Bukefalos 28 år!

Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Man ska ha grymt bra betalt för att kunna köpa en häst som går högre klasser, ha råd att hålla den, träna, tävla osv - att ha det jobbet och samtidigt rida på den nivån är en svår för att inte säga omöjlig ekvation.


Håller helt med du.. Har själv aldrig haft föräldrar med bra ekonomi, men som offrat mkt för att jag skulle få ha en häst som liten. Är idag vuxen och tjänar ganska bra, men har fortfarande svårt att få ekvationen tid, pengar och ork att gå ihop.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Man ska ha grymt bra betalt för att kunna köpa en häst som går högre klasser, ha råd att hålla den, träna, tävla osv - att ha det jobbet och samtidigt rida på den nivån är en svår för att inte säga omöjlig ekvation.

Hur mycket är grymt bra betalt då?
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

man kan alltid utbilda hästen själv, finns inte många som har råd att köpa en häst för 50 miljoner ibörjan av sin karriär.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

kl

Det går att lyckas att lyckas inom ridsporten utan pengar och stöttande föräldrar om man har riktig talang och en del tur...

...MEN det kräver en del också.

- Slit, slit, slit och åter slit som anställd i ett större stall, gärna utomlands där åtminstone kan få mer betalt än bara fickpengar.

- Genuin talang och VILJA.

- God social kompetens för att knyta och vårda kontakter och få möjlighet att rida fina hästar.

- Tur, att ibland vara på rätt ställe, vid rätt tillfälle.

Att lyckas redan på ponny eller som jun/yr kräver en helt annan uppbackning hemifrån.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Men det finns ju inga garantier men man KAN visst lyckas utan pengar. Kanske inte i ponnyåldern men som vuxen. Så jag tycker att man visst kan lyckas utan pengar. Annars skulle jag ju gett upp nu.

Din mamma lade ut sexsiffriga belopp på ditt hästeri, jag anser inte det vara att inte ha pengar. Om du dessutom har råd att betala träningar och tävlingar varje månad så är du inte heller utan pengar. Många människor har inte ens råd att betala baskostnaden för att ha häst.
Vill inte förringa dina drömmar men det känns som att ditt perspektiv är lite snett när du säger att du är utan pengar. Långt ifrån alla kan låna pengar av andra också.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Fast, sexsiffriga belopp totalt under en hel tonårstid är knappast mycket, snarare mindre än vad många tonårsföräldrar lägger på barnens språkresor, kläder, prylar och utomlandssemestrar.

Själv har jag aldrig - och kommer aldrig - satsa på hästeriet men min häst kostar nog sexsiffrigt belopp varje år tror jag... :crazy:
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Mäh, hörru! :D Nu slår du in öppna dörrar bara för att försöka provocera. ;) Det blir roligare om du läser vad tråden handlar om först vettu. :angel:
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Fast, sexsiffriga belopp totalt under en hel tonårstid är knappast mycket, snarare mindre än vad många tonårsföräldrar lägger på barnens språkresor, kläder, prylar och utomlandssemestrar.

Själv har jag aldrig - och kommer aldrig - satsa på hästeriet men min häst kostar nog sexsiffrigt belopp varje år tror jag... :crazy:

Det finns många barn som lever under fattigdomsgränsen i Sverige, där föräldrar inte ens har en hundring över för en skolutflykt.
I övrigt så är det självklart så att ridsport är en klassfråga, vilket är väldigt tråkigt naturligtvis. Det vore fantastiskt om alla barn kunde få rida på ridskola åtminstone till en billig penning, men så ser ju inte verkligheten ut.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Spinnoff: "måste" man ha gått igenom ponnyåren med tävlingar och träningar för allehanda meriterade tränare för att lyckas bra som tävlingsryttare på stor häst i vuxen ålder? När är det försent att börja satsa för att lyckas nå ex svår klass?

Precis vad jag också funderat på.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Jag hoppas i alla fall inte det, jag hoppas kunna ta mig till svår klass trots att jag inte har några meriter på ponny.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Fast, sexsiffriga belopp totalt under en hel tonårstid är knappast mycket, snarare mindre än vad många tonårsföräldrar lägger på barnens språkresor, kläder, prylar och utomlandssemestrar.

Själv har jag aldrig - och kommer aldrig - satsa på hästeriet men min häst kostar nog sexsiffrigt belopp varje år tror jag... :crazy:

Ehm ... det är riktigt mycket jo. Enligt mig iaf. Om man får mer än 500:- i månadspeng så är man inte utan pengar (dessutom så skrev Muppia att hon lånat pengar vilket inte brukar vara fallet när man får månadspeng). Jag har mer och mer börjat upptäcka att folk verkligen inte fattar vad det innebär att leva utan pengar (över till nöjen). Utlandssemestrar, språkresor och prylar har aldrig hört hemma i mitt liv. Jag hade bara råd att rida på ridskola en enda termin - det är vad det innebär att vara utan pengar.

Jag skulle räkna dig som rik, även om du enligt samhället förmodligen bara tillhör medelklass.
 
Senast ändrad:
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Mamma betalade inte min ridning när jag var mellan 10 och 14, under ridskoletiden. Det gjorde min idag döda farmor. Just för hon hade så dåligt med pengar. Sen betalade jag med egna pengar för att vara medryttare och jag betalade 2 hästar helt själv under en period under gymnasiet samt egen lägenhet, bredband och tele o allt det.
Inkomst? Ingen, jag fick totalt 7500 i månaden och ändå betalade jag allt. När foderhästen avlivades använde jag pengarna som gick till honom till tävlingar istället. Träning hade jag i skolan. Nu ska jag få 2300 från AF, har 1200 (handikappbidrag som räcker till stallhyra). Med 2300 extra i kassan har jag råd med träningar och tävlingar.
Sen som student får jag 7200 kr i månaden ungefär totalt, då har jag ännu mer pengar till hästen och tävlingar.
Fast nu har jag en underbar sambo som vill jag ska hålla mitt intresse brinnande.

Jag anser att man visst kan nå toppen utan pengar. Det handlar som sagt om planering av ekonomin och att jag inte menar att det är kortsiktigt. Ponnyryttare som vinner och tävlar massa har ju rika föräldrar men det finns vuxna som från början inte hade pengar som skaffat sig karriär.
Långsiktigt: Minst 5 år, ännu längre tid får man räkna med. Köpa en häst som är klar för 1m. Tävla den upp till 110 och rid igenom den så den blir ännu bättre. Sälj för större summa än köpesumma. Köp en ny häst, bättre häst för pengarna, rid hästen och träna upp den. Sälj igen för ännu högre pris.
Om jag red 140 med mitt sto har jag tjänat ca 50 tusen på det (Hon har segrar t.o.m 130, ej startad högre). Då kan jag få en häst för 140 klasser och försöka sälja den för större pengar. Osv.
Men jag tror inte jag kan få vissa att tänka annorlunda, att ridsporten visst kräver pengar.
Visst det kräver pengar men man kan göra det så billigt som möjligt. Kan ge massor av olika förslag om du är intresserad, jag har ju levt på småpengar och ändå haft två hästar och bott helt själv.

Det finns olika sätt att nå svår klass. Reportaget valde väl fel personer helt enkelt?? Jag tycker iallafall att de kunde ta sig ett snack med Niklas Jonsson eftersom HAN har inte så mycket pengar. Men han tävlar svår hoppning ändå och jobbar med hästar.

Havrepappan: Nej inga upprörda känslor men jag förstår inte varför man måste ha pengar och ha lyckats under ponnytiderna för att kunna bli svårklassryttare? Jag har ju helt totalt missat ponnytiden men jag kan se mig rida svår klass när jag är 30 år om jag har en rätt häst. Inga problem.
Kan säga så här: Jag vet inte om jag kommer dit, men jag KAN om jag vill. Vill man verkligen så kan man ju se över alla tillgångar och se över vad man är beredd att offra :)

Sen kan jag förstå att om man har flera barn som har dyra intressen, då kan det bli knapert. Men det mesta brukar lösas genom att barnet får rida på ridskola, så den lär sig rida iallafall? Sen får man ju hoppas att man har släktingar som gärna hjälper till. Jag hade bara mamma och farmor som betalade. Pappa betalade knappt, men det gjorde han när farmor inte heller hade råd. Men sen släppte han ansvaret för han ansåg att mamma kunde använda hans underhållspengar till mig, han förstod inte att det inte räckte till mat, kläder OCH ridning, för att inte tala om bensinpengar till och från ridskolan heller. Allt blev lättare när jag blev vuxen och fick börja betala. Mamma har aldrig betalat hyra för hästen, just nu är jag arbetslös. Pappas 1200 får jag fortfarande och de täcker hovslagare och försäkring. Just nu är han extra snäll för jag har flyttat hela 60 mil hemifrån och hotat säga upp kontakten om han inte börjar ställa upp för mig lite. Det kunde jag inte som yngre för då hade föräldrar ju större rätt att bestämma över saker och ting.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Men 100 000 kr i omkostnader under säg: sex år. Totalt. Knappt 1400 kr/mån. Självklart mycket pengar men OM man som hästintresserad tonåring har turen att ha föräldrar som prioriterar, snålar och är enormt sparsamma är det ändå en möjlig summa för rätt många. Själv har jag heller aldrig vuxit upp med föräldrar som gödslat med pengar (av den enkla anledningen att inga fanns att gödsla med) men lyckades ha ponny ändå tack vare massor av extraarbete (för både mig och mina föräldrar). När jag fick min ponny som fjortonåring var pappa arbetslös/precis i uppstart av eget företag efter byggkraschen på nittiotalet och min mamma jobbade som barnsköterska. JAG hade aldrig fått det att gå ihop med deras finanser - men jag är enormt tacksam att de löste det för min skull. Där krävdes dock STORA uppoffringar från deras sida (mamma jobbade extra på semestern något år osv) och massor av extrajobb från min.

Själv är jag en extraarbetande student - knappast rik - men som har mina prioriteringar hårt styrda till min häst. Det går om man vill.

edit: månadspeng fick jag givetvis ingen, den fick jag arbeta in till själv - min månadspeng var ponnyns stallhyra :love:
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Jag håller med dig till 100%. Jag tänkte "oj vad intressant" när jag såg rubriken men sen när jag såg att pappa sålde sin båt för att finansiera hästen började jag faktiskt skratta.

Det vore roligt om Ridsport verkligen hittade någon som HAR kommit från en bakgrund utan pengar (eller prylar som man kan sälja för pengar :crazy:) och som HAR lyckats eller ÄR på god väg mot toppen. Det vore inspirerande för talangfyllda unga människor i den situationen som undrar om dom någonsin kommer någon vart och som vill veta vad som krävs.

Alltså man undrar hur dom som skriver för Ridsport tänker, vilka referensramar dom har....:cool:
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Men 100 000 kr i omkostnader under säg: sex år. Totalt. Knappt 1400 kr/mån. Självklart mycket pengar men OM man som hästintresserad tonåring har turen att ha föräldrar som prioriterar, snålar och är enormt sparsamma är det ändå en möjlig summa för rätt många. Själv har jag heller aldrig vuxit upp med föräldrar som gödslat med pengar (av den enkla anledningen att inga fanns att gödsla med) men lyckades ha ponny ändå tack vare massor av extraarbete (för både mig och mina föräldrar). När jag fick min ponny som fjortonåring var pappa arbetslös/precis i uppstart av eget företag efter byggkraschen på nittiotalet och min mamma jobbade som barnsköterska. JAG hade aldrig fått det att gå ihop med deras finanser - men jag är enormt tacksam att de löste det för min skull. Där krävdes dock STORA uppoffringar från deras sida (mamma jobbade extra på semestern något år osv) och massor av extrajobb från min.

Och om man bara har en förälder, en förälder som har låg hyra men väldigt lågavlönat jobb utan chans till att byta, en förälder som bara handlar på Netto och Lidl, en förälder som aldrig köper kläder till sig själv, som går med hål i skorna?
Hur får man då råd till att betala för en häst åt sitt barn på 13 år när man har fullt upp med att få pengarna att räcka till nödvändiga räkningar och mat?
Min mamma skulle vilja göra allt för mig och vill fortfarande men det räcker inte alltid med att vilja prioritera och göra uppoffringar.
Din och Muppias verklighet, vad jag kan utläsa, är mil från vad det jag menar med att vara utan pengar och från den jag levde i.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Jag säger inte att Alla kan, utan att det inte är Mycket pengar för särskilt många. Satt i relation till att leva under existensminimum är det självklart Massor av pengar, men min ponny kostade inte några 1400 kr i månaden för mina föräldrar. Billig stallhyra och billig försäkring var vad de betalade, resten arbetade jag in genom att mocka, släppa in- och ut hästar, motionera konvalescenter i ur och skur, sälja tidningar, dela ut reklam, passa barn, sälja glass från låda på magen på stranden, klippa gräsmattor, måla husgavlar osv.

Givetvis är det ett privilegium att få ynnesten att ha häst som barn - men att kalla det Mycket pengar sett över en så lång period det håller jag inte med om sett utifrån någon form av medelinkomst för en familj i Sverige.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

KL
Ingen som råkar ha en länk till artikeln som ni hänvisar till?
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Spinnoff: "måste" man ha gått igenom ponnyåren med tävlingar och träningar för allehanda meriterade tränare för att lyckas bra som tävlingsryttare på stor häst i vuxen ålder? När är det försent att börja satsa för att lyckas nå ex svår klass?

Jag har aldrig haft något av det du nämner. Men jag hoppas fortfarande att det kan komma en dag då jag för det första har råd att ha en häst, för det andra har råd att träna och för det tredje kanske kan tävla nån gång ibland. Min ambition är som ni hör dock inte svår klass, utan att få känna på det där livet nån gång ibland.

man kan alltid utbilda hästen själv, finns inte många som har råd att köpa en häst för 50 miljoner ibörjan av sin karriär.

Det är inte alla som kan utbilda sin egen häst. Innan jag tog en paus från ridningen var jag enligt tränare och auktoriserade ridlärare en duktig ryttare, knappast elitklass men dock med talang att nå en bit på väg. Jag menar inte att jag var en superryttare, men säkerligen mer kunnig än många som köper unghästar. Jag skulle trots det aldrig köpt mig en unghäst ens på den tiden då jag var som bäst. Jag ville först ha en eller ett par läromästare innan jag ens skulle tänka tanken på det. Men det är ju jag det.
Ska man tala om ekonomin så krävs det endel pengar för att betala de tränare man behöver för att kunna utbilda sin unghäst. Iaf om man som jag inte klarar det själv.

Och 50 miljoner är det nog få som har även om de är längre komna än till början av sin karriär...:p

Man ska ha grymt bra betalt för att kunna köpa en häst som går högre klasser, ha råd att hålla den, träna, tävla osv - att ha det jobbet och samtidigt rida på den nivån är en svår för att inte säga omöjlig ekvation.

Håller med. I dagsläget har iaf jag levt i verkligheten så pass länge att man inser att det jobb som ger den lönen tar så mkt tid att man kanske inte ens hinner/orkar med häst + träna + tävla. När man pluggade (tex gymnasiet) så tänkte man mest på pengarna, men reflekterade inte så mkt över vad som krävdes för att få dem... kanske inte alla som tänkte på det viset, men garanterat många med mig.:angel:


I början är det absolut viktigaste att ha föräldrar som har tid och intresse av att engagera sig. Det finns många jätteduktiga ponnyryttare som inte har möjlighet att komma ut och tävla eftersom de helt enkelt inte har "chaufför". Pengar kanske finns - men inte tiden.

(och här kan alla som inte vill läsa romaner sluta läsa :angel:)

Jag har aldrig varit en framgångsrik tävlingsryttare. Varken på ponny eller häst. Jag har ändå haft tre hästar varav två (foderponnyer) som mina föräldrar betalade för eftersom jag var så ung att jag inte hade mer än dåtidens studiebidrag att röra mig med. Den tredje hästen både köpte och underhöll jag för egna pengar (som jag fått genom ett arv, annars hade jag inte haft råd alls).

Ända sedan jag var liten var min dröm att få tävla. Jag har redan från mellanstadieåldern varit med som skötare både på ponny- och hästtävlingar, att vara i tävlingsluften var det bästa jag visste. Det har gått väldigt många år sedan jag gick i mellanstadiet och jag har ännu inte varit i närheten av en tävlingsbana att tala om.

Jag kan göra en ganska bra jämförelse mellan mig och en vän, när det gäller detta ämne:

Vi är lika gamla. Vi började rida i samma grupp då vi var 7 år. Då vi var 10 år började vi sköta varsin ridskolehäst för att vid 11 börja sköta varsin privathäst. När vi var 12 år berättade min vän att hennes föräldrar sagt att hon skulle få en ponny (jag behöver nog inte redogöra för graden av avundsjuka hos mig:angel:).
Hon kommer från en rik familj där båda föräldrarna arbetade som högt uppsatta chefer på samma företag. Jag kom från en medelklassfamilj där mamma arbetade inom vården/barnomsorgen och pappa arbetade vid ett skogsbolag. Vi hade båda ett syskon. Det enda som egentligen skiljde oss åt var våra föräldrars inkomster. Min familj har aldrig varit direkt fattig, men man prioriterade inte mitt intresse eftersom jag inte delade det med någon annan. Det är förståeligt.

Hon fick en ponny som då ansågs dyr, den kostade ca 50 000 och var väl meriterad i dressyr. Med denna åkte hon ca 1 gng/vecka några mil för att träna för en bra tränare. Under tävlingssäsongen tävlade hon varje helg det fanns tävlingar. Jag följde alltid med som skötare på dessa och det var mitt enda sätt att få ta del av "det nya hästlivet".
Strax innan vi blev 14 år sa min mamma att jag kunde få ta en häst på foder. Det var en häst jag skött i ett halvår som nu skulle säljas/lämnas på foder. Lyckan var total. Det blev dock inget tränande och tävlande för min del eftersom mina föräldrar inte körde mig till tränare eller betalade för det. De tyckte att en häst som hade tak över huvudet var tillräckligt (vilket jag tll stor del håller med om, speciellt ur deras synvinkel när de inte själva hade ut nåt av det). Jag kunde heller inte tävla annat än på klubbtävlingar av samma anledning. Hästen var dessutom utan papper och nästintill helt outbildad så det hade nog krävts en del innan vi kunnat tävla ;)

När "min" häst skulle säljas hade jag turen att se en annons i samma veva om en annan ponny som sökte fodervärd. Denna nya ponny var väl meriterad i hoppning och jag hoppades givetvis på att kunna få träna och tävla lite med den. Efter några månader fick jag tillåtelse av mina föräldrar att anmäla mig till en lokal hopptävling en bit bort. Jag var så lycklig att det saknades ord. Min vän kunde såklart inte förstå detta - hon hade ju tävlat på varje tillgänglig tävling i flera år och tyckte inte alls att det var så speciellt. Men för mig var det helt fantastiskt. Mindre fantastiskt blev det dock att berätta för mina föräldrar vad det kostade med transport, anmälningsavgifter, uppstallning, vet.besiktning, övernattning för mig etc. Det blev bara denna tävling för min del, bortsett från klubbhoppningar, under hela min ponnytid.

Min första egna häst köpte jag för 6000 kr flera år efter ponnyerna. Betala uppstallning + annat kunde jag göra tackvare ett arv jag fått. Denna häst var och blev aldrig något annat än en promenadhäst, vilket jag var medveten om, men jag tyckte väldigt mkt om den och jag var vid den tidpunkten ruskigt medveten om att jag aldrig skulle få råd (jag pluggade då) eller förståelse/uppmuntran från min familj att köpa något annat. Även om jag då betalade med egna pengar, så behövde jag annan hjälp av dem - tex att köra transport etc.

Jag har aldrig haft pengar eller uppbackning från min familj för att bli duktig på att rida, dvs kunna träna och få rida på duktiga hästar. Däremot hade jag talang tillräcklig för att bli antagen till ett ridgymnasie via ridprov, och det var där jag sedan utvecklades som ryttare. Jag är oerhört tacksam för detta idag. Det jag lärt mig på gymnasiet, de tränare jag fått rida för där och de hästar jag fått lära mig på, är något jag aldrig haft råd att betala för.

Numera är inte mitt huvudsakliga mål att få tävla. Min dröm just nu är att ha ett jobb som ger mig en lön där jag kan köpa och ha en häst i utbildningsnivån 120-MSV, som jag kan träna 2-4 gr/mån och som jag kan tävla på ibland om jag vill. Jag har aldrig haft någon sådan egen häst och det är nu mitt mål med livet. Man sänker ribban en del då man växer upp och inser att man måste få in pengarna själv för att försörja sig + sitt intresse. Jag tycker ändå att denna ribba är relativt hög om jag relaterar till ett "vanligt" jobb samt "vanliga" förutsättningar. Däremot är det en ganska låg ribba om man talar i hästsammanhang om tävling och träning (i stallet jag är nu tex, där tycker man att en häst som inte har kapacitet för mer än 130 är en medioker-dålig häst. I mina ögon är det en så bra häst som jag får se i stjärnorna efter att få ha)...

Slutsats: Jag är oerhört tacksam över allt mina föräldrar gett mig genom åren i form av hjälp med stalljour, foderponnyer, skjuts till stallet, skjuts till en bättre ridskola under ett år så att jag skulle komma in på gymnasiet året efter etc etc. Detta är för mig guld värt, men inte ens det gav möjligheterna att satsa ordentligt på ridningen i form av träning, tävling och en läromästare till häst.
Jag har innan jag kom in på gymnasiet, mestadels ridit outbildade hästar, knepiga hästar osv. Jag fick ofta rida de hästar som ingen annan ville ta sig an. Jag har lärt mig väldigt mkt på det, men aldrig fått ta del av det där livet som min vän fick vid 12. Det har jag inte ens upplevt nu i vuxen ålder.

Jag förstår att det är oerhört mkt som krävs av en familj för att ett barn ska få göra detta. Hästar och ridning är nog utan tvekan bland de mest krävande hobbies både tidsmässigt, engagemangsmässigt och ekonomiskt. Hur många föräldrar, som inte själva är intresserade av hästar, kan ge detta till ett eller flera barn?
Min väns familj var heller inte hästintresserade. Men de hade pengarna. De engagerade sig inte mkt mer i stallet än att köra henne dit och hem, samt köra till träning och tävling, men de hade alltid plånboken att ta ur. Det hade inte mina, men de gjorde allt de kunde. Jag är tacksam, för jag har verkligen insett hur krävande det är med hästar, när inte ens deras uppoffringar var tillräckliga i hästsammanhang...

Hoppas ingen missförstått mig, det kan säkert se otacksamt ut när jag skriver skillnaden på mig och min vän. Jag inser att jag haft guld och gröna skogar i jämförelse med de som knappt fått rida en gång i veckan på ridskola, om ens det. Även om jag låter bortskämd, så ger det verkligen ett perpektiv på hur "illa ställt" man har det om man ändå har det tidsmässiga engagemanget, intresset samt pengar från föräldrarnas sida så att man kan tävla på någon nivå alls. Att då tex tala om nivån SM... ja, det säger sig självt:crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 533
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 322
Senast: Mickizz
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalister! Jag befinner mig, enligt mig, i en svår situation just nu och jag vet inte riktigt om jag ska ta höger eller...
Svar
17
· Visningar
2 755
Senast: Maoam
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
627
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp