Att överleva förintelsen

Vad grundar du det på? Dokumentären?
Jag tycker det känns obehagligt att uttrycka sig om egoism bland människor som kämpar för att överleva i en extrem situation
Nej, jag var otydlig. Egoismen i samhället, folk var precis lika egoistiska då som nu, även om man idag kan tro att folk är mer självupptagna än förr.
 
Vad grundar du det på? Dokumentären?
Jag tycker det känns obehagligt att uttrycka sig om egoism bland människor som kämpar för att överleva i en extrem situation
Eller visst, även till en viss del fångarna eftersom det var någonting berättaren själv lyfte flera gånger. Fast du har rätt, lite magstarkt ord att sätta på en torterad fånge som kämpar för att överleva det omöjliga...
 
Vet inte riktigt hur du menar med egoist. Vad jag förstod fanns det ett enormt starkt band mellan fångarna. Man försökte rädda varandra. Jag har hört historier om föräldrar som överlät sin matranson och således offrade sitt liv för att barnen skulle ha möjlighet att överleva. Det knöts band som liknande familjeband mellan fångarna. När man lever så nära varandra under så extrema förhållanden så tror jag att man går samman, man blir som en stor familj på ngt sätt.
Jag tycker att det är svårt att tala om "egoism" i ett sånt här sammanhang.
Jag såg kvinnan som var med på Skavlan igår. Det var intressant. Hon menade att det inte alls var så att folk skapade sammansvetsade och nära band, utan folk var som de är mest i samhället. Att det var samma grej inom lägret. De som kom från samma stad höll ihop, men alla fångar var absolut inte vänner med varandra.
 
Jag såg kvinnan som var med på Skavlan igår. Det var intressant. Hon menade att det inte alls var så att folk skapade sammansvetsade och nära band, utan folk var som de är mest i samhället. Att det var samma grej inom lägret. De som kom från samma stad höll ihop, men alla fångar var absolut inte vänner med varandra.

Min dam berättade tvärtom att de fick starka band med de som var i samma "barack". Hon och hennes systrar var judar men de blev mkt nära vän med en polsk kvinna som var politisk fånge. De har hållit nära kontakt med henne hela livet (hon överlevde också).
 
Min dam berättade tvärtom att de fick starka band med de som var i samma "barack". Hon och hennes systrar var judar men de blev mkt nära vän med en polsk kvinna som var politisk fånge. De har hållit nära kontakt med henne hela livet (hon överlevde också).
Jag undrar om det var olika på olika avdelningar/baracker?
Hur länge var den du känner till i lägret?
 
De överlevare jag intervjuat när jag var i Israel/Palestina delar erfarenheten med personen i filmen, att man var väldigt egoistisk. Däremot de kvinnor jag pratat med eller sett intervjuer med berättar ofta att de höll ihop, och då framförallt från de landsoråden/byar/samhällen de kom ifrån så det kan nog vara väldigt olika. Jag tror också man blir egoistisk, om man inte har barn eller familj med sig. Däremot berättade en man att det var vanligt att ange varandra för en bit mat till exempel. Många visste att de blev skickade in i döden också, en av de alla jag fått förmånen att lyssna till fick jobba på Schindlers fabrik, han berättade att ryktena om gaskammare gick över hela Europa redan innan han fick jobbet. Tyvärr tror jag han är borta nu, och det är väl det som känns tragiskt att de som har första handsinfo är borta idag, för nog kan jag se tydliga paralleller med förspelet till judeutrotningen idag både i USA, Europa, Palestina, Mellanöstern, Nordafrika, Afrika. Och det skrämmer mig som fan. Oavsett om det handlar om judar, shiamuslimer, kristna eller andra minoriteter i mellanöstern, eller whatever. Jag hoppas vi hinner öppna ögonen innan det går för långt.
 
citat ur artikeln Hyacinth länkade till "Samtidigt fick jag avlyssna diskussioner om Tyskland, landet långt borta, där ett parti som förföljde judarna var vid makten. Varför? frågade jag."

Alltså det får mig genast att tänka på Trump. Riktigt obehagligt. Nu är det inte judar man förbjuder, utan muslimer och araber.
 
Ja @Cambrie det varierar säkert mycket! Jag har ju inte träffat flera utan grundar mig endast på en persons berättelser!
 
Jag är barn till flyktingar undan Hitler. D.v.s. man lämnade Österrike innan han tog över (1938), och efter en lång och komplicerad flykt, kom man till Sverige 1940, när också Norge ockuperades av tyskarna.

Det jag har fått höra, är att man visste om koncentrationslägren, långt innan utrotningsstrategin kom till.
Och man var inte okunnig om den ideologi som låg bakom nazismen heller, men gemene man blundade och låtsades som om det inte kunde vara sant.

Hitler började tidigt, direkt efter att han fått makten, med att samla in alla sorters meningsmotståndare, journalister, skribenter och på annat sätt för hans parti misshagliga människor.
Det var först senare som även judar, romer och homosexuella samlades ihop som boskaps för att dödas så snabbt som möjligt.

Först försökte man få det till att låta som om man "bara" skulle skulle skapa ett slags apartheid-system, för att isolera "undermänniskorna" från de "riktiga" människorna, för att lura alla att det inte skulle vara så farligt. Sedan så tog man det steg för steg, till utrotningen.

Det här är den ideologi som ligger till grunden för ett parti i Sverige, SD, som 15-20 procent av sveriges röstberättigade kan tänka sig rösta på.
Ett parti som är öppet främlingsfientligt, men som lindar in sin åtskillnadspolitik i en massa ord för att det inte ska låta stötande.
Ett parti som vill strypa pressfriheten, och vars företrädare ofta visar på rent nazistiska, judefientliga och människofientliga sätt att agera. Man anklagar pressen för att vara styrd av judar, gör hitlerhälsning, eller slåss med järnrör.

Vad SD kan ta sig till om de får makt, kan man bara vara rädd för.

Men det räcker nu. Vi måste alla hjälpa till att stoppa deras tillväxt och få dem att krympa istället, genom att tala sanning om vad som driver dem.
 
Ja @Cambrie det varierar säkert mycket! Jag har ju inte träffat flera utan grundar mig endast på en persons berättelser!
Jag har träffat några fler men det är inte så många heller att jag kan döma utifrån det, fem, med den som kom och pratade i skolan, tre i Israel, en till här i Sverige. Men som sagt, jag tror att alla har olika vittnesuppgifter, men alla har lika tragiska :(

Oavsett vilket, så är de flesta borta snart, vilket är synd. En överlevare och en resa till Auschwitz borde vara reglerat i skollagen som ett måste. Jag har tyvärr inte varit i Auschwitz, jag ska dock dra med mig min man (som, som arab, inte har särskilt mycket till övers för judar dessvärre) dit i vår tänkte jag.
 
Oavsett vilket, så är de flesta borta snart, vilket är synd. En överlevare och en resa till Auschwitz borde vara reglerat i skollagen som ett måste. Jag har tyvärr inte varit i Auschwitz, jag ska dock dra med mig min man (som, som arab, inte har särskilt mycket till övers för judar dessvärre) dit i vår tänkte jag.

Jag var där förra året, en mkt starkt upplevelse!
 
Det har redan hänt igen. Både i forna Jugoslavien och Rwanda har man haft etnisk rensning om än inte lika storskaligt och systematiskt.
 
Läser den här nu, mår illa.

Det är den enda rimliga reaktionen.
Det är därför jag tycker det är så viktigt att bemöta och ta emot flyktingar även idag. Det är människor, det kan hända igen och det händer i olika delar av världen. Filippinerna just nu är hemskt.
Kongo är hemskt.
Syrien. Romernas utsatthet. Det finns hur många exempel som helst, och det är människor precis som det var då.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
498
Senast: Myrten
·
Juridik & Ekonomi Jag och sambon vill skriva testamente för att "reda ut" ett par saker. Men vi har ju absolut inte råd att ta hjälp av någon att skriva...
2
Svar
25
· Visningar
857
Trädgård & Växter Jag har ett fritidshus där jag i nuläget har pelargoner. På sommaren står de ute eller i fönstren, på vintern står de i ett fönster utan...
Svar
13
· Visningar
583
Senast: Luff
·
Trädgård & Växter Jag har en Fönsterkrinum som jag är väldigt rädd om. Just nu har den (extrem) vintervila och det har bara varit stammen kvar (aldrig...
Svar
0
· Visningar
323
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Sitter och sover + torrfoder
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp