Bukefalos 28 år!

Att näta in balkongen?

E

Eureka

Hej!

Det låter så himla härligt och lätt som en plätt. Men jag har tummen mitt i handen och vill gärna släppa ut min Tigressa på balkongen (samt kunna ha balkongdörren öppen i sommar eftersom det kommer bli galet hett inne annars...) men jag vet att hon hoppar ner eftersom hon, då vi bodde i huset, även hoppade från fönstren då de stod öppna. Från andra våningen... (Vi slutade givetvis ha fönstren öppna!)

Jag har planer på hur fint det ska vara - med blommor och gräs i lådor så hon kan få känna dofter, ett klätterträd och en hög plats att sova på. Jag har ixat allt detta - utom nätet som är det viktigaste.

Ni som har innätade balkonger - SNÄLLA maila bilder till mig, samt skriv hur ni har gått till väga! Gärna bilder så jag ser hur ni gjort. :D

Tack på förhand, Erica och Tigra.
ericagraberg@hotmail.com
 
Sv: Att näta in balkongen?

Ja! Gud vad kul! :) Hur ska du gå till väga?
 
Sv: Att näta in balkongen?

Jag har ingen balkong eller tak ovanför min balkong så det blir att bygga typ en hel bur (som en voljär) och sen se till att det inte finns några hål. Så det ligger rätt många meter virke i mitt vardagsrum just nu.

Kommer ha en "ram" nere, sen ett antal 2m höga stolpar med en "ram" ovanpå. Kommer stabiliseras på mitten och mot balkongräcket. Sen så nätas det in med bara en öppning vid balkongdörren (där får man täta noga).
 
Sv: Att näta in balkongen?

Det här låter ruskigt spännande :D
Håll mig uppdaterad!:bump:
 
Sv: Att näta in balkongen?

Lägger ut lite bilder på min förra balkong. Den hade förviss balkong ovanför, men inget sitter fast i det och den hade alltså inte behövts. Innätningen är baserad på ramar som står bredvid varandra och är ihopskruvade. Allt sitter fast i balkongräcket med bultband, vilket inte heller behövs. Men ingen åverkan på balkongen alltså.

Utifrån
21472841.jpg

21472842.jpg


Ramarna är ihopskruvade med vinkeljärn och nätet på utsidan pga vassa kanter.
21472850.jpg


En "tvärregel" läng väggen för att hålla ihop ramen
21472851.jpg


Så här fäste jag ihop ramarna, finns olika sätt beroende på hur dom står mot varandra. Allt står på golvet som synes.
21472848.jpg


Satte även en hylla mitt på för djurens skull
21472849.jpg


Använde tryckimpregnerat 4x4-virke och hade möjlighet att lyfta upp ramarna på balkongen, därför kunde jag göra dom så stora. Annars får man bygga mindre ramar förstås. Vissa väljer att sätta gångjärn på nått för att få en dörr och utrymningsväg vid fara, beror ju lite på hur lägenheten ligger och är byggd. Och svetsnät vilket jag tycker är snyggare än hönsnät. Finns snygga plastade nät också, men dom är rätt dyra.
Absolut enklaste sättet att näta in, lättast att hantera och lättast att flytta sen om man vill. Har man ingen balkong ovanpå kan man fästa bärnät eller liknande som tak.
 
Sv: Att näta in balkongen?

Min balkong är inte fyrkantig, det hade varit mkt, mkt lättare. Så allt kommer byggas på plats :D
 
Sv: Att näta in balkongen?

Okej. Blir säkert jättebra!
Är jätteglad över att jag får balkong igen nu, har saknat det. Även om den nya bara är tillfällig så ska jag försöka hitta en permanent balkong sen :D
Om jag bara får banken med på noterna.
 
Sv: Att näta in balkongen?

Shit, vad snyggt! :bow:
Hoppas jag kan fixa det lika bra... Inte den händigaste som sagt ;) :p
Har du behandlat träet på något vis?
 
Sv: Att näta in balkongen?

lil-sis: Jag ser fram emot att se ditt projekt :D
 
Sv: Att näta in balkongen?

Shit, vad snyggt! :bow:
Hoppas jag kan fixa det lika bra... Inte den händigaste som sagt ;) :p
Har du behandlat träet på något vis?

Tack :laugh:
Inte svårt alls, jag lovar ;)

Köp tryggimpregnerat trä så är det färdigbehandlat redan. Det gjorde jag. Förutom tvärregeln man ser på bild, den är obehandlad.
 
Sv: Att näta in balkongen?

Nätet du har, var är det köpt? Hur brett är det? Hur fäster du skarvarna? :D

Flyttar till lägenhet med balkon i månadsskiftet och kommer också näta in balkongen då :D
 
Sv: Att näta in balkongen?

Nätet du har, var är det köpt? Hur brett är det? Hur fäster du skarvarna? :D

Flyttar till lägenhet med balkon i månadsskiftet och kommer också näta in balkongen då :D

Nätet är alltså ett s.k svetsnät. Jag köpte det på ÖB, finns på bygghandlar osv fast då kan det vara rätt dyrt. Det ligger på 1 m bredd och rullarna jag köpte var på 10 min, betalade då 175 kr. Men det är 4-5 år sen nu så jag vet inte vad det kostar i dagsläget.
Jag "mälade" på nätet på ramarna, kansterna fäste jag ihop med buntband.
 
Sv: Att näta in balkongen?

Tack :laugh:
Inte svårt alls, jag lovar ;)

Köp tryggimpregnerat trä så är det färdigbehandlat redan. Det gjorde jag. Förutom tvärregeln man ser på bild, den är obehandlad.

Vad kostade hela ditt bygge? Om du minns? :)
 
Sv: Att näta in balkongen?

Hu, det var virket som kostade väl?

500kr kostade allt mitt trä (obehandlat) och beslag etc 400kr till, nätet är sponsrat av Houdinie :love:

Sen blir det väl ngn hundralapp till på olja.

(Jag tror att min balkong är lite större och så blev det massa extra virke eftersom det är fler vinklar = fler beslag.)
 
Sv: Att näta in balkongen?

Hu, det var virket som kostade väl?

500kr kostade allt mitt trä (obehandlat) och beslag etc 400kr till, nätet är sponsrat av Houdinie :love:

Sen blir det väl ngn hundralapp till på olja.

(Jag tror att min balkong är lite större och så blev det massa extra virke eftersom det är fler vinklar = fler beslag.)

Vet inte. Nätet kostade ju närmare 400:-, virket kostade väl då runt 6.50 kr metern tror jag. Vinkeljärnen kostade endel, liksom mälorna. Som sagt det är 4-5 år sen jag gjorde det där, har inte lagt priset på minnet.
Virke och nät får man ju köpa som det är, i alla fall här. Dvs man kan inte köpa exakt antal meter, utan får ta det som virket ligger på i affären.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hur nätar man in balkongen på bästa sett? Skicka gärna bilder på era lösningar :)
2
Svar
21
· Visningar
1 912
Senast: gul_zebra
·
Övr. Katt För knappt en vecka sen fick jag och min sambo hem en katt, han är bara 10 månader så fortfarande väldigt nyfiken och busig kring det...
Svar
4
· Visningar
3 255
Senast: purity_666
·
Övr. Katt Jag har flyttat nyligen, och med det lämnat katternas innätade altan. Bor numera 4 våningar upp och har en gigantisk balkong - den ska...
2 3
Svar
41
· Visningar
14 377
Senast: MissFideli
·
Hemmet Jag ska glasa in min balkong för att kunna nyttja den en större tid av året. När det är varmt så vill jag dock kunna öppna upp så mycket...
Svar
1
· Visningar
932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp