. Jag kom ihåg att jag även skötte all min tvätt då för att jag ville.

Jag kanske alltid har varit lite konstigt.

Tror jag var 12 år första gången jag var själv över helgen också när föräldrarna åkte till stugan. Hade matlådor i frysen, cykel att ta mig dit jag ville... Sen sov jag sällan hemma dessa nätter, för jag tyckte det var obehagligt. Men jag hade vänner (vars föräldrar som) gärna tog med mig hem över natten. Jag vet inte än idag faktiskt om mina föräldrar kanske redan innan pratat med dessa vänner föräldrar, det är inte omöjligt inser jag idag. :p

Och det är ändå "bara" 13 år sedan.
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

När jag var runt i den ålder ca 12 år så var jag med hemma mycket själv. Min mamma var ensamstående och jobbade natt så jag fick allt lära mig att vara hemma 4 nätter i veckan själv och det funkade jätte bra.

Jag visste vad mamma lärt mig om tiden när man skulle lägga sig och att man skulle kolla en extra gång om allt var avstängt och att man kände på dörren en extra gång så att den var låst. Telefonen visste jag hur jag skulle använda om det skulle vara något och sedan fanns alltid min granne hemma som jag kunde gå över till. Lägenheten brevid oss.

jag tyckte att jag mognade mer av att lära sig att ta lite eget ansvar fast man bara var 12 år gammal. Och på morgonen fanns alltid mamma hemma som väckte mig när man skulle till skolan.
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

*KL*

Mina barn är ensamma när jag rider, går ut med hundarna och ibland efter skolan.
De är 9år & 7år.
När jag rider så säger jag åt en granne att barnen är själva & säger åt barnen att de kan gå till henne om det är ngt. När jag går ut med hundarna lämnar jag mitt mobilnummer bredvid telefonen.
När de åker hem med skoltaxin(1-2 dagar i veckan) är de ensamma 1-3h innan jag kommer hem från jobbet.
Då har de telefonnummer till oss & grannarna + 3-4 grannar att vända sig till om de behöver hjälp.

Jag anser att det funkat väldigt bra.
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Så du kommer att låta dina barn göra det samma?
Tänk om det hänt något?

När jag var liten satt jag utan bilbälte, satt för den delen - jag låg i bakrutan på bilen - skulle ni tycka det var ok nu?

Att lämna två 11-åringar ensamma en hel helg är fel - även om ni "överlevde".

Ja med samma upplägg så skulle jag inte har några problem att göra samma sak med mina barn. Tänk om det hade hänt något, ja då hade vi väl skuttat in till grannen. De tog hand om divs skrapsår, svarade på funderingar och vi hade ju även telefon och kunde ringa vart vi ville.

Att sitta utan bilbälte gjorde jag varken som barn eller skulle låta mina barn göra, det är ju inte ens i närheten av samma sak.

Så nej jag tycker inte att det är helt fel att lämna två 11 åringar under vårat upplägg, vi gjorde mer än överlevde, vi växte, lärde oss att klara oss själva och vi kände oss väldigt starka som individer. Och som sagt det fanns en rejäl backup plan om något skulle ha gått fel...
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Jag brukar förresten ha "brandövning" med mina barn då o då. Typ "slå sönder fönstret och hoppa ut, skit i katten o hunden". O häromdagen hade vi lite första hjälpen prat, efter att en av deras kompisarna fick andnöd på en klassträff de var på.

Smart! Det har jag tänkt på och det känns som dags att införa lite riktig övning och inte bara prata om vad/hur man gör. Övning tar bättre än bara muntlig information. (Vår äldsta älskar att läsa i Kråkeböckerna om när Kråke lär sig om hur man ska göra om det börjar brinna i skogen eller hemma).
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 402
Senast: jemeni
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 583
Senast: Emtherlia
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 339
Senast: Cocos
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 760
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp