Bukefalos 28 år!

Skriva eget testamente

Jamtland

Trådstartare
Jag och sambon vill skriva testamente för att "reda ut" ett par saker. Men vi har ju absolut inte råd att ta hjälp av någon att skriva det utan måste skriva det själv.

Är det någon här som skrivit sitt eget testamente? Att det ska bevittnas av två personer som inte ska ärva vet jag.

Vi är ju sambos, har tre gemensamma barn och inga andra barn.

Största anledningen att vi behöver testamente är att Med en gemensam gård skulle den som ev blir kvar behöva ha någon slags testamente så att den överlevande får sälja/stycka upp gården vi bor på annars funkar det inte ekonomiskt. Hur skriver man det? Måste det vara högtravande språk eller funkar ren svenska lika bra?
 
Ren svenska fungerar. Glöm bara inte att det inte bara är personer som ska ärva som inte får skriva, utan alla anhöriga. Så även kusiner mm går bort. Hellre använda grannar, kollegor, vänner än någon i släkten ifall ni misstänker att testamentet kommer bestridas.

Sen rekommenderar jag alltid att ha livförsäkring på varandra istället för att behöva stycka av mark. Det kommer genom åren kosta lika mycket att ha försäkringarna som en avstyckning kostar ändå.
 
Ren svenska fungerar. Glöm bara inte att det inte bara är personer som ska ärva som inte får skriva, utan alla anhöriga. Så även kusiner mm går bort. Hellre använda grannar, kollegor, vänner än någon i släkten ifall ni misstänker att testamentet kommer bestridas.

Sen rekommenderar jag alltid att ha livförsäkring på varandra istället för att behöva stycka av mark. Det kommer genom åren kosta lika mycket att ha försäkringarna som en avstyckning kostar ändå.

Håller helt med! Jag tror jag betalar runt 100kr i månaden för min livförsäkring.

TS, Det finns (fanns?) även en försäkring man kunde teckna på banken att går den ena bort så betalas halva lånet bort. Jag äger mitt hus själv så jag har inte koll på om den försäkringen fortfarande existerar, men kolla upp det. En sån försäkring plus en livförsäkring gör att ni sitter säkrade.

Tänk dock på att är ni ”bara” sambo så är det barnen som ärver. Livförsäkringen kan man välja vilken/vilka den ska gå till, men halva huset går nog automatiskt till barnen. Rätta mig gärna om jag har fel!
 
Som @Fibusen är inne på så kan ni aldrig trstamentera bort att barnen inte får ut laglott direkt när den ena parten går bort om ni är sambo. Även om ni kan skriva något annat i testamentet så kan barnen kräva jämkning av testamentet för att kräva sin andel. Så de ärver 50 procent av kvarlåtenskapen ihop och ska då antingen ersättas med pengar om den kvarvarande personen bor kvar eller att det säljs och de får halva värdet.
 
Håller helt med! Jag tror jag betalar runt 100kr i månaden för min livförsäkring.

TS, Det finns (fanns?) även en försäkring man kunde teckna på banken att går den ena bort så betalas halva lånet bort. Jag äger mitt hus själv så jag har inte koll på om den försäkringen fortfarande existerar, men kolla upp det. En sån försäkring plus en livförsäkring gör att ni sitter säkrade.

Tänk dock på att är ni ”bara” sambo så är det barnen som ärver. Livförsäkringen kan man välja vilken/vilka den ska gå till, men halva huset går nog automatiskt till barnen. Rätta mig gärna om jag har fel!

Vad gäller arv beror det lite på om huset är inköpt tillsammans eller om någon ägde det innan förhållandet började. Just därför hade jag inte skrivit ett testamente själv @Jamtland utan tagit hjälp... alternativt att ni gifter er. Att vara gifta i ett sådant här läge gör det mycket enklare när den ena partnern går bort.

Jag ärvde min fastighet när pappa dog fast mamma var i livet, just för att pappa ägde huset innan de blev ihop samt att han alltid betalat lån och kostnaderna på huset. Nu var det inte ett problem i det här fallet eftersom mamma redan var på sjukhemmet pga Alzheimers :(
 
Håller helt med! Jag tror jag betalar runt 100kr i månaden för min livförsäkring.

TS, Det finns (fanns?) även en försäkring man kunde teckna på banken att går den ena bort så betalas halva lånet bort. Jag äger mitt hus själv så jag har inte koll på om den försäkringen fortfarande existerar, men kolla upp det. En sån försäkring plus en livförsäkring gör att ni sitter säkrade.

Tänk dock på att är ni ”bara” sambo så är det barnen som ärver. Livförsäkringen kan man välja vilken/vilka den ska gå till, men halva huset går nog automatiskt till barnen. Rätta mig gärna om jag har fel!
Försäkringarna löser bara det ekonomiska att en inkomst faller bort. Det är jätteopraktiskt att bo i ett hus som ägs av minderåriga barn när saker ska gå genom en god man som har översyn över hur deras förmögenhet förvaltas. Inte säkert att man kan göra det man vill med huset, när man vill det. (Och inte 100% säkert att det anses som ekonomiskt gynnsamt för barnen att behålla huset jämfört med att sälja och investera pengarna på annat sätt tills de blir vuxna.)
Den jag vet som varit i situationen säger: skriv testamente!!!
 
Försäkringarna löser bara det ekonomiska att en inkomst faller bort. Det är jätteopraktiskt att bo i ett hus som ägs av minderåriga barn när saker ska gå genom en god man som har översyn över hur deras förmögenhet förvaltas. Inte säkert att man kan göra det man vill med huset, när man vill det. (Och inte 100% säkert att det anses som ekonomiskt gynnsamt för barnen att behålla huset jämfört med att sälja och investera pengarna på annat sätt tills de blir vuxna.)
Den jag vet som varit i situationen säger: skriv testamente!!!

... eller gift er.
 
Jag och sambon vill skriva testamente för att "reda ut" ett par saker. Men vi har ju absolut inte råd att ta hjälp av någon att skriva det utan måste skriva det själv.

Är det någon här som skrivit sitt eget testamente? Att det ska bevittnas av två personer som inte ska ärva vet jag.

Vi är ju sambos, har tre gemensamma barn och inga andra barn.

Största anledningen att vi behöver testamente är att Med en gemensam gård skulle den som ev blir kvar behöva ha någon slags testamente så att den överlevande får sälja/stycka upp gården vi bor på annars funkar det inte ekonomiskt. Hur skriver man det? Måste det vara högtravande språk eller funkar ren svenska lika bra?
Giftermål är mer omfattande och enklare. Så om man inte har något principiellt emot det så kanske det är ett alternativ.
 
Vad gäller arv beror det lite på om huset är inköpt tillsammans eller om någon ägde det innan förhållandet började. Just därför hade jag inte skrivit ett testamente själv @Jamtland utan tagit hjälp... alternativt att ni gifter er. Att vara gifta i ett sådant här läge gör det mycket enklare när den ena partnern går bort.
Lite beroende på vad som avses med "gård" är det inte helt självklart att allt blir samboegendom i form av "gemensam bostad" ifall det även finns verksamhet knuten till fastigheten så att det kan även bli krångligare än så.
 
Tipset om livförsäkring är bra, men inte tillgängligt för alla som levt ett tag. Många försäkringsbolag nekar livförsäkring till alla som någonsin haft diagnos eller sjukskrivning med icke-somatiska grunder eller allvarlig somatisk sjukdom. Alternativt kräver svindyra utredningar för att kunna försäkra. De gör det lätt för sig ibland.
 
Det är så klart det enklaste. Jag uppfattade TS som att de gjort valet att hellre skriva testamente, men det kanske inte stämde?
Jag vet minst en som gjorde det valet och tragglade ett tag, men när de väl satt sig in i det hela och insåg att giftermål är oslagbart i form av skyddsmekanismer i lagstiftning så valde de att registrera ett giftemål istället. Sen finns det såklart många aspekter, skydd innebär också andra ömsesidiga skyldigheter och lagar vid ev upplösning av registreringen. Så det är mer bara ett tips att hålla i bakhuvudet, om inget principiellt anses stå emot.
 
Tipset om livförsäkring är bra, men inte tillgängligt för alla som levt ett tag. Många försäkringsbolag nekar livförsäkring till alla som någonsin haft diagnos eller sjukskrivning med icke-somatiska grunder eller allvarlig somatisk sjukdom. Alternativt kräver svindyra utredningar för att kunna försäkra. De gör det lätt för sig ibland.
Beroende på bank kan man kolla om man kan säkra upp sitt lån genom banken men det beror ju på hälsan med. Min make kunde försäkra din del av bolånet trots en viss typ av hälsotrubbel. Han kunde dock inte höja livförsäkring genom sin personförsäkring. Jag kunde inte försäkra mig genom banken pga jag nyligen haft en godartad hjärntumör som var bortopererad men hade sedan tidigare en högre livförsäkring som var ungefär samma siffra.
 
En mäklare jag känner berättade om en familj där föräldrarna var sambos. En av dem gick plötsligt bort. Den föräldern som var kvar i livet tvingades då sälja huset för att kunna ge barnen det arv de hade rätt till. En mycket tragisk situation på många sätt! Hade föräldrarna varit gifta hade de kunnat bo kvar i sitt hus.

Jag vet inte hur man för juridiskt men se till att skriva papper ordentligt för att kompensera för att ni inte är gifta.
 
Försäkringarna löser bara det ekonomiska att en inkomst faller bort. Det är jätteopraktiskt att bo i ett hus som ägs av minderåriga barn när saker ska gå genom en god man som har översyn över hur deras förmögenhet förvaltas. Inte säkert att man kan göra det man vill med huset, när man vill det. (Och inte 100% säkert att det anses som ekonomiskt gynnsamt för barnen att behålla huset jämfört med att sälja och investera pengarna på annat sätt tills de blir vuxna.)
Den jag vet som varit i situationen säger: skriv testamente!!!

Precis, just därför jag skrev att dom ska tänka på att det är barnen som ärver halva huset sin sambos, vilket kan skapa problem. Som du säger så ska det gå genom god man när barnen är minderåriga, och krasst sett när barnen är myndiga kan dom kräva sin del av huset.
 
Precis, just därför jag skrev att dom ska tänka på att det är barnen som ärver halva huset sin sambos, vilket kan skapa problem. Som du säger så ska det gå genom god man när barnen är minderåriga, och krasst sett när barnen är myndiga kan dom kräva sin del av huset.
Men om de skriver ett testamente kan de ju dra ner det till att barnen ärver 25%. Det är kanske det de vill komma åt?
 
Och har man inte barn så ärver sambons typ föräldrar (om de är i livet, annars sambons syskon osv), så det är väldigt osäkert att äga ett hus tillsammans utan att ha fått hjälp att skriva riktigt testamente som håller, eller gifta sig.

Jag och exet var gifta enbart av den anledningen. Vi köpte hus och hade inga barn då, och enklast var att gifta för det juridiska. Inget större, utan borgerligt med två vittnen, sen var det bra.
 
Och har man inte barn så ärver sambons typ föräldrar (om de är i livet, annars sambons syskon osv), så det är väldigt osäkert att äga ett hus tillsammans utan att ha fått hjälp att skriva riktigt testamente som håller, eller gifta sig.

Jag och exet var gifta enbart av den anledningen. Vi köpte hus och hade inga barn då, och enklast var att gifta för det juridiska. Inget större, utan borgerligt med två vittnen, sen var det bra.

Jag förstår inte hur man vågar vara sambos och äga ett hus tillsammans. Enbart pga det juridiska.
 
Ni kan aldrig ta bort barnen från testamente utan dom har rätt till minst 50% att dela på och dom andra 50% får ni ha önskemål om vem eller vad dom pengarna ska gå till. Så länge ni inte är gifta för då ärver barnen först när båda avlidit.

Min erfarenhet är att största anledningen till att folk runt mig gifter sig idag är just pga gemensamma barn och arv.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 940
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 852
Senast: fejko
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 322
Senast: Elendil
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 326
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp