Bukefalos 28 år!

Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

MUPPIA: Jag vill inte på ngt vis nedvärdera dig och tycker att det är fantastiskt att höra om din kämparvilja och hoppas verkligen att du kommer att nå svår klass, men jag förstår inte hur du kan använda dig själv som ett "praktexempel på framgång". Starter i 120cm utan resultat är ju faktiskt inte ngn direkt framgång utan högst mediokert.

Hade jag varit modigare hade jag ridit 130 idag. Men jag använde mig som praktexempel för jag har inte pengar. Mamma är ensamstående. Framgången fanns inte på grund av press från alla håll utom från min mamma. Hon muntrade upp mig.
Trots att man saknar pengar kan man ordna så man får en bra häst. Sen kan man byta upp sig sen när man är "färdig" med den hästen. Sälja dyrare än köpesumman och köpa en bättre häst. Red 115 gjorde jag med mkt bra resultat, hamnade precis utanför placering. Så 120 klarar jag visst men det har varit som sagt mkt stress för att nå dit pga skolan. Nu har jag all tid i världen och ska sikta till 120 i vår igen.

Poängen med mig och mitt inlägg är att man visst kan lyckas utan pengar om man planerar LÅNGSIKTIGT. Man kan ju inte köpa sig en GP häst nu och rida GP nästa år. Jag hoppas jag når 130 om ca 1,5 år. Räcker min hästs psyke till 140 så kommer jag hoppas jag kan rida 140 med henne. Svår klass blir det nog inte förrän när jag är minst 30 antar jag. Men det finns ju inga garantier men man KAN visst lyckas utan pengar. Kanske inte i ponnyåldern men som vuxen. Så jag tycker att man visst kan lyckas utan pengar. Annars skulle jag ju gett upp nu.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Tyvärr så behövs ju även pengar och tid för att skola och träna upp en häst till 120-130.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Och det är väl det vi reagerar på - att man inte kan säga sanningen i artiklarna istället för att ge sken av att vem som helst med den rätta viljan kan lyckas. Med vilja och talang kan man komma långt men inte hela vägen enligt min mening, den sista biten kräver pengar, mycket pengar.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

*kl*

Jag missunnar inte heller tjejen i artikeln hennes framgång och förutsättningar - inte alls! Och självklart var det generöst av hennes pappa att sälja båten för att dottern skulle kunna utöva sitt intresse och kunna utvecklas i sporten med en bra häst. MEN artikelns rubrik är ändå missvisande för det fanns ju trots allt ett iaf hyfsat ekonomiskt kapital bakom, även om inte flera miljoner.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Har fyra hästar, två b-ponny ett halvblod och en minishettis, räknade just ut att vi lägger ner 10 tusen i månaden på hästarna, inkl allt, träningar, försäkringar etc, (har eget stall hemma)och det är inte medräknat när det är tävlingar. sen har ju hästarna kostat "lite" oxå så absolut inte vem som helst som kan hålla på

nu inte sagt att vi kommer lyckas ändå... döttrarna är snart 9år och snart 3år och vi håller inte på att "elitsatsa"
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Om du är skyldig din mamma sexsiffrigt belopp kan hon knappast vara fattig - eller nu kanske hon är det.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Nåt som sällan eller aldrig nämns är engagemanget från föräldrarna är lika viktigt som ekonomin. I nästan alla liknande reportage har de typ sagt upp sig från sina jobb och köpt en hästgård 50 mil längre bort som renoverats till tipptopp - självklart sköter mamma marktjänsten så x hinner rida och pappa står på framhoppningen.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

:rofl: är ju precis så...glöm inte att mamman sitter och finslipar hästarna oxå, sköter allt i stallet etc
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Ja precis. Och för att kunna göra det krävs det också en hel del pengar... Men visst, ridsporten kräver tid, pengar och engagemang, det liknar egentligen ingen annan sport där man tränar några gången i veckan och när man är färdigtränad så ställer man skorna på hyllan till nästa träning... Hästar och ridning kräver såååå mycket tid!
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Tycker att det framförts många kloka åsikter i tråden och det vore bra om dessa på något vis kunde komma Ridsport tillhanda.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Men artikeln var inte riktigt vad jag hade väntat mig i alla fall;).

Inte jag heller. Jag hade faktiskt väntat mig få se någon som kom från ganska knapra förhållande men som ändå lyckats. Min kompis är faktiskt ett praktexemplar där, hon vann en ganska stor tävling här typ två veckor sen, och den hästen var inte dyr. Hon har två jobb för att få ihop en heltid, hon har lektioner för att få pengar, hennes föräldrar verkligen stöttar för att hon ska kunna tävla och satsa.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Tyvärr så behövs ju även pengar och tid för att skola och träna upp en häst till 120-130.

Det behöver inte bli dyrt, det handlar om att se över möjligheterna att göra det så billigt som möjligt. T.ex en duktig medryttare med meriter.

Om du är skyldig din mamma sexsiffrigt belopp kan hon knappast vara fattig - eller nu kanske hon är det.

Hon ÄR fattig. Stockholmsbo, tre barn (nu två barn som bor hemma), ensamstående, inget underhåll från mina två syskons pappa. Underhållet betalades direkt till mig de sista åren. Jobbar som lärare.
Men hon valde att satsa på mig och min utbildning. Hon planerade sin ekonomi. Hon jobbar extra nu som assistent till en handikappad flicka på nätterna för att kunna betala av.
Så nej hon är verkligen inte rik. Hon har planerat och satsat. Man kan satsa om man vill, jag kommer planera min ekonomi så de räcker till att träna och tävla.
Min farsa har inte betalat ett skit för min häst och hennes utrustning. Underhållet gick till att kunna betala stallhyra under min gymnasietid. Idag får jag 1200 i månaden. Jag betalar fortfarande hästen helt själv (hyra). Alltså inte mycket pengar att röra sig med men det går visst. Får jag tag på jobb som ger mig 1000 kr extra kan jag träna varje vecka och tävla en gång i månaden.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Jag tycker det låter som hon stuckit till dig lite pengar som föräldrar gör mest - eller så föll det du kallar satsningen inte särskilt väl ut. Det är hur som helst inte såna som du det görs reportage om.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Jag har lite svårt att förstå dessa upprörda känslor. Är ni säkra på att det inte bara handlar om lite gammal hederlig svensk avundsjuka? :) Naturligtvis är ridning en av de dyraste sporterna som man kan hålla på med, speciellt om man har egen häst och satsar, men det är ju bara ett faktum? Lösningen är väl inte att hästintresserade med låg inkomst skall få "hästbidrag"?

Det här resonemanget kan man applicera på alla delar av livet. Alla har olika förutsättningar i livet både ekonomiskt och socialt. Är det inte lika synd om den som har ont om pengar men som älskar att resa?

En ensamstående 4-barnsmamma har säkert svårt att klara av betala för ridskola eller en egen häst, men det finns många andra sporter som, rent ekonomiskt, skulle vara svåra att klara av med isf. Jag tänker på ishockey, golf, motorcross osv... Listan kan göras lång.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Det är nog bara att gilla läget att det är en förutsättning att ha god ekonomi för att ha möjlighet att ta sig upp i toppskikten av ridsporten. Alla vet ju hur mycket det är som krävs för att kunna tävla på 140nivå och uppåt,det är något helt annat än att tävla lätt klass och en eller annan 130.
Att som i Ridsport ta fram ett sådant reportage är bara ett desperat försök att vara pk,inget annat.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Kunde inte sagt det bättre själv! :bow:

Och precis som TS så reagerade jag på att man knappast är barskrapad om man äger en båt som går att byta ut mot en lovande häst! :D

Jag ser ju bara själv vad det kostar att hålla sig med tävlingshäst på den ynka nivå jag är (upp tom 1,20 hopp som bäst och lätt klass dressyr).
Hade jag talang så skulle jag kunna glömma att nå sverigeeliten, inte ens kunna tävla regelbundet på 1,40-1,50! Redan nu så har mamma sponsrat mig titt som tätt för att jag ska kunna hålla på med träning och tävling!
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Men nu har du nog massuppfittat tråden. Den handlar om att alla dessa artiklar som säger sig handla om nån som tagit sig fram utan pengar visar sig ha en hel del pengar i ryggen ändå. De handlar inte om dom som Muppia eller nån som inte har massiv uppbackning hemifrån.

Men visst, jag är avundsjuk - däremot inte missunsam. Jag har inga föräldrar jag kan låna pengar av, de tjänar inte mer än mig och jag har aldrig förväntat mig att de ska ge upp sina liv för att jag ska få rida.
 
Senast ändrad:
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

KL
klart man inte kan välja vilken familj man föds in i men när man blir äldre har man ändå ett eget val. Man måste inte nödvändigtvis ha varit en framgångsrik ponnyryttare för att kunna rida svår klass som vuxen. Bara att se till att utbilda sig och skaffa ett bra jobb med bra betalt. Det finns många ryttare som inte har pappa Zangersheide bakom sig även om det mest är män som tex Franke Sloothak även RGB har ju jobbat sig upp en del.
Så visst går det men frågan är hur många som verkligen har den viljestyrkan och inte vill ha allt serverat av sina föräldrar, om inte annat så kan man ju alltid skylla på sina fattiga föräldrar att det är deras fel att man inte kommit någonstans eller?:grin:
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Man ska ha grymt bra betalt för att kunna köpa en häst som går högre klasser, ha råd att hålla den, träna, tävla osv - att ha det jobbet och samtidigt rida på den nivån är en svår för att inte säga omöjlig ekvation.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 535
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 322
Senast: Mickizz
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalister! Jag befinner mig, enligt mig, i en svår situation just nu och jag vet inte riktigt om jag ska ta höger eller...
Svar
17
· Visningar
2 755
Senast: Maoam
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
627
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp